- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Mikä paras matkailuauto talvikäyttöön
Mikä paras matkailuauto talvikäyttöön
Testejä ja koeajoja matkailuautoista talvikäytössä on kyllä mutta haluaisin kuulla nyt kokeneiden mielipiteitä ja kokemuksia mihin pitäisi kiinnittää huomiota ja missä ei ainakaan pitäisi säästää sopivaa m-autoa talvikäyttöön valitessa. Alkoi talvella polttelemaan että jospa vaihtaisi auton paremmin ympärivuotiseen käyttöön sopivaksi ja tarkoitan nyt nimenomaan asumista autossa. Ajamisesta talvella on toki kokemusta ja pikku pakkasella syksyllä yöpymisestäkin.
Käyttäjän lisäys viestiin 10.4.2015 klo 21:25:36 Merkkejäkin voi mainita koska emme ole mitään merkkiuskollisia mutta puolueettomia ja asiallisia kokemuksia, neuvoja.
Nyt on sitten kyse, että onko kyse peltikuorinen, puoli indekroitu, vai indekroitu. Peltikuorisesta on tuo meidän kapineesta kokemus. Se on vebastolämmitteinen ilmalämmitys. Erittäin lämmin, mutta piti pikkusen etuosaan lämpöä johtaa putkituksella. Nyt on hyvä, että varmasti tarkenee Liukuovi on ei paras mahdollinen ratkaisu, koska ulkoilma hyökkää isosta ovesta. Lousku on lousku. Indekroitu on varmaan paras lämmön tasaisuudeltaan. Puoli indekroidussa on sama keulan kylmyys, kuten meillä alussa.
Lämmitys mallissa onkin sitten sota valmis. Kaasulämmitys, vai diesel. Nestekierto, vai ilmalämmitys. Siihen en kantaa ota, molemmissa hyvät puolet Toivopoika
Taitaa olla loppuun kaluttu aihe
Jos minä sanon että Adria,absurdi ajatus,mutta taas tuo Hymeri niin siinä on järkee mutta Defless se onkin as,autojen äiti kai?.
Siis vähän sama asia kun kuin naisissa ,mihin rakastuu se on kaunein ja viisain!.
Petri tarkoittaa "loppuun kalutulla aiheella" sitä, että kyseisestä aiheesta on keskusteltu aikaisemmin ehkä useankin otsakkeen alla. Uusille karavaanareille kaikki on kuitenkin uutta. Ja uudet haluaa uutta ja ajankohtaista tietoa. ... Sanoisin että. ...Matkailuajoneuvon valinta on hieman kuin puolison valinta, pitää ensin kokeilla useaa vaihtoehtoa, kyllä se paras sitten sieltä löytyy... ;)
Hyvä eristys ja kaksoispohja, ikkunat pienehköjä. Tai nykyaikainen ratkaisu lämmittimiä joka nurkalle niin että lumi sulaa auton alta.
Jelmi
Alden keskuslämmitys ja lisäksi sähköllä toimiva lattialämmitys. Kyllä pärjää. Itsellä truma6eh, ja lattialämmitys. Truma paska, edellisessä autossa myöskin paska truma, sitä edellisessä autossa oli alde, ja oli hyvä. Sanoisin että jos autossa on alden lämmitys niin pärjää vaikka 30 asteen pakkasessa.
No muutaman kymmenen vuoden kokemuksella ympäri vuoden asuntoautolla reissanneena sanoisin että hyvässä talviautossa on oltava:
Kaksoispohja johon mahtuu molemmat vesitankit tyhjennyshanoineen , sähkökeskukset ja hiukan tavaratilaa, myös osa lämmitysjärjestelmästä siis pattereita tai puhalluspisteitä pitää olla sijoitettuna kaksoispohjaan jotta saadaan pysymään kaksoispohja ja samalla se ylempi lattian pinta lämpöisenä ! Tätä rakennetta ei korvaa esim sähköllä toimiva lattialämmitys koska silloin pitäisi aina olla kiinni tolppasähkössä , myöskään nestekiertoisella lattialämmityksellä ei saada samaa tasalämpöisyyttä aikaiseksi kuin kaksoispohjarakenteella , puhumattakaan noista tankkien ym asioiden sijoittelusta kaksoispohjan sisään. Tärkeä asia hyvän kaksoispohjan rakentamisessa on reilun kokoiset ilmasolat seinien vierellä ja varsinkin ikkunoiden kohdilla sekä kaappien takana ja päällä !
Kunnolliset tiiviit kattoikkunat/luukut on usein liian vähälle huomiolle jäävä asia koska useimmat luukkumallit on suunniteltu Italian lämpöön ja ne vievät nopeasti harakoille kalliisti tuotetun lämmön eli sisä ja ulko lämpötila eron ollessa 40 astetta saattaa virtaus luukusta olla todella kova ja lämmitin saa huhkia koko ajan pystyäkseen tuottamaan hukatun lämmön, eli kunnolliset tiiviit kattoluukut ilman läpireikiä on ehdoton edellytys!
