Renault asuntoautona
LATVALA MARKO
03.02.2015 23:07
Kokemuksia kaipailen 2,5 litraisesta Renaultista asuntoauton alustana. Kaikenlaiset kokemukset kiinnostaa ? Onko jotain mihin kannattais erityisesti kiinnittää huomiota ?
KOISTINEN TOIVO
04.02.2015 06:20
Mikäli siinä on nissanin kone, kannattaa selvittää mikä konemalli.
Nissan kinkapin 2002 mallin kone on hieman surkuhupaisa voiteluongelmiensa kanssa.
En muista oliko siinä se, vai kolmilitrasessa
Mutta muutenhan lie hyvä
Toivopoika
JOKINIEMI PETRI
04.02.2015 07:13
Mulla 2,5 150hv, Rellu. Alko alustalla. EI moittimista mistään. Mitään ei ole joutunu korjaan.. Auto on eritätän vakaa ja hiljanen ajella,. Voimaa on mukavasti mootorissa, ei hyydy meno isomissakaaan mäissä. Ajettu 40 tonnia joten ei kilsojakaan ole kyllä kovin paljoo. Leimattu 3 kertaa, kertanäytöllä läpi. Vuosimalli on 09. Nisanin 3,0 L konetta ei ole ollu vuoden 2006 jälkeen. Tuosta uudemmasta vuoden 11 jälkeen tulleesta sen verran olen kuullu että ei ole ollu niissäkään mitään erikosenpia vikoja. Adrialta löytyy Matrix Supreme, joka on mielestäni jo melkosen lostava peli. Sellasta tekis istekin mieli, Pitää vaan nyt pistää jäitä hattuun ja painella lompakolla otsaa, suurenpi kuume laskee. Nykysellä ajettu niin vähän ja vaihdossa hyvitys on mitä on eli ei yhtään mitään.
VÄLIAHDE JUSSI
04.02.2015 09:51
Ei siinä ole minusta muuta vikaa kuin,etuveto ja sekään ei monia haittaa,mutta
minua haittaa.
KOISTINEN TOIVO
04.02.2015 09:54
Niinhän se on. Paha jos joutuu vaikka kyytiin. Toivopoika
VÄLIAHDE JUSSI
04.02.2015 10:08
Joo sitä Mese katso hyvällä.Jatko on jokaisen omassa päässä.
LATVALA MARKO
04.02.2015 10:32
En kaipaa enempää kommentteja. Asialliseen kysymykseen 2 asiallista vastausta ja sen jälkeen taas karkas jäsenkeskustelun tasolle, joka on lähinnä säälittävä.
Onneksi kuitenkin Facessa tuli ja tulee vain asiallisia vastuksia asialliseen kysymykseen.
HAAPANEN TIMO
04.02.2015 11:01
En renua moittimaan mene, mutta ota huomioon sen vähäinen osuus matka-autoissa. Kokemuksia on sen mukaisesti.
Itse ottaisin renun jos olisi tasavertainen valintamahdollisuus.
@timppa
PÄÄKKÖNEN ESA
04.02.2015 11:50
Heippa
Itsellä Renault Master paku 2,5 dci 120 , ajettu 245 000. Huoltojen lisäksi yhden polttoainesuuttimen johdossa kontaksti häiriö ja moniurahihnan kaksoismassapyörä vaihdettiin. Huoltojen lisäksi korjauskustannukset alle 500€. Jos ostaisin uutta asuntoautoa ottaisin ehdottomasti Rellu alustaisen. Muuten Nissan, opel ja Rellu tulevat samasta tehtaasta.
Esa
JOKINEN REINO
04.02.2015 12:42
Tuuliherkkä ennen vuotta 2010. Kyseessä Renaultin oma alusta.
Alko alustaiset oma lukunsa.
Tukivarsien pallonivelet kulutustavaraa. Alimitoitetut painoon nähden.
Ennen vuotta 2010.mallit
Vaihdettiin viime kesänä ala sekä yläpallot molemmin puolin.
Merkkipajoilla lie tyyristä?
Vertailtiin E koppa henkilö Mersun niveliin, Masterissa nivelen akseli paksumpi,
mutta pallo pienempi.
Vuoden 2010 jälkeen Masterin etupään ripustus muutettu.
Noita palloniveliä lukuun ottamatta toiminut erinomaisesti,
ennakkoluuloja kyllä oli.
