Hymerin laatu ja tehtaan takuu

POKKINEN TAPANI 13.05.2015 20:06

Vaihdoin tuossa reilu kuukausi sitten yli kymmenen vuotta hyvin palvelleen Iveco Burtsnerin toiseen Saksalaiseen laatuautoon. Halusimme pienemmän, soppelin kun jo rouvan kanssa kaksi taas kuljetaan. Ei vain kaikki mene kuin Strömsöössä. Nyt vappuna ensimmäinen pitempi retki ja ihmettelimme kun ei tahdo Ahventen fileet jäätyä pakastuslokerossa vaikka jääkaappi posottaa täysillä? Noh kotona päätin putsata pakoputken, kun en viitsinyt niin vähäpätöisen asian auton myynnyttä Oulun Hovesporttia alkaa vaivaamaan. Kuinka ollakkaan jääkaapin huoltoluukun takana odotti täysin ruosteessa oleva putkisto ja tilassa vettä pohjalla? Laitoin paperia seinän foamrungon ja muovihuulloksen väliin ja sehän heti kastui. Asia selvä. Avasin muovikehyksen ja Hymerin laatu paljastui. Huoltoaukko leikattu noin reilu sentin väljäksi ja huullos sen mukainen. Hovesportin Pekka tuli samana päivänä katsomaan ja otti kuvia ja kysyi ottaako hän auton halleillensa. Tulimme kuitenkin yhteistuumin samaan tulokseen, että kyse on tehtaan antaman takuun piiriin kuuluvasta asiasta ja kerroin itse kuivattavani autoa ja siirtävän sen sateen sattuessa katokseen, missä matkamökkiä aina retkien välissä säilytetään. Tässä hieman juttua miten asia etenee. Tämän alla olevan kopioin fasebuukin karavansivulta jonne sen kuvien kera myös laitoin. Kehoittaisin kaikkia joilla noin samanikäinen 2012 B-klaas on, tarkastamaan mikä on tilanne oman jääkaapinne takana on -tapani-

Itse laitoin vuotaneesta jääkaapin taustasta viestiä Hymercenteriin ja sain samana päivänä lyhyen viestin, että asiaan tutustutaan. Nyt juuri tänään Kekäläisen Antti soitti ja kertoi heidän olleen yhteydessä tehtaan edustajaan asiassa ja kertoi miten meidän tapauksessa on paras edetä. Itse en moittisi Hymercentterin toimintaa, ei toki mitään salamannopeaa henkilökohtaista miestä lennätetty paikalle, mutta aika ja olosuhteet ottaen 9+ ja kun ottaa vielä huomioon, etten ostanut autoani heiltä, eivätkä he ole mikään Hymerin virallinen maahantuoja vaan kauppaa tekevä karavanliike. 7 t · Tykkää · 1 apani Pokkinen Noh tänään lähetin ensin viestiä Rintajouppi Kempeleeseen jossa automme on viimeksi kosteusmitattu, tehtaan antaman takuun mukaisesti, näin Kekäläinen Hymercenteristä kehoitti toimimaan. Myöhemmin myös menimme käymään ja kerroin miten on ongelmia ilmennyt ja miten olen yrittänyt asiaa hoitaa. Pääsin tekemisiin Jm-päälikkö Markus Ronkaisen kanssa ja hän kuvat nähtyään oli sitä mieltä, että kaikki on kunnossa ja he eivät voi asiassa auttaa. Kerroin vievämme asian kuitenkin joko suoraan Saksaan Hymerin tehtaalle tai kääntvämme takaisin Hymercenterin puoleen. Vasta sen jälkeen hän suostui uskomaan, ettei jääkaapin taakse valuva ja lattialla olevan vesi ole normaalia 2012 mallia olevassa Hymer B-klassissa. Auto on siis vuotanut jääkaapin taakse uudesta lähtien ja sitä ei ole kolmessa tehtaan valtuutamassa huoltomittauksessa huomattu ja auto vastaa aivan tehtaan laatuvaatimuksia.???

Ruuvvit osuvat vain aukon laitaan ja tiivistemassaa ei ole kuin ruuvin kohdalla ja muovisen kehyksen alatiivistykohdassa ja vesi pääsee vapaasti valumaan jääkaapin huoltoaukosta auton sisään, onneksi pohjalla on reikä, josta enin osa vettä auton alle, eikä ole tullut suoraan asuinpuolelle, vaikka jääkaappi sijaitsee samalla asuintasolla.

a kuten kuvasta hyvin näkyy, lähtee tiivistysurassa oleva butiilimassa suoraan sormin nostamalla pois ja lika pöly sekä vesi on huuudellut tuota Hymerlaatua ja tämä on valtuutetun myynti ja takuuhuoltoliikkeen mielestä täysin normaali asia.

