Eletroblock

TAIMIO REINO 18.05.2015 08:47

Onkohan paljonkin eroa malleilla EBL 104 ja EBL 104-2? Autossa (Hymer Camp 1996) on tuo -2 mutta ohjekirjassa pelkkä 104. Ajattelin laittaa aurinkokennon ja noissahan on valmiina jotain siihen viittaavaa eli miten tuommoiseen saa kytkettyä sen kennon?

POKKINEN TAPANI 18.05.2015 09:13

Itselläni oli vähän aikaa sitten sama pulma ja käännyin ammattimiehen puoleen. Aurinkopaneli kannattaa kytkeä siitä jännitesäätimestä suoraan akkuun. Toki näin paneli ei lataa auton käynnistysakkua, mutta sinne hupipuolelle sinäkin kait sitä lisälatausta tarvitset? -tapani-

TAIMIO REINO 18.05.2015 09:41

Jep, näinhän se on. Tosin, jos värkissä on varaa, miksei lataisi starttiakkuakin samalla? Tuossa kun katselin kuvaa, huomasin merkinnän Pb-akku > 60Ah. Tarkoittaako tuo sitä, että hupiakku pitää olla lyijyakku ja maksimissaan 60 Ah? Mulla on 80 Ah ja mielestäni se on toiminut ihan ok.

HAAPANEN TIMO 18.05.2015 09:47

Tekisin samoin kuin Tapani. Joka tapauksessa tarvitset säätimen kennon jälkeen.

Kuvassa näkyy systeemi http://www.schaudt-gmbh.de/de/produkte/reisemobilsystem.php

Solar-> lataussäädin (laderegler) -> laturi. Schaudt -säätimellä on oma johto jossa on pistoke liittimeen 7 Hyvä siitä niin tulee mutta kallis.

Aivan yhtä hyvin voi käyttää mitä tahansa säädintä ja vetää johdot siitä akulle. Säädin niin lähelle akkua kuin mahdollista. Solar->lataussäädin->akku

Esim. tuosta joko 10A tai 20A http://www.aurinkopaneelikauppa.fi/Lataussaeaetimet

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 18.5.2015 klo 09:49:01 Reino ehtikin väliin. Toimiihan se laturi vaikka kuinka isolla akulla mutta on hidas koska on vain 10A:n tehoinen.

Käyttäjän lisäys viestiin 18.5.2015 klo 09:50:10 Ja tuossa laturissa ei ole geeliakulle asentoa.

AHJOS TIMO 19.05.2015 09:55

Reino Taimio kirjoitti: "... huomasin merkinnän Pb-akku > 60Ah. Tarkoittaako tuo sitä, että hupiakku pitää olla lyijyakku ja maksimissaan 60 Ah? "

Eikö tuo merkintä tarkoita, että akun pitää ollla VÄHINTÄÄN 60 Ah?

Käyttäjän lisäys viestiin 19.5.2015 klo 10:37:15 Entisenä matemaatikkona sanoisin: a > b ja b < a tarkoittaa, että a on suurempi kuin b a < b ja b > a tarkoittaa, että a on pienempi kuin b a = b ja b = a tarkoittaa, että a on yhtä suuri kuin b

TOIVONEN MARTTI 19.05.2015 17:48

Meikä taas entisenä humanistina on opetellut että se nuolikuvion isompi, avoin pää osoittaa isompaan ja se pieni terävä kärki pienempään. Tästä sitten voi ei-matemaatikkokin ymmärtää kumpi on isompi.

Ei tarvi opetella enempää. mot

AHJOS TIMO 19.05.2015 18:45

Martti, juuri sillä tavalla matemaatikkokin ajattelee ja sen logiikan yritin noilla esimerkeillä tuoda esille! Jos kumpikin pää on yhtä leveällä, on kysymys yhtäsuuruudesta.

Mutta en sanoisi sitä nuolikuvioksi, sillä jos sen mieltää nuoleksi, voisi ajatella niinkin, että "Pb-akku > 60Ah" tarkoittaa samaa kuin "Pb-akku → 60Ah". Se taas voisi tarkoittaa, että mahdollisia ovat akut aina 60Ah:n saakka.

NIITTYARO TAPANI 20.05.2015 12:39

Ostaessani nykyisen m-autoni siinä oli tehdaskytketty paneeli tuon "Eletroblokin" kautta. Aina epäilevänä hankin siihen saman valmistajan virtamittarin joka osoitti sen toimivan.

Starttiakku on noin 100 Ah ja hupipuoli noin 2x100 Ah, pääosa virrasta menee hupiin mutta kylläs se sitä starttiakin latailee jos jännite on hiemankin laskenut. Maksimissaan olen nähnyt noin 5A virran kulkevan akkuihin. Kun jännite on auton mittarin mukaan yli 13V niin virrat alkavat hiipumaan kuten ehkä pitäneekin.

Puskaleirintää harrastavalle nuo aurinkokennot ovat hintansa väärttejä, mielestäni.

HAAPANEN TIMO 20.05.2015 14:22

Samat on kokemukset, 100W:n paneli ja parhaimillaan sen 5A lykkää.
Mulla on edullisin mahdollinen 10 A:n säädin ja nyt laittelen autoa tuossa pihalla, jännitemittari näyttää 13,7 V ja ampeerimittari 0,3 A

Kulutusta ei ole päällä ja akut ovat täynnä. Siitä sitten kun kääntelen kaikki mahdolliset vehkeet ja valot päälle nousee ampeerimitarin lukema tällä auringolla 4 A:n tuntumaan.

@timppa

SAARELA MARKKU 22.05.2015 23:33

Itse sain aurinkopanelin kytkennästä paljon tietoa tältä sivustolta.( kts. Kai Nyyssösen ohjeet) Mutta varmistin asian vielä Jyväs-Caravanilta. Siellä sähkömies, joka asentaa näitä aurinkopaneleita, kehotti asentamaan panelin electroplokin kautta,eli ei siis suoraan hupiakkuun. Minulla tämä ainakin on toiminut. Ei ole tarvinnut huolehtia hupiakun tai autonakun lataustilasta. Ja vaikka sää on pilvinen, mitä monet epäilee, aurinkokenno lataa silti, kunhan vaan on valoisaa. Ja molempia akkuja.

ESKOLA PENTTI 23.05.2015 07:54

Haapasen Timpalle ->

"Samat on kokemukset, 100W:n paneli ja parhaimillaan sen 5A lykkää. Mulla on edullisin mahdollinen 10 A:n säädin ja nyt laittelen autoa tuossa pihalla, jännitemittari näyttää 13,7 V ja ampeerimittari 0,3 A " ....

Oletko, Timppa, pitänyt kirjanpitoa, paljonko tuolla järjestelmällä kertyy tuottoa (xxAh/vrk, tai xxWh/vrk)? Vaikkapa tällaisella eilisen kaltaisella alkukesän aurinkopäivänä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.