- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Vikoja vai ominaisuuksia?
Vikoja vai ominaisuuksia?
Hieman meinaa ihmetyttää, kun olin nyt kevätkauden aluksi jälleen Oulun Wetterille Fiatin huoltoon yhteydessä 2013 vuosimalllin Fiat Ducato alustaisen Carado-asuntoautomme pienistä oikkuiluista. Viime syksynä Wetteri yritti selvittää löytyykö ajoittain pois päältä hyppäävään vakionopeudensäätimeen jotain ohjelmistopäivitystä korjaukseksi, mutta sellaisia ei kuulemma ole tarjolla. Vika on tiedossa, takuunalainen auto, mutta ei korjausta tarjolla, kun sähkömies ei sitä osaa kunnostaa :(
Auton ajotietokone on myös uudesta asti nollannut itsensä jossain vaiheessa kesken ajojen, jonka jälkeen kulutuslukemat ja keskinopeudet näyttävät olevan ihan mitä sattuu tai ainakaan ne eivät pidä missään tapauksessa paikkaansa. Viime kesän Keski--Euroopan reissun jäljiltä ajotietokone väitti esim. meidän ajelleen reissun mutkittain Unkarissa reilusti alle 10 km/h keskinopeudella. Ei kiva, eikä todellakaan totta :(
Wetterillä puhelimeen vastannut kaveri väitti minulle eilen pokkana, että ajotietokoneen kuuluukin nollata itsensä n. 1000 km ajon jälkeen. Eli että tuo nollautuminen olisikin ominaisuus eikä vika. No huh huh! Kun tuo nollautuminen ei edes tapahdu tuhannen kilometrin jälkeen vaan se nollautuu jossain vaiheessa esim. noin kahden tuhannen kilometrin kotoa aloitetun ajomatkan jälkeen. Ei mukavaa eikä todellakaan vaikuta ominaisuudelta :(
Onko muilla uudehkoissa Fiat Ducato-alustaisissa kulkimissa ollut saman kaltaisia ongelmia? Meillä auto on siis alle kahden vuoden ikäinen 2.3 130 Multijet manuaalilaatikolla.
Auto on vielä takuun piirissä, joten viat pitäisi saada kuntoon? Ominaisuuksia ne eivät todellakaan ole.
Varmist,esim. Lähetä s-postilla vikalista ja korjausvaatimus maahantuojan huoltoliikkeelle ja maahantuojalle. Ota kopio itsellesi talteen selustasi turvaamiseksi.
Meillä on myös juuri hankittuna tuo 130hp multijetti, mutta sen vakkari ja ajotietokone ainakin toimii aivan moitteetta ja ei myöskään nollannut mielestäni ajettuja kilometrejä itsestään. Tosin kun auto on meille uusi niin nyt seuraamme mitä se oikein kuluttaa ja laitamme vihkoon kaikki tankkaukset ja ajetut km. Mutta olemme tripanneet sen kulutuksen joka tankkauksen välissä ja laskemme pitempiaikaisen sitten paperilta. Tuollaiset sähköviat tai olkoot sitten ominaisuuksia on aika harmillisia, etenkin jos niitä alkaa seuraamaan. Itsellä ei ole koskaan ollut mitään nykyaikaista autoa joka olisi tripannut kulutuksen tai matkan itsestään. Tai taitaahan tuo Wv Golffi niin tehdä, että trippaa sen hetkisen kulutuksen jos auto seisoo yli kaksi tuntia käyttämättä. -tapani-
Se tuli tänään ainakin selvitettyä, ettei Fiatin takuu korvaa latauskelvottomaksi auton takuuaikana mennyttä starttiakkua. Akku alkoi purkautumaan itsestään jo viime kesänä ja meni täysin toimimattomaksi tämän kevään aikana, vaikka latasin sitä seisonta-aikanakin säännöllisesti. Totesivat vaan tänään tyynesti Wetterillä, että kyseessä on kulutusosa, joka ei siis kuulu auton perustakuuseen. Aika merkillistä hommaa tuokin? Kuitenkin kyseessä alle kahden vuoden ikäinen auto ja akku.
Onneksi auton myyneellä Rinta-Joupilla Kempeleessä lupasivat vaihtaa starttiakun veloituksetta uuteen, vaikka se heidänkin mielestä kuuluisi Fiatin takuun piiriin.
Toivottavasti nuo ajotietokoneen sekoilut johtuisivat vaikkapa tuosta kehnosta tehdasasennetusta akusta. Pitää seurata tilannetta.
Hyvä et sait toimimaan sanoo kaveri ku lainas sulta Nokia laturi jossain baltiassa et vaan hyviä reissuja terveisiä Reiska
Tätä nyt voisi jo nimittää trolliksi tai ainakin viduiluksi, mutta on vain kommentti. Ette poijaat ole ainuita, joilla nuo uudet digitaaliset viritykset aiheuttaa ongelmia. Kaverit on kertonnu ihan samanmoisista, kun mm. ei saa antaa apuvirtaa tai ees ladata tyhjentynyttä akkua, jottei takuu vaan menisi poikki! Pitää oottaa pari tuntia, että tulee mistään tietämätön "oikea huoltomies" paikalle ja tekee ihan älyttömiä yrityksiä, että rohjake heräisi. Työnantaja tykkää näiden selityksistä kun tulee 4h myöhästyneenä töihin. Kädet puhtaana, mutta paita hiestä märkänä.
