Onko hyvä ja asiantunteva palvelu kallista

POKKINEN TAPANI 30.05.2015 08:41

Juur tuli laitettua taas kerran matkamökki seisontaan. Tuossa on pihassa hyvä paikoillaan olevaa mökkiä nykertää. Auton takaa olen purkanut kaikki kerrossängyn vermeet pois ja eilen lähti kuljettajan penkin alta akku. Rakennan takatallista puhtaan varastotilan ja sinne tulee hyllyt ja omat paikat kaikille retkikampeille, perämoottoria ja savupönttöä myöden. Myös pitkät 260cm metsäsukset mahtuvat helposti ja suuri ahkiokaan ei haittaa. Jo edellispäivänä kun Kävin Oulun akkutalossa niin siellä pojat nostivat kyytiin sellaisen AMG vastaavalla uudella tekniikalla olevan Vartan akun sinne takakonttiin. Akku painoi jokin 60kg ja siinä on 225ah. Vanhassa geeliakussa oli nimellistehoa se 80ah ja meni ilman aurinkopanelia yhdessä yössä näytön keltaiselle? Geeliakuissa on kuulema ollut luvattoman paljon maanantaikappaleita ja näin ei minulle sellaista suositeltu. Eilen vedin jo johdotuksen aurinkopanelilta sinne takatalliin. Tänään kytken uudet jämerät johdot penkin alusen vanhoihin kaapelikenkiin ja vedän ne vetokoukun kaapeleiden reittiä sinne uudelle akulle. Näin saan myös hieman auton painojakaumaa paremaksi kun toinen vaihtoehto olisi ollut ostaa kaksi uutta akkua ja laittaa toinen pelkääjänpenkin alle. Tämä Mika Akkutalosta sanoi, että yksi suuri oikeanlainen akku on aina parempi vaihtoehto kuin kaksi erillistä akkua. Itse en noista niin ymmärrä, mutta luotan ammattimiehen sanaan. Akkutalossa tarjottiin sitäkin mahdollisuutta että he tekisivät kaiken tarvittavan, mutta halusin itse rakennella harrasteautoani. He mittasivat tarvittavat kaapelien pituudet ja kytkivät kaikki liittimet valmiiksi, uuden akun väliin tuli vielä sulakerasia ja sain hyvin seikkaperäisen ohjeen miten minkäkin kytken. Hattua nostan palveluhengestä, tosin ei se tälläkään kertaa ollut ihan ilmaista. Vähän yli 300 euroa ja siihen sisältyi kaikki mahdollinen neuvoja ja kaapeleita kuin liittimiä myöden. Saa nyt valoja polttaa, eikä lopu trumaltakaan virtaska. -tapani-

HARJULAMPI JUKKA 30.05.2015 09:40

Sitten vaan panelikauppaan ja lisää watteja katolle, että saat edes joskus täytettyä säiliön . ( tosin en tiedä paljonko sinulla niitä jo on )

JANHONEN MATTI 30.05.2015 10:28

Isoa akkua voi täyttää isolla teholla. Silloin kun auto moottori käy, niin kannattaa se iso akku täyttää.

Aurinkopaneelit - jos niitä ei ole paljon - on lirinää siihen auton laturin tehoon verrattuna.

Monet unohtaa - tämän ison akun/akkujen - tarjoaman varastointi- ja lataushyödyn. Akut on autossa aurinkoenergian ensisijainen varavoima.

AHJOS TIMO 30.05.2015 10:34

Tuollainen runsas 300 euroa tahtoo nykyisin mennä suunnilleen kuukausittain yllättäviin tarpeisiin. Hyvä, että on euro! 300 euroa ei tunnu yhtä pahalta kuin 1800 markkaa ;) Minulta se meni tällä viikolla eläinlääkärin palkkioon kissan terveydentilan arvioinnista ja laboratoriokokeista.

POKKINEN TAPANI 30.05.2015 10:47

Totta ei se 300e mikään maata kaatava summa ole mielenrauhasta, toinen vaihtoehto oli hommata akrikaatti, mutta jo perämoottorinkin ääni väliin jurpii. Onneksi on veneessä airot ja rouva tykkää niitä vedellä. Meille jotka liikumme töpseleiden ulkopuolella on aurinkopanelit oiva lisäapu. Tottahan se auton laturi lataa paljon paremmin, mutta ei aina kehtaa sitä laittaa käydä ruppasemaan ja panelissa on se hyvä puoli, että lataa näin kesällä yötä päivää. Ostin juuri marja ja kala-ahneena tuollaisen 12v kompurakaapin lisäkylmäksi ja jos siltä näyttää niin lisään panelia. Nyt ei ole kuin yksi 140w. Jos tuo ei auton laturin kera riitä, niin takaa lähtee turha kattoluukku pois ja siihen tilalle mahtuu vaikka 200w paneli ja sen jälkee luulis riittävän. Vanha automme palveli 10v ja toivottavasti tästä tulee yhtä kotoinen, liki perheenjäsen. Aikansa kutakin. -tapani-

YLÖNEN PETRI 30.05.2015 14:17

mikset Tapani hommaa sähköperämoottoria jos ääni jurppii?ja aurinkopaneeli vielä latailee ku ei ajele?kalat tykkää...

POKKINEN TAPANI 30.05.2015 15:17

Oli meillä sähköperämoottorikin, mutta siinä ei riitä paukut. Itellä niin tyhmä pää, että veneellä pitää päästä myös sinne minne se ei aina ole edes kovin turvallistakaan. Sähköperämoottori vaihtui ensin 4hp nelari neloseen. Ei riittänyt isompiin koskiin sekään ja viime kesänä laitoin Hondan kutosen ja se päivitettin 8hp ja nyt pääsee vähän paremmin koskiakin ylös. Seuraaava vaihe oli laittaa taakse 15hp, joka painaa saman kun tuo Honda, mutta ei pysty kun ei viitti kakstahtisen pärinää ja tärinää kuunnella. Hyvä kakspyttynen nelitahti on lähes värinätön ja liki kuiskaavan hiljainen. Valintoja valintoja. -tapani-

YLÖNEN PETRI 30.05.2015 15:23

jooei mihkään koskiin,ite mato-onkee tyynellä laahaan perässä:))))

Käyttäjän lisäys viestiin 30.5.2015 klo 15:31:57 kuvan katoin ja ilokseni huomasin jotta mies ymmärtää veneitten päälle:)

LAHDENPERÄ ARI 03.06.2015 21:04

140 wattisesta baneelista tulleepi hienolla auringonpaisteela jo 6-7 amppeeria . Päivällä lataa akun täytään vaikka televisio olisi päällä koko ajan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.