Aurinkopaneelin paikka as.autoissa tai vaunuissa.

LAUKKANEN MAURI 30.05.2015 13:34

Mainasin asentaa autooni aurinkopaneelin katolle,mutta enpä asentanut. Jos liimaan sen kattoon kiinni,se lämpiää ja kuulemma tehot laskee ja toisaalta sitä on vaikea irroitaa tai vaihtaa. Ja sen kulma aurinkoon on aina vakio:huono.

Tulevaisuudessa asennan sen ehkä katolle,mutta ehkä en,kun meillä täällä tuo kesä on lyhyt ja vähäluminen,toista se on etelänvetelilä!.

Siis paneli on nyt ulkona telineessä ja viiden metrin johdolla kiinni sekä töpselillä kiinnitetty.

Eli mitä minä voitan ,enemmän sähköä kun käännän paneelin oikeaan kulmaan näen tuosta mittarista ampeerit kuinka ne muuttuu auringon ja paneelin oikean kulman suhteessa aurinkoon.

Nytkin tuo paneeli 100W työntää melkein 5 (viisi)A virtaa ,se on paljon se ja älykäs järjestelmä lataa ensin hupiakut ja sitten starttiakun.

Mutta takatalissa on tilaa nostaa se paneli kun vaihdan leiriä,ehkä joku voi varastaa paneelin mutta se riski on otettava.

Siis onko muita yhtä tyhmiä jotka nostelevat ja säätävät aurinkopaneelia?.

POKKINEN TAPANI 30.05.2015 15:23

Kyllä täällä tyhmyyttä riittää vaikka muille jaettavaksi, mutta laiskuus estää panelin kanniskelun ja toinen on se, että on takatallille muutakin käyttöä. Ei mee tasan -tapani-

LAUKKANEN MAURI 30.05.2015 16:10

Niinpä niin,se 25m/2.5 neliön johto taitaa painaa enemmän kuin tuo minun aurinko -paneeli siis nopeammin minä nostan sen paneelin ulos kuin levitän sen painavan kaapelin.

LAUKKANEN MAURI 30.05.2015 17:30

Tuossa sitä paneelin asento tietoa;Aurinkopaneelien sijoittaminen ja suuntaus

Haluan asentaa aurinkopaneelit:

Katolle Seinälle Maahan Aurinkopaneeleiden sijoittamisessa on huomioitava, että paneelit tarvitsevat tilaa paneeleiden hyötysuhteesta riippuen noin 6-8 m2/kWp.

Aurinkopaneeleiden suuntaus vaikuttaa merkittävästi sähköntuotantoon. Vuotuinen sähköntuotto on parhaimmillaan asennettaessa paneelit suoraan etelään noin 40 asteen kulmaan. Tuotto pienenee etäläsuuntauksesta poikettaessa seuraavasti:

kaakko: Aurinkopaneelijärjestelmän tuotto on noin 7 % pienempi kuin suoraan etelään suunnattaessa. lounas: Aurinkopaneelijärjestelmän tuotto on noin 7 % pienempi kuin suoraan etelään suunnattaessa. itä: Aurinkopaneelijärjestelmän tuotto on vajaat 25% pienempi kuin suoraan etelään suunnattaessa. länsi: Aurinkopaneelijärjestelmän tuotto on vajaat 25% pienempi kuin suoraan etelään suunnattaessa. koillinen, luode, pohjoinen: Aurinkopaneelijärjestelmän asentaminen luoteen ja koillisen väliselle suunnalle on kyseenalaista heikon tuoton vuoksi. Aurinkopaneelit eivät pidä varjosta. Aurinkopaneelien tuotto voi laskea merkittävästi pienenkin varjon osuessa paneelille. Huomioi esimerkiksi seuraavat seikat:

Lipputanko tai korkeat puut voivat varjostaa katollekin sijoitettuja paneeleita Puiden lehdet voivat jäädä paneelin pintaan. Yksittäisen paneelin tuotto voi tippua merkittävästi jo yhden lehden jäädessä paneelin pinnalle. Sade tosin yleensä huuhtelee paneelit. Lumi varjostaa paneelin pintaa talviaikaan. Paneelit tuottavat merkittävästi sähköä jo helmikuussa, jos ne pidetään puhtaina lumesta. Koko vuoden tuotosta helmikuun osuus on noin 5-6 % ja maaliskuu noin 9-10 % (Euroopan komission aurinkosähkölaskurin mukaan).

