Suuri lämpötilan muutos.Kosteus tiivistyy.

HAAPANEN TIMO 31.12.2014 14:22

Laitan tämän tänne puolelle kun se tuolla jäsenosiossa häviää heti.

Kävin kurkkaamassa autoa ja sisäkatto täynnä vesipisaroita. Auto on katoksessa jossa ei ole päätyjä. Kattoluukut sentin raollaan, ei mitään lämmitystä.

Täällä meillä oli -23° pakkasta, ja nyt 4° lämmintä, oli se melkoinen pudotus. Koskaan en muista autoon pisaroita tiivistyneen.

Luultavasti muillakin on sama tilanne, pitäisi saada auto/vaunu lämpimäksi ja aika nopsaan. Käykää kurkaamassa kalustoa.

Nyt mulla autossa on parin kilowatin puhallinlämppäri päällä ja vähän enemmän tuuletusta.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 31.12.2014 14:37

Kävinpä minäkin katsomassa autoa, kun se seisoo tuossa pihassa taivasalla, ilman mitään suojaa. Kaikki paikat olivat kuivia. Ainoa tuulettava kattoikkuna on vessassa jonka oven olen salvannut aukiasentoon. Muut tuuletusaukot ovat auton normaali lämmitin ja keittion liesituuletin. Johtuisiko kuivuus siitä kun liikumme sillä, vaiko taivasalla olosta, mene ja tiedä

ROSTEN MIKA 31.12.2014 15:29

Pakko oli kans käydä tsekkaamas ! Ei ollu kosteus tiivistyny sisällä vaunussa vaikka ihan taivasalla jä räppänät kiinni ja ilman lämmitystä ! Katolla oli kyllä 10-15 senttii lumisohjoa, kun toi ulkolämpökin on +3,5'c Perinteinen vuodenvaihde lämpötila täällä etelärannikolla !

Mika

AHTIAINEN SEPPO 31.12.2014 16:41

Kannattaa pitää 3-5kg merisuolaa muutamassa vadissa niin ei pitäisi olla ongelmia,ainakin minulla pelannut,eikä mitään ongmia ole ollut kosteudenkanssa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 31.12.2014 16:53

Eipä ole ollut meri- eikä muitakaan suoloja tekemässä meri-ilmastoa, eikä muitaan aineita 25 vuoteen, kun totesin ne turhiksi. Ei ole ollut ongelmia kosteuden kanssa koko aikana, autot ovat aina ollet taivasalla ilman peittoja tai muita suojia. Jos tuuletus toimii niin ei niillä suoloilla saa koko ymäristöä kuivaksi, eikä ne ime niin nopeasti, että tuo Timpan auto olisi pysynyt kuivana tai kuivunut.

Johtuukohan tuo Timpan auton kosteus siitä, ettei ilma ole vaihtunut katoksessa vaan on jotenkin kerrostunut sinne.

HAAPANEN TIMO 31.12.2014 17:12

No joku tälläinen ennen tapahtumaton tilanne on ollut päällä. Mutta kyseessä on katos jossa ei ole kumpaakaan päätyä??

@timppa

BACKMAN JUHANI 31.12.2014 18:25

mulla kaksi osteuspussia autossa ja näyttävt hupeneva paskaa puhetta että ei keräänny kosteutta autoon tai vaunuun jollei ola perus lämpö päällä mulla menee ainakin 3 bilteman isoa pussia talvessa kun roikkuu katosta ja ämpäri täytyy no ei täyteen mutta kuitenki että sillai HYVIÄ VUOSIA VEROJEN KANSSA

AHJOS TIMO 31.12.2014 18:39

Vaistoni sanoi tänään iltapäivällä, että autoon kannattaisi varmaankin laittaa lämmitys päälle vuorokauden ajaksi ihan vain sen kuivaamiseksi ja lumen haihduttamiseksi katolta. Truman säätimen ollessa 1-asennossa, sisälämpötila nousee noin +14º:en, mikä lienee sopiva kuivaukseen. Samalla laitoin virran päälle siksi aikaa, että sain kirjoitettua muistiin mittarilukeman vuoden päättyessä. Myöhemmin huomasin, että avaimet olivat unohtuneet virtalukkoon ja kaikki ovet ovat lukossa. Onneksi tämä tapahtui kotipihalla, missä vara-avaimet ovat lähellä. Lähdenkin tästä nyt hakemaan ne sieltä.

