Ikkunoiden sisäpuoliset lämpösuojat ohjaamoon

VÄNTTINEN ILKKA 24.04.2015 11:18

Onko kenelläkään kokemusta jos laittaisi ohjaamon ikkunoiden sisäpuolelle etu- ja sivuikkunoihin lämpösuojiksi tiiviit solumuovit koska imukupeiilla varustetut suojat on niin hatarat reunoistaan eivätkä pysy kiinni tiiviisti. Luulisi toimivan hyvin talvella mutta miten kesällä lämpeneeköhän hytti liikaa.

SUOMINEN TAUNO 24.04.2015 12:08

Saattaa olla vaikeata tehdä suojista niin tiiviitä, ettei sisätilan kosteus pääse suojan ja lasin väliin. Sinne se sitten tuppaa jäätymään.

Tietysti, jos oikein uretaanivaahdolla tiivistelisi kaikki reunat, mutta meneekö jo turhan hankalaksi.

SNABB RITVA 27.04.2015 09:07

Ulkopuolelle termopeitto oikein kylmillä ilmoilla on hyvä ja tiivis ratkaisu.

TURUNEN HEIMO 27.04.2015 09:37

Samaa mieltä, aivan toivotonta äperrystä laittaa sisäpuolelle. Ulkopuolisen kiinnittää rutiinilla hetkessä ja auttaa muutenkin lämpövuotoihin peltipinnoista.

RAINA EERO 27.04.2015 20:21

Näinhän se on, että ulkopuolinen on niin nätti pyöräyttää nokan ympäri, ettei siinä mitään suurempia askarteluja jaksa ajatellakkaan. Eilen taisin viedä sen varastoon kesäksi, jos nyt alkaisi pärjäämään noilla vekkiverhoilla, mitkä on hytissä sisäpuolella. Kylmänä aamuna varmaan on vielä lasit huurussa, mutta se sallittakoon :)

JOKINIEMI PETRI 27.04.2015 22:26

Ja sitten kun vielä ostaa Masa peitteen eikä mitää halpaa rinpulaa niin hyvä on, paras ratkasu

SEPPÄ-LASSILA TUURE 28.04.2015 21:23

Kyllä hyvän sisäpuolisen peitteen voi tehdä, valmiina niitä ei taida olla. Meillä on molemmat, sisä ja ulkopuolinen peite ja yleensä se ulkopuolinen on se joka ei ole tarpeen.

Ohjaamo on yleensä huonoiten eristetty osa matkailuautoa. Meillä lisä eristys on tehty siten, että lattialla on 1 cm solumuovieriaste. Varsinainen sisäpuolinen ohjaamopeite ulottuu lattiasta ohjaamon katon aukon reunaan saakka. Lattiaosuudessa on lattiaa myötäilevä noin 20 cm leveä kaistale, jolla myös oven kynnyskotelot saadaan jäämään peitteen ulkopuolelle. Peitto on kaksiosianen ja voidaan poimuttaa ovipieliin ajon aikana tai ottaa kokonaan pois. Peitteen ylä ja pystyreunoissa on tarranauha ja vastaavasti tarranauha autossa.

Peite on itse tehty: ulkopuolella ilmaa läpäisematön , ohut hopeanvärinen kangas, sisäpuolella tukeva plyyshi kangas. Välissä vanueriste.

NIITTYARO TAPANI 29.04.2015 08:44

Sisäpuoliset suojat ovat hyväksi kesällä vähentämässä auringon säteilyn lämmitystä mutta talvella en käyttäisi niitä ilman ulkopeitettä. Pelkkä sisäpuolinen suoja pakkasilla saa etuikkunaan paksun jääpeitteen jos aiot asua autossasi. En usko olevan mahdollista, helposti ainakaan, tiivistää noita sisäpuolen peitteitä täysin kosteustiiviiksi jolloin tuon jään muodostuminen saattaisi vähetä.

Talvella aina ulkopuolinen jotta lähtö ja sulavan jään kosteuden poisto helpottuvat, kesällä kelpaa sisäpuolinen ja ainakin parissa viime autossani on ollut sisäpuolella "haitariverhot" tuon ylimääräisen paisteen hillintään.

SEPPÄ-LASSILA TUURE 29.04.2015 12:39

No eipä me olla käytetty edellä kuvattua sisäpuolista lämpöpeitettä kuin vasta 10 vuotta kahdessa eri autossa talvisin, joten kokemusta ei taida olla vielä tarpeeksi "uskottavan" mielipiteen esittämiseen. Lisäksi noita rekisteristä poistopäiviä viimeisen 10 vuoden aikana on nolla, joten auto on ympärivuotisessa käytössä.

Kesällä tuota sisäpuolista peitettä ei ole käytetty koskaan, koska silloin riittää autosa vakiona olevat trapetsiverhot. Kovilla pakkasilla talvella myös laitetaan se ulkopuolinen, mutta todella harvoin. Lämpöverhoksihan siitä ulkopuolisesta ei ole, mutta ikkunoitten sisäpuolisen jäätymisen se estää kovilla pakkasilla.

