Autoliiton plussa jäsennyys hyödytön

MELÉN BJÖRN 14.01.2015 00:12

Ostin tässä uuden asuntoauton ja huomasin että Autoliiton plussajäsenyyden tiepalvelu rajoittaa palvelut 3600 kilon ajoneuoihin ja minun uusi auto painaa enemmän. Soittelin tietty Autoliittoon jossa minut yhdistettiin henkilölle joka kuulema vastasi näistä säännöistä ja tiedustelin mistä tällainen rajoitus. Syynä minulle sanottiin että hinausta ei voida taata jos auto painaa yli 3600 kiloa koska kaikilla yhteistyöpartnereilla ei ole kalustoa raskaampia autoja varten. Kerroin mielipiteeni että eihän se hinaus ole mikään ongelma kun minulla on kaskossa mukana hinaus vaan muut plussajäsenyyden oli mielestäni tärkeämmät kuten apu ulkomaalla jon joutuu pinteeseen. Siihen sain vain tylyn vastauksen että mitkään plussajäsenyyden palvelut ei ole voimassa jos auto painaa yli 3600 kiloa. Myös kyselyyn että eikö sääntöjä voisi muuttaa niin että hinausta ei taata jos auto painaa yli 3600 kiloa tli tyly vastaus että Autoliitolla ei ole mitään aikomusta muuttaa sääntöjä. Olen ollut Autoliiton jäsen lähes 40 vuotta ja valitettavasti suositellut muita mukaan mutta taitaa se jäsenyys päättyä tässä kun minä heidän mielestä en ole sopiva heidän jäsenekseen.

NOVA KAI 14.01.2015 09:09

Saksan autoliitto ADAC tarjoaa jäsenilleen hyviä vaihtoehtoja myös karavaanareille. Autopalveluja on myös isoille autoille, eri kattavuudet on hinnoiteltu erikseen. Suomalaisetkin voi liittyä jäseneksi, lisätietoja saa ADACin sivuilta.

MELÉN BJÖRN 14.01.2015 09:37

Olen myös katsellut noita vaihtoehtoja ja todennut että tuo painorajoitus asuntoautoille näyttää olevan ihan suomalainen keksintö. Mietityttää mikäköhän on se oikea syy tähän painorajoitukseen.

VEIJOLA ESA 14.01.2015 11:29

Kysäsin kerran (2011) silloisesta Karavaanarin tiepalvelusta ja vastasivat seuraavasti:

Karavaanarin tiepalvelu ei ole voimassa kyseisessä ajoneuvossa (4200 kg) Ajoneuvon tulee olla suomeen rekisteröity alle 15 vuotta (ulkomailla) ja maksimissaan 3500 kiloa. Kyseiseen ajoneuvoon tiepalvelu ei ikävä kyllä kata avustuskustannuksia. Apua toki järjestetään mutta avustuksen kustannukset jäävät Teille. Karavaanarin tiepalvelu on kuitenkin henkilökohtainen, joten mikäli Teillä on muita ajoneuvoja millä usein liikutte, on niissä palvelut voimassa mikäli ne täyttävät ajoneuvolle asetetut ehdot.

Testasin asiaa käytännössä Saarenmaalla 2013, kun rengas hajosi. Kerroin että auto painaa yli 4200 kg. Järjestivät avun paikalle, mutta itse maksoin kulut 50€ renkaanvaihtoavusta. Onko linja avun antamisessa sitten tuon plussan myötä muuttunut? vai riippuuko siitä kuka sattuu milloinkin vastaamaan. Sanoin sitten sopimuksen irti kun selvisi että auton vakuutusyhtiölläkin n vastaava puhelin-neuvonta numero ja liikuskelen etupäässä Pohjoismaissa.

HAAPANEN TIMO 14.01.2015 12:44

Raja on nyt 3600 kg.

@timppa

HALINEN HARRI 14.01.2015 14:24

Onneksi se varmaan yli 90 % jäsenistöllemme se toimii, myös toisessa ja kolmannessa autossa, myös vuokratussa. (Lisäksi jos matkustajana (muistaakseni).) Eli ei otsikon mukaan hyödytön. Olen hyötynyt ko avusta useamman kerran joten tuo satanen/vuosi on ulkomailla pieni hinta ko avusta kun ei tiedä minne siellä kannattaisi ottaa yhteyttä.

HYTÖNEN RAIMO 14.01.2015 14:35

Tuo hinausrajoitus voi johtua siitäkin, että raskaamman kaluston hinaus edellyttää Suomessa (ja varmaan monessa muussakin maassa) puomin käyttöä, jota ei välttämättä pieniltä hinausfirmoilta löydy.

