Pakkastärinää

MYLLY JORMA 30.01.2015 01:49

Pakkasta 15 astetta, moottori lämmityspiuhan päässä puolitoista tuntia. Startti, ja auto tärisee niin että moottorin luulisi hajoavan. Varttitunti kävelyvauhdilla ajoa, jolloin moottori ilmeisesti lämpenee sen verran että meno rauhoittuu. Vuoden vanha Nexxo 564 tai jotain. Talvivarustuksilla ostettu. Onko tämä ominaisuus tässä merkissä, vai mistä on kyse? Eivät karavaanikaupassa, jossa myös huolto, tienneet mitään.

PIETILÄ JUKKA 30.01.2015 05:54

On Fiat:n ominaisuus. Moottorin kumityynyistä johtuva. Täristäminen loppuu lämmetessä. Kokemusta kahdesta Ducatosta

@Jukka

PULKKI MARTTI 30.01.2015 16:14

Pittee paikkansa. Minun mutu oli että sulamisvesillä jäätyessään vielä lisätärinäominaisuus. Sekin loppui kun kone lämpesi.

VÄLIAHDE JUSSI 30.01.2015 19:58

Kyllä kylmän tuntee joka kone,mutta Fiiatti on yksi pahinmista. Kyllä sen äänestä kuulee kun,Fiiatti käyntiin lähtee ja käy.

LEPOLA SAKARI 30.01.2015 20:07

En tiedä onko Fiatin koneissa eroja mutta minun 3,0 ei tärise eikä korise ja käy todella hiljaisesti. Tosin en ole muistaakseni koskaan laittanut pakkasella sitä lämmittämättä käyntiin, siinä on Eberi. Moottorissa tosin lukee Iveco, mutta samoja Fiat- tuotteita nämä ovat. Tämä kolmilitrainen on kaikin puolin hieno kone, olen siihen erittäin tyytyväinen.

LAINE MARKKU 30.01.2015 21:10

Joulua edeltävän viikon Fiat 2,3 Byrre seisoi Levillä mökin edessä koko viikon 25-30 asteen pakkasessa. Panin edellisenä iltana moottorilämmityksen päälle. Aamulla kun starttasin lähti kyllä käyntiin mutta ensimmäiset kilometrit oli sellaista räminää, että tuntui että koko kone ja auto hajoaa, mutta kestipä kuitenkin. Mietin että miltähän se kylmästä raudasta moottorissa tuntuu?

LAAKSO MATTI 30.01.2015 22:40

Moi,pistättä m-b käyntiin siinnä käyntiin pakkasessa niin kyllä kalinaa piisaa on kokemusta.

PULKKI MARTTI 31.01.2015 09:43

Meillä oli viimeinen Fiat 3.0 koneella ja kyllä se muutoin oli hyvä ja toimiva, erittäin hiljainen jne, mutta se tärinä pakkasella. sama oli tulos käytti vebastoa tai ei. Nykyinen on Mb 3.0 eikä näitä ongelmia ole. Käy kylmässäkin moitteettomasti.

POHJANTÄHTI JORMA 31.01.2015 09:55

On se kiva , että kesä on tulossa. Tuskin se moottori on syypää kalinoihin ja tärinöihin vaa ne kumityynyt jäykistyy ja kovettuvat pakkasessa.

VÄNNI MATTI 31.01.2015 10:52

Täällä myös hampaanpaikat vaaraassa kun käynnistää Ducaton kuukauden talviseisonnan jälkeen.

JANHONEN MATTI 31.01.2015 11:04

Tehty lämpimiin maihin ja väärä kumilaatu. Siitä se johtuu.

Mersun kumityynyt on erilaisia rakenteeltaan. Jos tyyny menee rikki, niin siinä se vasta meteli syntyy kun metallipinnat pääse vastakkain.

MYLLY JORMA 05.02.2015 13:43

Kiitos tiedoista. En näköjään ole ainoa ongelmani kanssa. Olisikohan paikallaan joukkokanne auton valmistajaa vastaan, jotta korjaisivat tuon käsittämättömän ominaisuuden talvivarustuksella tilatusta autosta. Liekö mahdollista Suomessa? Eihän tuommoista tärinää kauan kestä ennenkuin moottori hajoaa. Autohuollossa esittivät uuden teorian: Johtuu kylmästä polttoaineesta. Joku raketti-insinööri on keksinyt esilämmittimen polttoaineelle, ja vika poistuu. Tiedä sitten...