Integroitu auto on useimmiten se paras talviauto koska niissä puuttuu oikeanpuolen ovi ja kuskin ovi on kuitenkin aina paremmin eristetty kuin alkuperäinen pakettiauton peltiovi. Sisäpuolisella ainakin kojetaulun päälle ulottuvalla thermopeitolla saadaan auton ilmanvaihdon kautta tuleva kylmä ilma pidetyksi pois asuintiloista ja toki tuo peite estää myös pyöräkoteloiden. lattian , rintapellin ym kautta tulevan kylmän kulkeutumisen asuintiloihin! Tätä samaa ei saavuteta vaikka ulkopuolelle laitettaisiin kuinka paksu ja maahan asti ulottuva koko peite koska kylmän moottoritilan kautta kylmä pääsee helposti ohjaamoon!
Lämmitys muotona sekä Alde että Truma ovat riittäviä, kyse onkin vain niiden toteutuksesta eli kuinka hyvin on suunniteltu ja testattu lämmön tasaisuutta ja siinä on tosi isoja eroja eri merkeillä ! Alde autossa on oltava riittävästi pattereita ja niistä ainakin kolmasosa oltava kaksoispohjassa ,reilu osa siinä ilmasolassa ja osa vaikka kojetaulun päällä tai muualla ohjaamossa ! Truma autossa puhalluksesta ainakin 30% kaksoipohjan sisälle ,josta lämpö nousee "kävely"lattiaa lämmittämään ja osa virtaa seiniä lämmittäen noita ilmasolia myöten ylös ! Autoa ostaessa kannattaa tarkistaa että Truma on mielellään 6kw tehoinen jolloin lämpöä piisaa kunhan jakautuminen vain on tasaista !
Muistaa kannattaa kuitenkin se että kaikkien autojen ominaisuuksia voi parantaa lisä thermopeitteillä tai muuten tiivistämällä , mikään auto merkistä riippumatta ei ole täydellinen, mutta nuo yllä mainitut ominaisuudet tekevät toisista vain parempia ajatellen talvikäyttöä!
Tuossa edellä tuli aikapaljon asiaa. Sähkö lattialämmitys on liikaa mainostettu asia, koska sillon jos siitä on hyötyä, on oltava kuten kesämökillä aina roikan nokassa. Ajaessa laattia jäähtyy, ja puskassa on oltava koko ajan agrekaatti käynnissä, jos aikoo sitä täysin yöpyissä hyödyntää. En edes käsitä sen mainosarvoa. Toivopoika
Kiitos vastauksista. Aihetta on kaluttu paljon ja mielipiteitä on paljon siitä mikä on paras tai mitä on otettava huomioon talvella. Komulaisella kattava vastaus ja Toivopojan mielipide lattialämmityksestä on varteenotettava. Ainakin meidän tavassa reissata. Kattoluukut, skailetit ja ikkunat ovat ongelmapaikkoina huomioitava. Nykyisessä autossa melko rimpulat. Taitaa olla useimmissa muissakin. Vesitankit kaksoispohjaan varmasti tärkeä mutta ei monellakaan merkillä mahdollista taida olla. Integroitu parempi kuin puoli-integroitu. Meillä oli edellinen peltikuorinen Twin ja sivuovi aika vetoinen jo syyskeleillä. Kyllähän vastauksista jo saa vinkkejä mikä se "talviauto" voisi olla mutta mielenkiinnolla luemme jos tulee lisää mielipiteitä ja vinkkejä. Tuleva kesä reissataan vielä vanhalla autolla.
Koivupurolta hyvä analyysi talvikelpoisuuteen vaikuttavista tekijöistä!
PS: En ollut aiemmin hoksannut sisäpuolisen lämpöpeitteen paremmuutta ulkopuoliseen verrattuna, mutta noinhan se varmasti on. Toisaalta ulkopuolinen peitto säästää tuulilasia raapimiselta. Myydäänkö puoli-integroituihin Ducatoihin sopivia sisäpuolisia peittoja jossakin?
Hienoa tekstiä Koivupurolta. Meillä myös pitkä kokemus reissaamisesta ja aika paljon talvella/kevättalveltakin. Ei auton tarvitse olla intergroitu, mutta se antaa lisätilaa ohjaamon tullessa hyötykäyttöön. Ja mitä tulee oviin = talviautossa vain yksi ovi. Etenkin lyhyt intrgoitu ja se kuljettajankin ovi on ihan turha. Toki kuljettajan ovesta on vaikka tankatessa oma hyöty, mutta yhdelläkin ovella pärjää aivan hyvin. -tapani-
http://www.rs-safety.fi/259058455
Tuolta löytyy ducaton sisäthermopeitettä joka sulkee ohjaamon "kylmät osat" aika tehokkaasti, toki silti kannattaa laittaa myös ulkopuolinen thermopeite ikkunoiden osalle jotta säästyy jään ja lumen poistolta,! Myös sisältä tuleva kosteus saattaa jäätyä tuulilasin sisäpintaan ilman ulkopuolista peitettä!
