Renault käynnistys/sähköongelma
LEHTOMÄKI AARO
02.03.2015 16:32
Meillä on matkamökin alustana Rellun dCi 150 vuodelta -13. Viime viikolla tuo herkes lähtemästä käyntiin, tähän asti (70 tkm) toiminut moitteetta. Akussa on hyvä latinki, sähkölaitteet toimivat, esim puhallin, ikkunat ym, mutta kun tiirikasta kääntää ei tapahdu juuri mitään. Se vähä mitä tapahtuu on naksahdus (rele?). Ei pyöritä, ei edes yritä. Kävin sulakkeet läpi, ja mittaamatta näyttäis olevan ehjät. Käytin irti akun maakaapelin, ei vaikutusta. Viittaako veljien mielestä käynnistykseneston vikaan, muuhun esim kosteudesta johtuvaan sähkövikaan, tai muuhun mitä en ymmärrä? Mittaristoon ei syty käynnistykseneston merkkivaloa, eikä kyllä muitakaan. Jos jättää uksen auki kyllä ilmottaa valolla jotta auki se jäi. Vinkkejä mitä tehdä? Muitakin kuin vaihtaa MB-alustaiseen;-)
KOSKINEN OLLI
02.03.2015 16:48
Oletko kokeillut toisella avaimella. ? ... Jos on lohkolämmintin niin antaisin moottorin lämmetä sen avulla koko päivän, jotta kuivuisi moottoriltila. ... Jos tuo auttaa, niin itse vika jää kyllä selvittämättä. ...
HAAPANEN TIMO
02.03.2015 16:50
Jos vähänkin naksahtaa, vika ei ole käynnistyksenestossa. Olisikohan maakaapeli korin puoleinen pää hapettunut. Yhdistä käynnistyskaapelilla akun miinus johonkin moottorikorvaan tms. varmaan maapaikkaan.
@timppa
LEHTOMÄKI AARO
02.03.2015 17:27
Toinen avain on sen verti kaukana ettei pääse koittaan. Autossa on sulakkeita sekä cabiin puolella että konehuoneessa. Konehuoneen puolella olavat on aika hyvin koteloitu, mutta kotelon sisäpintaan oli kuitenkin hyvin kosteutta päässyt tiivistymään. Kuivasin paikat paperilla, irrottelin sulakkeet, suihkautin CRC:tä, jätin nyt Ollin neuvosta moottorilämmittimen päälle. Akku on kuskin penkin alla, ja irrotin maakaapelin molemmin päin, puhdistin päät ja kiinnityskohdat, suihkautin contact cleaneria, ja kiinnitin. Mutta mykkä mikä mykkä.
JOKINEN REINO
02.03.2015 17:30
Olisko päävirtasulake sipannut?
KOISTINEN TOIVO
02.03.2015 17:32
Jos löytyy laturi, niin lataappa se akku kuitenkin. Kyllä puhallin voi toimia, mutta ei jaksa tartata.
Toinen mahdollisuus antaa toisesta lisävirtaa, mutta valmistajan ohjeen mukaan.
Toivopoika
JOKINIEMI PETRI
02.03.2015 17:38
Hiilet jumissa, hiilipölyä. mapakka kolautus startin kylkeen.
POIKULAINEN ESA
02.03.2015 17:41
Putsasitko myös plus puolen piuhan kengän ja akun navan? Sattu itselle sellainen tapaus että pääsin autolla keskustaan johon olin menossa asioille ja sammutin auton. Kun piti lähteä jatkamaan matkaa niin ei inahtanutkaan. Virtaa tuli kyllä valoille mutta ei tarpeeksi että starttaisi. Vika löyty kun otin kummatkin akun kenkät irti ja putsasin niitä hienolla santapaperilla + navat. Sitten sai tarpeeksi virtaa akulta ja matka jatku.
LEHTOMÄKI AARO
02.03.2015 17:46
Älylaturin siihen ekaks kiinni pistin. 19,9 V tuo jännitteeks anto. Ja asuinpuolen paneeli näytti jotta akku jäljellä yli 100 tunniksi. Startti on aika hankalassa paikassa, täytyy kattoa pääsiskö siihen jostain sen verti käsiks jotta vois sitä kevyellä lelalla koputella. Otan nyt vielä tuon +puolen kaapelin akulta irti ja putsaan. Keksikää te sillä aikaa uusia koukkuja, minä juoksen pihalle;-)
Käyttäjän lisäys viestiin 2.3.2015 klo 17:47:10
Piti kyllä olla 14,9 V
Käyttäjän lisäys viestiin 2.3.2015 klo 18:30:16
Startti on tosiaan piilotettu niin hyvin jotta pohjasuojat joutuis rapsiin pois. Se jää kyllä huomiseks. Ei kait se myrkkyä olis hinata sitä käyntiin? Pyörähtäisi starttikin sillä?