SUOMINEN TAUNO 29.04.2015 13:01

Ei tässä nyt varmaan sen "uskottavampia" mielipiteitä tarvita. Näköjään kokemukset ovat vain erilaisia eri ihmisillä.

Omissa kahdessa autossani 10 vuoden aikana on ollut jatkuvasti tuo ikkunoiden kostumis- ja jäätymisongelma, kun käytetään sisäpuolista peitettä. Olen kokeillut sekä lasiin imukupeilla kiinnitettävää, että lämpöverhoa ohjaamon ja asuinosan välillä.

Olisi mielenkiintoista nähdä, miten tuon ongelman voi välttää, vai eivätkö kaikki koe sitä lainkaan ongelmaksi.

LAHDENPERÄ ARI 29.04.2015 21:30

Kyllä se ulkopuolinen peite pitää lasin sisäpinnat huurteettomina. Ja kesällä estää lämmön tuloa sisälle

JANHONEN MATTI 30.04.2015 19:33

Pelkän sisäpuolisen peitteen ongelma on kastepisteen syntyminen lasin sisäpuolelle. Tätä on fysikaalinen ilmiö jota toisin voi estää pienelläkin tuuletuksella. Ja samanaikainen ulkopuolinen suojaus tietenkin estää kastepisteen syntymistä.

Ilmiö on sama mikä syntyy kun huonelämpöiseen lasiin kaadetaan vaikka kylmää olutta.

RUOTSALAINEN JUKKA 10.05.2015 21:32

Hei, tässä oma kokemus peitteisiin liittyvässä asiassa. Kyseessä integroitu auto. Saimme kaupan mukana ulkopuolelle tulevan peitteen, jonka reunoissa kiinnitysnarut, joiden päässä imukuppikiinnitykset. Ko kiinnitykset eivät pysyneet ja olivat hyvin hankalat käyttää. Pohdin mitä tehdä, sillä en halunnut tehdä ensimmäistäkään reikää autoon edes "nepparikiinnitystä varten".

Sitten bongasin Pohjois-Suomalaisen firman, joka tekee mittatilauksina peitteitä. Olin heihin yhteydessä ja pyysivät lähettämään mitat. Sain heiltä sähköpostilla kuvan, jossa selostettiin mitkä mitat pitää ottaa. Se ei oikein luonnistanut, kun automme oli hiukan erilainen ja halusin peitteen sivuilla (lue pelkääjän puolella) pidemmäksi aina peittämään asunto-osan ovenkin.

Otin omasta autosta molemmilta puolilta ja edestä kuvat. Siirsin kuvat power pointiin ja siihen vetelin viivat ja jokaisen viivan merkkasin koodilla Sitten jokaiselle koodille merkitsin autoni omat mitat. Lähetin tekeleen firmalle ja muutaman päivän päästä postista tuli peite. Kaikki meni nappiin ja peite toimii oikein hyvin. Ikkunat eivät hikoilleet sisäpuolelta ja kiinnitykset toimivat. Kiinnitykset toimivat seuraavasti:

yläosa: peitteessä on pienet pussit, jotka tulevat ovien yläkulmiin. Sen lisäksi narut kiinnitetään peileihein (autossa peilit kiinnittyvät sivuikkunoiden yläreunoihin)

alaosa: kuminauhat, jotka tulevat auton alahelmoihin.

Tämä ei ole mainos, vaan jaan kokemukseni, kun itse tuskailin miten hoitaa tämä asia kuntoon.

TERVO JARI 10.05.2015 21:37

http://www.mhuhtalo.fi/peite.html

Tekee laatua . . .

Suosittelen . . .

RUOTSALAINEN JUKKA 11.05.2015 21:24

Hei Jari, osu ja upposi:)

NIVA MIKAEL 12.05.2015 15:40

Todella hyvät kokemukset mainitusta Huhtalon suojapeitteestä jo usean vuoden ajalta. Hyvä laatu näkyy mm. luvatun mukaisina laadukkaina raaka-aineina ja työn laatuna. Tapasin Huhtalon vuosia sitten Turun Caravan messuilla ja kuulin siellä häneltä miten peite-idea on kehittynyt hänen itsensä omien kokemusten perusteella Suomen ja Ruotsin Lapissa matkailuautolla liikuttaessa. Tekee tuotteet itse, aito käsityöläinen, hallitsee mm. kaavojen tekemisen ja käytön. Taisi ainakin silloin suurempi osa tuotteista mennä Ruotsiin matkailuautoihin. Hinta ei ole halvimpia mutta tuote on ollut hyvä.

KOCH HANS 30.05.2015 20:34

Sisäpuolinen "lämpöpeitto" on oikeastaan vain näkösuoja. Kesällä voit käyttää varauksella. Kylmäsilta väärällä puolella. Ainoa toimiva on ulkopuolinen ja siinäkin pitää huomioida, ettei ne kinuskin lepattavat toimi niin kuin pitäisi. Huhtalon peitto on laadukas ja antaa vastineen maksettavalle hinnalle.

HooKoo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.