KABE ainoa vaihtoehto. Ainoa, missä on miellyttävää asua jopa 40 asteen pakkasessa. Hyvä lattialämmitys, hyvät ja väljät ilmankiertokanavat seinissä kalusteiden ja seinän välissä. On todella tasalämmin. 25 vuoden kokemus erilaisista autoista kierto ja patterilämmityksillä lapin olosuhteissa. Vaikka sakemanniautossa riittävä teho lämmitysjärjestelmässä ja lattialämmitys, auto kylmä kuinhelvetti 35 asteen pakkasessa, kun ilma ei kierrä kalusteiden ja seinien välissä. Lämppäri paukkuu pois ja päälle, kun ei voi siirtää lämpöä asumistilaan. Vaunuissahan tilanne ihan sama. Juuri kukaan ei osta lapin talvipakoille kuin pohjoismaista merkkiä. Jopa naisen lokiikalla!!!!!
Tuli kokeiltua Välimeren autot, saksalaiset Dethleffit, kotimaiset Solifer ja Kafi ( ei tosin tuossa järjestyksessä) ennenkuin osui vuosi sitten tuo nykyinen Kabe. Merkki ei vaihdu jos auto vaihtuu toiseen malliin
Keulaosastaan nuo tahtoo autot kylmimpiä olla ja tuo sisä ja ulkopeitto on hyvä ratkaisu. Kuskin oven kynnyssyvennyksen alapohja kannattaa eristää jos sitä ei ole tehty. Myös ovettomassa repsikka mallissa siellä katetteen alla oleva kynnyssyvennys voi olla eristämättä. Eristämisen seurauksena etupää lämpenee kummasti ja vedon tunne poistuu. Omalla vaatetuksellakin on tarkenemiseen aika merkittävä vaikutus. Autoissa ja vaunuissa pitäisi päästä samanlaiseen lämpöluokitukseen kuin makuupusseissakin, joissa ilmoitetaan missä ulkolämpötilassa auton sisäosa on comfort tai extremeluokassa. Luulenpa että - 40 asteessa kaikki kulkimet kabea myöten menisivät sinne extreme luokkaan ;-))
Jos meidän nykyinen auto luokitellaan tuon makuupussien lämpöluokituksen mukaan niin taitaa olla suositus kesä- ja varauksella syyskäyttöön. Toki peitteet ja lisäeristeet auttaa. Ajattelen kuitenkin niin että jos ostan uuden auton niin en pidä siitä että täytyy ensimmäisenä ruveta lisäeristeitä varten avaamaan paikkoja auki. Kätevemmiltä tee se itse miehiltä se onnistuu kyllä. Kabe on käynyt mielessä. Ei ole ensimmäinen kerta kun nimi tulee esiin talvikäyttöön sopivasta autosta keskusteltaessa. Kiitos kaikille asiallisista viesteistä.
Tuossa meillä oli se etu, että tuo vebaston lämitys on tuohon kokoon jopa ylitehokas. isommmalla teholla on äkkiä saunaluokkaa lämpö Ainoa, että lämmitys suuttimien paikoisa oli sanomista. Olen johdatellut niitä petien alle paremmin, ja keulaan putket molemminpuolin, että puhaltavat kynnyskoteloon, ja siittä keulaan. Parantui paljon. Mutta tahtoopa olla valmistajilla vielä asiaan paneutumista. Ehkä jossain parinsadan tuhannen peleissä on asia toinen. Toivopoika
Onko järkee vai ei,että pystyy asumaan as,autossa -40 pakkasessa?. Jos Kabe miehet ja naiset nauttivat retkeilystä tulipalopakkasilla niin hyvä niin.
Olen kerran ollut pohjoisessa hiihtämässä ja tuli kova pakkanen autona minulla oli silloin Defless puoli-intergoitu ja Trumalla varustettu.
Autossa tarkeni vaikka pakkasta oli noin -30 mutta hiihtohommat jäi kun suksi ei luista ja varpaat ja kokko ukko meinaa jäätyä.
Jos Kabe miehet kestää sen -40 pakkasen ja ulkoilevat normaalisti se on hyvä ja ihmeelinen asia.
Minullle hiihto hommissa on tuo noin -10 siellä yläpäässä ja en hiihdä kovemmilla pakkasilla,ja noilla pakkasilla taitaa pystyä asumaan jopa Adriassa ja Makaroonien As,autoissa,palelematta!. Niin lopuksi kysymys Kabe miehille ja naisille;mitä te harrastatte siinä -40 pakkasessa,muuta kuin seksiä?.
Ilman omakohtaisia kokemuksia sanottuna. Sama kuin vaunuissakin. Pohjoismaissa valmistettu ja suunniteltu Pohjolan oloihin.
Eri asia on että monilla muillakin pärjännee kyllä hyvin.
Eilen Lapista tulleena voisin kehua? Eura Mobilin kaksoispohjaratkaisua -> vesitankit ja hanat lämpimässä tuplapohjatilassa->EI JÄÄTYMISVAARAA.Truman lämmitysputket kiertävät välipohjassa ja pitävät koko tilan lämpimänä samoin lattian. Nyt ei tosin ollut kovia pakkasia mutta paljain jaloin tarkeni autossa olla. On varmaan muillakin merkeillä vastaavia systeemejä, mutta niistä ei ole kokemusta, mutta varmaan toimii, jos on...
Taitaapi kaikilla suuremmilla as,autojen valmistajilla olla noita kaksois-pohja autoja.
