Akut tyhjänä

LAINE MARKKU 04.05.2015 19:51

Menin tänään hakemaan asuntoautoa Riihimäeltä kylämätallista, johon jätin sen 7.1. Lapista palattuamme, Pakkasiahan ei juurikaan ole ollut sen jälkeen vaikka kymähalli onkin, Mitään sähkölaitetta ei ollut päällä, mutta molemmat akut olivat niin tyhjiä, ettei edes mittarivalot syttyneet. Teholaturilla piti kolmisen tuntia ladata ja välillä koetin startata mutta ei riittänyt virta. Boosteriakin kokeiltiin mutta vasta kolmen tunnin jälkeen sillä lähti käyntiin. Kyse on Fiat Duacato 2,3 2010 Burstner Nexxo. Renkaanvaihto piti siirtää tuonnemmaksi. Autolla ajettu 50 t joten ei luulisi akkujen olevan vioelä loppukaan,

Mikähän tyhjentänee akut tuohon tilaan?

HALINEN HARRI 04.05.2015 20:23

Mites onko autossa radio/muisti joka kuluttaa vaikkei musiikki soi? Viisi kuukautta on aika pitkä aika.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.5.2015 klo 20:24:16 Niin se on neljäkin.

TERVO JARI 04.05.2015 20:24

Akut tyhjenee jollei akunkenkää ole irroitettu ja "syyllinen" on nykyautojen/asunto-osien elektroniikka.

Nuot elektroniset laitteet ( lämmityslaitteet, keskuslukot, radio, yms laitteet ) kuluttavat jokainen "himpan" jatkuvasti ja "pitkässäjuoksussa" akku tyhjenee totaalisesti.

Jos tuon kulutuksen haluaa eliminoida, helpoin konsti on irroittaa akun miinusakunkenkä, miksikö miinuskenkä ? Oikosulun mahdollisuus avaimen kanssa on pieni + napaan verrattuna . . .

Siihen en sano mitään mitä tapahtuu "nykyautolle" jos sen "keskusyksikkö" on kauan ilman virtaa, lähteekö käyntiin ilman että käytetään "tietokoneen"perässä". Kertokoot he tuosta jotka tietävät, itellä tarjota tuohon mutua, vatua ei ollenkaan . . .

Mutu = minusta tuntuu

Vatu = vaimosta tuntuu

HAAPANEN TIMO 04.05.2015 20:27

Kyllä sitä kulutusta vaan on, varmaan kymmeniä kertoja on palstalla joku muukin asia ihmetellyt. Akun kenkien irroitus on ainoa hyvä keino, sillä tavalla riittää latausväliksi pari kuukautta, enemmänkin.

Pakkasessa akku säilyy paremmin kuin lämpimässä.

@timppa

AHJOS TIMO 04.05.2015 22:24

Epäilen, että ovien keskuslukitus kuluttaa käynnistysakkua enemmän kuin kello. Sehän on koko ajan valmiustilassa valmiina reagoimaan avaimen lähettämään signaaliin. Asunto-osan akun kaapelin irroitusta helpompi toimenpide lienee Nexxossa elektroblokissa olevan asunto-osan pääkatkaisijan kääntö AUS- eli OFF-asentoon. - Tämä on MUTU, ei VATU-tietoa! :)

HAAPANEN TIMO 04.05.2015 23:04

Ja asuntopuolella ainakin rappu on jonkinlaisessa valmiustilassa. Omassa autossa releitä naksuu kun katkoo asuntopuolen kaiken katkaisevaa pääkatkaisijaa.

Akkujen palastamiseksi ne olisi nyt saatava kunnolla lataukseen vähintään vuorokaudeksi. Siellä on voimakas sulfatoituminen ollut käynnissä jo pari kuukautta.

Aloittajaa moittimatta harmittaa kun ei saada tänne kysymyksiä tarpeeksi ajoissa. Esim.'' voinko jättää auton seisomaan neljäksi kuukaudeksi niine hyvineen.''

@timppa

LAINE MARKKU 05.05.2015 12:54

Auto oli edellisen talven lämpimässä tallissa ja sitä edellisen kylmässä tallissa ja aina on tarvinnut latausta, mutta ei koskaan ole mennyt noin tyhjäksi.

Eilen ajoin tuon 60 kilsaa ja päivästä alkaen on ollut sähkössä kiinni ja latautunut sisäisellä laturilla. Virtaa näytti olevan yli 12 molemmissa akuissa mutta kohta testataan tyhjeneekö käynnistyksessä.

