Vielä pelaa Mutta?

JOKINEN REINO 23.04.2015 19:40

Miten tehdään jääkaapin poltinhuolto, autoon missä ei ole ritilöitä seinässä? Kaapin ilma-aukko on kai kopin alla, ja hormi katolla. Kun kaasuputki asennus on kiinteä metalliputki, ei kaappia voi siirtää, pitää kait nostaa kori ylös huoltoa varten. Ai miten kätevää! Tai on hajotettava tiskipöytä systeemi. Huoltoluukku olis hyvä, vaan #%)#&#&%? joo.

Oli miten oli artisti sen aina maksaa!

VALO MIKKO 23.04.2015 20:23

Ne kaasuputket on vielä mukavasti hellanputkien kans sekasin. Mulla on poltin seinäritilän yläpuolella, kaappia täytyy vetää ulos 10cm. Sitten pääsee koplaan ulkopuolelta, melkein tein huoltoluukun seinään.. Pyysyy kaasulla päällä Malmön sillalla sivutuulessa, siitä se on hyvä.

Ja tiedän etten saa koskee siihen polttimeen.

Käyttäjän lisäys viestiin 23.4.2015 klo 20:25:20 Jos joskus tarvii uusia kaappi, tutkin kyllä kompurakaappi vaihtoehdon vakavasti.

POKKINEN TAPANI 23.04.2015 20:34

Reino Hyvä, älä suotta revi pelihousujas. Erittäin todennäköisesti siellä jääkaapin sisällä on ruuvit, voivat olla jonkin suojapeitteiden alla, esim pienet huomaamattomat napit. Nämä vaan auki ja sen jälkeen jääkaappi tulee ihan vetämällä tahi hiljaa nitkuttamalla ulos. Kiinnitys voi olla syvemmällä kaapin sisällä tai vain ihan siinä kaapin huuloksessa, katso myös ylös, siis kaapin katto-osassa. Reissuun kannattaa ostaa varoiksi se pienen pieni suutin joka useimmiten on toiminnanheikkouden syy. Toinen tyypillinen on palopään päälle piipusta puotava kuona, lähtee ihan puhaltamalla. Ja kun kaappi on pois, hoonaa se pakoputki, rassaa vaikka pulloharjalla tai vaijeria hieman kuorien ja levitys harjaksi ja tämä vaijeri on hyvä piippurassi, voi vaikka pyörittää akkukoneella. Sen uuden kaappisuuttimen saat vaikka karavanliikkeestä, kaapin tunnistetiedoilla tai taitava kaveri myy sen ihan kun saa tietää kaapin sisätilavuuden. -tapani-

HAAPANEN TIMO 24.04.2015 10:00

Minä kyllä vastaavassa tilanteessa asentaisin huoltoluukun siihen, autoja kun en vaihtele kovin usein tulisi luukulle käyttöä.

Vessakasetin luukku olisi ihanteellinen siihen. http://www.vapaa-aika.com/rakentajille/huoltoluukut.html

Luukuissahan käytetään seinästä irti leikattua palaa luukun ovessa. Tälläisessä tapauksessa avaisin aukon vähitellen kuppiporalla ja tekisin luukun oven itse.

http://tuotteet.etra.fi/fi/g2230344/levyt-pa-6

Tai sitten kaappi kerran irti ja luukun ovi seinäpalaa käyttäen.

Aivan loistava kesäkuumalla avata luukku jolloin kaappi oikein huokaisee ilmaa saatuaan.

@timppa

JOKINEN REINO 24.04.2015 12:26

Vaan ,voiko sitä kaappia niin-vain siirrellä? kun ei ole tietoo mitä sälää sieltä lähtee mukaan, mistään sinne ei pääse tiiraileen. Ja hyvin on suunniteltu lattiaan se kaapin ilmanottoaukko, aivan takapyörän taakse ,kaikki kivet ja kannot lentää suoraan torveen. Jos sen kaapin siirto on työläs, niin kyllä se huoltoluukun teko on tapetilla.

JANHONEN MATTI 24.04.2015 16:37

Kompurakaapista

On nyt ollut pari viikkoa koekäytössä kompressorikaappi Waeco CR 110. Toissa päivänä oli ulkolämpötila täällä +27 C. Kompurakaapin sisälämpötila samaan aikaan, jääkaappi +2 C ja pakastinlokero -24 C, säädin asennossa 4 (max 7). Vuorokautista virrankulutusta en vielä ole päässyt mittaamaan, mutta kompressorin käyntiaika aika vähäinen kokonaisaikaan verrattuna.

Ensivaikutelma hyvä.

HAAPANEN TIMO 24.04.2015 17:23

Maasähköllä siis? Vaikeaa on ellei sitä ole.

@timppa

VALO MIKKO 24.04.2015 18:21

^^^ Kyllä ne 12veellä pelaa ja viikonlopun kai pärjäilee kohtuu akuilla. Paneelia katolle ja pärjää vielä paremmin.

Cs reisemobilen retkeilyautoissa ainakin noita näkyy olevan.

Huolto"vapaus" ja toimintavarmuus kiinnostais kovasti.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.4.2015 klo 18:25:05 Kohtuu sähkönkulutus.

http://www.marinea.fi/waeco_coolmatic_cr-110

JANHONEN MATTI 24.04.2015 19:11

Timo

Autossani on kolme virtalähdettä. Kaapille menevä virta on 12 V. Auton laturi, 230/12 V laturi ja aurinkopaneelit.