Ratkaisu on hyvä jo senkin vuoksi että lisätilaa on suksille,tuolille ja monelle muulle tavaralle,kun se lisätila on auton levyinen ,vaikka ei korkea.
Merkille pantava asia keskustelussa talviautosta oli,että esiin tuli nimeltä vain kaksi merkkiä,vaikka taitaa niitä talviautoja muunkin merkkisiä olla.
Niipä minäkään en mainosta omaani mutta on sekin talviauto,minun mielestä!.
Ihmiset ovat erilaisia tunnistamaan kylmän hohkamista ja vedon tunnetta. Itse kuulun noihin. Siksi pidän arvokkaana tasaista lämpöä 20 ja 150 cm korkeudella ja jotta lämpötilat olisivat mahdollisimman samanlaisia sekä säätövaraa koville pakkasille. Vanhat luuni ja lihakseni pitävät lämmöstä mutta eivät vedosta. Talvellakin T-paita on hyvä ja mukava asuste sisätiloissa.
Jos haluat pelkää kokemustietoa ilman talvikäytöön. Vesikeskuslämmitys pelkkä ilma ei riitä etisteenä finfoam tyylinen eriste alustana joku muu kuin,Fiiati. Neliveto tai takapotku, koska etuveto jää jo kesällä pelkälle märällenurmikolle, miten sillä talvella liukaalla päästään?En minä ainakaan etuvetoisella mersulla ja Fiiatilla mihinkään mökkitiellä päässyt,mutta näillä takapotkuilla kylläkin.
Tasainen lämpö. Vesijärjestelmien toiminta. Akkuvirran riitävyys yöpymisien aikana Siinäpä ne talviauton kriteerit. Tietysti moottorin vebasto lämmitys ennen käynnistystä, Myös ilman roikkaa. Alden lämmityksessä joissain on lämmönvaihdin, jolla voi asuntopuolen lämmityksellä lämmittä koneen, mikä on hyvä ominaisuus. Ei kuluta käynnistys akun virtaa Ja käynnistysvirran riittäminen moottorin lämmityksen jälkeen. Itsellä kovalla pakkasella kävi, kun moottoripuolen vebasto oli puolituntia päällä, niin eipä käynnistynyt. Mutta viitisen minuuttia kun odotti, niin akku "varautui" ja sitten lähti. Syy akun sijainti kynnyskotelossa kylmässä. Opel movanon ominaisuus. Fiatissa ei käsittäkseni tuota vikaa ole. Toivopoika
Paljon puhutaan lämmityksistä ja niiden eroista, mutta ei juurikaan eristyksestä ja niiden eroista tai lämmityksen toteutuksesta. Itse olen aktiivinen talvikäyttäjä, vähintäänkin yhtä paljon kuin kesällä. Sekä vesi että ilmalämmitystä on ollut ja molemmat voidaan toteuttaa hyvin tai huonosti. Itse pidän nykyiseltään enemmän hyvin toteutetusta ilmalämmityksestä sen nopeuden vuoksi.
Yleensä vain tuo lämmityksen toteutus on kait kustannussyistä jätetty vaillinaiseksi. Minulla on ollut (samaa kokoluokkaa) matkailuautoa jossa on ollut vain kuusi ilmasuutinta Trumalla ja sitten taas nykyinen jossa on 16 ilmasuutinta ja kaksi trumaa. Voitte arvata kummassa on tasainen lämpö ja kumpi pysyy hiljaisena kylmemmälläkin kelillä.
Toinen on eristys. Styrox ja finfoam (käytännössä sama asia, sama eristyskyky ja molemmat imee vettä) on yleisin tapa kasattuna puurimojen väliin. Tuo on sinänsä toimiva jos pysyy kuivana ja jos eriste on tarpeeksi paksu. Uretaanieristeeseen verrattuna eristepaksuuden täytyy olla huomattavasti suurempi (n. 65mm), etenkin kun vielä puurimat toimii jonkinmoisena kylmäsiltana. Eli tuohon kannattaa kiinnittää huomiota kun valkkaa autoa. Valitettavasti välillä on vaikea saada noista eristeistä tietoa, esim minäkään en ole mistään löytänyt tietoa, kuinka ja miten vaikkapa Kabe on eristetty. Auton hinnasta päätellen pitäsi olla laatua, eli uretaani ilman puuta. Oman kokemuksen mukaan eroja on melkoisesti jo pikku pakkasella, niin mukavuudessa kuin vaikkapa kaasun kulutuksessa.
Integroitu on mielestäni ehdoton talvikäytössä. Siis jos se keula on tehty oikein... Tuplalasit (myös siinä kuskin ovessa), eristetty ovikaukalo, lämmitettävä tuulilasi ja lämpöä takaisin heijastava pinnoite siihen tuulilasiin on hyvä apu talvella. Tietenkin hyvin laseille istuva thermopeite tulee talviauton mukana. Kojelaudan alapuolinen lämmitys on myös hyväksi ja ainakin itse olen pitänyt siitä että keulassa on oma lämmittimensä, näin etuosaankin tulee riittävästi (8kpl) lämpösuuttimia. Ilmanvaihto kannattaa laittaa sisäkierrolle ennen parkkeeraaamista niin ei kylmä tule sieltä sisään.