POKKINEN TAPANI 30.05.2015 22:13

Veli Laukkanen, minua ei kiinnosta hölkäsen pöläystä mikä on paras opitimalinen kulma aurinkoon. Minua kiinostaa se, että vehkeet toimii ja saan harrastaa sitä mikä kiinnostaa. Panelien kanniskelu ei ole se juttu. Se ketä sellainen kiinnostaa, kanniskelee ja suuntaa paneneleita, tai rakentaa tahi rakennutta sellaisen systeemin että panelit seuraavat aurinkoa. Tunnustan minäkin aurinkoa seuraavani, se on kelloni ja se riittää. -tapani-

TOIVONEN MARTTI 31.05.2015 13:44

Pokkisen linjoilla:

Auton katolla selällään paneli ei ole koskaan suunnattuna itään tai pohjoiseen tms. vaan päivällä kun aurinko on ylhäällä osuu valo siihen yhtä hyvin tai huonosti auton suunnasta riippumatta.

Sinne minulla se ainakin on ja asennuskiskoilla hiukan irti katosta. Ei ole aikomus eikä tarkoitus irroitella eikä kanniskella, sen tuottaa minkä tuottaa ja sillä hyvä.

mot

NYYSSÖNEN KAJ 31.05.2015 14:09

asennuspaloilla irti katosta ja liimalla kiinni.

NIITTYARO TAPANI 31.05.2015 14:44

Katolla se on minullakin tehtaan asentamana ja kyllä se vaakasuorassakin kohtuudella lataa, parhaimmillaan viitisen ampeeria kun akussa on tilaa. Puoli päivää kun on paistanut niin ei enää paljoa viisari värähdä jos ei yöllä ole koko yötä valoja loimottanut tai muuta 12V hommaa harrastanut. Ei ne valotkaan paljoa vie kun ovat jo tuota LED sukupolvea.

Meinasi jäädä sanomatta/kirjoittamatta, kenno on irty katosta noin 5 cm ja etu ja ulkoreuna ovat verhoillut sillä pellillä jonka päällä ne ovat sisä ja takasivu ovat auki.

POIKULAINEN ESA 31.05.2015 15:03

On teillä vaikeeta. Just heitin aurinkopaneelin nurmikolle ja sähköä tulee helvatusti. Liitin piuhat pikaliittimillä ja aikaa koko hommaa meni 20-sekunttia. Kohta täällä joku neropatti sanoo että kun on niin työlästä. Juu kiirettä piti mullakin kun kahden ?? välissä yritin asentaa mutta onnistuin.

.

VÄLIAHDE JUSSI 31.05.2015 16:20

Minä olen ihan täysin Maurin kanssa samaa mieltä että,vaivaa siitä on, etelässä se paremmin tuo tehonsa esille.Agrikaatti on paras valopistokkeen jälkeen, täällä pohjolassa.

AHOLA JARI 31.05.2015 16:23

^ Tai helpompaa..

Lataa torin laidassa, museon tai minkä tahansa turistirysän p-paikalla..

Uskallakko jättää moneksi tunniksi nurmikolle vartioimatta "ihmisten ilmoilla" ;)

AHOLA JARI 31.05.2015 16:27

Eiku ^^ eli hyppy Jussin yli..

SAARELA MARKKU 13.06.2015 01:40

Laita se paneli auton katolle, pari senttiä katosta irti. Että pääsee tuulettumaan alta. Ja katso Kaitsun sivuilta/ohjeista, miten kytketään. Näillä ohjeilla pärjää. Ja jos on jotain muuta, niin kysy rohkeasti, on täällä sellaisiakin jotka neuvoo, ja tietää jotain näistä asioista, ja haluaa ihan oikeasti neuvoa.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.6.2015 klo 01:55:33 Itsellä ollut 100w paneli kiinni auton katossa jo yli vuoden, eli kokemusta talvesta, sekä kesästä. Ei mitään ongelmaa. Aina on akku riittänyt yli yön. Asunto-osan akku 140 ah. Virta on riittänyt pyörittämään trumaticia aina. Ei ole tarvinnut palella. Ja HUOM. Paneli lataa aina kun on vaan valoisaa. Eli ei tarvi auringon paistaa, niin kuin monet luulee.