Lisäisin vielä, että jääkaapin putkisto on niin ylä kuin alaosastaan liki täysin ruosteessa ja myös tämä on Rintajouppi Kempeleen jälleenmyyntipäälikön mielestä täysin normaalia vuoden 2012 mallisessa Hymerissä, eikä tapauksessa ole mitään epätavallista, vaan kyseessä on täysin normaali asia, ei oikeuta takuun puitteissa mihinkään jälkitoimiin? Tulikohan lyötyä kädet syvälle paskaan kun vaihdoin perhettämme yli kymmenen vuotta liki moittetomasti palvelleen Iveco Burstnerin tähän toiseen Saksalaiseen laatuautoon?

Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2015 klo 20:16:20 Pääsimme tämän Kempeleen Rintajoupin kanssa lahjonnan uhkailun ja kiristyksen jälkeen siihen lopputulokseen, että ottavat automme uudestaan kosteusmittaukseen 28.5 klo 14, tämä vain sillä kun kerroin kääntyväni saksalaisen tuttavani avulla suoraan Hymerin tehtaaseen, tai palaavani Hymercenterin Antti Kekäläisen kanssa asiaan, joka oli jo tehtaan edustajan kanssa kuvien tiimoilta neuvotellut. -tapani-

KARJALAINEN ALPO 13.05.2015 20:30

Miten Hymercenter/Antti Kekäläinen liittyy tähän sinun ostamaasi Hymeriin? Etkös sinä ostanut sen Hoversprtilta?

LAUKKANEN MAURI 13.05.2015 20:45

Saatapi tuo vesi päästä sinne sisään suoraan siitä säleiköstä,oletan kun pesen autoa,että senkin asian ovat ne Hymerin,kuten muidenkin as,autojen valmistajat huomioineet .

Kun pesen autoa,en muuten painepesurilla niin olen varma että vettä menee sisään niistä säleiköstä ,eli jos se vesi ois myrkkyä niin ne säleiköt ois suuniteltu veden pitäviksi?.

POKKINEN TAPANI 13.05.2015 21:05

Karjalainen Ostin auton Hovesport Oulusta, mutta he eivät ole Hymerin valttuutama huolto tahi takuuliike ja siltä osin otin yhteyttä Hymercenteriin, kun siinä vaiheessa luulin heidän olevan ns Virallinen Hymerin maahantuoja. Nyt tiedän asian oikean laidan, Hymeriä tuo Rintajouppi ihan samalla tavalla ja Antti Kekäläinen kehoitti ensisijaisesti kääntymään Rintajouppi-Kempeleen puoleen ja siellä auto on juuri viimeksi kosteusmitattu tehtaan takuun säilymisen tavalla. -tapani-

Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2015 klo 21:09:52 Ja Herra Laukkanen, Totta vesi voi päästä sumuna ihan ajossakin, puhumattakaan jos suihkutetaan noihin ilma-aukkoihin. Nyt vain on kyse siitä, että vesi on valunut jääkaapin huolto/ilmakehyksen ja seinän välistä auton rungosta sisään ja tämä tehtaan jäljiltä uudesta lähtien. -tapani-

JANHONEN MATTI 14.05.2015 16:26

Kyllä vesi auton seinien sisäpuolella on aina ongelma ja jos ei vielä ole niin siitä tulee. Onneksi Hymertin eriste ei vedä vettä itseensä.

Se tuossa ihmetyttää, että mistä vesi tulee kun jääkaapin rakenteensa puolesta synnyttää lämpöä paremminkin kuivaa kun kastele.

Kannattaisi ensin kuivata vesi pois vaikka rätillä ja kuumailmapuhaltimella ja sen jälkeen tiivistää luukun ja rungon välinen sauma kunnolla massaamalla uudelleen. Luukun yläsauman vuoto riittää kastelemaan lattian. (seinää pitkin valuva vesi).

LAUKKANEN MAURI 14.05.2015 17:15

Matti tuossa jo yhden teorian esitti,kyllä se normaali jääkaappi tuottaa lämpöä , jolla myös ne kondessivedet kuivataan,eli vedet ohjataan jääkaapista siihen kaukaloon jonka pitäisi olla sen kompuran päällä ja komressorin lämmöllä vesi haihtuu altaasta.