Sähkölämmitteiselle lattialämmitykselle en matkailuautossa anna juurikaan arvoa. Mieluummin hyvä eriste (n.70mm styrox/foam tai 40mm uretaani) tai kaksoispohja.
Valitettavasti näihin asioihin ei kiinnitetä Caravan-lehden koeajoissa, vaikka juuri nämä "ei esitteistä" löytyvät asiat kiinnostaisi ainakin minua. Mutta kait lehdi pyrkii olemaan enemmänkin markkinoinnin jatke ja fiilistelyjulkaisu kuin niinkään tiedonjakoa lukijoille.
Finnfoam on kauppanimi suulakepuristetulle polustyreenille. Kansainväliseltä lyhenteeltään XPS. Finnfoamin ( autoissa on tietenkin jonkun muun valmistajan eriste ) parhaiten vettymistä sietävä FI700 tuote imee upotuskokeessa EN 12087 stendardin mukaan 0,2% kun taasen huonoin EPS ( ns. styroksi ) imee 3,8%
Puhutaan täysin erilaisita tuotteista sen ymmärtää heti kun näkee arvot.
Kyllä asiakkaan pitäisi saada tietää millä hänen autonsa on eristetty, ei riitä kauppanimet eikä kansainväliset lyhenteet, tuotteita on niin monenlaisia.
Standardin EN 12087 luvut esille, se on upotuskoe, ja kertoo varsin hyvin asian.
@timppa
Jep. Eikä styroxia taida käyttää valtamerkeistä enää muut kuin Hobby. Puurimatkin alkavat olla jo historiaa. Suurin erohan eristeissä, kuten Timppa jo kertoikin on kosteuden siedossa. Eristyskykykin on umpisolurakenteessa parempi kuin styroxissa. Talviominaisuuksista vielä senverran, että indekroitu kaksoispohjalla varustettu auto jossa on riittävä määrä patterimetrejä, tai puoli indekroitu jossa lämmitetty kaksoispohja tai nestekiertoinen lattialämmitys. Puoli indekroidussa ongelmana on pakettiauton hytti. Jos sen saa suljettua muusta asunto osasta tai siellä on pattereita riittävästi homma pelaa kelillä kuin kelillä.
Foamin ja styroksin eristyskyvyssä ei ole eroa, tarkastakaa vaikka. PU (uretaani) sen sijaan on huomattavasti parempi eriste eikä vety, mutta edelleenkään sitä ei raaski kaikki valmistajat käyttää, valitettavasti.
Uretaanilevyjä ovat PU, PUR ja PIR ja on toki parempi eristyskyky kuin EPS_ tai XPS levyillä mutta vettyvyydessä ei ole eroa XPS levyihin verraten, sama <2% on molemmilla upotuskokeessa.
Kauppanimillä ei oikein voi puhua, esim. Finnfoam tekee myös PIR levyjä.
Tietoa uretaanieristeistä http://www.pu-nordic.fi/files/pu-nordic/pdf/81228_PU_Nordic_lammoneriste_esite_spread_LR.pdf
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 17.4.2015 klo 08:19:23 Tulipa pilkkuvirhe, upotuskokeessa XPS imee HUOM: <0,2% kun taasen uretaanilevy (PU PUR PIR ) imee ylemmän linkin mukaan sivulla viisi 1,3%
Finnfoamin PIR levy imee <2% http://www.finnfoam.fi/ff-pir/tekniset-tiedot/
Mun käsittääkseni asia on niin että XPS eli polystyreeni on vähiten kosteutta imevä.
Taas kerran nämä jutut ovat myyntimiesten,tai tarkennutuna sanoen myynti tykkien puheita,kun puhutaan ja haetaan sitä talvi autoa.
Kun asia on niin että sillä asialla ei ole ratkisevaa merkitystä onko eristeenä styroksi vai uretaani.
Se on selvää että vanhemmissa ratkaisuissa ,missä oli styroksi eriste,niin ne kehikot oli ja on puuta,siis ei hyvä ratkaisu.
Mutta kun tekniikka as,autojenkin osalta menee eteen päin niin erilaiset uretaanipoijiset eristeet ovat syrjäyttämässä perinteistä styroksia .
Suurin syy on ehkä että uretaanipohjaisilla eristeillä on parempi lujuus kuin styroksi rakenteissa ja kannattavia rakenteita ei tarvita. Kun asiaa tarkastellaan lämpöteknillisesti suuria tai radikaaleja eroja eristeiden välillä ei ole. Se on selvää että kosteuden/veden imeytymistä on eroja,mutta onko niillä taas Ikääntymiseen liittyviä oleelista vaikutuksia ,siitä ei ole tutkittua tietoa.
Oleminen asia on että as,autojen/vaunujen rakenteet ovat ns,sandvik rakenteita, Itsekantavia ,puuta rakenteissa ei ole.
Vuosien mittaan on tullut näistä lämmitysasioista / talvikäyttöisyydestä kirjoitettua melko paljon Caravan-lehden koeajoissa. Se on yksi lempiaiheeni koeajoissa :-).
