Fiat Ducaton moottorilämmitin

KOLJONEN CAIUS 16.02.2015 20:23

Olen ottamassa matkailuautoni talviunilta ajoon. Selvittelin Fiat merkkiliikkeestä vaihtoehtoisia moottorilämmittimiä. Ilmoittivat käyviksi vaihtoehdoiksi polttonestelämmittimen esim.Webasto ja toisena säteilylämmittimen. Itse en mielelläni lämmittäisi harakoille säteilylämmittimellä, sanoivat jotta ohjausjärjestelmä saattaa häiriintyä jos asennuttaisin esim.alavesiletkuun sähkövastuksen. Plokissa ei ole vastukselle proppua. Autoni Fiat Ducato Pover 3litran koneella vm.2012 automaattilaatikolla.Onko kokemuksia moisista asioista? Kokemuksia ja toimivuutta ja vaihtoehtojakin ko.asiaan odotellessa.Kohti uutta kevättä.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.2.2015 klo 20:37:55 Pieni lisäys, toin autoni Saksasta. Tämä selittänee miksei moottorilämmitintä asennettuna.

LEPOLA SAKARI 16.02.2015 20:30

Webasto tai Eberi ovat parhaat vaihtoehdot joskin kalleimmat myös.Säteilylämmitin on onneton vehje. Vähän outoa että noinkin uudessa ei lämmitintä ole valmiiksi asennettuna.

KETTULA MATTI 16.02.2015 20:33

Letkulämmitin ehdottomasti . Helppo laittaa alavesiletkuun.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.2.2015 klo 20:34:58 Mulla ja 3 litran kone.

POHJANTÄHTI JORMA 17.02.2015 07:52

Vesiletkussa minullakin lämmitin sama 3.0 moottori. Vaihteita hämmennän tosin käsin jos se jotenkin tähän juttuun liittyy :) Kestävyydeltään eivät ole samaa luokkaa kuin lokilämmittimet, toinen vastus menossa ja auto 2008 vuodelta.

VÄLIAHDE JUSSI 17.02.2015 09:48

Jorma puhuu asiaa jo tuo letkukin menee siitä luattoman herkästi.

HALMEENMÄKI JUHANI 17.02.2015 18:41

Kun moottorinlämmitinvalmistajia on vain kaksi, on helppoa kuin heinänteko katsoa, miten ne asennetaan. Oletaten että halutaan siis toimiva systeemi.

http://www.calix.se/fi/tuotteet/tuotehaku-henkiloauto?action=vehicleDetails&vehicleId=603137762 En kerro, minne asennetaan, vaan vaivaan klikkaamaan linkkiä.

http://www.defa.com/file/995cfe719862/411457.pdf Ja se toinen. Josta voidaan sitten todeta, että se merkkiliikkeesi asiantuntemus oli valitettavasti huonompaa kuin nettisurffaajalla. Tai Webasto parempikatteinen?

Sinänsä polttoainekäyttöinen (Webasto tai Eberspächer) on kyllä nopea eikä kaipaa "tolppasähköä", mutta alkuinvestointina selvästi isompi, ja käyttö vaatii myös pidempiä ajosuorituksia. Puoli tuntia ajoa kauppaan moisen käytön jälkeen, eikä sen pidempiä ajoja, niin akku on tyhjä jo viikossa. Eli vaatii kuitenkin kaverikseen akkulaturin, tai sitten vähintään kerran viikossa pidemmän ajon.

LEPOLA SAKARI 17.02.2015 19:45

Polttoainekäyttöinen lämmitin vie akusta virtaa, mutta akku latautuu kun laittaa auton verkkovirtaan, eli erillistä laturia ei siksi tarvitse. Ainakin meidän auton molemmat akut latautuvat kun auto kytketään verkkovirtaan. Näin kai se toimii kaikissa asuntoautoissa.

KETTULA MATTI 17.02.2015 21:23

Näin on näreet. Toimii

HAAPANEN TIMO 17.02.2015 22:37

Läheskään kaikissa autoissa hupipuolen laturi ei lataa starttiakkua, mulla tuossa pihalla yksi sellainen.

Niissä autoissa joissa hupipuolen laturi lataa starttiakkua on latausvirta yleensä tarkoitettu vain ns. ylläpitolataukseen. Latausjännite on matala.

@timppa

SUOMI SEPPO 18.02.2015 07:52

Meidän Ducatossa eeberi on kytketty hupiakkuun jo alunperin. Tällä on varmistettu käyntiinlähtö. @seppo

LEPOLA SAKARI 18.02.2015 08:30

Jos eberi on kytketty hupiakkuun niin miten lämmityslaitteen puhallin? Sehän toimii auton akulla joten saako hupiakkukytkennällä puhallinta toimimaan?

KATEISTO EERO 18.02.2015 09:25

Kyllä, mutta se lataus moottoriakulle riittää, pääasia on, että moottoriakkua ladataan.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 18.02.2015 11:11

Webasto on meillä kytkettynä starttiakkuun, olen harkinnut sen muuttamista asunto-osan akkuun, mutta en ole saanut aikaiseksi. EBL99:n lataus starttiakulle on aika heikkoa, siksi laitoin starttiakulle laturiksi 7A:n CTEK laturin. Latailen akkuja satunnaisesti. Starttiakku täyttää keväällä 7V ja toimii edelleen.

Ainakin Wevasto kytkee myös lämmityslaitteen puhatimelle sen virtalähteen johon se on liitetty, Eberistä en tiedä. Suurin virransyöppö on nimenomaan se lämppärin puhallin. Jos Ducatossa on puhallin kytketty 2-asentoon on yhteisvirrankulutus n. 11A kun pelkkä Webasto vie n. 3,5A. Eli puolen tunnin lämmitys vie joko 5,5Ah tai 1,75Ah tuolla erolla on päivittäsessä käytössä suuri ero. Auto lämpeää nopeasti, vaikka sisätilan puhallus ei olisikaan olisikaan päällä, kun Webasto lämmittää.

HAAPANEN TIMO 18.02.2015 15:58

Ettei kukaan asentaisi kahta laturia samaan akkuun, etkö Markku kytkenyt irti sen EBL-laturin sieltä starttipuolelta. Näin muistasin sun kertoneen.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 18.02.2015 17:16

Nimen omaan poistin EBL:n starttiakun latauksen "puukottamalla" laturia siten, että laturi lataa edelleen molemmat akut. Tosin siellä on diodi vastassa. EBL99 kun lataa starttiakkua jääkaappin liitynnän kautta.

Silloin kun auto käynnistetään laturin ollessa verkkovirrassa kytkeytyy auton laturin jännitte EBL laturin ulostuloon ja siinä on oma riskinsä.

Käyttäjän lisäys viestiin 18.2.2015 klo 17:27:39 että laturi lataa edelleen molemmat akut. korjaus että AUTON laturi lataa edelleen molemmat akut.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.