Siis minullakin on vielä niissä jääkaapin tuuletusritilöissä ne tukkolevyt,muovit siis sekin jääkaapin lämpö saadaan hyödynnetyksi.

Tuossa Hymerin arvostelussa oli myöskin mainos,ei se Hymerin seinä rakenne taida imaista sitä vettä ,vaikka vedessä uittais mutta ei se vesi missään tapuksessa ole auton sisällä hyvä asia ole, oli as,auton merkki mikä tahansa.

KAAKKOLAHTI TOIVO 14.05.2015 17:21

Näyttäis ,et luukku ei ole keskelle asennettu vaan luukku kehys on liian alhaalla, näin kuvasta näyttää.Ala ruuvit ovat liian alhaalla joten ylä ruuvit ei kerta kaikkiaan ota kunnolla kiinni.Minulla vähän samantapainen juttu ,mut eri merkkinen auto kehikko oli ruuvien kohdalta halkeillut ja vuoti sieltä.Niitä kosteus ongelmia oli meidänkin HYMERISSÄ . Ei enään niin laatu työtä..

KIMPPA PENTTI 14.05.2015 17:26

Kun noita aiemmin olleita kuvia katselee niin siitä jääkaapin koneistosta mielestäni puuttuu se haihdutus kippo. Kondenssi vesi letku siinä näyttää olevan ja onko mahdollista että se vesi onkin sitä kondenssivettä

JOKINEN REINO 14.05.2015 19:16

Se kippo taitaa olla tuolla sähkövimpainten takana. Kehikko tuossakin tapauksessa oikean kokoinen ,vaan reikä sahattu holoksi. Olipa minulla "laadukas" Adria, missä tuollaista sahaustaktiikkaa oli käytetty vähän siellä sun täällä.

POKKINEN TAPANI 14.05.2015 22:03

Kyllä siellä hieman aukon yläpuolella on ihan normaali kippo johon tulee letku jääkaapista ja jonka lämpö siitä periaattessa haihduttaa. Meilläkin oli reissuussa jääkaapin takana jo Jyväskaravanista ostamamme talvisuojat ja autoa reissun jälkeen pestessäni en todellakaan suihkuttanut niihin suoraa vettä. Vesi on tullut tuon kehyksen ja seinän välistä valuen. Sataa ja tuuli painaa vettä seinään ja se valuu seiniä pitkin allas, tässä tapauksessa vesi menee jääkaapin alle, siis auton sisälle. On ihan sama mistä kohdin vesi valuu sateella auton sisälle, aina tulee vahinkoa. Nyt valui vesi ns suljettuun tilaan, mutta kyllä ne kaapintaustatkin märkänee ja koko jääkaapin pukisto on ihan toivottoman ruosteessa, pitkän kosteusrasituksen johdosta. Autossa ei saa vuotaa saumat katoissa, ei seinissä, ei kattoluukkujen kuin muidenkaan läpivientien ympärillä. Vaan saattaahan se olla niinkin, että minä olen vain tullut vanhaksi ja en ymmärrä tämän nykytekniikan ylivertaisuutta. Hetken jo harkitsin uutta 2015 mallin Hymeriä mersun uudella nelivedolla, mutta taidanpa luopua tästäkin LAATUAUTOSTA, jonkun kanssakulkian vahingoksi ja siirtyä takaisin johonkin heikompaan esitykseen. Oppirahat on maksettava, eikös juu? -tapani-

KOCK REINO 17.05.2015 09:45

Moi tämmönen kippo on Hobby autossa ja sieltä se haihtuu itestään( tässä pari kuvia mukana)

KOCK REINO 17.05.2015 09:51

Lisäys vielä et kyllä tossa sun kuvissa onkin se valkoinen kippo mutta se taitaa olla liian matala et se vesi pääse valumaan yli .

HÄMÄLÄINEN MARKKU 17.05.2015 10:14

Tuossa alkuperäisessä jutussa olisin jo heti kääntynyt tehtaan puoleen, jos auton myyjä ei ei ole tehtaan edustaja. Jos oma kielitaito ei riitä löytynee tulkkaaja joka voi kysyä Hymerin laadunvalvonnasta.

