Matkailuauton katsatus,onko erikois tapaus?.
LAUKKANEN MAURI
10.04.2015 22:08
Kun tuo Hymerikin pitää katsastaa ,niin tuli mieleen onko siinä yleiseti ottaen
M- autoissa mitään erikoista ,mikä eroaa normaali autosta?.
Ei ole,minun mielestä koska se sammuttimenkin tarkistus vuosittain ei ole Kia pakollinen .
Siis ajelen aamulla maalle jossa tarkistan ja irrotan sekä herkistelee jarrupalat ,
sekä käsijarrun toiminnan,siis säädön että vaijerit ovat oikein säädetty,siis se viisi
niksausta käsijarru kahvassa.
Jarrupalat ja satulat ovat korroosiolle alttiita osia ja eipä olisi pahitteeksikaan jos
niitä availee ja käyttää sitä kuuluisaa kupari tahnaa palojen herkistämiseki.
Siis tämä koskee Fitin omistajia ,MB- miehet ja naiset eivät käsiänsä paskaa,moiseen tutkiskeluun ,oletan.
Siis on se mukava ajella katsatus konttorille kun tietää jotain auton osista ja kulumisesta,Fiattin osat kuluu kun sillä ajetaan,MB- ei,mutta aikansa kutakin.
MATTILA JARI
11.04.2015 07:26
Joo Joo
On ollu neljä FIATTIA ja en ole kertaakaan ja koskaan käsiäni paskannut kun katsastukseen olen auton viennyt, eikä mitään vikaa ole katsastuksissa löydetty.
VÄLIAHDE JUSSI
12.04.2015 15:24
Ei siinä mitään erikoista ole aja vaan sinne.
Jos ei SFC turvatoimikunta ole taas keksinyt mitään uutta kaasukatsastusta.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
12.04.2015 16:25
Autohan tulee olla aina katsastuskunnossa.
Sillä perusteella on kaikki autoni ajanut katsatukseen ja harvoin on ollut huomauttamista ehkä 2 tai 3 kertaa noin 60 katsastuskerrasta.
KOISTINEN TOIVO
12.04.2015 16:32
Autohan se on, mitäpä siinä sen kummampaa.
Sammuttimen viimesyksynä mies katahti katsastuksessa.
Mutta jokavuosihan tuon tarkistutan samalla kun mittautan kosteuden, huollatan jääkaapin, ja tarkistutan kaasulaitteet.
Vaihatanhan minä moottori, ja vaihteistoöljytki joka vuosi
Toivopoika
HAAPANEN TIMO
12.04.2015 18:44
Kukin tavallaan, mutta voisit kyllä Toivo huoleti jättää ne laatikkoöljyt vaihtamatta, etkä huollataisi jääkaappia joka vuosi.
Mullakin vissiin neljä vuotta edellisestä kaapin putsauksesta ja tehot ovat täysin tallella. Ja kaappi on kaasulla melkein aina kun reissataan. Laatikkoöljyjä en ole koskaan vaihtanut.
@timppa
KOISTINEN TOIVO
12.04.2015 19:07
Totta. Mutta laatikkoon mahtuu alle kolome litraa öljyä., jotenka kustannus ei ole suuri, ja kyllä tietysti joka toinen vuosikin riittää
Ajatus, että auto seisoo suurimman ajan vuodessa, jotenka kondessi voi olla syy vaihtaa.
Vanhan aikainen mies minä
No jääkaappi on kaasulaite, joten nukuttaa hyvin, kun on parhaansa tehnyt asian kanssa, ja kustannus tämän toimen kanssa ei ole muun tarkastelun yhteydessä ehkä kovin iso.
Kuten Ben Stiller sanoo.
Mielenrauhaa.
Toivopoika
HAATAJA LASSE
12.04.2015 19:15
Viime viikolla kuulin karavan kauppiaalta että sammuttimen tarkastukseen on tulossa muutos eli tulee voimaan se että sammutin tulee katsastaa joka vuosi.On kuulemma trafilla sattunut pikku virhe asiassa.Tämä mutu tietoa
KÄNSÄLÄ JUHA
14.04.2015 12:08
Jos auto on seisonut talven , kannattaa ajaa jonkun matkaa ja polkea jarrua rankemmalla jalalla . Samalla selviää jääkö jarru makaamaan päälle .
Sammuttimesta ei tänä vuonna ole tarkistusta määrätty , mutta paikallaan se olisi hyvä olla .
Asia tarkistettu katsastuskonttorista .
Käyttäjän lisäys viestiin 14.4.2015 klo 12:10:23
Sammutintahan ei varsinaisesti katsasteta , vaan tarkistuksesta huolehtii sammutinhuolto :)
LAUKKANEN MAURI
14.04.2015 16:57
Katsastus setä laittoi hyväksytyn leiman Hymeriin,mutta se Fiatin käsijarru on
mitä on.
Kun as,auto seisoo yleensä paljon yksi huomionarvoinen asia on jarrulevyjen ruostuminen,kaikissa autoissa.
Kun esim, Fiatin takalevyjen paksuus on muistaakseni 16mm ja kulutusvara on
2mm,niin ne menevät alamittaisiksi nopeasti.
Sama asia etujarrulevyjen kohdalla,siis uusi on muistaakseni 24mm ja kuluma taas
2mm.
Katsatus mihillä on erikoismitta ,tyypiä rakomitta,jatkettu jolla he mittailevat levyjen
paksuuksia ja nuo minimi mitat on luettavissa valmistajin sivuilta.
Toinen asia mistä täällä jo mainitiin ja moni tiedostaa sen on jarrupalojen/satuloiden kiinni juuttuminen,lika ja ruoste jumittaa palat ja ne kuluvat
epätasaisesti ja sekin vaikuttaa jarrutustehoja alentaen,vaikka ne jarrutestissä olisivat suunilleen saman arvoisia,mutta hyväksytyistä rajoissa.
Eli se matkailu auto kaipaa jo jarrujenkin osalta enemmän huoltoa kuin päivittäin
ajossa oleva auto,oletan.
HAAPANEN TIMO
14.04.2015 17:21
Väitän ettei juuri kukaan 'huolla' jarruja, vaan korjaa kun vikaa alkaa olla.
Kolmen vuodenajan vaanari pääsee hyvin vähällä jarrujen korjaushommissa.
Itsellä kahdeksan vuoden ajalta ensimmäiset remontit olivat n. 100 000 km:n kohdalla pari vuotta sitten kun vaihdoin etupalat. Samalla mäntien ja liukutappien herkistys. Taakse en ole tehnyt mitään ja auto on 2001
@timppa
LAUKKANEN MAURI
14.04.2015 17:53
Taitaa termi huollataminen olla liian ammattimainen termi,minulle riittää kun
vaihdan renkaat paineilma puhdistus ja ruosteenesto öljy,jolla puhdistan jarrusatulat ja herkistän että ne liikkuvat ja taas paine ilmaa.
Ruosteenesto öljy ,vaikka se voiteleee palat ja levyn palaa pois ensimmäisissä
kovemmassa jarrutuksessa,että tapoja on monia,kuten myös automiehiäkin.
JUNNO VESA
26.04.2015 16:08
Kävin leimaamassa auton 15.04.2015.Inssi sanoi ettei sammutinta tarvitse näyttää??Eivät katsoneet leima pullosta?Joku uusi juuttuu.
SUOMI SEPPO
26.04.2015 17:55
Vesalle ;
Ei missään mielessä pahalla mutta kirjoitappa tuonne hakuun esim. "sammutin" niin löytyy paljon eli ei ihan uutta,
@seppo