2,5 litran koneessa on paremmin puhtia kuin Fiiun 2,8.ssa, ja kulutus litratolkulla pienempi.
Ajan ympäri vuoden eikä ole lohkoa, eikä mitään muutakaan esilämmitintä.
Kuitenkaan kone ei ravista kylmä käynnistettäessä kaappeja seinältä.
VEIJOLA ESA
04.02.2015 13:42
vanhemmassa masterissa 2007 pelkästään alapallon vaihto ei ole suositeltavaa, vaan turvallisempi on vaihtaa koko alatukivarsi pallon kera. Kun tukivarren nivelen istukan reikä on kerran korkattu, niin uusi asennus ei enää takuuvarmasti niittaudu booreista tukivarteen, kun siellä on jo vanhat urat. vaihdettu pallo saattaa irrota booreista esim. tien heitossa. jos takana paljon painoa voi tien heitossa keula nousta niin ylös , että etuiskari vetää tukivarren isti pallosta. On tullut eteen tämmönen tapaus.
JOKINEN REINO
04.02.2015 14:39
Alapallonivel ei pääse pomppaamaan pois paikaltaan.
Pallonivel puristetaan paikalleen alapuolelta tukivarteen ja siinä nivelen ulkokuoressa on olake, mikä estää niveltä nousemasta ylös, ja alaspäin se ei pääse ,koska pallon akselissa on ura johon tulee pultti millä kiristetään pallon akseli tiukasti napaan.
Yläpallo puristetaan myöskin alapuolelta mutta päinvastoin kuin alapallo,niinsanotusti perse edellä.
Ylimmäinen nivel voi periaatteessa luiskahtaa paikoiltaan, kun sen kara ei mene tukivarren reiän läpi.
Ylävarsien toisessa päässä on auton etujouset mitkä taas puristaa yläpalloa siihen suuntaan miten se paikoilleen on puristettu.
Tukivarsi on niin kovaa ainetta että niissä ei ollut minkäänlaista uraa,
pallonivelten rihlaus oli litistynyt,kuten ehkä on tarkoituskin.
Että???
VEIJOLA ESA
04.02.2015 21:21
Kyllä se vaan tässä minun mallissa tukivarsi voi irrota ( nousta ylös) nivelen alamaljan booreista sopivassa heitossa, kun on sen tehnyt. Sinulla malli ehkä erilainen. Ei nyt ole kuvaa tähän hätään. Liekö ollut sitten huono asennus, mutta en luota tässä mallissa jälkiasennettuihin tarvike alapalloniveliin. Katson jos sais kuvat siirrettyä jossain välissä tikulta tänne.
jotta..?
JOKINEN REINO
04.02.2015 22:04
Käsitin että nivelen malja oli luistanut ylös tukivarresta , mikä on mahdotonta.
Mutta se onkin päässytkin jostain syystä valumaan alaspäin.
Oliko alkuperäinen pallo vai jonkun itseasentama?
Kuitenkin nivelet on niin tiukkasovitteisesti asennettu, että jotain on tehty pieleen,
Tarvitaan vahvat välineet vanhan irrotuksessa , ja uuden asennuksessa.
Ehkä on lämmittämällä irrotettu vanha, ja tukivarren reikä venähtänyt.
Oma kuljin on 2007 malli ja on samaa "kamaa".
Kyllä nämä pallot on tarkoitettu vaihdettaviksi , ilman koko tukivarren vaihtoa.
Monessa autossa on pallot samoin asennettu , ei yksin renuun.
HAKALA JYRI
04.02.2015 23:02
Jokinen onko ylä/ala nivel samankokoisia, ts onko mahdollista
asentaa ylänivel alatukivarteen, silloihan tuo Veijolan ongelma
vois tulla.
terv jyrih
HAKALA SAMI
04.02.2015 23:45
Ei liity Renuun, mutta rakenteeseen kyllä. Eräissä sitikan malleissa oli vastaava alapallo aikanaan, menin tarvikkeen ostamaan ja sen laitoin paikalleen. Voimaahaan senkin asennus vaati, mutta kaksi päivää asennuksesta se irtosi tukivarresta. Liikkeessä sitten kun verrattiin uutta samanlaista hyllystä toisen valmistajan niveleen, boorien harjoista mitattuna oli 0.2mm ero. Ja tuossa kohtaa se on paljon. Sen verran tiheät oli boorit ettei mauserilla sentään juuresta päästy mittaamaan, mutta nivelen merkki vaihtui ja uusi pysyi. Eli tarkkana noissa pitää olla, rakenteessa itsessään ei ole mitään vikaa, mutta nivelissä kyllä voi olla.