Tietty, eihän se mikään syy kieltäytymiseen ole, joten siinä mielessä tuntuu hieman siltä, että AL ei halua kovin suuria hinauskorvauksia maksaa.

MELÉN BJÖRN 14.01.2015 17:17

Hinauksen kulut saa kaskovakutuksen kautta joten se ei maksa Autoliitolle mitään.

HALINEN HARRI 14.01.2015 18:09

Ei Autoliitolla ole yhteyttä vakuutusyhtiöösi jotta voisi hakea hinausavusta korvausta. Vain vakuutuksenottajalla on siihen oikeus. Ulkomailla usein Autoliiton ko hinausapu perustuu "sisarjärjestön" omaan hinauskalustoon tai sen tekemään sopimukseen hinausyhtiön kautta. Ei kannata kirjoittaa totuudenvastaista.

VÄLIMÄKI JARMO 14.01.2015 18:58

Olimpa itte Autoliiton jäsen,ja jopa Tiepalvelumies,mutta ei kaikki voi onnistua, tuli vähän erimielisyyttä,ja mulle riitti heti.Ei kaikki oo kultaa joka kimmeltää. ,JV

HAAPANEN TIMO 14.01.2015 19:57

If:illä on, tai oli aikakin ennen pohjoismaissa sopimus ettei tarvinnut maksaa hinurille. Muutenhan sen joutuu ensin itse maksamaan ja saa sitten pois yhtiöltä.

Mua kerran hinattiin 50 km:n matka laivalle Kappelskäriin, se maksoi iltatyönä n. 500€ .

@timppa

KNAAPI JUHA 14.01.2015 20:07

Miksiköhän tuossa Autoliiton sopimuksessa ei voisi lukea, että yli tietyn kokonaismassan tulee ainoastaan se pirun hinaus ulkopuolelle.

JANHONEN MATTI 14.01.2015 20:21

Tämä pitäisi oikeastaan laittaa tuonne Ulkomaan matkailu otsikon alle mutta menköön nyt käsiteltävän asian mukaan

Tällainenkin palvelu on olemassa SOS International joka toimii Kööpenhaminassa ja antaa apua 24/7/365 jopa suomen kielellä. https://www.sos.eu/fi/private/

Kohdasta Tiepalvelu löytyy tietoa asiasta. Toimittaa myös vaikka varaosan paikan päälle tai vaikka kätilön Kannattaa ottaa yhteystiedot ylös.

Ranskassa taas on tällainen lakimääräinen tiepalvelu, jonka taksat peräti hallitus vuosittain vahvistaa.

http://www.autoroutes.fr/en/breakdown-service.htm

Tähän systeemin saa yhteyden vaikkei osaisi kieltä lainkaan Tässä opastus yhteydenottoon ja myös muut käyttäytymisohjeet jos auto moottoritiellä rikkoutuu.

http://www.autoroutes.fr/en/breakdown.htm

PULKKI MARTTI 15.01.2015 15:52

Lainaus:Saksan autoliitto ADAC tarjoaa jäsenilleen hyviä vaihtoehtoja myös karavaanareille. Olen kuullut että jäsenyys on puolet halvempaa kuin autoliitossa ja että sama taho tilaa kuorma auto alustaiselle matkamökillesi hinurin, kuin suomen autoliitonkin asiakkaakseen hyväksymien, kevyempiä kamppeita omistaville jäsenilleen. Että sillee....

AHJOS TIMO 15.01.2015 16:06

ADAC:in sivulla http://www.adac.de/mitgliedschaft/adac_membership/ sanotaan kyllä, että jäsenyyttä hakevan pitää asua Saksassa.

JANHONEN MATTI 15.01.2015 17:46

Näin olen asian ymmärtänyt.

EEROLA TEEMU 15.01.2015 18:15

Juha kirjoitti:"Miksiköhän tuossa Autoliiton sopimuksessa ei voisi lukea, että yli tietyn kokonaismassan tulee ainoastaan se pirun hinaus ulkopuolelle. "

Uskoisin, että Autoliitto on halunnut tehdä "selkeän tuotteen", mikä on käytännössä rajattu siihen kokoluokkaan, mihin on saatavissa myös hinauspalvelut heidän toimestaan.

Kun palvelut on ilmoitettu ilman mitään: MUTTA sejase ei kuulu .....mikäli sejase ... ylittyy jne..., niin niitä tyytymättömiä löytyisi enemmän kuin selvillä ohjeilla ilmaistulle palvelulle. Hinaaminen on kuitenkin ehkä kaikkein yleisin palvelu, itsekin olen sitä kerran päässyt käyttämään.

