- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Matkailuauton omistajalta edellytettävä autotekniikan osaaminen?
Matkailuauton omistajalta edellytettävä autotekniikan osaaminen?
Kokeneena vaunuihmisenä olen silloin tällöin pohtinut siirtymistä matkailuautopuolelle. Perustelut mahdolliseen siirtymään ovat minulle selvät ja houkuttelevatkin.
Yksi asia kuitenkin mietityttää. En ole mikään tekninen lahjakkuus, henkilöauton kanssa olen pärjännyt 25 vuotta siten, että olen huolehtinut ohjelmanmukaisista huolloista, rengaspaineista, öljytasoa olen kurkkinut silloin tällöin. Siinäpä se melkein on ollut, ikinä en ole kuitenkaan matkalle jäänyt eikä mitään erityisiä pulmiakaan ole ollut. Henkilöauto - no problems!
Tällä palstalla käydään jatkuvaa keskustelua ja kokemusten vaihtoa erilaisista matkailuauton tekniikkaan liittyvistä asioista. Uusia ihmetyksen aiheita tulee liki päivittäin. Keskustelijat osoittavat kysymyksillään ja kommenteillaan melkoista autotekniikan asiantuntemusta, joskus jopa mietin, että mahtavatko kaverit olla automiehiä aivan ammatillisessakin mielessä.
Kysymykseni kuuluukin: riittääkö matkailuauton ajokunnossa pitämiseen se, että huollattaa välineensä ohjelman mukaisesti? Onko henkilöauto ja matkailuauto tässä suhteessa eri rotua, etenkin jos m-auto on vuotta paria vanhempi? Vai onko tämä tekniikkakeskustelu vain pienen porukan harrastus ja itse asiassa olen vain tyypillinen suuren enemmistön maallikkoedustaja, jolle auto- ja moottoritekniikka ja rasvaiset sormet ovat jotain aivan muuta kuin omakohtaista kokemusta?
Pekka Olet varmaan ottanut huomioon senkin mistä autosta kysytään eniten varaosia ja niitä onkin suurinosa matkailuautoista. Ei minun ole tarvinnut kysyä Mersun osia vaikka autolla oli ajettu 200.000km kun ostin se ja sille on tullut mittariin 245.000km ja sama soitto jatkuu heti kun,ajokieltoloppuu. Ei matkailuauto ole kuin,meidän lempilapsi,ei sen kummenpi. Ja me olemme valtiovaran ministerin lypsylehmiä,SFC hyvällä avustuksella.
Saarnaja sanoo:" joka härjällä kytää häristä puhuu".
Minä olen jäänyt matkalle monen monta kertaa niin isolla autoilla kuin M autolla henkilöautolla ja moottoripyörällä,mopolla ja polkupyörällä,mutta on sitä liikuttukin.ei sitä voi kieltää.Moottorivenekin monta kertaa
Käyttäjän lisäys viestiin 6.2.2015 klo 18:52:07 Minäkin kyselin jo Fiiattiini vaihde laatikko kuvia,mutta mitä vielä hyvinhän se pelasi ei mitään ongelmaa,ollut koko autossa,minun aikanani. Fiiatin sivustoja ovat pääosin nämä keskustelut matkailuautosta ja niiden onegelmista.
Itse en myöskään ole mikään asiantuntia, mutta hyvin olen pärjännyt matkakulkimen kanssa. Täältä saa hyviä neuvoja, kun kyselee. Autoa täytyy huollattaa ja korjauttaa tarvittaessa, niin hyvin matkat on taittunut. Kalliimmaksihan se tulee, kun itse ei osaa tehdä. Jotenkin on semmoinen tunne , kun on auto vähän vanhempi, niin viatkin helpompi korjata. Kilometrejä mulle tulee 10-15000 kesässä. Auto talvet tallissa. Ei muuta, kun matkakuljinta hommaamaan. T. Tuomo
Vastauks kysymykseesi, Riittää kun huollatat autosi säännöllisesti, matkailuauton omistaminen ei ole mitään tähtitiedettä. Auto se on sinä kun henkkilöautokin. Asunto- osaan kuuluu samat toiminta tavat kun vaunuunkin. Normaalit huollot ja kyllä ne sitten katsastuksen yhteydessä kertoo jos on jotakin jääny huollossa huomaamatta.. Veikkaan että surin osa matkailuautojen omistajista eivät juuri itse autojaan ruuvaile, Sitten on joukko niitä harrastajia jotka tuntevat kulkimestaan jokaisen mutterin ja harrastavat hifistelyä eli parantelevat autoaan itseelleen sopivammaksi. Kokomuksen kautta oppii aina jotakin uutta.
