Hymerin sähköportaan summeri soi kostealla
KANTOLA TIMO
16.01.2015 17:07
Mistähän lähteä etsimään vikaa, kun Hymer B630 kaksiportaisen sähköportaan summeri alkaa kostealla kelillä soida, kuin porras olisi ulkona?
Liekö katkaisija pahassa paikassa, vai onko jossain johto kulunut ja ottaa runkoon?
LAUKKANEN MAURI
16.01.2015 18:22
Kopio,omasta kirjoituksesta;
Vaihdoin juuri Hymeriin uuden rapun,kun sen vanhan mootori oli rikki.
Eli se vaha asekelma oli Project 2000,italiaano ja uusi on laatu rappu: made in Sveden siis Omni step.
Siis sähköinen kytkentä on niissä yksin kertainen,kaksi johtoa ohjaukseen siis
tasavirtamootori ja kun ajetaan rappua ylös/alas käänetään vain plus ja miinus
ristiin.
sitten siellä on ne rajakytkimen johdot ,yleensä NC: normaalisti kytkin kiinni,kun
rappu on ylhäällä,kun lasketaan alas aukeavat ja jos on virta päällä ,siis lähdetään ajamaan summerri ja merkkivalo ilmoittavat alhaalla olevasta rapusta.
Rapun maadoituksella ei olemitään vaikutusta rapun toimintaan,vaikka täällä niin
useasti kirjoitellaan,se on vain varmistus että rappu ei tule jänniteelesiksi jos se
12vdc jännite pääsee askelmaan.
Siis vielä kerran rappua ohjataan kadella johdolla,siis katkaisin tai rele kääntää
ja- napaa tasavirta mootoriin jollin sen pyörimis-suunta vaihtuu: rappu alas/ylös
niin yksinkertainen on se sähköinen askelma.
Siis se kytkin tyyppiä NC: normaalisti kiinni,eli summeri huutaa jos se on auki.
Eli jos haluaa äänen pois se pitää oikosulkea siis kytkeä kaapelin päät yhteen.
SALPAKOSKI SEPPO
16.01.2015 18:36
Hei, mielestäni vika kannattaa korjata ettei käy kuten minulle.
Minulla ei Hymerissä summeri aina soinut ja ongelmia syntyi.
Rappuset olivatkin kerran alhaalla kun siirsin autoa ja tottahan toki kantoon rappuset osuivat.
Mikrokytkin on rappusten moottorin suojakuvun sisällä.
LAUKKANEN MAURI
16.01.2015 18:46
Vaihdon sen rappuset 30/6-13 ja kun siirsin autoa se kytkin kummittelee taas eli
uusi askelma on Omnistep mallia made in Sweden.
Siis vika on helppo korjata,sillä ei ole Hymerin kanssa ,tai Hymerin laadun
kanssa mitään tekemistä,koska samat askelmat taitaa olla useimmissa as,autoissa.
PÄIVINEN UNTO
16.01.2015 18:51
Koeile puhdistaa se mikrokytkin ja öljyä ja painele muutamia kertoja voi ruveta pelaamaan.UP.
MELÉN BJÖRN
17.01.2015 22:59
Jos sinne on mennyt mantiesuolaa niin kosteassa suola johtaa. Huuhtele kunnolla ja öljyä.
HAKALA SAMI
18.01.2015 11:44
Ja jos ei mikrokytkintä saa pelittämään, voisi tutkia jos sinne sais viriteltyä jostakin automaatiopuolelta mekaanisen rajakytkimen. Kestävä paljon paremmin.
Esim tuollainen http://mittarit.net/trifitek/?265,mekaaninen-rajakytkin-elmark-rullaohjaus
LAUKKANEN MAURI
18.01.2015 12:10
Sehän on selvä asia että mekaaniset kytkimet ei rapuissa toimi.
Eli jos siitä haluaa tehdä hyvän,niin siihen on asennettava ns,magneettikytkin;
reed rele,joita on joko NC tai NO käräjillä.
Siis rele vetää kun se on mangneetti kentässä ja se voitolla vaikka vedessä siis
IP luokka 65.
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Rele
LAUKKANEN MAURI
18.01.2015 12:23
Nyt varmaan Adria,Defless,Burstener ,Hymer ja kaikki mahdolliset hyvän as,auton
omistajat toteavat ja vastaavat;ei minulla mitään vikaa siinä ole ollut.