Blogiini kirjoitin tiivistelmän asioista, jotka on hyvä tietää, kun valitsee autoa omiin käyttötarpeisiin.
http://deppeli.blogspot.fi/2014/04/ne-tarkeat-lammitysasiat.html
Omien havaintojeni mukaan auton korityypillä (integroitu, puoli-integroitu, alkovi) ei ole merkitystä vaan sillä, miten kussakin mallissa lämmitysjärjestelmä on rakennettu.
Tuo on totta. meillä on ollut kolme autoa omaa. Ensimmäinen puoli,indekroitu truman ilmalämmityksellä. Voi sanoa, että vaikka vanha italiaano, siinä oli aika hyvä lämmitys suuttimien suhteen. Tosin lämmittimen teho ei ollut riittävä. Toinen puoli indekroiti alden lämmityksellä, ja täysi susi. Etuistuinten takaa meni patteri linja, ja pari pientä patteria. Lisäksi lämmitysputki kulki kynnyskotelon alakautta ulko-oven kohdalla, ja kävi eristämätömänä kynnyskotelon sivuilla ulkona Asunto osassa oli vain kolme patteria kaikkiaan. Lisäksi pesuhuoneen yksi, ja petin alustan kaksi isoa Patterit olivat koteloitu niin, ettei ilma päässyt kiertämään niiden kautta. Ainoa lämmin oli peti, jonka alla isot patterit, ja lämmityslaite. Käyntiin lähtiissä pamahi kaksi kertaa, ja tohina oli aika voimakas. Että se siittä äänettömyydestä Nykyiseen ilmalämmitykseen on pitänyt suuttimia laittaa lisää, jotta mieluisen sain. Siinä on vebaston ilmalämitys, ja teho on vähintäänkin riittävä, ja hiljaisin käydessän. Tosin sen releen raskas nakutus häiritsee jonkin verran Toivo Koistinen
Clou Niesmann jos kortti ja rahat riittää !
Neljä talvea nyt autolla reissattu joka viikonloppu. Detsku ilman välipohjiia 2x Trumatic siis edessä tuo 2400 etupeitto ja kovilla pakkasilla tupla peitto. Oikein hyvin on tarennu kaikki vedet aina käytössä kerran on jäätynyt wc venttiilkun jäi kunnolla tyhjentämättä. Kaasun kulutuskin ihmeen vähäistä vaikka aina ajonkin aikana lämmitin päällä. Lyhyt hihaisissa paidoissa ajellaan kaikissa kattoluukuissa suojat sisäpuolella ajon aikana..Kyllä näissä halvemmissakin autoissa tarkenee ja kun muistaa pitää paikat kunnossa,huollot kohillaan.
Juha, hieno peli tuo Detskusi. Mutta miten ole toteuttanut ne kattoluukkujen suojat, onko kuvaa ja ohjetta? Ainakin Hymerin vessan kattoluukku hirveä horo ja enshätään kiinnitän tiheämmän hyöteissuojan luukun pakkoilmastointeihin, sekin pienentää hiukan ilmanvaihtoa. Ja meitä kun vaan kaksi neljän autossa niin ei haittaa vaikka ilmanvaihto vähän heikkeneekin. -tapani-
Oletko Tapani kiinnittänyt huomiota tuloilman puolelle, yleensä siellä on tolkuttomasti ylimitoitetut aukot.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 22.4.2015 klo 09:20:51 Truma 2400 on näpsän kokoinen paketti, aivan loistava sinne etutilaa lämmittämään.
https://www.google.fi/search?q=trumatic+2400+e&espv=2&biw=1280&bih=675&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=RTA3Vcr2D-nCywPO1YDwDQ&ved=0CCoQsAQ#imgrc=_1Ex4RqfhzpSFM%253A%3BvcN8e5FVMh9j8M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.doplnkyprokaravany.cz%252Fimages%252Fproduct%252F4370%252Fl3.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.doplnkyprokaravany.cz%252Fplynove-topeni-trumatic-e-2400%252F%3B800%3B466
Timo. enpä ole vielä ehtinyt tuloja katselemaan, menoja tuon auton vaihdon ja muunkin takia on ollut lähiajan ihan riittävästi. Varmasti niihin ilmantuloihinkin tulen hyönteisverkot teippaamaan, mutta muuten en ole ilmanvaihtoja lähtenyt pienentämään. Tosin tästä nykysestä lähtee ehkä takatalli/kerrosängyn päällä oleva kattoluukku vielä kokonaan pois ja sen tilalle tulee sitten iso aurinkopaneli, vaan tuossa luukussa ei ole pakkoilmastointia. Samoin tässä pikkuhymerissä on aika järjetön suuri ikkuna perässä? Noh ehkä se meille vaan tuntuu järjettömältä ja kait se jokin suositus on, että joka petipaikan kohdalla on ikkuna. Meillä tuo takatalli vain muuttuu lattiasta kattoon pelkäksi säilytystilaksi, luultavammin. Isoissa, pitkissä autoissa tuo pikkunen Truma keulaan on fiksu idea, mutta meillä auton pituus nyt vain karvan alle 6m ja siihen mittaan täytyy yksi 6kilovattia riittää, etenkin kun näissä täysintergroiduissa, ainakin pitäisi olla kohtuu hyvä eristys, paljon saan kuitenkin tuota keulaa vielä lisäeristää, niin äänen kuin lämmönkin takia. Vaan nyrkkisääntönä sanoisin, että kaasu on niin halpaa, ettei sen käytössä ole mitään seksualista merkitystä, jos vaikka tätä kaluston vaihtohintaa ajattelee. -tapani-
Mietin että ostaisin ensimmäisen matkailuauton.