POKKINEN TAPANI 17.05.2015 11:58

On paljon mahdollista, etten ole osannut toimia oikein tuossa omasta mielestäni virheellisen tuotteen reklamoinissa. Ensin otin kuitenkin yhteyttä liikkeeseen jossa tuon Hymerin vaihdoin vanhaan Burstneriimme. Ainankin sen vanhan automme jääkaapin taus säilyi kymmenen vuotta ilman putkiston ruostumista, mikän se meillä oli. Joka vuosi huolsin taustan, imuroiden tilan ja putkiston. Myöhemmin pakoputkesta putoavan kuonan takia myös rassasin putken ja asensin vielä tuulettimen tehostamaan lauhdutusta pahimpien helteiden aikana.

Toinen vikani oli tietysti se, että aloin itse tutkimaan jääkaapin heikkouden syytä ja tein poistot kehyksistä, aloin kuivattamaan tilaa ja yritin näin kaikin keinoin välttää lisävahingon. Auto kun on minun nimissäni ja silta osin vastuu lienee yksiselitteinen.

Mielestäni tämä Hymersenterin Antti on mies paikallaan ja koska yleensäkin luotan ammattimiehen sanaan niin hänen kehotuksestaan lähdin viemään asiaa valtuutetun Hymerhuollon kautta eteenpäin; kun tämä toinen valtuutettu huoltoliike kerran sanoi, että mieluiten toimitaan sen alueen puitteissa mikä on lähin tehtaan edustaja. Jos ja jun niin käy, että Hymerin huolto ja tehdas pesee tässä kätensä niin en ala tuulimyllyjä vastaan taistelemaan. Kärsin vahinkon nahoissani ja siirryn mahdollisimman nopeasti mukavimpiin ajatuksiin, vaikka toki asia pitkään vielä harmittaa, jollen vaihda koko matkamökkiä eteenpäin ja katso jotain muuta merkkiä tilalle. Toisaalta jos tuo on ainoa auton huono puoli? Ja onhan tuo jääkaapin tausta korjattavissa ja ystäväni kanssa se jo parhaan taidomme mukaan korjasimme ja tiivistimme uudestaan ja sen jälkeenkin ovat lämmöt olleet päällä, että tausta kuivuisi mahdollisimman hyvin. Auton myynnyt liike ehdotti sellaistakin ratkaisua, että he laittavat myymäänsä tuotteeseen sellaisen suuremman luukun ja se mitoitetaan tarkasti ja tiivistetään huolella. Se ratkaisu kuitenkin merkitsee suurempaa puhkaisua seinään. Mielestäni kuitenkin vastuussa ei ole auton myynnyt Hovesport Oulusta vaan Hymer tehdas Saksassa ja heidän pitää, pitäisi kantaa vastuu takuustaan kuin työnjäljestä. Tiloiltaan ja käyttöominaisuuksiltaan auto on meille kuin nyrkki silmään, paha vain kun alusta eteuvetoinen. Pointtini on se, että toivottavasti muilla ei Hymereissään samaa laatua, vaan tässä tapauksessa kyse on vain yksittäisestä inhimillisestä laatupoikkeamasta. Päin Uusia pettymyksiä. -tapani-

KARJALAINEN ALPO 17.05.2015 14:44

Eihän tässä sinua, Tapani, voi syyttää mistään. Sinähän olet toiminut oikein, kun olet koittanut välttää lisäongelmien syntymistä.

Minä en kyllä luota pätkääkää tuohon Kekäläisen Anttiin, heillä jää omistakin myymistä autoista sovitutkin asiat hoitamatta. Kokemusta on.

POKKINEN TAPANI 17.05.2015 18:28

Kiitän Alpo kokemuksen jakamisesta. Pidän erittäin hyvänä kun näillä sivuilla kerrotaan niin hyvistä kuin huonoistakin kokemuksista. Jyväskaravan on jostain syystä liike mistä harvemmin mitään negatiivistä kuulee. Hinnat toki heillä taitaa olla aikalailla kohdillaan, korkealla, ja se antaa yrittäjälle myös pelivaraa jolla pystyy palvelemaan ja hoitamaan ikäviä tapauksia kunnialla loppuun. Itse en tiedä tuosta Hymercenterin Antista mitään muuta kuin sen, että reagoi nopeasti sähköpostiini jonka hänelle laitoin ja soitti miltei saman tien ja sain häneltä ohjeet ottaa yhteyttä Kempeleen Rintajouppiin. Toki olin viikkoa aikaisemmin laittanut saman viestin, kuvien kera heidän huoltoneuvojalleen, kuten myös Herraselle joka oli ennen Hyvinkäällä automyyjänä Bestillä, ja Herraselta ostin kerran Ivecooni talvirenkaat vantein. Herranen toki jo tuli punnituksi ja köykäisksi sanomisissaan havaittua Toki hieroin toisessa puhelussa hänen ( Antin) kanssaan jo mahdollisesta vaihdosta uuteen nelivetoiseen Hymeriin, Mersun alustalla, jos auton varanneen laina-asiat eivät menekkään toivotulla tavalla, näin sain vihjeen. Mutta nyt olen tullut toisiin ajatuksiin: Jos ja kun vielä autoa joskus vaihdan niin ei se todellakaan ole Hymeri Ja aivan suotta ehdin jo heidän merkkikerhoonkin liittyä. Kait se täytyy jo tässä iässä ottaa opikseen, eikä tehdä samaa virhettä toistamiseen. Jos jonnekkin autokaupoissa vielä suuntaa, niin suunta on Jyväskaravan tai Kuopion Larvanto. Näissä liikkeissä olen kuullut olevan halu tehdä kauppaa ihan useamman kerran saman asiakkaan kanssa. Älä astu samaan kuoppaan. -tapani-

