Vanhat nastarenkaat?

KNAAPI JUHA 27.02.2015 18:48

Käyttäjän lisäys viestiin 27.2.2015 klo 18:53:28 Alla on Kumhon nastarenkaat jo kuudetta talvea. Pintaa on vielä 6 milliä, mutta nastat ovat osittain sileänä, osittain tuskin huomattavina. Kaikki nastat on kyllä tallella. Renkaat on paistettu 48 - 08

Nyt on sitten kysymyksenä, pitäisikö ne kokonaan panna kierrätykseen vaiko poistaa nastat ja ajaa kesän parikymmentätyhatta kilometriä hiukan varovaisemmin. Missäs vaihessa se kumiseoksen kovettumisen tuottama ominaisuuksien heikentyminen alkaa iskeä vaaratavalla tavalla?

Auto on alle 3 -tonninen Sprinteri ja päällikön ajotapa on varsin maltillinen.

VEIJOLA ESA 27.02.2015 18:54

tosi vanhat, kun ei mitään jäljellä

Käyttäjän lisäys viestiin 27.2.2015 klo 19:00:09 kesän ajaisin. nastat vaan pois.

VÄLIAHDE JUSSI 27.02.2015 19:17

Olen samaa mieltä nastat pois ja aja ne loppuun,mutta varovasti ne sattaa luoppua rungoltakin ennen kuin,pinnoista.

TURUNEN HEIMO 28.02.2015 06:21

Noin ei vaaranneta paitisi itseään vaan pahinta on että toiset tielläliikkujat ovat vaarassa. Aivan väärää säästöä.

HAARAKANGAS ALLAN 28.02.2015 07:42

Voihan sitä arkielämän jännitystä ylläpitää vaikka pohtimalla; kestääkö vielä? Niin ja vaikka sitä ei aktiivisesti pohtisikaan, niin asia on kuitenkin takaraivossa.

Vaihtamalla renkaat saa turvallisuutta ja mielenrauhaa. Sekä hivenen aikaistettua kevennystä kukkaroon. Vanha ei pottuile, vanha neuvoo.

Allu vaari

HAAPANEN TIMO 28.02.2015 15:33

Karvan yli kuusivuotiaathan ne vasta ovat. Etkös noilla pääse sinne kevätreissulle kunhan otat nastat pois.

@timppa

VALTONEN MARTTI 28.02.2015 18:37

Pääkonsulille opiksi:

kyllä renkaassa venttiili pitää olla ettei käy noin:-))

PS. tuliko lokasuojavaurioita. Nähtävästi ei koska näyttää kaikki riekaleet pysyneen "kasassa."

HAARAKANGAS ALLAN 28.02.2015 20:27

Konsuli Marutei, ei tullut mainittavia vaurioita. Tuo Liettuan valtatiellä sattunut oli jo kolmas tapaus 13 vuoden aikana. Kaikissa tapauksissa yksi merkittävä yhteinen tekijä; renkaan merkki. Opittu on. Ei koskaan enää sitä.

Allu vaari

VALTONEN MARTTI 28.02.2015 20:44

Pääkonsulilla onni kuitenkin matkassa. Usein vaunukin vaurioituu. Vaikka kuinka suurentelin ja kääntelin tuota kuvaa on pakko todeta että se merkki on onnettomuudessa tuhoutunut.

Arvostan Pääkonsulin vaikenemista merkistä vaikka aavistelenkin 95 % varmuudella sen arvaavani ja mielelläni olisin sen kuullut.

VEIJOLA ESA 28.02.2015 21:42

Renkaiden kuntoa kannataa kyllä päivittäin tarkkailla etenkin raskaammissa kulkimissa. Yksi kanttariin ajo saattaa rikkoa renkaan sivukudoksen ja rengas on sitä myötä vaarallinen itselleen ja muille. Sehän onkin kaikille itsestään selvyys.:-)

SUOMI SEPPO 28.02.2015 23:38

Oisiko nuo alle 10v renkaiden hajoamiset ajossa alle ole enemmänkin noiden vaunuilijoiden murheita. Renkaat voivat olla jo alun perinkin alimitoitettuja. Minulla 3,5 t. autossa on alunperin 116 LI:in renkaat. Tällöin voisi olla 2500 kg:n akselipaino. Sopivalla painojakautumalla kokonaispaino voisi olla 5000 kg. Mikäli max. nopeus olisi 80 km/h niin max. kokonaispaino voisi olla jopa 5500 kg. Tässä löytyy varmuuskerrointa niin paljon ettei alle 10v. renkailla ole mitään hätää. @seppo

HAARAKANGAS ALLAN 01.03.2015 08:57

Eipä renkaan merkkiä tarvitse salailla.
Yhteinen tekijä on ollut myöskin se, että tuhoutunut rengas on kaikissa tapauksissa ollut vasemmanpuoleinen. Toki sille renkaalle tulee painoa vajaa sata kiloa enemmän kuin toiselle.
Kuitenkin sallituissa rajoissa.
Heikko, mikä heikko. Tuotteissa vaan on eroja. Oheisessa kuvassa on merkki luettavissa.

Allu vaari

KNAAPI JUHA 01.03.2015 12:21

Haapasen Timpalle:

Kyllähän minä juuri tuota vähän tarkoitin. Jos Via Balticaa ajelisi ja maaliskuun lopussa tarvittaisiin vielä niitä M&S merkintöjä.