https://www.nettikaravaani.com/matkaaja/ducato-td/1482977
Myyjä väittää että tuo on 80-luvun paras talvimatkailuauto. Autoon kun menee sisään siellä ei näy mitään näkyviä kosteusvaurioita,mutta autossa on vanhan auton haju. Myyjän mukaan tämä on ihan normaalia.
Plussat tuossa matkaajassa on että siinä on eristetty ovi ohjaamoon ja nestekiertolämmitys joka on myyjän mukaan paras lämmitysjärjestelmä vielä nykyäänkin.
Suositteletteko talviasumista matkaajassa? Onko matkailuautoon mahdollista asentaa puulämmityssystemi? Onko kellään kokemusta puulämmityksestä? Meneekö se katsastuksesta läpi jos on rakennettu paloturvalliseksi?
Arvostan kaikkia kommentteja keltanokkana.
C
"Lievää kosteusvauriota korissa, ei haittaa käyttöä". Oli myntiesitteessä. Kierrä kaukaa.
Jos noilla komenteilla myydään autoa, tai ota kosteusmittaus ammattilainen mukaan tekemään kartoitus, ja korjaus arvio. Laske sen arvion perusteella, minkä hintaisen auton saa.
Asuntoauton ostoa harvoin tehdään lyhyttä pitoaikaa varten, joten kannattaa katsoa semmoinen jota ei heti tarvitse remontoida.
Tosin se voi olla hankalaa, koska jopa uusissa on sanomista, mikä kieli bulkkivalmistajien moraalista.
Toivopoika
Jos on ostamassa käytettyä autoa niin kannattaa myös ajatella mitä sillä sijoituksella voisi saada. 5 tuhannen sijoituksella ei voi ihan mahdottomia vaatia jos katselee uutena noin 50 - 100 tuhatta maksaneen. Jostain on annettava periksi jos budjetti on alle 5000 €.
@seppo
Näin se juurikin on. Kun ostaa vanhan, niin siinä on perävalotakuu, joten jos oma tieto ei riitä ostoksen kunnon arvioimiseen, niin kannattaa ottaa kokenut apumies, vai pittääkö sanoa henkilö, mukaan avuksi tarkastelemaan ostosta.
Ei voi vaatia uutta sillä hinnalla, mutta jos saa viistonnisella hajoamassa olevan kapineen, niin ei kannata ostaa olenkaan, koska noissa on hyvin pidetyjä eläkelläisten lopettamisen takia myyntiin tulleita.
Jos huonon saa, ja alkaa kunnostaman, niin siinä tonneja kuluu äkkiä, koska kosteus on siittä pirullinen, että sen häätö maksaa.
Toivopoika
Minulla kai on täysintegroitu ja vaikka se on kotimaassa valmistettu ei siitä ole Suomalaiselle karavaanarille Lappiin talviautoksi. Vaikka minä asun siinä koko talven siinä autossa niin huomiota pitää kiinnittää ympäristötekijöihin. Tärkein niistä on oleskelu alueella missä palmukin viihtyy. Lämmitystehoa on kyllä niin paljon että sen puolesta parjäisi vähän pohjoisempanakin. 11 kW Webasto 2.4 kW Trumatic
matkailuautona Ajokki 7000
PS! jos trumatic täydellä teholla jatkuvasti niin 11 kg kaasupullo kestää 2,4 vuorokautta.
Tämmöinen on täällä talvi tänään
http://www.weatheronline.co.uk/weather/maps/city?LANG=en&CEL=C&SI=mph&CONT=euro&LAND=PO®ION=0005&WMO=x2024&LEVEL=52&R=0&NOREGION=1
Liitetiedostot
dsc01000.jpgParastahan se on viedä onnikka pois lumesta, ettei jäädy.
Olen joskus isoauto kuumeissani pohtinu, miten talviautona vanha linjuri. Muistan nuorempana kun pakasella kyytissä oli, niin akkunat umpihuurussa, ja haitariovesta kylmä hohkasi, ja kynnyskotelo lunta puolillaan, kun siihen pölisi lumi.
Toivopoika
Paras on ehdottomasti: Flair 7100, tai 8000.
Komean näkösiä pelejä https://www.nettikaravaani.com/flair/8000-alde-iso-takatalli/1461225
Niesmanhan tekee tunnetusti laatuautoja, olen ymmärtänyt, ja kokoja löytyy, jos lompsassa voimaa on.
Tulee mieleen koneen koko painoon nähden, kun 3 litran koneella kuustonninen rovi pittää liikkua.