Johan nyt tässäkin ketjussa ilmenee, että on jätetty lukematta, kenelle palvelu on tarjolla ja petytty, kun oma kohde ei sovikaan sen piiriin.

NYYSSÖNEN RISTO 15.01.2015 20:42

Minulla on matkailuauton Karavaanarin tieturvaa lähes vastaava vakuutus Falckissa. Auto painaa 3800 kg, joka sovittiin erikseen. Vakuutus on autokohtainen. Vuosimaksu n. 50 €.

AHJOS TIMO 15.01.2015 21:39

Onko siitä Falckin palvelusta apua ulkomailla?

JANHONEN MATTI 15.01.2015 22:44

Autoliiton tuote on jopa niin selkeä, että jos olet maksanut palvelun vaikka marraskuun loppuun, mutta jos autosi tulee 15 vuoden ikään syyskuussa, niin muualla kun Suomessa oleva palvelu loppuu syyskuussa.

HALINEN HARRI 16.01.2015 08:29

Timolle ulkomaan palvelusta/Autoliitto. Ongelman tullessa yhteys Suomeen Autoliiton ko puh numeroon ja sinne selvitys ongelmasta ja sijaintipaikasta. He hoitavat paikalle apua = korjaajan, hinaajan jne tarpeen mukaan. Olen ulkomailla käyttänyt ko palvelua 3 kertaa kun nykyiseltä nimeltään Plusjäsen-palvelu on minulla ollut. (Varmaan yli 10 vuotta). Joka kerta on apu tullut paikalle alle tunnissa ja ongelma selvinnyt ja hoidettu kuntoon kymmenessä minuutissa - parissa tunnissa. Pari kertaa on tilanne ollut sellainen että hyvää yhteistä kieltä ei ole ollut mutta asiat selvisivät hyvin.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.1.2015 klo 08:31:53 Ei sillä palvelulla mitään tee jos on varma ettei matkalla mitään satu! Kotimaassa en ole palvelua tarvinnut koska aina löytyy sellainen henkilö joka tietää toisen henkilön jolta apua saa tarvittaessa. Tosin eipä täällä ole vielä mitään sattunutkaan.

TURUNEN HEIMO 16.01.2015 09:35

Falck on iso firma, se ei ole suomalainen. taitaa olla tanskalainen. Toimii koko Euroopassa. Heidän autopalveluun kuluu ne olennaiset jutut ja etuna on että sen voi saa myös lyhyeksi ajaksi mm 6kk tai 3kk. Kannattaa käydä sivuilla katselemassa joko oli itselle sopiva tai ei. Tämä juttu on autokohtainen.

AHJOS TIMO 17.01.2015 11:18

Harri, kiitos vain auttamishalusta. Kysymykseni koski kuitenkin Falckin palvelua, antaako se apua myös ulkomailla ja millä kielellä. Autoliiton palvelun tunnen kyllä, olen itse maksanut sitä jo 7 vuotta nimellä Karavaanarin tiepalvelu. Onneksi en ole kertaakaan tarvinut heidän apuaan.

HALINEN HARRI 17.01.2015 12:26

Käsittääkseni Falck toimii myös EU-maissa ja lisäksi Sveitsissä ja Norjassa. En ole lähtenyt kokeilemaan toimivuutta vuositasolla vain muutaman kympin säästön takia. Saahan joskus kenties apua myös kotimaassa jos jotain sattuu ympäri vuoden ja kaikille autoille. Varmaan Falck sopii jos ostaa vain muutaman kuukauden kerrallaan. Olisi hyvä kuulla toimivuudesta ja toiminnan nopeudesta ulkomailla niiltä joilla siitä on kokemuksia.

AHJOS TIMO 17.01.2015 13:10

Tuolla Falckin suomenkielisellä sivustolla en huomannut minkäänlaista mainintaa siitä, että suomenkielisestä palvelunumerosta välitettäisiin apua myös ulkomaille. Se, että yritys toimii myös muissa maissa, ei vielä takaa sitä. Minusta tuo on juuri Autoliiton palvelussa olennaisen hyvää. Vaikka minäkin osaan melko hyvin englantia, saksaa ja ruotsia, en tunne millään vieraalla kielellä sellaista sanastoa, jolla osaisin selittää jonkin ongelmatilanteen, mikä matkalla voi sattua.