Vastaus kysymykseen ::Kyllä pärjää ja vaunu matkailijalla lisäksi ajotaito sekä liikenteessä eri keleillä selviäminen on korkeamalla tasolla kuin matka-auton ajossa tarvitaan.
Eihän matkailu (paketti-) auton tekniikka oleellisesti poikkea henkilöautoista,
ja normaali huoltojärjestelmä pitäis pitää auton kunnossa, huoltovälit voi matka-
autoissa poiketa esim vähäisen km jphdosta . Autotekniikka nykyään niin "sähköistä" tekniikkaa, informoi kulj.viasta eikä pitäis jättää matkalla
mutta joskus sen tekee melko uudenkin auton ....
Mielestäni asuntosan tuntemus tärkeämpää koska apua ei ajna saatavana,
omalla toimilla voi tärkeän toiminnon saada toimimaan ja sehän on samoista
komponenteitä tehty autoissa kuin vaunuissakin. Nyky tekniikka autoissa tehty ettei omatoiminen osaajakaan aina selviä pulmista ja joka merkisssä omat
murheet.Huoltoverkoston palvelunumerot nykyään tarvitaan niin koti kuin
ulkomatkoilla .
Oma lukunsa vanhat joita voi perustiedoilla korjailla mutta niiden omistaja
kulkee työkalupakki mukana.
.
terv jyrih
ps työkalusalkku aina mukana vaikka ei osaisikaan korjata vikaa
sekä varapyörä+tunkki,,,,,,,
Ihan niinkuin ounastelitkin : Auton huollot ja katsastukset kuntoon ja sitten paanalle. Lompakkoon vielä mieltä rauhoittamaan : http://www.karavaanarit.fi/jasenyys/jasenedut/karavaanarin-tiepalvelu/ @seppo
Eikait se kovinkaan tähtitieteellistä varmaan voi olla, koskapa minäkin siinä hommassa olen melekeen puhtain paperein selevinny. Huoltokirjassahan ne huoltoohjeet on, ja muutenhan sitä ohjekirja voi vilikasta jos on tarvetta. Toivopoika
Tuossa se onkin nykyautoissa lampun vaihdotkin on tehty niin vaikeiksi ettei, poltimonkaan tapahdu ilman että,koko keulamaskia tarvii irroittaa, kaikissa auto lajeissa ja merkeissä.Toisissa ei ole enään perinteistä öljyroppuakaan. Mitä enemän neekeri malli sitä,parempi huoltaa.Ja automaatti laatikko niin siihenkään ei tarvii itse koskea kun,huoltoliikeestä löytyy siihen kaikki tarvkkeet. Ja se kestää yleensä autonlasketun elinkaaren.
Tuhon aloittajan kysymykseen,pärjää tai sitten ei,eli jos on rahaa korjauttaa kaikki viat ja vaivat se hankaloittaa ja keventää lompakkoa kummasti.
Olen monta kertaa eukolle todenut jos näistä as,autoista ei ymmärtäisi mitään en ehkä tällä liikkuisi.
Minukin auto on se Hymet ,nuori vielä,joitain vuosia. Mutta aina on jotain vaivaa,joko lämitimessä joita on 3kpl. 2xtruma ja webasto.