VEIJOLA ESA
05.02.2015 11:14
Ilmeisesti syy saattaa olla juuri tämä tarvikeosien väljemmät toleranssit. Pallo ostettu motonetistä ja asennettu raskoneella. Kuten edellä mainitsin tukivarsi nousi iskarin vetämänä ulos nivelen maljasta.kuva
Kyllä siihen tukivarren reikään jonkinlaiset rihlojen jäljet prässäyksestä jäi. Edelleenkään en luota satasella jälkiasennuksiin.
JOKINEN REINO
05.02.2015 13:31
Ei ole ala, ja ylä puolen pallot saman kokoisia.
Alapallo reilusti isompi , että sellaista vahinkoa ei voi sattua.
Ja ei ne käy muutenkaan ,vaikka olisivat saman kokoisia,
koska alapallo asennetaan alapuolelta navan kiinnityskara edellä,ja yläpallo taas maljapuoli edellä samasta suunnasta, että pyörännavan kiinnityskarat tulee vastakkain.
LATVALA MARKO
06.02.2015 22:18
Kiitoksia kaikille kommenteista. Kaikesta päätellen Renun uskaltaa ostaa ja ainakin kaikki joilla ollut Renu ja Fiat, kallistuvat Renaultin kannalle. Hyvä niin.
Olen aina luullut, että hyviä ranskalaisia saa vain grilliltä, mutta täytyy ehkä tarkistaa ajattelutapaa.
KAASINEN PERTTU
07.02.2015 08:45
Tosin mulla on vuosien takaista tietoa pakettiautoista.
Renaultin ostoon vaikutti auton käytettävyys ja hinta.
Edellinen oli Fiat, oli positiivinen yllätys tuo merkin vaihto.
PÄIVINEN UNTO
07.02.2015 10:22
Käyttäjän lisäys viestiin 7.2.2015 klo 10:28:28
Itselläni on Renun pohjalle rakenettu Adria ja moittimista ei ole ollut valmiitahan nuo kulkimet ei ole. Edllinen oli Fiatin ja al-kon yhdistelmä kumpikin on hyviä .Renulla on ajettu 72000 eikä mitään motteita normaalit huollot vain.Terv.UP.
JOKINIEMI PETRI
07.02.2015 15:44
Marko. Kerro millanen rellu sulla on kiikarissa.
LATVALA MARKO
07.02.2015 16:32
Rellu -08 2,5 litrainen, 150 heppainen, Adrian kori.
JOKINIEMI PETRI
07.02.2015 17:20
Hyvä peli on sulla kiikarissa. onnea kaupoille
LAHTI JUKKA-PEKKA
07.02.2015 17:24
Taisi tulla edellisen sukupolven Masterit Englannista jos en ihan väärin muista.
Omaa kokemusta Rellu Master 2,5 150hv robottivaihteistolla jossa oli Adrian kori tyyppi Izola 687 SP.
Ei moitittavaa auton ja korin tekniikasta. (paitsi peruutustutkien johdotus kaipasi parannusta ja siistimistä.)
Omaan sai vielä Trafilta TUV:n päästömittausarvon lävitse.
-jpl-
JOKINIEMI PETRI
07.02.2015 17:30
Pekka voinko syä millasen arvon sait tuvilta, Mä sain samaan koneeseen, Eri alusta, byrsner, vm 09. 245gkm
LAHTI JUKKA-PEKKA
07.02.2015 22:34
Olisko ollut 299, jostain vanhemmista viestiketkuista löytyisi tarkemmin.
Auto myyty eteenpäin joten en voi tarkistaa.
Sanoin uudelle omistajalle että seuraa rekisteriotetta jotta merkintä säilyy.
-jpl-
NÄRHI JUHA
09.02.2015 07:31
EU.n pitäisi mahdollisimman nopeasti kieltää kaikkien a' la France autojen valmistus ja myynti. Itselläni on ollut siviilissä 'croissantti' ja ikinä en hanki vastaavaa; Rellu, Citikka, Pösö - niin paskoja kuin olla ja voi. Kuljen vaikka Jopolla jos ei olisi varaa autoon..