HALINEN HARRI 17.01.2015 13:35

Timo, samat ajatukset. Odotellaan että joku Falckin käyttäjä (ei pelkästään Autoliiton vihaaja) osaisi kertoa asiasta kokemuksia.

VEHNILÄ JUHANI 17.01.2015 18:34

Meillä hajosi vetoauto Itävallassa moottoritiellä ja autoliiton karavan palvelu hankki hinauksen korjaamoon. Tosin se ei tullut yhdellä vaan neljännen soiton ja neljän tunnin odotuksen odotuksen jälkeen. Maksoivat vielä sijaisauton pariksi päiväksi kun ei tarvittua hotellia vaan asuttiin korjaamon pihalla vaunussa. Ongelma tällaisessa tilanteessa ilman etukäteisturvaa on se, että minne soitat kun olet tien pientareella! Myöhemmin selvisi, että Itävallan autoliiton hinausautokeskus oli muutaman kilometrin päässä hajoamispaikasta. Autoliiton edustaja ei heitä käyttänyt, näin jälkikäteen onneksi, sillä pieni perheyritys hoito auton korjauksen ja majoittumisen 10+ arvoisesti.

MELÉN BJÖRN 17.01.2015 21:07

Kävin matka messuilla ja menin tietty Karavanareitten tiskille kyselemään että eikö SFC voisi tehdä tämän ongelman hyväksi jotain kun Autoliitolla ei ole kiinostuta. Nainen tiskin takana sanoi heti että olemme solmineet yhteistyön Falkin kanssa ja että hän juuri on päivittänyt webin. SFCn jäsenet saavat jopa alennusta Falkin hinnoista. Falk sanoo sopimusehdoissa että apua annetaan EUn alueella sekä Norja ja Sveitsi. Jos nyt oikein ymmärsin pikaiseti vilkaisten sitä niin suurin ero on että Falkin palvelu on sidoksissa ajoneuvoon. https://karavaanarit-fi.directo.fi/jasenyys/jasenedut/palvelut-tien-paalle/

Kiitos SFC.

B Melén

Käyttäjän lisäys viestiin 17.1.2015 klo 21:17:50 Falkilla ei ole painorajoitusta

NYYSSÖNEN RISTO 18.01.2015 11:41

Lueskelin tuota Falckilta tullutta paperia. Vakuutus on voimassa yllä mainituissa maissa. Palvelunumero on suomalainen, joten varmaankin menee Suomen kautta, jos ulkomailla tarvitaan apua. Olen nyt Espanjassa, ja onneksi en ole vielä tarvinnut apua täällä. Suomessa auto ei suostunut käynnistymään Lahden tienoilla pysähtymisen jälkeen. Falckin kautta tuli käynnistysapu. Painorajaksi neuvottelimme 3800 kg, vaikka ehdoissa raja oli 3500 kg.

Käyttäjän lisäys viestiin 18.1.2015 klo 11:56:42 Niin, ja Falck korvaa ne kulut, joita kasko ei korvaa. Edellyttää siis täyskaskoa. Eli kun ilmoitin Falckille käynnistysavusta, siellä tarkistettiin, että kasko on voimassa, ja että se ei korvaa mitään tässä tapauksessa. Ja jos kasko korvaa jotain, apu tulee Falckilta, ja se hoitaa jutun vakuutusyhtiön kanssa.

LEPPÄNEN MIIKA 20.01.2015 14:14

Mielenkiintoinen keskustelu, johon ajattelin kommentoida näin Falckin puolesta.

Uudistimme juuri jäsenedun, joka on jatkossa jatkuva -25% SF Caravanin jäsenille. Tätä keskustelua lukiessa havaitsimme että toinenkin päivitys on tarpeen.

Meidänkin palvelumme, Falck Tieturvan, vakioehdoissa on painoraja 3500kg, mutta kuten tässä keskustelussa on käynyt ilmi, olemme erikseen sopimalla myöntäneet Tieturvan myös tätä painavammille autoille. Painoraja on olemassa lähinnä varsinaisia kuorma-autoja varten, joiden käyttö on pääasiassa ammattimaista, ja joille myytävästä palvelusta sovimme erikseen yrityksen/asiakkaan kanssa.

Täällä käydyn keskustelun pohjalta olemme todenneet että on tarvetta hyväksyä isommatkin autot mukaan, joten SF Caravanin jäsenet voivat nyt hankkia Tieturvan matkailuautoihin joiden kokonaispaino on enintään 5000kg.

Ehtojen tekstien päivitys on meillä työn alla, mutta palvelun voi tilata vaikka heti, hyödyntäen SF Carvanin alennuskoodia jolloin yli 3500kg autokaan ei ole ongelma.