UUSITALO MARKO 05.02.2015 15:24

Sama ongelma oli aikoinaan jo -03 mallin 2,8 JTD:ssä. Säikäytti ekalla kerralla pahasti.

On se kumma etteivät ole saaneet vieläkään ongelmaa poistetuksi.

JANHONEN MATTI 05.02.2015 15:27

Jos noin olisi, niin se koskisi myös muita automerkkejä.

Korjakum Tampereelta voi kyllä tehdä uudet pakkasiin sopivat kumityynyt. Hintaa en osaa arvioda.

EKMAN VEIKKO 05.02.2015 17:45

Jo vuosia sitten oli keskustelusivuilla aiheesta juttua, silloin oli kahden koulukunnan mielipidettä, eli kovat kumityynyt ja kylmä polttoaine. En sulkisi pois polttoaineenkaan osuutta tärinään, silloin oli myöskin mukana kuva esilämmittimestä. Itselläni on myöskin 03-mallin 2.8 Jtd Fiat koneena, mutta en ole asialle tehnyt mitään, koska pakkasajot ovat vähäisiä. Ps. Otin kopion esilämmittimen esitteestä ja taitaa löytyä auton asiapapereista

KETTULA MATTI 10.02.2015 19:41

Minulla Fiat 3 litran koneella. Olen kokenut aivan samat tärinät, kuin täällä moni muukin. Mielestäni tämän aiheuttaa talvella vesi,räntä , lumisade ja pakkanen. Lääke tähän tautiin on ehdottomasti ETUPEITE auton nokalle. Lumi sulattuaan valuu ja jäätyy ohjaustehostimen remmiin ja kun auton käynnistää kyllä tärisee aikansa, ennenkun sulaa sen verran et lentää pois. Sama tauti 2.5litran koneella (edellinen peli) oli niin iso jääpatikka ,et käynnistettäessä katkas ohjautehostimen remmin kokonaan. Autokatoksessa aivan sama homma jollei ole laittanut katoksen etupressua kiinni kyseisillä ilmoilla. Moottorin kumihomma oli mulle ihan uutta?

Käyttäjän lisäys viestiin 16.2.2015 klo 20:49:43 En usko kumien vikaan . Kun ilman peitettä ja taivaalta ei tuu mitään vaikka olisi pakkasta -25 astetta ei mitään tärinää.

LEPOLA SAKARI 10.02.2015 20:43

Kun aiemmin tässä keskustelussa kerroin että en ole havainnut omassa (3,0 ) koneessa mitään tärinää, niin johtuisiko se siitä että auto on täysintegroitu ja umpinaisempi etupäästään verrattuna Ducaton omaan keulaan? Lumi ja sulamisveri ei pääse konehuoneeseen? Siihen ei ole maskipeittoa, mutta syylrin eteen saa kätevästi pahvin pujotettua ja sitä olen talvella käyttänyt. Ja en ole tainnut koskaan käynnistää sitä kylmän ilman Eberillä lämmittelyä.

Käyttäjän lisäys viestiin 10.2.2015 klo 20:45:08 Joutoajat auto seisoo pressuteltassa lumelta ja rännältä suojassa.

ASIKAINEN MATTI 10.02.2015 21:50

Olen jo vuosia seisottanut autoni kotipihalla aina tuulilasipeitto päällä ja talvella lisäksi maskipeitto. Tuulilasipeitto estää lumen, puunlehtien ja oksien kerääntymisen lasin alaiseen kaukaloon, jossa kosteus ja mätänevä kasvillisuus voivat tehdä tuhojaan. Pitkäaikaisen pakkasseisokin jälkeen käynnistyksen yhteydessä esiintyvä tärinä häviää puolentunnin ajon jälkeen ja johtuu moottorin ripustustyynyjen Suomen olosuhteisiin sopimattomasta materiaalista.