KOISTINEN TOIVO 13.06.2015 06:36

Saksassa, ja pohjois pohjois- Suomesa paistaa yhtä paljon aurinko vuodessa. Vuodenajan aikaheitto on vaan suurempi Suomessa

LAUKKANEN MAURI 13.06.2015 08:41

Mielenkiintoisia kommentteja tuosta minun aloituksesta,satumpa olemaan jonkin sortin ammattilainen automaatio alalla ja nytkin on iso projekti missä aurinkopaneelien pitäisi lämmittää liike/asuin kiinteistöä.

Eli jospa ehkä ymmärän nuo aurinkopaneelin asennus tavat ,mutta aloitus oli taas kerran testi kuinka täällä on tietoa tai taitoa,näyttää siltä että että ei ole!.

Siis samaa vänkäämistä ja mutu tietoa josta paistaa läpi kyynisyys ja katkeruus, miksi näin,sitä olen kysellyt jo aikaisemminkin.

LAUKKANEN MAURI 13.06.2015 08:48

Opi ajoissa virittäytymään toiselle taajuudelle. Jos kuuntelet liikaa neuvoja, voit päätyä tekemään muiden ihmisten virheet.

NYYSSÖNEN KAJ 13.06.2015 18:14

Pitkän päälle se on katolla ja mielellään kiinteästi asennettu vaakasuoraan.

Aina lataa jotain kun auto on ulkona taivasalla. Ei unohdu pystyyn kun lähdet liikkeelle Ei kukaan lainaa sitä aiton vierestä ottaessasi päivätorkut Vaurioitumisriski on katolla pienempi. Lataavat myös ajon aikana

LAUKKANEN MAURI 13.06.2015 18:34

Aurinkoa Suomessa,Nyysönen,eli tuotuus ja fikto ?

Käyttäjän lisäys viestiin 13.6.2015 klo 18:38:18 Onhan meillä oma aurinko kuningas,tämä jääkiekko kuningas,hän tietää asiasta jotain?.

NYYSSÖNEN KAJ 13.06.2015 20:55

"Aurinkoa Suomessa,Nyysönen,eli tuotuus ja fikto ?"

Harvassa maassa on niin paljon aurinkotunteja kesällä kuin Suomessa. Talvella tuo menee päinvastoin.

VEIJOLA ESA 13.06.2015 21:49

Johtuen aurinkopaneelin toimintaominaisuuksiata Suomen maalis - toukokuun ja syys - lokakuun aurinko on jopa tehokkaampaa kuin etelän pysty, mutta kuuma aurinko, koska aurinkopaneelin hyötysuhde paranee toimintaympäristön kylmenemisen myötä.Tästä lisää seuraavassa linkissä https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/54015/Seppala_Heikki.pdf?sequence=1

NIITTYARO TAPANI 14.06.2015 09:29

Kuten tuolla jo aiemmin kerroin niin katolla se on minullakin jo tehtaalla asennettuna. Se on eräänlaisen telineen päällä jossa on kaksi sivua auki. Kiinni on etureuna ja vasen pitkäsivu.

Kuten tuossa kirjoitit se on aina ulkona toiminnassa jopa pilvisellä säällä kuin vain on valoa. Silloin se tosin lataa vain hieman mutta kuitenkin.

Siellä katolla se on turvassa monelta vaaralta ja ollen alle 10 cm katon pinnasta se säilyy jos hiemankin varoo matalia paikkoja. Yleensähän kattoluukutkin nousevat sitä korkeammalle.

Sitä on todella hankalaa viedä salaa.

Ajon aikana se tuskin lataa koska auton laturi lykkää sähköä paljon suuremmin resurssein kuin mihin se paneeli pystyy. Se on kuitenkin "heti valmis" kun parkkeeraat autosi.

Kesämökillä kannattaa "taiteilla" sen paneelin suunnan ja kulman kanssa koska se pysyy paikallaan eikä sitä pysäköidä torin reunaan. Olen tosin kerran nähnyt auton jossa pystyttiin kallistamaan tuota katolla olevaa paneelia sen pitkän reunan ympäri. En tiedä tapahtuiko se manuaalisesti vai jollain apukeinolla napista painaen.