LEHTOMÄKI AARO
02.03.2015 18:43
Eikö pääsulakkeen takana ole suunnilleen kaikki? Voiko se olla tällä sairaskertomuksella? Valot ei muutoin toimi, vilkut kyllä. Mie oon kuin Ö aapisen kannessa
TERVO JARI
02.03.2015 19:44
Muistelen että meni näin, liian alhainen jännite akkumulaattorissa. Kun on virtaa niin lähtee kuin "palmun alta" ja kaikki toimii . . .
Tuo koettu 3 litrasen rellun kohralla . . .
Osaa kettuilla urakalla, ei auta edes "vippaskonstit", starttikaapeleilla toisen käynnissä olevan auton täyden akun avutkaan, joku rele estää "toiminnot" siihen asti kun on sitä virtaa. Yön yli laturissa niin sitten lähtee . . .
Tiä sitten onko samaa "tautia" kyseisessä Rellussasi mutta tämmösiä kokemuksia täällä . . .
SUOMI SEPPO
02.03.2015 20:03
Tuosta tuli mieleen " Ja asuinpuolen paneeli näytti jotta akku jäljellä yli 100 tunniksi " että onko varma että ropasit starttiakkua etkä hupiakkua ?
@seppo
LEHTOMÄKI AARO
02.03.2015 20:07
Juu kyllä. Hupiakku on repsikan penkin alla
VÄLIMÄKI JARMO
02.03.2015 20:21
Mulla oli hekilöautos sama vika,ja se oli tarttimoottori kun oli kastunu ja jäätyny,eikä liioon saanu sinne vasaraa sopimaan,hiilet jumis,lämpöpuhallin auttoi. JV
VÄLIAHDE JUSSI
02.03.2015 21:02
Valitettavasti se yksi ja ainut vaihtoehto,en olisi uskonut että,rennuakin vielä
vaivaa lastentaudit, itellä MB 250tkm eikä,mitään ongelmaa,paitsi että joku
äly muutti auton sisustusta välillä se oli 2paikkanen sitten 3 paikkanen nyt4 paikkanen, kyllä on mielenkiitonen tämä mersu laji ei tähän kannate sotkeutua,
mutta se kestää siinä,mielessä kyllä.
Käyttäjän lisäys viestiin 2.3.2015 klo 21:26:05
Kyllä se on Lentiira on pikkukylä.Kyllä siellä Kuivalaisen Paavon"pasi" ja L.Pekkan
aina muistetaan.Kumpiakin kansanmiehenä ja eikä,tässä ole mitään aika
kuultaa muistot mielessä,vaan ihan tosiasijat.
Olipa yllätys tuo Renun lapsentauti,vaikka minä jo katsoin siihen suuntaan.
Koska sillä on kokemusta tehdä nuo etuvedon akselit kunnolla ja kokoauto,
mutta kerrankos sitä ihminen erehtyy?
JOKINIEMI PETRI
02.03.2015 21:06
Kyllä sulla jussi asiat on hienosti. Olet niin viksu ja vilmaattinen ja vielä mersukin
LEHTOMÄKI AARO
03.03.2015 07:51
Yön oli akku laturissa ja lohkolämmitin päällä, mutta ei mitään vaikutusta. Nyt tarvii rohkasta hellä luontonsa ja mennä auton alle seljälleen makaan tonne loskaan. Ei kauheesti hotsita
TAPANINEN JORMA
03.03.2015 10:00
Jos nyt sukellat sinne rellun alle,niin irrotappa se akulta tuleva paksu kaapeli startin solenoidilta. Oli tuossa Ivecossa tehty niin,että liittimen suojusmuovi oli liitinpultissa alimmaisena.Oli sulanu,ja liitos ihan löysällä. Viisi vuotta toimi meillä,ollu varmaankin uudesta lähtien noin typerästi tehty. Alko temppuilla edellistalvena,viime syksynä tenäyty kokonaan. Starttia jo aloin irrottaa,siinä syy löytyi. jorma..
VÄLIMÄKI AHTI
03.03.2015 10:05
Onko relluissa vastaavaa kolarikytkintä,kuten Ducatoissa akun takana ?
LEHTOMÄKI AARO
03.03.2015 10:08
Kolarikytkimestä en tiedä. Yritän katsoa löytyykö semmoista.Kiitoksia vinkeistä tähän mennessä!
LEHTOMÄKI AARO
03.03.2015 12:19
Pohjan kurasuojan otin pois. Juuri ja juuri sen verran jostain rakosesta näkyi solenoidin kuvetta jotta pääsi siihen hylsyn jatkovarrella reiän kautta koputteleen. Ei vaikutusta. Vielä kun purkais etumaskin, syylärin, flektit ym härpäkkeet niin vois päästä käsiks starttiin oikeesti. Luulen että tämän kaiken suunnitellut harrastaa geokätköilyä tai on vain muutoin pirullinen. Loppuu kohta usko. Sitten kun on vielä kropaltaan notkea kun norsun poikanen, niin on tuolla auton alla maatessa vitsit vähissä. Ja kaikki vähänkään kelvolliset työkalut on siellä missä ne vara-avaimetkin on, joku kälynen jakoavain koko huushollissa. Ja akkupora. Ja se hylsyn vanha jatkovarsi, vaan ei yhtään hylsyä.