NORDSTRÖM SEPPO 17.05.2015 18:56

Tapani

Toivottavasti asiat vielä lonksahtavat kohdalleen. Hymeristä vielä sen verra, että itselläni on moinen auto mallia 2011. Ei mitään ongelmia. Nyt ajettu hieman yli 50 000 km eikä uutta häpeä.

Kaikissa merkeissä on niitä "maanantai" kappaleita. Minulle sellainen sattui Ford Mondeon kohdalla. Tuli kalliiksi auto. Lopulta hajosi turbo 3 kuukautta 2 vuoden takuun jälkeen. Maahantuoja pesi kätensä kun takuu kerran oli mennyt. Kuluttajariitalautakunnan kautta lopulta korvasivat. Kesti käsittely reilun vuoden. Menettivät asiakkaan mutta maksoivat.

Toisaalta ystävälläni nyt kolmas Mondeo menossa. Ajaa 70 000 km vuodessa. Yhdessäkään ei mitään ongelmia. On valintaansa tyytyväinen.

Tämmöistähän tämä välillä on. Elämä. Jatketaan valoisin mielin kohti uusia maisemia. Hyviä kilometrejä Sinulle ja perheellesi.

POKKINEN TAPANI 17.05.2015 19:10

Seppo Kiitän, Ja tottahan se on, kautta aikain on toisten ahdinkoa liennytetty omilla ahdinkoilla. Tästä on montaa eri perinnettä, meilläkin itkuvirsien laulajat jotka tulivat murheen tuottaneen kotiin. Samoin pohjoisessa missä entisinä aikoina saattoi puolet kalastajakylän miehistä pahimmillaan menehtyä oikein kovan myrskyn iskiessä ja vaimot yleensäkin kokoontuivat aina siihen taloon missä syytä oli. Mitä yhdestä pienestä vuodosta kun kaatuu niitä valtamerilaivojakin? Mamba lauloi särkyneestä sydämestä. .tapani.

JANHONEN MATTI 17.05.2015 21:17

Tapani

Jos esittämilläsi perusteilla päädyt merkin vaihtoon niin takaan, että sinulla vaihtamista riittää.

Yhdessä on yhtä ja toisessa toista merkistä riippumatta. Viittä eri merkkiä on ollut ja kaikkia on pitänyt kohentaa.

POKKINEN TAPANI 17.05.2015 22:01

Matti olet varmaan niin oikeasssa kuin olla ja voi. Ei ole vielä kokemusta kuin kahdesta omasta autosta ja molemmat olivat Ivecon alustalla ja nyt Fiat. Iveco ainakin melko viaton sen 10v mitä meillä oli. Tai oikeastaan ei mitään varsinaista vikaa, ja tämä Hymerikin tuli puolivahingossa kun oikeastaan piti vain vaihtaa Ivecoon uutta pakoputkea ja se Hovesportin kaveri lupasi jelppiä suhteillaan kun Suomessa pelkkä pakoputken ulostulo maksoi Raskoneella 500 euroa, siis putki vaimentimelta auton laidalle. Noh siellä Hovesportilla näin se pikkasen hymerin ja olin myyty, ehdotin ja tarjosin kättä, mihin myyjä vastasi kädellä. Näin se mennee. -tapani-

LAUKKANEN MAURI 18.05.2015 06:39

Kun nyt taas kerran keskustellaan as,auton tai vaunun laadusta mitä se on?.

Minulla on neljäs As,auto meneillään ja se on Hymer,en ala ylistää sen hyvyyttä tai huonoutta,olen realisti.