Hälytysjärjestelmää en pannut seisonnassa päälle, ja virrat oli kaikki katkaistu, joten elektroniikan oma valmiustila on ainoa kuluttava mahdollisuus, mutta että asunto-osan akkukin oli tyhjentynyt on outoa.

Television antennissa taitaa kyllä palaa valo kaiken aikaa, joten se selittänee asunto-osan akun tyhjentymistä, mutta moottoriakusta ei riittänyt edes mittariv alojen näkymiseen.

Akunkengän irrottaminen kyllä mietityttää. Meneekö asetukset tms?

Missä Nexxossa on asunto-osan päävirtakatkaisin? Olen katkaissut vain seinätalukosta 12 v virran pois.

AHJOS TIMO 05.05.2015 13:04

Markku Laine kysyi: "Missä Nexxossa on asunto-osan päävirtakatkaisin? Olen katkaissut vain seinätalukosta 12 v virran pois. "

Se oven päällä oleva katkaisija ei katkaise kaikkia 12V laitteita. Ainakin lämmityslaitteen puhallin, sähkörappu ja porrasvalo toimivat, vaikka siitä olisi sähkö katkaistu.

Luulen, että kuljettajan tuolin alla olevassa elektroblokissa sulakkeiden vieressä oleva katkaisija on 12V latteiden pääkytkin. Käyttöohjeen sivulla 12 siinä on selitystekstinä "Batterie Trennschalter". Sen toisessa asennossa on selityksenä "Batterie Ein" ja toisessa "Batterie Aus".

HAAPANEN TIMO 05.05.2015 13:08

Todellista lepojännitelukemaa et saa ennen kuin akut ovat olleet rauhassa vuorokauden latauksen jälkeen. Täyden akun lepojännite n. 12,7 V .

Starttiakulle menee luultavasti vain ylläpitolataus joten sen täyttyminen vie todella pitkään.

Käynnistysten ja latausten jälkeinen lukema voi olla mitä vain.

@timppa

WILHELMSSON LEIF 05.05.2015 13:42

Jos on Fiatti niin konepellin alla voi irroittaa auton akun ei tarvitse mennä mattojen alle.

ASIKAINEN MATTI 05.05.2015 14:14

Jos asunto-osan lämmityslaitteen ohjausjärjestelmä on elektroninen, niin sekin kuluttaa virtaa, koska päävirtarele ei katkaise virtaa lämmityslaitteelta.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.5.2015 klo 14:19:21 Käynnistysakun napakengän irroittamiseen ei tarvita työkaluja, koska siinä on käsin avattava kiristysvipu. Lattialuukun saa auki kolikolla.

AHJOS TIMO 05.05.2015 14:26

Leif Wilhelmsson kirjoitti: "Jos on Fiatti niin konepellin alla voi irroittaa auton akun ei tarvitse mennä mattojen alle."

Riippuu varmaankin vuosimallista. Minun Fiatissa käynnistysakku ei ole konepellin alla vaan ohjaamon maton ja lattian alla. Elektroblock on tarkemmin sanottuna kuljettajan istuimen sisällä. Siihen pääsee käsiksi avaamalla istuimen etuseinässä olevan luukun, ei tarvitse mennä maton alle.

Matti Asikainen kirjoitti: "Jos asunto-osan lämmityslaitteen ohjausjärjestelmä on elektroninen, niin sekin kuluttaa virtaa, koska päävirtarele ei katkaise virtaa lämmityslaitteelta."

En tiedä releistä, mutta luullakseni tuo elektroblokin käyttöohjeen sana "Batterie Trennschalter" tarkoittaa akun erotuskytkintä ja viittaa siis siihen, että siitä saa akun irti 12V sähköjärjestelmästä.

ASIKAINEN MATTI 05.05.2015 14:33

Tarkoitinkin ohjauspanelista kytkettävää päävirtarelettä en akun erotuskytkintä (= "Batterie Trennschalter"). Tämä koskee siis alkuperäisen kysyjän tilannetta viime talvisäilytyksen aikana.

WILHELMSSON LEIF 05.05.2015 16:56

Tätä tarkoitin, että ei tarvi mennä mattojen alle. Niin olen asian käsittänyt vm 2007 ja uudempi.

YLITALO ASTA 05.05.2015 17:08

Vilkaiseppa sinne akunkenkään, sieltä lähtee usempi plus johto eli kun irroitat moottoritilassa olevan kaapelin niin jää virta vielä moneen paikaan päälle. Siellä pelaa edelleen auton eri elektroniikan muistit ja herätevirrat.