Mihin se toi viittaa ettei valot syty, mutta kaikki tuntuis toimivan? Paitsi se startti
KORHONEN PAULI
03.03.2015 12:53
Mites Se startin herättäjäpiuha vaikuttaa?
pkk
LEHTOMÄKI AARO
03.03.2015 13:11
Ei sinne pääse käsiksi, on se niin piiloon pistetty;-(
HAATAJA LASSE
03.03.2015 13:48
katoppa onko siinä rintapellissä apukuskin puolella se kolarikytkin,mulla oli omassa rellussa
LEHTOMÄKI AARO
03.03.2015 14:10
Auto on vielä takuunalainen, joten soitin paikalliseen merkkiliikkeeseen ja veivät raadon pois. Katsotaan mitä tuleman pitää, kiitoksia kaikille neuvoista.
LEHTOMÄKI AARO
04.03.2015 11:36
Vika paikallistettu. Konehuoneessa on hyvin koteloitu "sähköpääkeskus", missä on aikaisemmin mainitsemani sulakkeet + releitä ainakin 10. Boxissa on tiivis, uritettu kansi. Ongelma ei olekaan tämä kansi vaan tilaan tulevat sähkökaapelit. Johtimia ja pienempiä kaapeleita on niputettu löysän kuoren sisälle, ja koko komeus tulee sitten tänne boxiin. Jossain kohtaa vain suunnittelijoille on tullut vain virhe, ja ei ole ymmärretty että tämä toimii myös tuulilasin ja konepelin välisen raon poistovesiviemärinä. Asentajan mukaan siitä tuli vettä kuin pienen pojan vehkeestä. Seurauksena oli että kolme relettä menee vaihtoon, ja näistä kaksi löytyy Ranskan maalta. Eli niitä odotellaan nyt. Ja näitä pitänee olla aina ripakopallinen mukana. Ranskalaisilla autoilla on ollut aina maine sähkövikaisina, eivätkä tässäkään ole siinä onnistuneet.
Toinen pientä ihmistä hämmästyttävä asia on tämä rajapinta-ajattelu alusta- ja korivalmistajan kesken. Soitin Renun tiepalveluun jotta tulkaa hakemaan kosla korjattavaksi. Sieltä jotta ei kuulu heille kun auto rekisteröity koppavalmistajan nimelle. No sitten soitin koslan myyjälle, ja sanoivat ettei heillä ole alustan huoltoa, soita paikalliseen Renun merkkiliikeeseen. Soitin ja sieltä kautta sitten hinaus sille. Hinurikuski jo kyseli että kuka kuljetuksen maksaa, ja sille sitten sanoin että katotaan merkkiliikkeen kanssa. Äsken soitin huoltoon ja sieltä työnjohto minulta kysymään jotta kuka viulut maksaa. Minä sille kerroin vanhan vitsin kulukumiehestä joka aikoinaan tuli taloon kesäksi rengiksi. Se oli talosta syksyllä lähdössä ja sille piika tuli sanomaan jotta hän on sulle raskaana. No sitten siihen rapuille tuli myös talon emäntä ja tämä sano samoin jotta eturessu täynnä hälläkin. Siihen kulukumies jotta sopikaa keskenänne ja jatkoi matkaansa. Työnjohto lupasi selvitellä asiaa... Saapas nähä mitä kenkä tekkee. Ei minua kiinnosta kuka maksaa kunhan se en ole minä.
HÄKLI HANNU
04.03.2015 12:28
Ranskastahan saa vain kahta hyvää: konjakkia ja hajuvettä.
PÄÄKKÖNEN ESA
04.03.2015 16:21
Hei
Jos sulla on täyskasko siihen kuluu myöskin hinaus korjaamolle.
Esa
KOISTINEN TOIVO
04.03.2015 16:42
Ja hyvejä ralliautoja (citroen), ja kuskeja. Toivopoika
SUOMI SEPPO
04.03.2015 19:20
Kun lähetään etsimään Ranskasta jotain hyvää niin täytyy muistaa ne patongit ja juustot (myös hyviä punkkuja löytyy).
Muutama vuosi sitten aattelin koska se kuherruskuukausi rellun kanssa loppuu kun kaikki suitsutti sen puolesta. Olisiko nyt se aika koittanut kun on saatu aikaa ja kilometrejä lisää.
@seppo
HALME MARTTI
06.03.2015 13:13
Kyllä ne fransmannit muutakin osaa, eräs alaa paljon harrastanut tuttavani sanoi niiden osaavan tehdä hyviä kortsuja.
nimimerkki "kolmen ranskalaisen auton jälkeen ei enää varaa seuraaviin"
SUOMI SEPPO
06.03.2015 14:23
Niin, oikeassa olet. Neuvostoliittolaiset ko. välineet ovat taineet kaupoista loppua? Parasta ennen päiväyskin on kai ohitse ?
@seppo