Saatapi toimiakin jos autolla ajellaan vain kesällä,mutta talvi on talvi ja se microkytkin jäätyy,eli vesi jäätyy,ne on niitä fysiikan lainalaisuuksia olipa as,auton merkki mikä tahansa, tai maksoi se mitä tahansa.
JOKINIEMI PETRI
18.01.2015 12:34
Mulla vähän samantyylinen vika. Punanen kirkas valo koetaulussa, Palaa kun porras on alhaalla. Kun lähtee autolla liikenteeseen, poras tietty ylhäällä. Eka pieni töyssy porras tärähtää pikkusen ja valo syttyy. Siis porras valuu pikkusen alemmas. Sitä on yritetty korjata muutamaan otteeseen, ei vain ole onnistunu. Valo on pikkusen häiritsevä pimeellä ajaessa. Joskus olen ottanu sen polttinon pois. Toki sen kanssa on ihan helppo elää kun vaan muistaa tarkastaa että porras ylhäällä. Portaan näkee myös sivupeilistä missä asennossa se on.
HAKALA SAMI
19.01.2015 00:36
"Sehän on selvä asia että mekaaniset kytkimet ei rapuissa toimi."
Kyllähän nuo laadukkaat mekaaniset rajat kestää raskaassa kalustossakin, joka on sentään vähän enemmän tien päällä. Niissä kohdissa sitten, joissa se ei toimi, käytetään inkkaria.
TAATILA ERKKI
19.01.2015 16:39
Moro meikäläisen kottosessa tuo rapun katkaisija on sähkömoottorin muovisessa kuoressa kiinni joka on murtunut ja katkaisija painuu sisään jolloin summeri huutaa.
Tarkista ettei ole sama vika, Nämä kottoset ovat melkoisia muovivirityksiä vaikka maksavat maltaita.
LEPOLA SAKARI
19.01.2015 17:09
Minulla ei ole koko rappua. Joten ei ole murheitakaan.
LAUKKANEN MAURI
19.01.2015 17:43
Kun satun olemaan jonkin sortin automaatio alan ammattilainen, jotain asiasta ymmärrän.
Olen myös ollut töissä raskaan kaluston huollossa ja myös autosähköasentajana.
Jos tuostakin ongelmasta haluttaisiin eroon se askelman tilan indikointi=tila
pitäisi toteuttaa induktiivisesti ,eli sillä magneetti kytkimellä joita teollisuudessa käytetään.
Kun se askelma on kiinni, niin siihen ruuvattu magneetti kertoo askelman tilan.
Näin toteutettuna askelman indikointi toimii pakkasessa, vedessä .
Mutta kuten tiedämme ongelma on askelman mekanismin heikkous, se on alttiina
kuralle, soralle ja kaikille epäpuhtauksille sijaintinsa vuoksi, se etupyörä on väärässä paikassa!.
Siis tuo minun ehdotus, ratkaisu poistaisi yhden sanoisiko suunnittelu virheen ,
mutta askelman mekaniikasta johtuvia ongelmia ei.
Tietoa magneetti kytkimestä;
Käyttöalueet
Kosketuksettomaan laskentatoimintoon,
pysähdystilaan ja kierroslaskentaan. Rajakytkimenä
luukkuihin, hisseihin, pneumaattisiin sylintereihin,
hälytysjärjestelmiin, robotteihin, koneisiin ym.
Toimintaperiaate
Magneettikytkin koostuu releestä joka on valettu
metallista tai muovista valmistettuun koteloon. Itse
rele on kaksi kosketinkieltä suojakaasulla
täytetyssä lasiputkessa siten, että niiden välissä on
pieni rako. Magneettikenttään joutuessaan kosketinkielet
sulkeutuvat salamannopeasti muodostaen
niihin liittyvän virtapiirin
Monijännitteinen
NYBERG JYRKI
19.01.2015 18:26
Vähän asiaan liittyen, olen laitellut matkailuautoihini "roiskeläppiä" siihen rapun etupuolelle, ei ne kosteutta ole poistaneet mutta loska, lumi ja jää ei niinherkästi häiritse rappujen toimintaa. Kesällä tuskin läpällä lie mitään suurempaa seksuaalista merkitystä mutta talvella mielestäni melkoisesti hyötyä sähkörapun toimintaan. Kuvaa ei nyt ole tähänhätään laittaa, mutta helmapellin ja runkopalkin valiin esimerkiksi alumiininen lista johon roiskeläppäkumi esimerkiksi poppareilla kiinni, ainakin mulla toiminut moitteettomasti.