TERVASMÄKI MARKKU 10.02.2015 22:05

Tuttua tärinää :( Sehän olisi kyllä ohjelmoitavissa ruiskutuksen ajoitukseen/kestoon. Nykydieseleissä joissa yhteispaineruiskutus, niin ruiskutus on vähintään kolmivaiheinen. Miten sitten vaikuttaisi päästöihin, onkin jo eri juttu. Mutta taatusti onnistuisi kylmänä pehmeämpi käynti ohjelmoimalla. Tässä yksi video ruiskutustapahtumasta: noin 0:50 alkaa monivaiheinen (4) ruiskutustapahtuma. https://www.youtube.com/watch?v=zqzXgJk0j8g

SOINI ARI 11.02.2015 20:02

Jos kumityynyt on huonoa laatua meidän oloihin niin ei siinä ohjelmointi auta. Ne moottorin ensimmäisen ja toisen kertaluvun värähtelyt kun on siellä vaikkei polttoainetta ruiskutettaisi ollenkaan vaan pyöritettäisiin vaikka sähkömoottorilla.

Ne on niitä "ominaisuuksia" mitkä tulee halvan hinnan mukana. Ei se Fiuden tehdas sen kustannustehokkaampi ole, säästetään vähän tuotekehityksestä, suunnittelusta, testauksesta ja materiaaleistä niin saadaa vähän halvemmalla tuote markkinoille.

TERVASMÄKI MARKKU 11.02.2015 21:59

Jaa, onkos Jari pyöritellyt sähkömoottorilla dieseliä? ;) Mielellään lukisin/näkisin jotain faktaa asiasta.

SOINI ARI 14.02.2015 12:08

En tiedä kelle Jarille kirjoitit mutta netistä löydät paljon artikkeleita mäntämoottorin värähtelyistä ja tasapainotuksesta. Jos et löydä niin laita sähköpostisi, toimitan sinulle materiaalia, vaikka käytännön esimerkkejäkin.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.2.2015 klo 17:00:44 Lisäys: Ainakin omassa edellisessä kapineessa missä oli tuo Fiuden 2,3 kone ongelmana oli varmaankin liian paljon halpuutettu hinta allihankkijalta ja sitä myöden varmaan laatuvaihteluja. Moottorin kumityynyjen ensimmäiseksi ominaistaajuudeksi oli varmaan suunniteltu jotain 10Hz luokkaa mutta ainakin omassani se oli hieman ylempänä, jossain 12Hz paikkailla. Pakkasella tuo tyyny tietenkin jäykistyi ja sitä myöden taajuus nousi entisestään kunnes tutina lämmitti tyynyn.

Eli, lämpimänäkin tyhjäkäynnillä moottorin tärinä (koriin johtuva) oli melkoinen mutta kun moottori pyörintätaajuuden nosti yli 13Hz tärinä loppui tyystin. Kylmänä piti nostaa vähän enemmän ;)

TERVASMÄKI MARKKU 14.02.2015 23:06

Nöyrin anteeksipyyntöni. Vastineeni koski Ari Soinin kirjoitusta.

TERVASMÄKI MARKKU 15.02.2015 10:32

Niin, Ari, laita vain tännekin niitä linkkejä. Voi muitakin kiinnostaa :)

NISSINEN JUHA 16.02.2015 13:06

Mulla 3.0 Fiiu Detzkun täysintergroitu keula tukittu ajoviimalta. Kylmänä aina Webasto tunnin päällä sitten käyntiin ei KOSKAAN missään pakkasessa paras -34 ei jyrinää ei mitään tärinää. Aikasemmin paku -03 Fiiu 2.3 jtd aina kauhee pauke koneesta pakkasella siinäkin kyllä auttoi keulan tukkiminen.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.2.2015 klo 13:07:47 Meillä pidetään pakkasena yli -20 astetta sen alle leuto talvikeli.

LEPOLA SAKARI 16.02.2015 14:44

Tätä minäkin tuossa aiemmin kerroin. Aivan sama juttu, Fiat, 3,0 kone, täysintegroitu, kelua tukittu talvella ja Eberillä lämpimäksi, ei tärise eikä jurise vaan käy pehmeästi ja äänettömästi. Minusta erikoisen hiljainen kone nelisylinteriseksi ja kolmilitraiseksi. Henkilöautoni kolmilitrainen V6 diesel pitää kylmäkäynnistyksen jälkeen rumempaa ääntä, tosin sen webasto on ohjelmoitu vain puoleksi tunniksi lämmittämään.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.2.2015 klo 14:47:11 Matkailuautoni on Rapido 9083, joskin sillä tuskin on mitään tekemistä moottorin käyntiin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.