Onko kokemuksia täysilmajousista matkailuautossa
SALONEN MATTI
29.01.2015 20:03
Heips. Olen ajatellut hankkia täysilmajouset autoon (Dugato) eteen ja taakse. Olisiko autovaanareilla kertoa kokemuksista näistä jousista?
T: Matti
PITKÄAHO JUKKA
29.01.2015 21:10
Ei onnistu kohtuudella.
Kaikki pyöränripustukset pitäisi uusia
JANHONEN MATTI
29.01.2015 21:34
Suomessa on monia firmoja jotka noita jousitusmuutoksia tekee.
Suomessa valmistettaviin luxus-pikkubusseihin ja myös ambulansseihin asennetaan täysilmajousituksia.
Saadaan tasainen kyyti ja tasonsäätö.
Vallilan Takon sivuilla voi mm. perehtyä asiaan.
Isoissa kuorma-auton alustoille rakennetuissa on monissa jo täysilmajousitus.
Mitään halpaa lystiä se ei kuitenkaan ole.
KOISTINEN TOIVO
29.01.2015 21:51
Puuttumatta hintaan, joka on kysyjän asia.
Itse jousitus oikeen tehtynä on hyvä ja antaa tasaisen kyytin. Kannatan.
Aiemmin raskaissa oli semmoisia, jotka keinuivat kun laiva, mutta nykyisin, ei juuri maantiekalustoa ilman ilmaa huolita.
Linja-autot varsinkin ovat jo kauan olleet palloilla
Toivopoika
Käyttäjän lisäys viestiin 29.1.2015 klo 21:53:21
Niitähän on sitten eri tasoisia, on manuaalisia paineakkutoimisia, ja sitten kokonaan automaattisia tasosäätöineen
HAAPANEN TIMO
29.01.2015 22:10
Saavutetaanko etupään palkeilla mainittavaa hyötyä? Ducatohan on varsin hyvä ajettava. Vaivaako suuri paino?
Edessä homma on kyllä yksinkertainen, MacPherson- joustintuen tilalle pussilla varustettu vastaava.
@timppa
JANHONEN MATTI
30.01.2015 08:09
Ducatoon on saatavana etupäähän AL-KO_n tekemä jousitus-iskunvaimennusyhdistelmä, jossa alkuperäiset osat korvataan kokonaan uudella paketilla.
Tuskin on ihan ilmainen sekään.
VÄLIAHDE JUSSI
30.01.2015 08:18
En tekisi sitä ainakaan minä Ducattoon jus em.kirjoituksen johdosta,
ilmaisen lisäksi kestääkö se. Tahtoo nuo jälki asennus kiinnitykset olla sitä sun
tätä?En todella tekisi.
LEPPIKANGAS MARKKU
30.01.2015 15:18
Edellinen auto oli Ducato Adria ja se paukutti kaikissa asfalttisaumoissa. Juttelin Muurosen Pertun kanssa siitä ja hän kertoi että auto varmasti lepää kumityynyjen varassa johtuen painavasta korista. Huollossa kävin katsomassa ja niinhän se oli että ilmarakoa oli vain muutama milli.
Kun vaihdoin uuteen integroituun niin eteen tuli Goldschmitt kierrejouset ja meno on aivan toisenlaista. Saumat eivät jysähtele kuten ennen. Suomen Vaununosa oy Klaukkalassa/ Perttu Muuronen on pätevä neuvomaan ja myös tekemään muutoksia!
Leppis
Käyttäjän lisäys viestiin 30.1.2015 klo 15:21:22
Niin, piti sanomani että myös ilmajousituksesta löytyy Pertulta tietoa!
HAAPANEN TIMO
30.01.2015 16:37
Renkaat vaikuttaa paljon siihen paukuttamiseen.
@timppa
VÄLIAHDE JUSSI
30.01.2015 19:38
Ei siihen renkaat paljoa auta kun,se löypohjaan niin se lyö lisä latit tai kumit
kierteiden väliin.
SALONEN MATTI
30.01.2015 21:21
Heips. Kiitos vastauksista ja kommenteista. Onhan niissä hintaa ja tuntuu että aika harvinaisia ne ovat, kun ei omakohtaisia käyttökokemuksia ole ilmaantunut.
Kommentit ovat kuitenkin ihan ajatuksia herättäviä ja lisää voi laittaa, luen ne mielenkiinnolla.
T: Matti
Käyttäjän lisäys viestiin 30.1.2015 klo 21:26:54
Olen kyllä keskustellut ilmajousista Vallilan takomon omistajan sekä Muurosen Pertun kanssa. Lähinnä käyttökokemuksia metsästän.
Matti
KOISTINEN TOIVO
30.01.2015 21:43
Minulla on vaan raskaasta liikenteestä ilmajousista vähän kokemusta. Mutta siinä on hyvät kokemukset.
Lienee sama asia matka-autossakin.
Hinnan, ja hyödyn kannattavuuden liene itse sulla harkittava.
Onhan lisärautakin apu, mikäli on kuoleentiumista tapahtunut.
Olen myös ajanut semmoista, jossa edessä raudat, ja takapäässä ilmat.
Myös se on hyvä, ja käyttävät paljon.