Siis mitä se tarkoitan,kun Hymerillä ei satu olemaan omaa jääkaappi tehdasta,tai ikkuna tehdasta,tai alusta tehdasta,tai sähköpääkeskus tehdasta jne.

Eli sama asia koskee kaikkia As,auton valmistajia,se kootaan komponenteista, jotka ovat merkille kuin merkille yhteisiä tavaran toimittajia.

Sitä olen miettinyt asetaako esim,Hymerin tehdas korkeampia laatuvaatimuksia esim,jääkaapeillee tai muulle tavaralle ?. Oletan että samaa jääkaappia on kaikilla merkeillä ja jos se särkyy Hymerissä se On Hymerin vika jos Adriassa se on Adrian vika,tämäkö se on sitä laatu ajattelua?.

Minulla on Hymerissä se Alko alusta,jos siinä on vikaa onko taas vikaa Hymerin laadussa,samoin siinä on se sähköpääkeskus oisko EBM,tai jotain jos se temppuilee taas Hymerin piikiin,tai Adrian, jos se on Adriassa.

Mitä tästä opimme ,emme mitää,ihminen on sitä mitä se syö,tai sille syötetään sitä laatuajatellua ja joku meistä vielä uskookin myyntitykkien puheet!.

Käyttäjän lisäys viestiin 18.5.2015 klo 08:04:11 Siis on ollut kaksi Defless merkkistä,yksi Burstener ja nyt tämä Hymeri eikä silläkään taivaaseen pääse,kuten yksi Jehovan todistaja totesi,kun oli linja-autokuski :jos rupeatte Jehovan todistajiksi vien teidät sitten linja-autolla taivaaseen.

HIETAVUORI JUHA 18.05.2015 07:04

Minua se kippo vähän epäilytti ja vedin sen putken pään siitä ritilästä läpi ulos muutaman sentin ,.Ei vuoda sisään .

Käyttäjän lisäys viestiin 18.5.2015 klo 07:06:32 Niin ja auto on Detsku , ja muita on ollut viisi kappaletta . Viattomia ei yhtään .

NORDSTRÖM SEPPO 18.05.2015 07:41

Mauri

Totta puhut. Minulle laatu on aina merkinnyt sitä miten myyjä, maahantuoja, valmistaja hoitavat esiintulevat ongelmatilanteet. Niitähän tuppaa tulemaan vehkeesen kuin vehkeeseen. Milloin isompia ja milloin vielä isompia.

LAUKKANEN MAURI 18.05.2015 07:52

Juhalle,sitä kippoa minäkin ihmettelin kun se oli puolillaan vettä vaikka autolla ei ole ajettu moneen viikon.

Saman tempun teen minäkin ,vedän sen letkun ulos niin ei se kippo tulvi ja jos sen täysi niin kyllähän siinä ajaessa siitä vettä roiskuu jos on huonompi tie.

POKKINEN TAPANI 18.05.2015 09:06

Miehet täällä keskustelee jääkaapeista, auton valmistajan sisälle laittamista osista ja minä olen koko ajan yrittänyt kertoa siitä, kun Hymerin tehtaalla on seinään tehty turhan suuri reikä ja sen peitelevy on asenettu vain sinne päin,

Hymerin laatu on juuri niin hyvä kuin se hoitaa jälkimarkkinointinsa. Tässä tapauksessa ei ole olemassakaan mitään virallista maahantuontia jonka puoleen kääntyä. Kyllä minäkin jo ymmärrän mitä tarkoittaa ero jääkaapin lauhduttimen vesikipon ja taivaalta satavan veden väillä. Sinne lauhdutinkippoon kun tulee oikeastaan vettä vain silloin kun jääkaappi sammutetaan ja se vesi on pakastinosasta ja mahdollisesta näkyvästä lauhduttimesta olevaa kondessiovettä.

On ihan eri asia tuleeko jääkaapin taustaan vedet taivaalta sataen, siis tiivistämättä jätetystä läpivientikappaleesta vai siitä lauhduttimen putkesta.