Tosin eihän noilla kilpaa ajella, vaan lomaillaan
Minulla on ajatus ollut, että jos mennään kuorma-autoluokkaan, niin itse lähtisin raskaaseen sarjaan siinä.
Kunnollisella rungolla tilava asunto-osa vahvalla koneella, kun se vaatii kuitenkin sen ABC kortin.
Tätä on tullut kateltua salaa päälliköltä
https://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/gulfstream/1397118
Toivopoika
Komean näkösiä pelejä https://www.nettikaravaani.com/flair/8000-alde-iso-takatalli/1461225
Niesmanhan tekee tunnetusti laatuautoja, olen ymmärtänyt, ja kokoja löytyy, jos lompsassa voimaa on.
Tulee mieleen koneen koko painoon nähden, kun 3 litran koneella kuustonninen rovi pittää liikkua.
Tosin eihän noilla kilpaa ajella, vaan lomaillaan
Minulla on ajatus ollut, että jos mennään kuorma-autoluokkaan, niin itse lähtisin raskaaseen sarjaan siinä.
Kunnollisella rungolla tilava asunto-osa vahvalla koneella, kun se vaatii kuitenkin sen ABC kortin.
Tätä on tullut kateltua salaa päälliköltä
https://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/gulfstream/1397118
Toivopoika
Jytäkkä bussin kokoinen auto.
Kuten jo monessa puheenvuorossa on esitetty, autotyypillä ei ole suurtakaan merkitystä, jos varustelu ja rakenteelliset ratkaisut on tehty oikein. Kaksoispohjakaan ei tee siinä mielessä autuaak - useimmissa matkailuautoissa kun on raikasvesisäiliö sisätiloissa ja harmaavesisäiliön voi varustaa lämmityksellä. Ja kokemuksesta tiedän, että Truman ilmalämmityksellä tulee toimeen vielä 30 asteen pakkasellakin.
Toisaalta oikeassa talviautossa tarvitaan paljon säilytystilaa (hiihto- tai lasketteluvarusteet tai pilkkivarusteet - mitä nyt kukin sattuu harrastamaan). Sitä on oltava myös sisätiloissa, että voi kuivattaa ulkoharrastuksissa mahdollisesti kostuneet varusteet yön aikana.
Talvella myös kaikkien toimintojen on toimittava, sillä remontin teko kolmenkymmenen asteen pakkasessa ei ole niitä maailman mukavimpia asioita. Periaatteessa nykykalustolla pärjää pariinkymmeneen pakkasasteeseen saakka ilman sen kummempaa erikoisvarustelua.
jäi pari kirjainta pois: autuaak po autuaaksi.
Näin se on. Myös pittää hyväksyä, ettei asutovaunu / auto ole kodin veroinen asumapaikka, vaan retkeily kortteeri.
Koskaan ei saa noista kodin veroista. Mutta siinähän on retkeilyn ajatusta, että ollaan vähän lähellä toista, ja hieman askeettisemmin, ja vaihtelevammin kulkien paikasta toiseen.
Onhan sekin harrastusta, kun ostaa kapineen, ja suunnittelee, ja rakentele sitä omaan tarkoitukseen sopivammaksi pikku parannuksin.
Remontin teko nykyautoissa tielä rajoittuu hinurin tilaamiseen, mutta huoltamalla, ja hoitamalla siihen ei ehkä tarvi turvautua.
Tosin, jos sisutaisi täysperävaunun asuntopuoleksi, ja vetäjän kaapin huolto, varasto, kuivaus, ja lämmityslaite osastoksi.
Olisi kärryssä tilaa vaikka eteiselle, ettei kylmä hönkäile, ja vetäjän keskuslämityskattilasta kaukolämpö.
Joo, olispa retevää kaartaa reteli hihtokeskuksen parkkipaikalle
Toivopoika
Viestien pituus alkaa olla jo niin pitkiä, ettei jaksa lukea kuin aloitusviestin!!
Neljä erityyppistä matkailuautoa on meillä ollut ja pakko on sanoa, että niistä paras talviauto on ollut Kabe puoli-integroitu LXL. Nestekiertolämmitys myös lattiassa takatalli mukaanlukien, ei turhaa hankalasti käytettävää tilaa lattiassa kaksoispohjana, vesijärjestelmä niin raitis- kuin harmaakin lämpimissä tiloissa.
Asunto-osan sisäpinnat kaikki tekstiiliä=mukavan tuntuinen. Lämmönvaihdin moottorin/sisätilan lämmittämiseen, paksu väliverho kojelaudan eristämiseen. Riittävät ilmasolat, joissa lämpöpatterit istuimien/vuoteiden ja kaappien takaa/alta. Tuulilasiin/oviin ulkopuolinen lämpöpeitto, niin jo tarkenee. Nykyiselläkin autolla(Carthago) pakkasilla tarkenee, kaasun kulutus kylläkin huomattavasti suurempi. Välipohjan lämmitys vie alkuun aikaa ja kaasua, kunhan on saanut lämpimäksi niin ok. Ko. tila on kylläkin meidän käytössä olematonta, lattiamatot hankaloittavat sisäpuolisten luukkujen käyttöä. Ja kun oikein tarkasti miettii, niin se oma on aina paras.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.