Toki on muissakin omat metkunsa, mutta ei läheskään vastaavassa määrin...
Kysyjälle vinkki; jos se Rellun Master olisi niin loistava alustaratkaisuna - miksei niitä sitten näy ajossa - nekin vähät mitä löytyy, löytyy pajoilta...
Älä helvetissä osta!
HIETAVUORI JUHA
09.02.2015 08:02
Osta Marko rahtimiehenä takapotku Ransiitti . Kulkee lumessakin niin kauan kun ei jää mahasta kiinni . Hakkaa nuo etuvetoiset kaikki mennen tullen . Joku tietysti alkaa Meseä kehumaan , mutta niissä rahastetaan siitä pelkästä merkistä liikaa .
LEPOLA SAKARI
09.02.2015 08:10
Minulla on ja meidän perheellä ollut vuodesta 1990 alkaen ranskalaisia henkilöautoja, Pösöjä ja Citikoita joilla on yhteensä ajettu yli 2 milj. km. Edelleen meillä on Pösö 406, 430 tkm ajettu ja C6 jolla ajettu 170 tkm. Pojalla on minun entien C5 jolla on ajettu n. 450 tkm. Emme ole ajaneet ranskalaisilla autoilla rakkaudesta niihin, vaan siksi että ei ole ollut mitään syytä vaihtaa toiseen merkkiin kestävyyden tai toimivuuden vuoksi. Ajomukavuus ja -ominaisuudet näissä ovat erinomaiset. Nykyään kaikki autot kootaan suurelta osalta alihankkijoisen valmistamista osista joita kaikki merkit käyttävät. Tosin esim. moottorit PSA tekee pääsääntöisesti itse ja myy niitä monille muillekin. Se että auto on valmistettu jossakin maassa ei enää kerro siitä juuri mitään. Paljon kehuttu "Japanilainen" Toyota Corolla tehdään Turkissa, Avensis Englannissa ja siinä voi olla Puolassa tehty dieselkone. Yaris tehdään Ranskassa. Volkkari on siirtänyt paljon komponenttivalmistusta Puolaan ja Unkariin. Ja mersun uusin pakettiauto on kelulatähteä lukuunottamatta Renault.
Mutta kukin tulkoon autuaaksi uskostaan, niin myöskin autojen suhteen.
Jk. matkailuauto meillä on Fiatin alustalla, toistaiseksi ollaan erittäin tyytyväisiä, ei ole ainakaan vielä tarvetta vaihtaa sitä relluun, mersuun tai foordiin.
TOIVONEN MARTTI
09.02.2015 08:44
Jes, Lepola sanoi kaiken olennaisen. Eikös se ollut se Espanjassa valmistettu Mersun Vito joka osoittautui aikamoiseksi murheenkryyniksi? Enempi kuin merkillä on merkitystä osien valmistajalla ja valmistajatehtaan laadunvarmistuksella, missä maassa sitten auto tehdäänkin.
Niin ja minä en ole koskaan ollut mikään ranskalaisautojen fani mutta taannoin huomasin että mulla oli kaksi rellua ja yksi sitikka. Hyviä autoja kaikki.
mot
PÄIVINEN UNTO
09.02.2015 09:20
Mie ainakii kävelisin tuolla Närhin Juhan ajatuksella ja mielialalla.Kannattaa katsoa miten sitä autoakin käyttää ja huoltaa.Viittaa siihen että huollot olet unohtanut kokonaan. Terv.UP.
JOKINEN REINO
09.02.2015 11:05
Myöntää täytyy, kyllä hieman hirvitti renu ostaa , mutta elämä on riskaapeliä touhua noin yleensäkin.
Käytettynä kun hommasin vaihdatin heti öljyt ,putsarit , myös vaihteistoon.
Nokkaremmi oli vasta vaihdettu, alusta hyvin ruostesuojattu.
Ajo-ominaisuudet huonoimmasta päästä , johtuu eturipustuksesta , mikä on
Hölmölässä suunniteltu.
Uudemmissa 2010 alkaen on mcpherson rakenne, mikä varmasti parantaa ajo-ominaisuutta. Mutta on tietysti "kopsattu" renuun ne fiiun kuuluisat jousituennan laakerit.
Auto käynnistyy hyvin pakkasellakin , ei kone ravista, kulkee noin yhdeksällä litralla satasen, varpaat ei palellu hytissä.