Rintajouppi Kempele otti siis kannan, että asiassa ei ole mitän vikaa, auto on heillä talvella kosteusmitattu Hymerin takuuohjelman mukaisesti ja ei ole syytä jatkotoimenpiteisiin. Tämä on mielestäni sitä Hymer-laatua mistä omasta kokemuksestani puhun. Vasta noustessani ylös lähtiäkseni hänen huoneestaan ja ilmottaessani vieväni asian kyllä varmasti eteenpäin tämä tehtaan edustaja tuli perässä ja suostui ottamaan auton uudestaan kosteusmittaukseen ja se on tämän kuun lopussa. Ymmärränhän myös toki senkin, että Hymerin käyttämä korieriste on niin laaadukasta, että se saattaa kestää takuun ajan ja pitää kyllä sen ajan lattiankin vielä ehjänä. Mutta minulle ei ole laatua se että ikkunan, oven, kattoluukun tahi jonkun muun läpiviennin välistä tulee vesi vapaasti sisään. Tai olihan tässäkin tapauksessa luukun alaosa ihan hyvin tiivistetty, mutta kun luukun yläosasta pääsi vesi aivan vapaasti valumaan peitelevyn taakse ja sisäseinää pitkin lattialla. Korostan sitä, että 2012 käyttöönotettu auto on huollettu ja hoidettu juuri Hymerin laaduntarkkailuohjelman mukaisesti. Ei kait sen läpivientiluukun tahi jääkaapinkaan valmistajan tarvitse vasta korinrakentajan tekemistä virheistä? Puhutaan aidasta, ei seipäistä. -tapani-

HAAPANEN TIMO 18.05.2015 09:56

Tavallaa se reikä ei ole liian iso, ritilä on vain asennettu niin alas kuin ko. aukko antaa myöden. Ylös asennettuna se olisi toiminut oikein hyvin, mutta se tietty on helppo asentaa kun lykkää reikään ja ruuvaa kiinni eikä kannattele sitä lainkaan.

@timppa

POKKINEN TAPANI 18.05.2015 10:51

Juuri istun Wetterin huollossa maahantuojan oman takuukutsun johdosta, tämä on mielestäni autonvalmistajan laatua, vaikkei mitään kivaa sinällään Ja edellen olen sitä mieltä, että aukko on turhan suuri; se antaa luukun kiinnittäjälle virhemarkinaalin ja nyt vahinko on pääsyt tapahtumaan.

Kysymykseni alunpitäin onkin, onko muilla Hymerin käyttäjillä tämä mahdollinen asennusvirhe mahdollinen; jos ja kun siellä Hymerin tehtaalla käytetään kaikissa autoissa samaa kaaviota ja asentajat asentavat kukin tavallaan? Omalta kohdaltani on myös kysymys siitä; miten Hymer aivan kiistattomaan vahinkoon suhtautuu ja onko tämän valtuutetun tehtaan edustajan tulkinta lopullinen, vai muuttuko Hymerin kanta kun en varmasti jätä asiaa tähän. Pallo on tällä hetkellä Rintajouppi-Kempeleellä ja johonkin se pallo sen jälkeen potkaistaan ja ennemmin tai myöhemmin joku sen kopin ottaa. -tapani-

LAUKKANEN MAURI 18.05.2015 11:17

Ompa tässä keskutelussa asiaakin,minäkin tarkistin oman Hymeri 08 524SL mallin jääkaapin taustat ,olivat kuivia,pölyä siellä oli jonka imuroin kun aurinko paistaa.

En halua pahoittaa kenenkään mieltä,mutta minulla on tapan pestä auto sillä pitkävartisella pesuharjalla ja verkostonpaineella,siis oletan kun pesen niitä jääkaapin ritilöitä vettä saataa mennä sinne sisäpuolellekin,mutta kuten kirjoitin jos ja kun se vesi olisi myrkkyä niin säleiköt olisivat vesitiiviisti suuniteltu,tämä ei koske Hymeriä vaan taitaa nuo säleiköt olla jääkaappi valmistajien tuotantoa?.

NÄRHI JUHA 18.05.2015 12:23

Tapani,

Omien kokemusteni kautta Hymer valmistajana kiinnostuu asiasta mikäli autosi yleinen takuu tai tiiveystakuu ovat vielä voimassa. Jos näin ei ole, on heidän kompensaationsa toden näköisesti marginaalinen. Saattavat jonkun satasen korjaukuluista hyvittää - jos tuuri käy. Eivät välttämättä mitään. Suomi on heille hyvin vaatimaton markkina-alue. Aikanaan Hymerin P-Euroopan aluejohtajan kanssa yhdestä asiasta väänsin ja totesin tilantteen olevan pitkälle mitä äsken toin esiin - valitettvasti.

