jakohihna

KORHONEN PAULI 08.05.2015 21:52

Onko 20000 km ajettuun ja 5vuotta vanhaan Foortiin vielä vaihdettava jakohihna. ? kun oon kuullu että se on turhaa rahastusta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 08.05.2015 22:16

Varmuuden siitä saa vasta hihnan katkettua, hampaiden hajottua. Tieto voi tosin olla kallis.

POKKINEN TAPANI 08.05.2015 23:31

Itse en menis vaihtamaan, muuta käytänkin autoa ainakin noinkk välein, vaikka en sillä ajaisikaan, tosin tuo ei koske kaikkia autojani, mutta näitä uudempia hinavetoisia se kyllä koskee. -tapani-

STRÖM KARI 09.05.2015 14:31

Ootko varma että Foortissasi on jakohihna?Ettei vaan ole ketjulla kuljeksiva.

JANHONEN MATTI 09.05.2015 18:20

Karin tavoin aattelen.

Transit alkaen 4/2006 kaikki moottorit jakoketju.

Tämä koskee: Transit 4/2006-9/12011 moottorit 2,2 TDCI ja 2,4 TDCI Transit alkaen 9/2011 2,2 Duratorg Transit Custom alkaen 9/2012 2,2 L TDCI

Lähdetieto: promobil

TERVO JARI 09.05.2015 23:07

Jos jakopää remmillä, olipa merkki/malli mikä tahansa niin halvin vaihtoehto on vaihtaa remmi ajoissa sillä minuutinkin myöhästyminen voi tulla erittäin paljon kalliimmaksi . . .

Kansi ja pahimmassa tapauksessa koko moottoriremppa maksaa . . . paljon . . .

Olipa tapaus n. vuosi sitten kun remmi petti jatkuvassa ajossa olevasta autosta n.10.000km ennen virallista kilometrimäärän täyttymistä, remmin käyttöajan päättymiseen olisi ollut vielä reilu vuosi aikaa. Remppa meni siihen malliin että uusi moottori tuli tilalle, n. 7000 euroo paloi rahaa. Jos remmin olisi vaihdattanut hieman aiemmin, olisi euroja palanut enintään 700 ? jos sitäkään . . .

Jos edellä olevasta jotain oppisi, olisi oppi se että ennakoiva huolto on halvinta huoltoa . . .

Pitkät tauot ajoneuvon käytössä ei liene eduksi jakoremmin kestävyydelle ? Remmi on pitkiä aikoja samoilla sijoilla jolloin remmiin "olevuu" mutkat joista se aikaamyöden murtuu . . .

TUOVINEN PENTTI 10.05.2015 09:51

Ei vielä suurta pelkoa hihnan katkeamisesta.Meidän vm.2006 fiatista vaihdatin hihnan 7v ja70000km jälkeen.Hihna oli vielä asentajan mielestä kunnossa.Edellä mainittu ennenaikainen hihnan katkeaminen voi johtua myös vieraan esineen joutumisesta hihnan ja hihnapyörän väliin.

HALINEN HARRI 10.05.2015 12:31

Eikös kylmäkäynnistysten määrä (ja pakkasessa olo) aiheuta hihnan usempaa vaihtotarvetta. Muistaakseni minun mm Rellulla oli vaihtoväli Ranskassa 5 vuotta mutta Suomessa 4 vuotta.
Mitähän merkitsee se että auto käynnistetään alle 0 lämpötilassa vain alle 10 kertaa talvessa verrattuna jokapäiväiseen käynnistelyyn?

HALMEENMÄKI JUHANI 10.05.2015 17:53

Harrasteautostani katkesi hihna VÄÄRÄN KIREYDEN vuoksi. Onneksi moottori on ns vapaasti pyörivä, eli vahingot ajan menetystä ja 300 km auton nouto normaalien kulujen päälle.

Käyttöautostani katkesi hihna MERKKIKORJAAMON VIRHEEN takia. Se sitten maksoikin jo enemmän rahaa.

Kumpikin vaurio olisi estetty vaihtamalla jakohihna RULLINEEN jo ENNEN sitä virallista vaihtoaikaa...

EEROLA TEEMU 15.05.2015 15:14

Kirjoitit Pentti Tuovinen asiaa. Vaikka hihnan vaihdattaisi 3v ja 40 tkm välein, niin se voi silti katketa esim. mainitsemastasi "vieraan esineen joutumisesta hihnan ja hihnapyörän väliin" tai siksi, että siihen on jäänyt valmistusvika yms.