Alle 3,5 tonnisilta emme enää edellytä autopalveluvakuutuksen (tyypillisesti kasko / osakasko) olemassaoloa, mutta isommilta sitä toivomme.

Palvelu on autokohtainen, eli jäsenen ei välttämättä tarvitse olla matkassa mukana. Myös auton lainaaminen tai satunnainen vuokraaminen on Falck Tieturvan voimassaolon osalta ok.

Avun saa meiltä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, aina kotimaahan soittaen. Puheluihin vastaamme Malmilla, Helsingissä.

Suomessa ketjuumme kuuluu n. 45 yksityistä, paikallista hinausyrittäjää, ja toimimme kattavasti koko maassa. Ulkomailla Falck toimii itse Pohjoismaissa ja Baltiassa, muualla hyödynnämme verkostojamme joita käytössämme on useampia.

Moni teistä on tämän keskustelun innoittamana palvelun tilannutkin, kiitos siitä!

Jatkossakin vastaan mieluusti kysymyksiin, ja niitä voi toki esittää suoraan meillekin. Meidät tavoittaa esimerkiksi sähköpostitse asiakaspalvelu@falck.fi tai minut suoraan miika.leppanen@falck.fi

Mukavaa alkanutta vuotta!

Miika Leppänen Operatiivinen johtaja Falck Oy

JANHONEN MATTI 20.01.2015 14:59

Täytyy tutustua kohta hieman tarkemmin, mutta jo näillä tiedoilla kiinnostaa. Varsinaisen asian lisäksi pidän hyvänä tuota määräaikaisuuden mahdollisuutta.

Nytkin on seisonnassa, ei hinaustarvetta.

PULKKI MARTTI 20.01.2015 15:23

Eipä kiinnosta vieläkään. Kerro kuitenkin jos kyselet, minkä hintaisesta palvelusta on kyse ja onko 5000 kg ehdoton yläraja. Eihän sillä vielä kummoista kuormuria hinailla.

HALINEN HARRI 20.01.2015 16:34

Jos Miika on keskustelussa mukana niin kysyn, vaikka mainitsin sen että turva on autokohtainen. Eli varmistan: jos omistaa pari autoa se kannattaa ottaa erikseen molemmille. Entä mahdollisesti vuokra/laina-autolle? Myönnetäänkö niille jos ko auton omistajalla ei ko turvaa ole.

LEPPÄNEN MIIKA 20.01.2015 18:28

Olen mukana keskusteluissa.

Aiempiin kommentteihin ja kysymyksiin liittyen:

Meidänkin palvelumme on lähtökohtaisesti toistaiseksi voimassaoleva. Toki palvelun voi halutessaan irtisanoa. Irtisanomisaika on kuluvan laskutuskauden loppuun, kuitenkin enintään 3kk.

Verkkokaupassa olevat erimittaiset jaksot määrittelevät lähinnä verkkokaupassa maksettavan ensimmäisen kauden pituuden, ja jatkossa laskutusvälin. Me toki toivomme jatkuvuutta, ja siksi 25% alennus koskee 12 kuukakauden kausia.

Martti Pulkki kyseli palvelun hinnasta. Jäsenhinta on 49,50 / 12kk. Mainittu 5 tonnia ei toki ole kummoinen kuorma-auto, mutta palvelumme onkin ensisijaisesti tarkoitettu henkilö- ja pakettiautoille, ja nyt halusimme laajentaa sen kattamaan myös isompia matkailuautoja. Apua toki saa vaikka sora-autolle, mutta niissä avustus veloitetaan tapahtumakohtaisesti.

Palvelu on tosiaan autokohtainen, eli se pitäisi ottaa molemmille autoille erikseen.Sama koskee vuokra-autoa, siinäkin tulisi olla autolle erikseen otettu turva. Toki Tieturva vastaavasti on voimassa vuokralle luovutetussa autossa.

On toki myönnettävä, että jos autoja on monta ja kuskeja vain yksi, voi tuo otsikossa mainittu palvelu olla ihan hyvä valinta, jos auto mahtuu palvelun piiriin. Me olemme ajatelleet asian niin, että monessa tapauksessa autoja on perheessä saman verran tai vähemmän kuin käyttäjiä, ja näin varmistetaan että palvelu on myös esimerkiksi perheen jälkikasvun käytettävissä.

HAAPANEN TIMO 20.01.2015 19:25

Suuret kiitokset hienosta esilleastumisesta! Tälläistä tämän nettitouhun pitäisikin nykyaikana olla.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.