Ducaton huoltoa
TURUNEN HEIMO
02.06.2015 12:55
Koska aikaa oli kulunut auton hankinnasta vaihdatin moottorin hammashihnan korjaamolla ja samalla käyttöhihnat sopivaan hintaan. Katselin vanhaa hihnaa ja rullia, hihna hieman tummunut muuten kuin uusi, rullat pyöri kevyesti ja ääneti. Vesipumppua ei kannattanut vaihtaa.
Itse tekemällä vaihdoin polttoainesuodattimen, mielestäni kanisterimalli on siistimpi juttu vaihtaa kuin tämä palapeli. Diesel kannattaa valuttaa ensin pois suodattimen vedenpoistohanasta.
Seuraavaksi auton alle ja moottoriöljy vaihtoon, samalla suodatin vaihtui. Avaimella irti ja käsin kiinni. Öljyksi suosituksen luokitusten mukainen 10w-30. Viime vuonna tehdyn öljynvaihdon tekijä oli näemmä vääntänyt propun punahehkuun asti kiinni. Oikea momentti on vaatimattomalta kuulostava 22Nm. Kun vauhtiin oli päästy niin lurautin vaihteistoöljyt ulos ja uutta 75w-90 GL4 luokituksen öljyä sisään oikea määrä. Tämä proppu oli herkästi aukeava ja kiristysmomentti myös 22Nm. Kumpikin proppu sai uuden kuparitiivisteen, jos vanhat muuten ok ne voi hehkuttaa pehmeiksi, uudet pari euroa.
Jarrunestekin vanhenee ja vaihdoin senkin. Ensin jarrunestesäiliöstä vanhat liemet pois isolla pipetillä ja uutta tilalle. Oikea takapyörä ensin, takaiskuventtiilillä varustettu ilmauslaite mahdollistaa yksinkin puuhaamisen ja Ducaton alle mahtuu hyvin. Laite maksaa noin viitosen. Riittävästi polkaisuja ja joka pyörä läpikäydään, myös kytkin. Suosituksen mukaista DOT4 nestettä meni lähes litra, turha pihistellä, se ei ole kallista.
Sitten vaihdetaan vielä jäähdytysneste, toistakymmentä litraa, ikävin homma polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen. Jos nesteessä ei näy sakkaa sen voi vaihtaa pidempänä projektina, tyhjentää muutaman kerran kauden aikana paisuntasäiliön ja tuoretta sekoitettua punaista lisätään.
Kun nyt ynnään kustannukset ja omalle työlle ei hintaa niin reilusti alle sataneljäkymppiä, tietenkin poislukien hammashihnan vaihto. Joka putiikki ei vaihda edes öljyjä siihen hintaan.
JANHONEN MATTI
02.06.2015 14:54
Nimitän tuon tyyppistä huoltoa, auto omille jäljille -huolloksi.
Kaikki kerralla niin itse tietää missä mennään.
Jos avaimet pysyy kädessä niin TI-huolto on erittäin "hyväpalkkaista" puuhaa.
Eikä mikään ole niin halpaa kun ehjän korjaaminen.
MERIKALLIO VELI-PEKKA
02.06.2015 17:33
Hieno, seikkaperäinen opastus Heimolta, näin tekee osuuskauppaväki, kiitos!
HAVANA ARTO
02.06.2015 19:52
Tässä tulee vastaan yksi ongelma. Kaverini katselee käytettyä matkailuautoa. Annoin hänelle muutaman neuvon. Yksi niistä oli, että katso huoltokirja huolella. Jos sieltä ei löydy merkintöjä, niin siirry seuraavaan autoon. Tuntemattomalta ostettaessa ei tiedä, onko omistaja taitava teeseitse mies, vai poropeukalo. Varsinkin vasta lukemani keskusteluketju jakopään hihnan vaihdosta herätti ajatuksia. Olivathan jotku valmiit ajamaan tuplavuodet samalla hihnalla.
Jos aikoo ajaa autonsa loppuun, niin kyllä omahuollolla säästää tonnikaupalla. Itse olen huollattanut autoni merkkiliikkeissä. Onhan se pirun kallista.
HAAPANEN TIMO
02.06.2015 20:04
Montako sataa tuhatta on ajettu kun pitää pakkasneste ja vaihteistoöljy vaihtaa?
Monelta vaanarilta meni yöunet kun pakkasneste on vaihtamatta. Ei ylihuollosta mitään hyötyä ole. Eihän naillä vehkeillä edes juurikaan ajeta.
@timppa
JANHONEN MATTI
02.06.2015 21:26
Vuoden 1998 jälkeen Ducaton vaihteistoöljyn ja jäähdyttäjän nesteen on kerrottu olevan elinikäinen. Mikä sitten on elinikä, koska ymmärrän niin, että mahdollisen korjauksen yhteydessä öljy ja neste vaihdetaan joka tapauksessa.
Mutta en kyllä löydä yhtään asiaa, jonka mukaan vaihto olisi moottorille vahingoksi.
Vastaavasti Sprinterin vaihteistoöljyn vaihtoväliksi ilmoitetaan 10 vuotta/300 000 km ja jäähdyttäjän nesteen 15 vuotta/300 000 km.