Koskas se kumin kovettumatauti alkaa tosiaan vaikuttaa turvallisuuteen? Tottakai riippuu ajotavasta ja -nopeuksista

Onko muuten käytännön miehillä neuvoa käytännöllistä tapaa nastojen poistoon renkaista.

Pri rengadta olen joskus putsannut pikku ruuvimeisselillä vääntämällä ja kyllä on ollut hankala konsti.

HAAPANEN TIMO 01.03.2015 13:02

Contitentalin sivulta:

''Käyttöikäsuositus

Continentalin tiedossa ei ole yhtään teknistä ohjetta, joka määrittelisi yksiselitteisesti, milloin rengas on poistettava käytöstä. Continental kuitenkin suosittelee, yhdessä muiden rengas- ja komponenttivalmistajien kanssa poistamaan käytöstä yli kymmenen (10) vuotta vanhat renkaat, mukaanlukien auton vararengas. Ohje koskee myös pintapuolisesti hyväkuntoisen näköisiä ja / tai lain mukaan riittävän urasyvyyden omaavia renkaita. Ajoneuvovalmistajat voivat myös suositella edellämainitusta poikkeavia renkaiden vaihtovälejä ; Continental suosittelee noudattamaan ajoneuvovalmistajan ohjeistusta. Kuluttajien tulee huomioida, että suurin osa renkaista on vaihdettava uusiin jo ennen kymmenen (10) vuoden ikää kulumisen tai muiden syiden vuoksi. Renkaan maksimaalisena elinikänä pidetty 10 vuotta ei missään tapauksessa vähennä kuluttajien vastuuta vaihtaa renkaat uusiin aina tarvittaessa.''

Nastojen poistossa pitkä kapea tasakärkinen ruuvimeisseli on oikea työkalu. Mitä pidempi sen parempi.

@timppa

HARJULAMPI JUKKA 01.03.2015 17:27

Poistin nastat hakkapeliitoista ohutkärkisillä sivuleikkureilla ja hyvin lähti. Renkaat olivat lähes ajamattomat ( 7-8mm) ja kestivät 4,5 tonnin fiatin eturenkaina 2 Portugalin reissua + kesät kotona n. 30000 km. Pito parempi pehmeällä kuin pitkittäisuraisella kesä kumilla. Ihan hyvät ajaa myös kesällä.

NISSINEN KAUKO 01.03.2015 22:08

Rengas on vaunun alla räjähtänyt samalla lailla,kuin Allun kuvissa oli 6 vuotta vanha. Rikkoi vaunuakin merkki oli Kumho tän merkkisiä en laita vaunun alle

Käyttäjän lisäys viestiin 1.3.2015 klo 22:08:59 Oli kesäkumit

KÄNSÄLÄ JUHA 06.03.2015 09:21

"HAARAKANGAS ALLAN

Eipä renkaan merkkiä tarvitse salailla. Yhteinen tekijä on ollut myöskin se, että tuhoutunut rengas on kaikissa tapauksissa ollut vasemmanpuoleinen. Toki sille renkaalle tulee painoa vajaa sata kiloa enemmän kuin toiselle. Kuitenkin sallituissa rajoissa. Heikko, mikä heikko. Tuotteissa vaan on eroja. Oheisessa kuvassa on merkki luettavissa."

Oliko tuo C-rengas ? Meillä n. kymmennen vuotta sattui samanlainen rengasvaurio , ks. peräkärry - rengas taisi olla varmaan 6-7 vuotta vanhat renkaat kyljet olivat kummenneet ennen räjähdystä . Kyytillä kun oli painava birjadipöytä - ajomatka sillä hetkellä varmaan 2-300 km .

KATEISTO EERO 06.03.2015 10:00

Minulla on ollut pimeässä ja viileässä varastossa 2008 hankitut Vanco Viking 205-70-15- merkkiset renkaat kuusi vuotta. Ajoin niillä kaksi eka talvea noin 6000 km, joten niissä on kulutuspintaa 8-9 milliä jäljellä ja nastat ainakin päällisin puolin tarkasteltuna tallella. Onko renkaista edelleen alle laitettavaksi.

HAARAKANGAS ALLAN 09.03.2015 09:30

Juhalle.

Oli C-renkaat.

Allu vaari

Käyttäjän lisäys viestiin 9.3.2015 klo 09:33:34 Eerolle. Jos renkaat ovat hankitut 2008 niin ne voivat olla valmistetut vaikka vuosia aikaisemmin. Katso renkaan merkinnöistä valmistusvuosi.

NYYSSÖNEN KAJ 09.03.2015 12:56

Allu vaari otti renkaan paikkauspullon esiin ja suihkautti renkaasen paikkausaineen ja lisäsi vähän kompuralla ilmaa ja matka jatkui.

Renkaiden iästä

Perin escortin jonka mukana tuli Nokia NR8 nastoitetut talvirenkaat (vuosimallia n. 1980) Kun laitoin ne autoon ensimmäistä kertaa ne olivat 13 vuotta vanhat ja siis ihan käyttämättömät. Ei mitään pitoa edes märällä asvaltilla saati lumella ja jäällä. Ominaisuudet oli kuin olisi jarruttaessa renkaat vaihtuneet nastoitettuihin suksiin. Renkaat hävitettettiin sen jälkeen kun meillä oli puskurinvaihtoviikot puskureita vaihdettiin useapia

Matkailuauton renkaat vaihdoin kun olivat n. kymmenen vuotiaat, pintaa oli mutta ei pitoa. Laivan kannella U-käännös aiheutti sellaisen ulinan kuin reipas sutiminen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.