Esim. Fiat Ducato Maxin 2,8 idTD moottorille Fiatin saksalainen huoltokirja suosittelee 120 km vaihtoväliä. Hihnan ja kiristimen tarkistus tulisi tehdä 60 tkm kohdalla. Hurjimmat kuullut vaihtovälit ovat olleet 60 tkm tai 4 vuotta. Kyllä siinäkin rahaa palaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.5.2015 klo 18:55:12 siis 120 tkm vaihtoväliä.

Omakohtainen kokemus "vieraasta esineestä" jakohihnakotelossa tuli 1. hihnan vaihtokerralla, kun Deltalla oli "tarjous" työstä. Huomasin kotona vaihdon jälkeen, että suojakotelon yläosasta puuttui pala, niin suuri, että hihna näkyi. Soitin niille ja kerroin, että tuon auton kotelon uusimista varten heidän vastuullaan kustannuksista, jos pala matkalla rikkoo hihnan, sopiiko. Käskivät tuoda tiettynä aikana auton heille näytille.

Ensin yrittivät kieltäytyä väittäen, että pala oli puuttunut jo ennen työtä. Kun uhkasin poliisiasialla ja kyseessä oli 1. vaihto ( 82 tkm, 7 v) niin asensivat uuden suojakotelon. Pala löytyi kotelon sisältä ja asentaja oli sen näköinen, että tämä "urakka kusi". Hihnan vaihtoon oli mennyt 2 h . Nyt on jo 2. hihna, vaihdettu n. vuosi sitten. Molemmat vanhat remmit hienossa kunnossa. Jälkimmäinen hihnanvaihto maksoi kaikkine alkup. osineen vähän yli 300 e, kun Deltan tarjous oli ollut n. 500 e. Kusaistiin siinäkin kohtaa.

HALTTUNEN TEUVO 23.06.2015 12:10

Tuotteiden ikää lyhennellään, "Ikuinen työ, ikuinen nälkä", sanoi kirvesmieskin. Sitten tämä: http://areena.yle.fi/1-1374694

Nokkahihnan ja rullat vaihdatin 5v / 40000 km. Uusilta näyttivät, rullat ja hihna.

Hihnassa on vielä kehittämistä. Nythän se kestää 4 v:n aikana ajaa vaikkapa 180 000 km kesä- ja talvikeliä. Miten sen saisi katkeamaan sitten viidentenä vuonna kokonaisajomatkan ollessa esim. 40000 km ja koko matka kesäsäässä?

Lama-aikoja Euroopassa - miksiköhän?

HALINEN HARRI 23.06.2015 15:37

En usko hihnojen samanmittaiseen kestävyyteen kun käynnistyksiä ja käyttöä on kahdessa eri lämpötiloissa, +-0 - 40 astetta ja -30 - +30 astetta. Mm. Renu 2,5 dci ainakin antaa erilaiset suositukset etelään ja pohjoiseen Euroopassa. Se on sitten eri asia paljonko ne todellisuudessaan maksimissaan kestävät.

KRISTO LAURI 29.06.2015 07:12

Oli miten oli! Mutta näin on jotta se jakohihna kannattaa vaihtaa mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään ! Sillä konstilla säästää rahaa !

Lauri. K

HALTTUNEN TEUVO 01.07.2015 16:48

Jakohihnaa ei tarvitsekaan kehittää edelleen. Hihnapyörät hoitaa homman. http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/07/01/mysteerivian-ratkaisu-lahella-nastarenkaat-syyllinen/20158359/304

"– Jakohihna pitäisi vaihtaa 100 000:n [ajokilometrin] välein, vaikka suositus onkin 180 000." Kehitys on kehittynyt.

NIEMINEN RAIMO 01.07.2015 17:16

Juurikin tänään vaihdatin hihnat,jakopää,ilmastointi ja laturi.Ajettu reilut 50000 täyttyi ensin tuo 7 vuoden raja.Vanhassa ei havaittavia murtumia eikä myöskään apulaitteissa ollut päällisinpuolin mitään erikoista.Tutkimme samalla toista hihnaa jolla oli ajettu reilut 100000 mutta 9 vuotta ikää,Hihnassa oli reippaita murtumia näkyvissä.Näkemästä päätellen tolla mun hihnalla olisi voinut jatkaa ajoa ainakin vuoden.Eipä näistä etukäteen tiedä,parempi vaihtaa joskus,kun ei ollenkaan. Näillä mennään.

rami

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.