Näissä oloissa aurinkopaneelit näyttäisi riittävän tyydyttämään jääkaapin virran tarpeen. Autoni akkukapasiteetti on vain 120 Ah josta siitäkin tietenkin vain osa on mahdollista käyttää. Kaapin virran kulutukseksi ilmoitetaan 3 A. Käyntiaika tietenkin riippuu olosuhteista.

Saksassa Waecon CR 110 kappia myydään jo 650 eurolla. Rakenne huomioiden kompressorikaappien hinta tullee puolittumaan lähivuosien aikana.

POKKINEN TAPANI 24.04.2015 20:08

Tuollaista pientä 12 kompurapakastinta on kovasti katseltu, saas nähdä koska ahneus voittaa järjen. -tapani-

HAAPANEN TIMO 25.04.2015 07:54

Kolme ampeeria on liikaa. Se menee tolpasta tolppaan ajeluksi.

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 25.04.2015 11:59

Minulla kuparinen kaasuputki tekee kokonaisen kierroksen kaapin päällä halkaisija puolimetrinen. Tällöin kaapin voi vetää tuommoiset 15-20 cm ulos jolloin pääsee käsiksi kupariputken liitokseen. Minulla Elecrolux jääkaappi vm 2000

JOKINEN REINO 25.04.2015 14:09

Kävin tutkimassa tarkemmin, tuota jääkaappi asennusta. Ja tulin siihen tulokseen, että ensin pitää irrottaa liesi , ja sieltä kautta luultavasti pääsee polttimelle. Mutta kaasuputkihommat on edessä, jos lieden irrottaa, se taas onkin sitten eri miesten puuhaa. Sen verran pääsin tiiraamaan jääkaapin taakse, kun otin vetolaatikot pois, ja ruuvailin yhden johtojen suojalevyn irti , että poltin ei ole ainakaan kaapin alaosassa ,vaan jossain kaapin puolivälin yläpuolella. Lieden kaasuputkessa on lisäliitos kaapiston väliseinän kohdilla , minkä tarkoitus on varmaan helpottaa lieden irrotusta. Bisnes mielessä suunniteltu! Kieli poskessa kasattu!

HAAPANEN TIMO 26.04.2015 13:33

Saisi sinne Kaj letkunkin asentaa.

Laita Reino kaapin tyyppi sieltä kaapin sisällä olevasta lapusta niin katsotaan millainen se on.

@timppa

JOKINEN REINO 26.04.2015 14:13

Letkuasennus on laiton. Kaappi on Dometic RM 8501 Olen yrittänyt löytää netistä kuvaa kyseisen kaapin takaosasta , vaikka tuskin siitä apua olis , kun ne "kapulat" voi olla eripaikoissa eri kulkimeen asennettuna. Kyseessä on LMC, ja taitaa olla ainut koppi missä on kyseisiä virityksiä. Ja varmasti kaappia ei voi paikaltaan liikuttaa ennen kaasuputken irrotusta, eikä liitokseen pääse käsiksi ennen lieden irrotusta. Uusissa LMC kopeissa on menty takas seinäritilä linjalle. Vaikka LMC on olevinaan laatumerkki , kuitenkin aika pitkälle pelkkä aihio , kun kauppias siitä "luopuu" , kuten moni muukin merkki, joista rakentamalla voi saada välttävän.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 26.04.2015 14:59

Tuooa on jotain kuvia http://www.dometic.com/QBank/EPiServer/Dometic/US/Manuals/RV-manuals/Refrigerators/RM8555-Installation-Manual_17592.pdf

HAAPANEN TIMO 26.04.2015 16:23

Letkuasennusta käytetään kyllä, varsinkin pohjoismaiset valmistajat pruukasivat näin tehdä. Aivan yhtä laillinen kuin putkellakin.

Kaijtsun tapauksessa on homma on hieman epävarma koska putki saattaa vapista itsensä poikki siellä lenkillä vapaana olessaan.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 26.4.2015 klo 16:27:41 Näkyy se poltinpää alhaalla olevan. Pikkuisen ihmettelin asiaa, parhaiten kaappi saadaan toimimaan kun se lämmölähde on aivan alakulmassa. Lisäksi verkkovirta- ja akkuvirtavastukset pitää saada mahtumaan siihen yläpuolelle.

JOKINEN REINO 26.04.2015 17:14

Kiitos kuvista. Kuvat tukena omille oletuksille , lieden irrotus ainut konsti. Ei ole poltin kaapin alakulmassa , vaan jossain liki puolivälissä. Siinä on välilaipio pikkasen kaapin puolivälin alapuolella , ja tämä laipion alapuoli on tyhjä. Ainoastaan johtoja, lämppärin putki ja polttimen ilmaputki kulkee tilan läpi. Kaapin kaasuputki kulkee kaapin päällä ,ja menee kulmasta kulmaan jonnekin kaapin taakse.

HAAPANEN TIMO 26.04.2015 17:38

No nyt ymmärrys tuli tännekkin. Se on siis pokattu pyöräkotelomalli. Mulla myös samanlainen vaikka pyöräkotelo ei sillä kohdalla olekkaan. Siitä huolimatta se polttopää on alanurkassa, nurkka vain on ylempänä.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.