Voihan siihen kääntyvään paneeliin asentaa samanlaisen kytkimen kuin minulla on asunto-osan rapussa joka soittaa summeria jos se on unohtunut ylös asentoon. Tuo kääntyvä/kallistettava paneeli tietysti edellyttää auton pysäköintiä tiettyyn kulmaan auringon suhteen mikä saattaa joskus tuottaa ongelmia. Leirinnässä se tosin saattaa onnistua jos se on nurmi tyyppistä aluetta eikä ole varsinaisia looseja.

Itse olen varsin tyytyväinen paneelin tuomaan apuun jostain maaliskuusta alkaen jonnekin syksyn hämärtyviin päiviin.

HJELM ARTO 15.06.2015 08:39

Maurin ammatti sotkee helppoa hommaa, vai asenne.

Paneli katolle liimalla niin johdon läpivienti on ainoa reikä. Sähköä ei tule maksimaalisesti mutta riittävästi, eikös se ole pääasia.

Jelmi

HAAPANEN TIMO 15.06.2015 08:56

Taitaa Tapanilla olla kallistettava paneli, miksi se muuten olisi noin oudosti päästä ja sivulta kiinni.

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 15.06.2015 14:38

Olen ajanut aurinkokennon avulla (auton laturi ei toiminut) Portugalista Travemundeen eräänä keväänä. kaikki valot poiskytkettynä.

Toisella matkalla 6 km Rostokista laturi sammui matkalla Portugaliin. Syksyllä oli pimeäpää ja lisäksi satoi silloin tällöin, joten jouduin lataamaan akkuja agregaatin avulla pari kertaa.

Molempien vikojen syy löytyi seuraavana vuonna. Laturin säätimen shunttivastuksen maakontakti oli syöpynyt niin että kontakti epävarma.

Starttiakun aurinkokenno 185 W 24V tämä lataa tarvittaessa myös kahta 12V hupiakkua.

NEVALAINEN SIPPO 30.06.2015 20:32

Palstalla on ollut keskustelua aurinkokennon sijainnista ajoneuvossa ja sen tuotosta eri asennuskulmilla aurinkoon nähden. Parhaillaan kiertää maapalloa Solarimpulse 2 aurinkoenergia käyttävä lentokone. Kennosto onkin sitten hieman suurempi n. 17000 kennoa ja 270 m2. Projektin sivustolla voi seurata lennon edistymistä, ja esim. aurinkokennojen toimintaa eri valaistus- ja aurinkokulma olosuhteissa. Meneillään on matkan mielenkiintoisin vaihe Japanista Havajille n. 8300 km, toinen matkavuorokausi lopuillaan, arviolta 3 vielä jäljellä ( jos aurinko paistaa ;) ) Tässä näkyy aurinkokennojen toiminta, sivuilla on toki paljon muutakin mielenkiintoista.

http://www.solarimpulse.com/widget-energy

Sippo

SAARELA MARKKU 05.07.2015 01:41

Ihmettelen suuresti näiden aurinkokennojen epäilijöitä. Yksikään joka on laittanut autoonsa kennon ei ole kirjoittanut että se on täysi susi. Minulla se on ollut yli vuoden , ja lataa jatkuvasti akkuja. Kertaakaan ei ole loppunut virta kesken, niin kuin edellisten autojen kanssa pääsi tapahtumaan. Mutta jos olet leirintäalueella joka yö, et tarvi aurinkokennoja.

HAAPANEN TIMO 05.07.2015 07:47

Torstaiaamuna lähdimme pienelle kierrokselle savon puoleen. Kenno on katolla, maasähköä ei oteta. Kolmessä yössä säästö on 3, 6, ja 5 euroa. Kaikki auton laitteet toimivat ja niitä käytetään.

@timppa

LAUKKANEN MAURI 05.07.2015 09:15

Eiköhän tuokin asia ole aivan selvää,aurikopaneeleilla saadaan sähköä,jos aurinko paistaa .

Eli siitä tässä on kysymys,eli ei savua ilman tulta. Kun seuraa sen aurikopaneeleilla varustetun lentokoneen reittiä,niin kyllä sekin yrittää lentää auringon paisteessa .

Nyt minullakin on ensimmäistä kertaa akut 100% ladattu,sillä aurikopaneeleilla kun on ollut aurinkoisia päiviä,mutta kun oli pilvistä eipä nuo akut latautuneet sillä ns,hajasäteilyllä.