Sitten taas nämä raikas ja jätevesi vermeet,pumppuja mennyt ,hana jäätynyt ,totta omaa tyhmyyttä,tai laiskuutta. Kalusteet rivelöine ripoineen särkyy,niin kattoluukujen veivit ja ruuvitkin löystyy ajan myötä,muualtakin kuin laukkasen päästä. Tämä sähköinen askelma,ainainen ogelma,jäässä ja kurassa,kun talvella ajelee ei ole siihen suuniteltu. Alustan puolella ei suurempia ongelmia,mutta koi syö ja ruoste raiskaa ,siis eipä Se Fiattikaan pahaa tykkää jos kävis paikkoja läpi ,ruostetta etsien tai jarruja,paloja taijarrusatulita puhdistellen/herkistellen. Ei unohdeta sitä parjattua Fiat konetta,sekin tykkää jos sitä pesee ja sekin katsastusmieskin kai?. Eli kaikki nämä maksaa jos joku bisnesmielellä samat asiat hoitaa,mutta se paksu lompakko helppo on lempeä pyytää,fiatillekkin!.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.2.2015 klo 13:09:41 Unohtui se puskaparkki,eli akkuja pitää olla pitkä rivi rinnan kytkettynä,tai sitten se agrigaatti mylvimässä tai katto paneloitu aurikopaneeleilla,nämäkin ovat teknillisiä juttuja,pitää hallita se ohmin laki ja ymmärtää ampeerin liikkeet sekä voltti ,mitä se tarkoittaa.
Älä usko tuota Mauri halitsee tämän ja monta muutakin lajeja,mutta asia on niin kuin hän kertoi huolta ja huoltoa matkailuauto tarvii kunnossa pysyäkseen ja siitä huolimatta se voi jättää tielle.Merkistä välittämättä.
Jussi auto ei ole minua jättänyt vielä koskaan tielle.
Enkä minä autoa.
Turhaan Pekka kannat huolta. Minulla on Ducato Maxin alustainen Knausin integroitu, joka täyttää seuraavaksi 15 vuotta. Auto on ollut aina ulkosalla ja käytetty myös talvisin.
Ensimmäisen 100 tkm aikana Ducatossa ei ollut mitään korjattavaa. Tuli kyllä yksi ilmoitus, että polttoainetankin kiinnitystä korjataan ilmaiseksi; sopikaa aika. Jakopään hihna on uusittiin 1. kerran n. 7 v iässä ja viime talvena uudelleen, mutta nehän ovat ennakkoon tiedossa. Öljyn ja suodattimen vaihdot olen tehnyt itse 10 tkm välein.
Toisen sadan tonnin alkupuolella ollaan ja auton käyttöakku piti uusia 14 v ikäisenä. Asuin osan 135 Ah geeliakku on edelleen alkuperäinen. Nyt on myös uusittu laturi, koska ilmeisesti alkuperäinen sai pesun yhteydessä vettä ja lakkasi toimimasta. Vaihto oli 2 h työ ja laturi maksoi 170e ja vanha meni vaihdossa. Kaikki remmit on vaihdettu kerran ja jakopään hihna siis kahdesti.
Osittain liittyy aiheeseen. Entinen työkaverini joka ajoi niinsanotuilla Ei suosituolla autoilla, lausui aikanaan nuo viisaat sanat "niin kauan vehkeet toimii, kun ne ensimmäisen kerran joutuu Suomalaiseen huoltoon" sitten alkaa vaikeudet ! Eikä vallan väärässä ollutkaan.
Pekka Tuota tekniikkapuolta ei niinkään kannata pohtia. Se tekniikka joka ennen oli vetoautossa ja vaunussa on m-autossa yhdessä ja samassa yksikössä.
Sen neuvon antaisin, että jos ostat käytetyn niin huolla/huollata auto heti kättelyssä "omille jäljille". Tarkoittaa sitä, että tämän jälkeen tiedät milloin nokkahihna on vaihdettu, milloin öljyt ja nesteet on vaihdettu. missä kunnossa jarrut on jne. Tämä kannata vaikka hieman rahanmenoa lisääkin.
Sitä kannatta ennemminkin pohtia minkä muutoksen muutos aiheuttaa ja/tai mahdollistaa itse matkustustyylissä. Vaunusta autoon siirtyminen sekä sulkee ovia että avaan niitä, mutta aivan varmasti vaikuttaa. Molemmilla kun on omat hyvät ja huonot puolensa ja ne ei välttämättä ole samoja.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.