Ja kun ei ole muuta tarvinnut vaihtaa, kun nuo pallonivelet 4.kpl., joille tuli hintaa töineen 220. euroa.
Sen verran kiinnosti tuo irronnut nivel, mistä kuvakin on ,että vilkaisin keulan alle ja paikallaan näytti pallot olevan.
En näitä kehumaan ala, ja yllätys on itsellekin ollut kun on noin hyvin pelannut.
NEVALAINEN TIMO
09.02.2015 11:16
Mulla on Adria Vision i707 2009 Renault Master 2,5l 146 hp koneella. Alusta on ALKO. Ajettu vajaat 70000 km. On kyllä tukeva ajettava, eikä jää jalkoihin 100:sen aluellakaan. 20000 km:n keskikutus on 12,44l/100 km. Aina oon ajanut rajoitusten mukaan (=satasen alueella navigaattorin mukaan 106km/h jne.). Muuten en yllä rankalaisista autoista tykkää. On kokemusta mm. firman Berlingo-pakusta.
KONTINEN PEKKA
10.02.2015 10:58
Millä kilometrimäärällä niitä palloniveliä alkaa menemään?
Mulla vm. 2006 2.5 koneella, ajettu 60000km. Eikä ole tarvinnut vaihtaa yhtään palloniveltä. Auto on pelannut niin hyvin että taidan siirtyä henkilöautopuolellakin Renuun.
NÄRHI JUHA
10.02.2015 12:26
Moro UP!
Pitääkö autoja huoltaa - älä saatana! (kirjoitan muistiin sinun ohjeet...)
Pieni vihje sinulle 'uupee' - en haukkunut ketään ihmisenä, ainoastaan tuotteita - tee sinäkin niin, niin vaikutat jatkossakin fiksulta..
VÄLIAHDE JUSSI
10.02.2015 12:41
Tuolla jäsen keskustelu puolella oli saitti asijalliset matkailuautoilijat.
Se kannattaa poimia ylös tai sielä aloittaa uusi satti.
POIKULAINEN ESA
10.02.2015 12:45
PÄIVINEN UNTO
10.02.2015 12:54
Kiitos Närhi tulihanse sieltä .Oletko autojen katsastusmies tai auto-insinööri .
Katso kuinka paljon on noita ranskalaisia liikenteessä .Ter.UP.
LATVALA MARKO
10.02.2015 13:03
Kiitos kaikille vastauksista. Valinta on kallistunut Renuun, kun lähes kaikki niitä kehuvat tai ainakin enempi, kuin Fiatteja.
Jussille, ei nyt viitsisi millään sotkea tähän tuota jäsenkeskustelua.
NÄRHI JUHA
10.02.2015 13:28
Ole hyvä vaan UP - aina kiva olla avuksi!
Katsopa sinä puolestasi mitkä merkit ovat katsastustilastojen hännillä = eniten vikoja, kyllä - ransalaisia runsaasti..
Ihan vaan rauhaa sinulle..!
VEIJOLA ESA
10.02.2015 13:28
siinä 90 tkm kohdalla keskimäärin alkavat kolahtelemaan
JOKINEN REINO
10.02.2015 15:29
Mittarissa oli 75500 km , kun pallot vaihdettiin.
Meni vielä katsastuksesta läpi , ennen nivelten vaihtoa , vaikka katsastusmiehen mielestä siellä jokin kolkatti .
Ei kuitenkaan saaneet selville mikä kolkkeen aiheutti, vaikka vinkkasi hallin perältä apurin.
Löi leiman paperiin , ja toivotti hyvää matkaa .
Kuitenkin se jäi minua sen verran vaivaamaan , että tarkastin nivelet itse.
Ja välystä löytyi molemmista alapalloista . Yläpallot olivat ainoastaan yliherkän tuntuiset , mutta vaihdettiin samalla sutinalla , ettei tarviis kuunnella kolketta katsastusasemalla seuraavalla kertaa, tai mistä sen tietää .
Tuo nivel kun tarpeeksi väljenee , niin iskari tempoo pallon kuopastaan , ja matka tyssää laakista
Vauhdista , ja vähän mutkista sun muusta riippuu mikä on lopputulos.
Oli tarkoitus joskus ennen muinoin viedä velipojan Maileri vaihtoon , mutta siinä oli juuri samalla systeemillä eturipustus.