Vanhalla 2000 luvun alun mekaanisesti ohjatulla koneella ajavan akut kestää 15 vuotta eikä mikään toiminto tilttaa tai mene pimeeksi, kun kaikki on niin simppeliä. Riittää, kun osaa ohmin lain, osaa käyttää sähkökynää ja korjata tavanomaiset viat. Jos niitä edes koskaan ilmenee.Ei vielä ole ilmennyt.
Tämän pointti on siinä, että kehitys kehittyy sellaista vauhtia, että taas, jo 10 v päästä on hankala saada tämän hetken uusinta tekniikkaa kuntoon, kun kukaan ei tiedä siitä hölkäsen pöläystä. Silloin on jo uudet kujeet ja ihmettelyt pelissä. Kehitys kehittyy ja menee yhä kauemmas ihmisistä! .
Kehitys kehittyy ja se on melko varmaa, että kehityksen suunta on koko ajan kiihtyvällä vauhdilla ylöspäin. Tämä ei ole mitään faktaa vaan ihan pelkkää tilastomatematiikkaa. Toki pieniä takapakkeja aina tulee, mutta kohta hyppäys on taas entistä huimempi. Joku seuraava suurempi sota pysäyttää jälleen hetkeksi yhteiskunnallisen kehityksen. Mutta mitä se tulee tekemään tekniikalle? Hyppäys tulevan suursodan jälkeen on oleva melkoinen. Se joka on ajellut vaikka noilla 60-luvun rakkineilla ymmärtää kyllä hyvin mikä on ero tämänpäiväisiin autoihin. Tottahan aina uusien asioiden kanssa hetken painitaan, silti tosiasia on, nämä nykyiset kulkuneuvot pesevät ne 60-lukset 3-0. Vaan mitä antaa huominen? -tapani-
Eniten hämmästyttää Fiatin virallisen huollon (Wetteri) kommentti siihen, kun kerroin, että aiemmin omistamassani 2008 vuosimallin Fiat alustaisessa asuntoautossa samalla 2.3 moottorilla varustetussa asuntoautossa ei ollut moisia ongelmia. Vakionopeudensäädin ei pomppinut itsekseen pois päältä eikä ajotietokone nollaillut itsekseen trippimittareita ja keskinopeuksia. Tuumasi vain, että se on eri vehje ja eri ohjelmistot. Kun siihen kommentoin, että on Fiat tainnut kämmätä pahemman kerran nämä ohjelmistot uudemmissa malleissa, jos tällaiset viat ovat ominaisuuksia, niin kaveri koitti lohdutella, että en ole ainoa, on näitä ongelmia ollut kuulemma muillakin!
Eli ilmeisesti Wetterin mielestä asiakkaan tulisi hyväksyä selkeät viat ominaisuuksina, koska Fiatilla tai huoltoliikkeellä ei ole tarjota korjausta noihin?
No joka tapauksessa auto on nyt menossa johdon päähän testeriin Wetterille, jotta nähdään onko tehtaalta tullut joku päivityskorjaus noihin vikoihin. Ihmeellistä on sekin, ettei auton alustan valmistaja Fiat muka tiedota huoltoliikkeitä uusista päivityksistä, vaan ohjelmistopäivityksen olemassaolon kuulemma tietää vasta, kun kytkee auton testeriin. Kuulostaa tuokin aika omituiselta?
Että semmoista kehitystä!
Luulen että kyseessä on kunnon vahanjan komponenttivika. Ei tuttavapiirissä Fiatin omistajilla ole ollut moisia ongelmia. Ikävää että oikea taito paikallistaa ja korjata vikoja on häviämässä. Varaa aika jostain muualta ja korjauta auto siellä. Wetterillä tahtoo sähköviat muuttua ominaisuuksiksi.
Johdon päähän ja juuri Ouluun Wetterille on rouvan kauppakassikin maanantaina menossa. Kutsun noihin karkeloihin kyllä esitti ihan Mazdan maahantuoja. Tosin ei meinanut oikein millään onnistua se huollon varaus siihen tehtaan takaisinkutsuun. Itse sain sen käsityksen, että autoliikkeen henkilökunnan supistukset ovat jo niillä rajoilla, että pian asiakkaat äänestävät jaloillaan ja se vähäksi käynyt huoltohenkilöstöKIN oirehtii suorituskykynsä äärirajoilla. Loppuisi jo tämä sa...t..nan lama. -tapani-
Täältä löytää kaikki Fiat Ducaton ohjelmistopäivitykset ja huoltokutsut. Rekistöröitymällä palveluun niistä tulee myös viesti sähköpostiin.
https://www.fiatcamper.com/fi/home
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.