Lennu
HAKALA SAMI
21.01.2015 19:23
Tarkoitus ei ole väitellä, mutta omakin uteliaisuus heräsi kun automaatioasentajan paperit ja vuosien kokemus tuostakin löytyy. Jonkin verran kuitenkin noita asennuksia on tullut vastaan, mutten muista yhtään tapausta jossa olisi reediä käytetty, vaan ihan tavallista indutiviista anturia, tai kapasitiivistä jos ei satu olemaan metalli kohteena. Sehän ei mitään magneettia tarvitse vastapuolelle, joten jos haluaa tuon kosketuksettoman indikoinnin tilasta, miksi se reed eikä inkkaria? Reedin idean ymmärtäisin, jos tässä olisi rapun pysäyttävä anturi kyseessä, jolloin magneetin käyttö antaa pelivaraa myös itse anturin sijoittelussa. Mutta nyt kun puhutaan sen pelkän merkkivalon ohjauksesta, ei se anturin sijainti olisi niin justiinsa, saa se lamppu sammua vaikka rappu olisi muutaman sentin vielä ulkonakin.
LAUKKANEN MAURI
21.01.2015 20:23
Kun puhutaan inkkarista=indutiivinen anturi,se on aivan eria asia kuin reed/magneetti releet.
Kun reed/mangneetti releet antaa on/off tietoa niin induktiivisti toimivat eritavalla,
siis pääsääntöisesti anturin signaali on sinaalto joka vahvistimella muokataan
halutuksi.
Tuossa vielä selitys;
Induktiivinen rajakytkin antaa lähtösignaalin metallin, tai muun hyvin sähköäjohtavan materiaalin lähestyessä tuntopintaa.Induktiivisen kytkimen rakenne muodostuu oskillaattorista, tunnistinpiiristä ja vahvistimesta.
HAKALA SAMI
21.01.2015 21:42
Käyttäjän kannaltahan sillä ei ole merkitystä miten se teorian tasolla toimii ... 4-johtoisesta inkkaristahan tulee yhtälailla se on/off tieto ... 10-30VDC käyttöjännite kahta karvaa pitkin sisään ja kahdesta muusta löytyy sitten nuo. Ja näyttää löytyvän jopa kaksijohtoisia joissa kuorma menee suoraan sarjaan anturin kanssa, tuollasia kyllä en ole itsekään koskaan asentanut.
KANTOLA TIMO
24.01.2015 22:36
Tänään pääsin auton alle ryömimään.
Aivan kuten aiemmin kirjoitettiin, on katkaisija muovikotelossa. Syy summerin huutoon voi löytyä siis muovin ominaisuuksista eri lämpöasteissa. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että portaat ovat löystyneet, eivätkä nouse tarpeeksi tiukkaan nippuun ylös, jolloin myöskään porras ei paina katkaisijaa aivan pohjaan. Muovinkin antaa hieman peräksi. Tälläkertaa korjaukseksi tuli ruuvi portaaseen katkaisijaa kohdalle. Ja matka jatkuu!
TAATILA ERKKI
27.01.2015 19:31
Hyvä kun vika löytyi, itselläni Hymerin portaiden ruuvit olivat myös löysällä mutta muvikotelo on murtunut ja katkaisia painuu sisään kun portaat nostetaan ylä asentoon ja tällöin summeri huutaa. Otin koko katkaisijan pois ja korjaan keväämällä kotelon. Niin kuin sanoin kyllä näissä matkailuautoissa on välillä niin lapsellisia virityksiä että ihmetyttää.
Pentti Korhonen
25.03.2024 15:32
Mistä johtuu kun retkeilyautossa ei toimi porras askelma . Kun moottorin panee käyntiin niin askelma pitäisi mennä sisään auto on Fiat Ducatto , liekkö sulaketta olemassa . Oon vaihtanut releen eikä näytä olevan vaikutusta.
Markku Hämäläinen
25.03.2024 15:51
Auton alla liitokset ja rajakytkin hapettuvat.
Vika voi olla siellä, kannattaa tutkia ensin tuleeko sinne virtaa.
Ducaton sulakkeisiin vika ei todennäköisesti liity mitenkään vaan asunto-osan sähköihin.