Toivopoika
NYYSSÖNEN KAJ
31.01.2015 09:43
samoin kuin Toivonpojalla raskaalla Volvoalustainen B10M matkailuauto vuodelta 1980 täysilmajousittettu automaattisäätö kolmella anturilla takana kaksi taso ja kallistuksen oikaisu edessä yksi taso. Hyvin pelittänyt ei tarvitse usein uusia ilmapusseja 45€ kpl ja alamalja 150€ uusitaan yleensä yhtäaikaa jos tarvetta.
PS! autolla ajettu noin 2 miljoonaa kilometriä.
KETTULA MATTI
10.02.2015 19:57
Kokemusta lehti ja ilma yhdistelmästä taka-akselilla.
Messuilla käytäessä tulee tuotteita lastattua autoon aika lailla (kg)
Kun ollaan lähdössä täydellä kuormalla on hauska kattoo painemittareihin ,kuinka tasaisesti kuorma on lastattu . No aina saa säätää paineet kohdalle oikea ja vasen samoihin lukemiin ajo-ominaisuudet paranee. On se hieno ja kätevä.
Suosittelen
PIKKARAINEN JYRKI
11.02.2015 13:27
Osallistumpa keskusteluun, kun tällaisen ketjun huomasin.
Liitteenä pari kuvaa auton alta räpsittynä.
Ei ilmajouset mitkään autuaaksi tekevät ole, mutta en nyt keksi mitään moitittavaakaan.
Paras ominaisuus mielestäni on se, että kuormaamisen jälkeenkin auto on oikeassa ajoasennossa.
Alustan kovuuden säätömahdollisuus esim jos (kun) tiessä on heittoja niin painetta nostamalla saadaan "mersumainen" keinuminen vähenemään.
Auton oikaiseminen parkkeerauksen yhteydessä helpompaa.
Autolle sallitaan 200 kg lisää kokonaismassaa rautajousiin verrattuna.
HAAPANEN TIMO
11.02.2015 14:46
Edessä näyttäisi olevan rautajousen lisänä tuo pussi. Ducatossa se pitää toteuttaa tykkänään eri tavalla.
@timppa
PIKKARAINEN JYRKI
11.02.2015 17:58
Ei nuo kuvat tai kommentit olleetkaan suoraan Ducatoon tarkoitettuja.
Ainoastaan yleisesti ko asiasta.
HAAPANEN TIMO
11.02.2015 18:21
Jep.Jep. Ymmärretty
@timppa
GRANBERG ANDERS
12.02.2015 12:20
moi,
meillä on 3-akselinen alko alusta Fiati mihin on asennettu Vallilan takomolla täysilma jousitus 2 kesä sitten. ilma jousitus laitettiin etuakselin pinta kovuuden ja tosialta isommissa töysyissä pohjaamisen takia. Ilmajousitus auttoi selvästi näihin. otimme myös taso säädön mikä laske ja vaaita auton joustoliikkeiden veran. tämä on ollut tosi hyvä kun pitkä auto on vaikea saada suoraksi kiilloilla.
SOINI ARI
14.02.2015 12:05
Ja menevät katsastuksesta läpi ilman kilpien repimistä? Onko ilmajousitusta merkitty rek otteeseen? Jenkkiautopuolella samasta asiasta on paljon kokemuksia eikä ole kovin helppo saada lupia jousitusksen muuttamiseksi täysilmajousille.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
14.02.2015 16:19
Ari, lukeeko sinulla rekisteriotteessa jotakin jousista?
Ei minulla ainakaan :), tietysti ne pitää olla liikenteeseen hyväksytyt.
SOINI ARI
14.02.2015 16:56
Markku, lukeeko rekisteriotteessa jotain ratista??
Jos rek. otteessa ei ole jousitusmuutoksesta merkintää en minä ainakaan uskaltaisi ko kapinetta ostaa ja todellakin toivon että kellä sellainen on (ilman muutoskatsastusta) käy sen katsastamassa. Tuollaiset muutokset näet tulee katsastaa eikä pelkästään luottaa mutuun. Liitteenä hyvä lopputyö asiasta.
Muutoskatsastuksen jälkeen siinä rekisteriotteessa lukee sitten jotain jousista. Siinä lukee sitten näin: Ajoneuvoon asennettu säädettävä ilmajousitus.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
14.02.2015 17:27
OK
Tuossa lopputyössä viitataan Trfin säädökeen
"Lainauksia Trafin säädöksistä (vuosi 2011):
Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien
vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin
akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin
autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:
-autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on
tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään
muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;"
Ducatoon on saatavissa usealtakin valmistajalta siihen tarjoitettuja ilmajousia, joten siltä osin ei liene ongelmaa.
Tietysti kannattaa ottaa yhteys katsastuskonttorille jossa käy muutenkin autoaan katsastamassa, ettei tule yllätystä.
VEIJOLA ESA
16.02.2015 18:39
Millaisia kokemuksia on kirjoittajilla VB:n ja Goldschmittin ilmajousisarjoista. Vallilan takomo myy ja asentaa VB:tä ja Vaunuosa tarjoaa Goldschmittiä. Kummankohan tuotteet ovat mielestänne hinta/laatusuhteiltaan parempia? Käyttö kokemuksia pyydetään etenkin sprintterin 06> alkon alustoista.