Fiat LMC 566 -89

JYLKKÄ PEKKA 10.05.2015 15:10

Täällä taas!!!!!!

Tuli nettihuutokaupasta tuollainen taukotupa.

Kaikki pelaa,mutta löytyisikö mistään tuohon autoon sähkökytkentäkaavaa ?

Ongelma on että joku virittäjävelho on todennäkösesti tehnyt omia kytkentöjä.

Auton ja asuntopuolen akut on yhdessä koska seisoksissa myös auton akku purkaantuu asuntopuolen akkua kulutettaissa.

Eikös pitäis näiden akkujen välillä olla jossain diodi joka estää auton akun purkautumasta,tuliko tämä nyt tarpeeksi epäselvästi kirjoitettua :)

HAKALA JYRI 10.05.2015 15:29

Joissain autoissa oli tehty jännite syöttö:: Releen ohjaus virtalukolta tai laiturilta ja yksinkertaisimmillaan sulakkeella /diodilla "rajoitettiin max virtaa" & suunta. Jos noin vois ko rele olla viallinen t jyrih

HÄMÄLÄINEN MARKKU 10.05.2015 17:08

Yleisin tapa kytkeä asunto-osan lataus on tehdä se releellä jota ohjaa laturin D+, eli latauksen merkkivalon liityntä. Voi olla tuossa ollut ongelma siinä D+ johdon ryöstäjässä jolloin se on kytketty kiinteäksi.

Käyttäjän lisäys viestiin 10.5.2015 klo 17:10:29 Salli yksityisviestit tai laita minulle yv:nä normaali sp-osoite, niin saat lisää tietoa

ISOMÄKI KAI 11.05.2015 07:48

Tuo diodi ei muutenkaan toimi hyvin tässä tapauksessa. Virran suuntahan sillä saadaan toki pidettyä moottorin akulta hupiakkuun, mutta diodeiden ominaisuuksiin kuuluu ns. kynnysjännite ( n. 1 V, riippuen diodista ). Tuo kynnysjännite vaikuttaa siten, että hupiakulle tuleva jännite on sen kynnysjännitteen verran matalampi, kuin moottoriakulta lähtevä jännite. Paras ratkaisu lienee tuo laturin ohjaama erotinrele.

ASIKAINEN MATTI 11.05.2015 09:59

Yleensä laturijärjestelmä on siten kytketty, että asunto-osan laturi syöttää virtaa asunto-osan akulle suoraan ja käynnistysakulle diodin kautta. Kun auto ei ole kytkettynä verkkovirtaan, niin asunnon kulutuspisteet käyttävät asunnon akkua ja diodi estää käynnistysakun vajumisen asunnon puolelle. Kun moottori käynnistetään, niin laturin ohjaama rele vetää ja molemmat akut kytkeytyvät rinnan ja alkavat latautua.

Siis verkkovirtaan kytkeytyessä hupiakku saa täyden latausjännitteen ja käynnistysakku diodin kynnysjännitteen verran alemman jännitteen. Moottorin käydessä molempia akkuja ladataan yhteisellä jännitteellä.

JYLKKÄ PEKKA 11.05.2015 16:42

Missä tämä mahdollinen erotinrele siaitsee, vai onko se siinä apukuskin istuimen alla olevan laturin sisällä?.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 11.05.2015 17:32

Yleensä se on siinä laturissa ja sinne tulee myös se ohjausvirta laturin D+ navasta.

JYLKKÄ PEKKA 12.05.2015 14:33

Pitääpä ottaa se laturi auki ja tutkia sen sielunelämä.

JYLKKÄ PEKKA 18.05.2015 18:19

Siellä laturin sisällä ne releet on ja neljä kappaletta.

Ei releissä ollut vikaa vaan pelle-peloton oli vetänyt hupiakulta D+ jatkuvan virran, sillä seurauksella akut oli yhdessä ja rele koko ajan päällä, söi seisoissa kahdessa viikossa molemmat akut aivan tyhjäksi.

Ei selvinnyt mikä oli tämän kytkennän kuningas ajatus :).

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.