Sutimisenestokonsteja?

MYLLY JORMA 22.01.2015 00:34

Onko mitään vinkkiä, kun auto sutii joka helevatin risteyksessä? Auttaako esim. rautaromua takapäähän painon jakamiseksi, vai pitääkö ostaa nastarenkaat? Alla siis kitkarenkaat. Onko merkillä väliä?

KOISTINEN TOIVO 22.01.2015 08:03

Nastat, Tahi rautaa painoksi. Nykynasta rattaat ovat jo hyviä ja saman tehoisia, paitsi hankookit (allekirjoittaneen arvio) Halvin keino on sitten se aikanaan mulle vanhojen automieten opettama. "Vaikka sulla poika onkin satoja hummaniheitä persiin alla, niin kaasupolkimella niitä pidetään suittissa Jokamies saa rattaat palasiksi revittämällä, muta mies lähtee liikkeelle savikossa kuorma päällä" Neuvoni on omasta kantapää opista. Opettele, kun lähdet liikkeelle. Pidättele kaasupolkimen, ja kytkimen avulla pyörän liike hiljaisena, niin ne parhaiden pitävät. Neuvoni ei tarkoita, ettet osaa ajaa autoa. Risteykset ovat pirullisia, kun kiillottuvat liukkaiksi Toivopoika

KAASINEN PERTTU 22.01.2015 09:01

Juuri näin on myös käytännössä vuosien mittaan koettu, nyky ihmisillä on aina tulenpalava kiire jonnekin mihin ehtii vähemmälläkin.

Katselin eilen myytinmurtajia missä tehtiin parintunnin ruuhkassa ajokoe. Toinen ajoi rauhallisesti liikenteen mukaan toinen taas kokoajan kaistoja vaihdellen ja kiilailemalla.

Perillä olivat tietankin ensin toinen tuli kuitenkin vain 2minuuttia myöhemmin??

Sama jonka olen itsekin huomannut käytännössä!

JANHONEN MATTI 22.01.2015 10:23

Älä aja risteyksissä niille jo valmiiksi kiillotetuille raiteille. Usein pieni siirto sivulle/lumelle auttaa kummasti.

Minun teoriani on, että raskaan kaluston lämpimät renkaat kiillottaa risteyksiä pienellä nopeudella ajattaessa, kun silitysrauta suksivoidetta.

Ja kaiken maailman "kuoputtajat" henkilöautoilla viimeistelee luiston.

KÄNSÄLÄ JUHA 22.01.2015 11:09

Yleensä talvella kannattaa välttää täysillistä pysähtymistä , mikäli on mahdollista liikennetilanteen salliessa , eli renkaissa on pieni liike , se vaatiin vähän väistötilanteessa jättäytymistä vähän kauemmas risteyksestä ja ryömitään hiljaa risteysalueella . Stopissa kannattaa käyttää ns. "amerikkalaista pysähdystä" , missä auto näennäisesti pysähtyy , mutta auton sisällä olijat eivät välttämättä edes huomaa sitä.

Liikennevalot ja ruuhkat on sitten eriasia ...

MÄKELÄ EERO 22.01.2015 11:39

Samoilla linjoilla olen Toivon ja Matin kanssa. Jotkut automaatit vaan on sellaisia, että vaativat ensin turhan paljon kierroksia, että menee vaihde päälle ja silloin lyö helpommin sutia.

pikkueero

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.