Ohjaus tuntui jäykältä , eikä päästy kymmentä kilometriä pihasta kun tuo nivel petti .
Pyörä kääntyi auton alle , ja kampesi auton vastaantulevien kaistalle , onneks`
ei tullut vastaan ketään .
Riuhdottiin auto käsipelissä omalle puolelle tien reunaan ja vippaskonstein laitettiin sen verran kasaan ,että saatiin ajettua takaisi kotipihaan.
MYLLYRINNE KALERVO
10.02.2015 15:58
Renulla, jossa Alkon alusta, ajoin rapiat 70 000 mukavaa kilometriä. Ei ongelmia, ainoastaan mukavan pehmeää menoa. Lagunalla ajoin 50 000 km, kun ensimmäiset nivelet meni etupäästä. Yrittivät maksattaa valtuutetussa huollossa juuri ja juuri takuuajan ylittäneen auton korjauksen. Ei onnistunut, mutta auto kyllä vaihtui sen jälkeen. Onneksi vaihtui, seuraavalla omistajalla se vasta sitten rumba olikin alkanut.
HYTÖNEN RAIMO
24.06.2015 22:37
Aika kova kulutus (polttoaineen) tuntuu olevan. Itsellä puoli-integroitu Carado etuvetoisen Ford Transitin alustalla, kuluttaa 85-90 mittarinopeudella noin 8,5 l/100 km. Jos nostaa nopeuden (todellinen) noin sataseen kulutus nousee litran verran sataa kilometriä kohden. Just tsekkasin: tripissä 800 kilometriä edellisestä tankkauksesta eikä polttoaineen vähenemisestä kertova merkkivalo vielä pala..
Ajettu noin 75 000 kilometriä (osa perävaunua vetäen), eikä alustassa ensimmäistäkään vikaa!
JOKINIEMI PETRI
24.06.2015 22:52
Rellulla just Norjan ja lapin kierroksella. Kyllä fiiuut on jaloissa jyrkissä nousuissa. Perä edellä tulevat vastaan.
KYTÖLÄ HANNU
06.07.2015 18:48
Minulla on vm.2006 Dethleffs 6874, alusta Renault Master 3.0. Ajettu 90.000 km eikä ole ollut mitään ongelmia. Hain auton itselleni Saksasta uutena ja tein samalla 20.000 € tilin. Alusta ja moottori toimii paljon paremmin kuin edellisessä Fiatin alustalla olleessa pelissä.
VÄLIAHDE JUSSI
06.07.2015 21:36
Ei ole pettymys hankia Renoo joka, etuvetoisesta tykkää.
PÄIVINEN UNTO
06.07.2015 21:59
Mun Adria izolalla on ajettu 78000km ei ole nivelissä vielä väljää.Mutta nehän ovat kulutus tavaraa niinkuin jarrupalatkin, En voi moittia mutta parempi on ajaa kuin fiatin alustaiset,Al-Ko on asia erikseen. Kaikissahan näissä on sanomista ja huollosta riippuen sitäkin enemmän jos ei välitä huoltaa, niin joka vehkeestä löytyy vikoja ja korjattavaa. Jopa Audeistakin.Terv.UP.
KASKIKALLIO JARI
15.07.2015 09:50
Itse nimenomaan etsittiin Renault-alustaista ja reilun 2v tuossa meni ennen kuin budjetti ja yksilö kohtasivat. Näin tuli tänä keväänä taloon 110tkm ajettu Renault Master 3.0dCi 140 -06, jossa Miller Red Riverin kori päällä ja todella tyytyväisiä ollaan valintaamme oltu :)
Tuo on nyt järjestyksessään jo 3. Renault meillä, 2 aikaisempaa olleet henkilöautoja. Muutenkin ovat nuo ranskalaiset olleet meillä suosiossa, niin Pökö kuin Sitikkakin, tällä hetkellä käyttiksenä Citroën C5 2.0 HDi 136 Tourer -09.
Ja mitä tulee tuohon Rellun prässättävään alapalloon, niin siinä tarvikepallossa pitäisi olla lukkorengasura yläpuolella juurikin estämässä tuota pallon lipsahdusta alatukivarrestaan jos boorit pettää. Noihin molempiin ha-yksilöihini on alapallot minun aikanani vaihdettu, joten samainen rakenne ei Masterissakaan siis juuri yllätä.