Mutta enpä minäkään voi energian,sähkön tuottoa tuon auringon varaan laskea, minulla on se kuuluisa KIPOR agrigaatti jos lähden puskaparkiin niin varmuuden vuoksi ,sillä lataan tarvittaessa sähköperämootorin akun,tai auton tai as.auton akut,ei vara venettä kaada.

PIIRONEN KARI 05.07.2015 17:40

3 päivää oltiin viikonloppuna Uukuniemellä salkkupaneelin 2x40W varassa. Hyvin riitti virtaa inventterin kautta kahvinkeittoon, tv:n katseluun, läppärien lataukseen ym.

KOISTINEN TOIVO 05.07.2015 18:37

Onko sula ollut kipor pitkään, ja miten pelaa. Toivopoika

PIIRONEN KARI 05.07.2015 19:04

Toivo on meilläkin kipor sadepäivien varalle ja hyvin on pelannut 4 vuotta. Laakin, joskus kahden peli!

KOISTINEN TOIVO 05.07.2015 19:45

Kiitos. Mulla on hankinnassa, mutta koko on vielä. Autoon mahollisimman pieni, kotiin varavoimaksi jos, niin isompi. Toivopoika

JOKINIEMI PETRI 05.07.2015 20:08

Kari, paljoko painaa tuollanen kiporin agrekaatti. Netistä löysin kipor 2000, paino 22kg sulla näkys olevan tyypiltään 1000, Onkohan noissa paljokin eroja painossa. Autoon tietty paras olis mitä kevyenpi. Rupes kiinnostaa tuollanen laite.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.7.2015 klo 20:15:32 Löyty 1000. paino 14kg, kärkäiseltä löytyy. tollanen tulee nyt hankintaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.7.2015 klo 22:38:08 Nopee oli päätös, Kärkkäisen verkkokaupasta tuli tilattua. 1000 kipor. Kommentoida saa oliko susi ostos 399e. Josko sillä olis käyttöö syksyn retkillä.

AARNIO JUKKA 06.07.2015 22:55

Kertokaapa, mistä olette (lähiaikoina) ostaneet noita aurinkopaneeleja auton tai vaunun katolle. Löytyykö valmiita settejä ja mitä maksaa? Onnistuisiko asennus sähkötekniikan perusteita ymmärtävältä vai pitääkö turvautua ammattilaisiin?

Minulla on käytössä 2,6 kW Kipor, joka riittää pyörittämään myös talon ilmalämpöpumppua. On toiminut täysin moitteettomasti, mutta on aika raskas järkäle autossa aina kuskattavaksi.

HARJULAMPI JUKKA 06.07.2015 23:07

Tilasin aikanaan ( 2 vuotta sitten ) Saksasta 2 kpl 100w paneelia a 79 euroa kotiin toimitettuina. E-bay.de oli ostolinkki. Hyvin ovat toimineet itseasennettuinakin.

Huutokaupat.comissa myynnissä aggregaatteja, jos uskaltaa ostaa kiinalaisen. Lienevät lähes vastaavia kuin Kipor, erimuotoiset kuoret kylläkin.

SUOMI SEPPO 07.07.2015 08:50

Jos tuollainen satsi riittää niin yksi vaihtoehto tässä. Säätimessä ei kasvunvaraa mutta kenno riittää jos ei esim. kompressorijääkaappia ole. Panelit laitoin katolle ihan metritavarana rautakaupasta L-alumiiniprofiilia ja sikaflexillä liimaten kattoon (ota huomioon se että voit irrottaa paneelin repimättä kiskoja irti katosta ja jätä paneeli irti katosta tuuletuksen takia). Läpivienti esim. karavaanliikkeestä : https://www.reimo.com/fi/85072-kattolaepivienti_kaapelille/ Paneeeli: http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/sahko-ja-lvi-tarvikkeet/ekoenergia/aurinkopaneelit/aurinkopaneeli-140-w/p/1185291/ Säädin: http://aurinkosahko.mycashflow.fi/product/46/epsolar-1224v-10a-mppt-lataussaadin-lisanaytolla Johtona minulla on ihan 2x2,5mm2 johto kun matka akulle on vain kolmisen ketriä (tietysti mitä paksumpi sitä parempi). Sulakkeita sopiviin väleihin.

Toiminut ihan hyvin toistaiseksi. @seppo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.