HAVANA ARTO
07.06.2015 03:28
Justiinsa tuota tarkoitin. Auton valmistajalta saa tarkat huolto-ohjeet, jotka on vielä maakohtaisesti muokattu (talvi ym. olosuhteet). Tuntuu vähän jopelolta pistää jokunen kymppitonni kiinni autoon, jota on huollettu "tarpeen" mukaisesti, ei ohjeiden. Tein työurani veturinkuljettajana. Kyllä siellä huollettiin veturit tarkkojen ohjeiden mukaisesti. Jos huolto pääsi jostakin syystä menemään niin sanotusti vanhaksi, veturi hinattiin huoltovarikolle. Ei siellä kukaan ottanut riskiä, että "kärsiihän sillä vielä...". Ylihuoltaminen on minulle vieras termi. Tunnen ihmisiä, jotka pystyvät huoltamaan autonsa siinä kuin "ammattilaiset". Kuten alkuperäisestä viestistä näkee, ei omahuollossa käytetty termiä ylihuoltaminen, vaan kaikki tehdään huolella. Toinen auton omistaja saattaakin jättää tai siirtää huoltoja, ettei vaan tulisi ylihuoltamista. Ooppa siinä sitten käytetyn matkailuauton ostajana, jos huoltokirjan sivut on tyhjää täynnä. Huolto-ohjeet saa auton ohjekirjasta, merkkihuollosta tai automerkin maahantuojalta. Ihan simppeli juttu. Huoltaminen maksaa, huoltamatta jättäminen vieläkin enempi.
KRISTO LAURI
07.06.2015 07:46
VINKKI! Turusen Heimolle !
Sinne Ducaton manueli vaidelaatikkoon kannattaisi laitta vähintään puolilitraa ylimääräistä öljyä, kestää loota kuulemma paremmin! Tuon vinkin sain kaverilta joka oli tehnyt ammatikseen noita huoltohommia omalla korjaamollaan yli 40 vuotta !
Lauri. K
KESKI-KORPELA HANNELE
07.06.2015 08:37
Hyvä neuvo vanhempiin, mutta päteekö myös uudempiin ducaton vaihteistoihin?
TURUNEN HEIMO
07.06.2015 10:26
Ei missään tapuksessa, tuo neuvo on historiaa ajalta jolloin autoihin lisättiin viides vaihde. Usein se lisättiin vaihteiston kuoren ulkopuolelle ja ongelmat tulivat mitoituksista ja voitelun puutteesta. Ongelma ei koskenut pelkästään Fiatia ja moni muukin merkki kärsi ongelmista.
Nykyisissä ei ole ongelmaa mutta jos haluaa vuotoja ja muita riskejä ylimääräisen öljyn muodossa niin siitä vain. Ohjeen mukaisella määrällä kaikki laakerit ovat öljykylvyssä koko ajan.
Tärkeää on oikean luokituksen mukainen synteettinen öljy, lisäkikkailuun sopii ns. paremmat ölyt ja kulttimaineeseen päässeet esimerkkinä Redline.
Nykyisen materiaalin, koneistuksen ja öljyn laadusta kertoo sekin että vaihteistoni mangeettitulpassa ei ollut käytännössä lainkaan metallihitusia.
HAAPANEN TIMO
07.06.2015 14:45
Arto kirjoitti: '' Ylihuoltaminen on minulle vieras termi. '' Ylihuoltaminen on sitä kun vaihdetaan jotain useammin kuin ohjekirjassa mainitaan. Täydellistä rahan haaskausta, valmistaja on kyllä asian ajatellut.
@timppa
JANHONEN MATTI
07.06.2015 16:34
Vaihdelaatikossa ilman paineistettua voitelua on huono voitelu kahdella nopeudella, silloin kun ajetaan hiljaa ja silloin kun ajetaan pitkään suurella nopeudella. Vaikka usein muuta luullaan.
VÄLIAHDE JUSSI
07.06.2015 18:54
Mutta pitkän päälle tulee minulla ainakin sokeus noihin oman autoni vikojen
havatsemiseen,huolon osalta ei niinkään eikä,kannata mennä koskaan huononpaan
suuntaan jarrunesteissä se kun,imee vettä 3vuotta raja samaa rajaa myöskin,
jakohihnan vaihto,mutta jourukello ei saa merkitä mitään vesipumppu vaihtoon
/korjaukseen heti.
YLÖNEN PETRI
07.06.2015 19:10
käytetyn ostaminen aina riski.ihan sama mitä "huoltokirjaan" leimattu.alkuviestissä hyvä meininki,pienellä rahanmenolla perusjamppa joka jotain jostain ymmärtää pääsee alottaa melkein puhtaalta pöydältä tai ainaki tajuu mitä pitäs tehdä?autohan tykkää ajelemisesta ja hyvästä huollosta,enempi olisin huolissani semmosista "löydöistä" joillei ajettu juuri lainkaan ikään nähden...ja niistä sitten pyydetään ihan hulluja hintoja?
AHJOS TIMO
07.06.2015 19:21
Vielä vuoden 2005 Ducaton huoltokirjassa oli taulukko, josta näki, mitkä huoltotoimenpiteet mihinkin määräaikaishuoltoon kuuluu. Vuoden 2012 Ducaton huoltokirjassa ei sellaista taulukkoa enää ole.
TURUNEN HEIMO
07.06.2015 20:09
Kyseinen taulukko on käsi/ohjekirjassa.
AHJOS TIMO
09.06.2015 21:54
Heimo Turunen, kiitos tuosta neuvosta. Selasin äsken autossa sitä käsikirjaa ja löysin kaipaamani huoltotaulukon. En ollut sitä aiemmin hoksannut. Se on minulle hyödyllinen, koska ajan autollani niin vähän, että kunkin huoltotoimen tarpeellisuuden ja ajankohdan joutuu erikseen harkitsemaan lähinnä ajan kulumisen perusteella.