T : Masi

WILHELMSSON LEIF 05.05.2015 18:01

OK selvä, ei ole ollut asiaa mattojen alle vielä.

NEVALAINEN TIMO 05.05.2015 20:08

Mulla on asunto-osan yht. 180 Ah akut kestäneet kuukausien seisomisen, mutta kerran tänä talvena, parin kuukauden seisomisen jälkeen, olivat akut lähes tyhjät (rappukaan ei liikkunut). Aattelin lämpimällä ilmalla mittailla mikä vie virtaa. Onneksi, juuri kun olin jättämässä autoa taas seisomaan, silmään pisti punainen valo lattian rajassa, .Jatkuvasti virtaa antavaan 12 V liitäntään kytketty 300W inventteri oli päällä. Kuormaa siinä ei ollut, mutta tyhjäkäyntivirta riitti tyhjentämään akut parissa kuukaudessa. Nyt purkautuu 100% täyteen ladatut akut vain n. 3% kuukaudessa, kun 12V on OFF-asennossa.

AARNIO JUKKA 06.05.2015 20:28

Minä olen talviseisonnassa jättänyt auton piuhan päähän ja laittanut väliin tavallisen kellokytkimen. Olen laittanut kelloon 15 minuutin päälläolon vuorokaudessa, joka riittää lataamaan akut täyteen noiden pienten kuluttajien jäljiltä. Ylilataamisen vaaraa ei ole ja auto lähtee käyntiin kuin olisi eilen ajettu.

Jukka

TOIVONEN MARTTI 07.05.2015 12:40

EBL99 toimii ainakin seuraavasti:

"Battery cut-off switch The battery cut-off switch "Batterie Ein/Aus" (battery on/off) disconnects the following connections from the living area battery:  All 12 V consumers  The frost protection valve  The control and switch panel This prevents the living area battery from slowly discharging due to closed circuit current while the vehicle is not in use. The batteries can still be charged using the Electrobloc, the alternator, an auxiliary charging unit or the solar charge regulator, even when the battery cut-off switch is switched off."

Eli että kaikki kulutuspisteet on pois pelistä mutta akkua voi ladata joko verkosta tai käyttämällä moottoria. Tuon pitäisi estää hupiakun tyhjeneminen.

mot

HAAPANEN TIMO 07.05.2015 13:12

Tuo kannattaisi kaikien lukea käyttöohjeesta.

''This prevents the living area battery from slowly discharging due to closed circuit current while the vehicle is not in use.''

Suurin piirtein: tämä estää hupiakun hitaan purkautumisen suljetussa piirissä silloin kun autoa ei käytetä.

Toisin päin ajatellen: ellet katkaise virtaa tästä katkaisijasta purkautuu ja menee pilalle hyvä akkusi:)

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 7.5.2015 klo 13:38:54 Vähän ihmetyttää se että panelin annetaan ladata kytkimen käytöstä huolimatta. Ei voi tehdä hyvää akulle jatkuva lataus vaikka millainen säädin olisi panelin perässä.

AHJOS TIMO 07.05.2015 15:41

Kysymys Haapaselle: Mitä tarkoitat tuolla edellisen viestisi loppuun kirjoittamallasi lisäyksellä? Mikä on paneli ja mistä sait ajatuksen jatkuvasta latauksesta?

Käyttäjän lisäys viestiin 7.5.2015 klo 15:47:55 Itse ymmärrän tuon niin, että jos on kääntänyt tuon kytkimen asentoon AUS (eli OFF), siihen ei tarvitse koskea, jos haluaa välillä ladata akkua normaalin verkkovirtaliitännän kautta, autoa ajamalla, erillisellä laturilla tai aurinkokennolaturilla.

HAAPANEN TIMO 07.05.2015 16:05

Just niin, mutta onko siellä kennolle erillinen katkaisija, ellei ole se lataa kyllä aina kun saa valoa.

The batteries can still be charged using the Electrobloc, the alternator, an auxiliary charging unit or the solar charge regulator, even when the battery cut-off switch is switched off.

@timppa

AHJOS TIMO 07.05.2015 16:20

Kiitos selvennyksestä, paneli tarkoitti siis aurinkopaneelia. Jotkut muut ovat kutsuneet täällä paneliksi sitä mittari- ja kytkentätaulua, joka esim. minulla on oven yläpuolella. Ajattelin sitä ja ihmettelin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.