Mutta on olemassa myös.myyjäliikkeen virhevastuu. Tässä kohdassa tämä tuntuisi toteutuvan varsin hyvin; myyjäliike ei voi lliiketoiminnan harjoittajana vedota tietämättömyyteen. Keskeistä on, että virhevastuu ei ole samalla tavoin aikaan sidottu kuin myyjäliikkeen antama esim. vaihtoautoturva tai vastaava. Eikä ole sidottu siihenkään, että myyjäliike toteaisi ettei asia heille kuulu, koska 'emme ole tehneet mitään'. Virhevastuu on varsin vahva kuluttajan kannalta.

Virhevastuusta löydät netistä enemmän ja tarvittaessa oman alueesi maistraatin kuluttajaneuvonnasta.

Menestystä prosessiin!

JANHONEN MATTI 18.05.2015 13:12

Piti oikein katsoa avauksessa olleet neljä kuvaa uudestaan

Niistä voi päätellä ainakin sen, että aukon koko on ihan ok. Kehikon asennuksessa sen sijan on tehty selvä virhe. Se on asennettu aukon alalaitaan ilman. että sitä on keskitetty aukkoon.. Virhe näkyy ihan selvästi kun vertaa ylä-. ja alareikien etäisyyttä aukon reunaan.

Oleellista on se mitä asennusvirheestä on seurannut. Yläpuolen tiivistenauha (massa) ei joiltain osin ole lankaan vastannut seinään (näkyy yläreunan vaaleutena suhteessa alareunan tummuuteen). Tämä johtaa jo sateella saati pesussa ja etenkin painepesussa siihen, että vesi pääsee tiivisteen raosta eristeelle ja kun eriste ei vedä vettä, niin siitä se valuu auton sisäpuolelle (kaapin alle) lattialle. Jo puoli desiä vettä lattialla näyttää monesta hirveältä vesivahingolta.

Jos homma olisi minun niin mitoittaisin kehikon asennuksen uudelleen (keskitys), tapittaisin massan kanssa vanhat reiät, poraisin uudet reiät oikeille kohdille ja sivelisin massaa koko tiivistepinnalle. Tämän jälkeen painaisin kehikon oikealle kohdalle, kiristäisin ruuvit tasaisesti, mutta ei hullun tiukkaan. Ylitursuvan massan pyyhkisin pois ja se on siinä.

Vasta tämän jälkeen ryhtyisin muihin toimenpiteisiin jos asia edelleen sitä vaatii

POKKINEN TAPANI 18.05.2015 18:44

Huonosti kävi Wetterillä, tehtaan takaisinkutsun huollossa ei autosta löytynyt viallista jarrupanesäädintä, vaihtoivat silti nesteet, öljyt ja suodattimen? Tämän lisäksi koko auton tietokone ohjelmoitiin uudelleen. Mazda CX-5 2.2D. Tätä ennen auto oli käynyt kerran huollossa, syksyllä ja mitään vikaa siinä emme ole huomanneet.

Mutta voi elämän kevät! Paikallinen Wetterin myyntipäällikkö (Luokkanen) vei minut syömään ja kyseli kovasti kuulumisia, mitä rouvalle kuuluu? Mazda rouvan kauppakassi. Niin kauan kesti huolto että se Luokkanen pyöritti ja pyöritti. Jossain vaiheessa hän laittoi paperin nenän eteen ja sanoi mahdollisen vaihtohinnan olevan oikeastaan aivan naurettavan, kumma kun ei naurattanut. Kuulema juuri meidän rouvan mallista on kauhea kysyntä käytettynä ja hän näin pystyy tarjoamaan niin ja niin ja niin hyvän hinnan hyvityksenä uuteen tämän vuoden malliin.

Voi elämän kevät, etten muuta sano. Ensi viikon tiistaina rouvan sininen kauppakassi vaihtuu harmaaseen. Vaan aika harmaa se rouvakin on, mutta miten sen " huollon " nyt hänelle kertoisin? Pysykää poissa Wetteriltä

POKKINEN TAPANI 18.05.2015 20:34

Pieneksi puolustukseksi vielä sanoisin, en langennut petollisen autokauppiaan paulaan vielä siellä liikkeessä. Tuo Jaakko Teponkin laulussaan mainitsema suursonni, kauppaedustaja Luokkanen vei tietty kuin pässiä narusta, mutta Hilmaa hän ei tällä kertaa minulta vienyt. Kättä en käteen lyönyt vaikka hän kuinka tarjosi. Vasta kotimatkalla se kelmi soitti uudestaan ja lopullinen kauppa solmittiin vasta kotipihassa.

Vanhan Mazdan dieselimme lotinaa, kohta pihalta kuulemma en, kun näin bensamalliksi vaihdoimma sen. Näin se mennee. -tapani-

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.