VEIJOLA ESA 31.12.2014 18:42

Kokemuksia autokatoksesta. Mulla auto oli aikoinaan talven peltikattoisessa avokatoksessa. Tällaisilla keleillä vesi tiivistyi katon alapuolelle pisaroiksi ja satoi siitä auton katolle. Olosuhteet kuin vesisateessa. Autossa oli sisällä +10 asteen peruslämpö ja sisältä auto oli kuiva. Uskomattoman märkiä paikkoja voi nuo avokatokset talvella olla sopivien kelien sattuessa.

LAUKKANEN MAURI 31.12.2014 20:22

Siis jos alkaa se kastepiste kiinostamaan,tuossa se molierdiakrammi,josta löytyy se kastepiste, missä kosteus muuttuu vedeksi.,

LAUKKANEN MAURI 31.12.2014 20:25

Niin helpotetaan vähäsen; http://kastepistelaskuri.fi/

HÄMÄLÄINEN MARKKU 31.12.2014 20:37

Soittelin kaverille jolla auto on katoksessa varoittaakseni häntä tilanteesta. Hän kertoi käyneensä eilen autossa kun ilma oli lämmennyt, autossa oli ollut huurretta katossa ja peilissä, hän oli laittanut sisätilan puhaltimen käyttöön.

Olisikohan kyseessä ulkokuoren hitaampi lämpeäminen katoksessa ja kuitenkin sisään tulee lämpimpää kosteaa ilmaa josta kosteus tiivistyy seinäpinnoille. Silloin katos ei olisikaan niin hyvä kuin kuvittelisi.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.12.2014 klo 20:42:34 Ulkona vesisade lämmittää katon ympäristön lämpötilaan nopeammin kuin katoksessa.

VEIJOLA ESA 31.12.2014 21:04

Tää on pirun vaikea juttu, kun muutujia on paljon. Niinhän siellä autotallissakin käy, kun äkkiä pakkaset lauhtuu ja tallissa kylmempää kuin ulkona alkaa seinät kuurottua tallissa. Tallin Ilman lämmetessä kuura muuttuu vedeksi jne..

Käyttäjän lisäys viestiin 31.12.2014 klo 22:00:56 Tuo laskurikin osoittaa että jos ulkolämpötila on n. +3C niin 50-70 % ilmankosteudella kastepiste on -6C ja 0C välillä eli auton sisätilälämpötiloissa. Kastetta esiintyy jos ei sisätilaa ole lämmitetty lämpimämmäksi.

EEROLA TEEMU 31.12.2014 22:38

Tuli joskus seurattua suuren lämpötilan muutoksen vaikutusta umpikatoksessa oleviin henkilöautoihin verrattuna ulkoilmassa olevaan m- autoon. Siellä liiterissä olivat niin lasit kuin muutkin pinnat tosi kosteita 20 asteen yönylilämpenemisen jäljiltä autojen sisälläkin. Ulkona olleessa m- autossa oli vesihelmiä ja kosteutta vain ulkopinnoilla, mutta sisällä pinnat kuivia hyvän ilmanvaihdon takia. Eikä mitään lämmitystä tarvittu. Peltipakut olisi eri juttu, luulisin.

Eikait kenelläkään nyt sentään ole m- autossa tullut vettä katon eristeiden läpi? Olisi aika hurjaa. Katolla oleva lumihan hidastaa muutosta, joten olkoon siellä, ellei aivan hirveitä määriä ole /painon takia).

AHJOS TIMO 31.12.2014 23:01

Minä pyrin kyllä pitämään katon talvella lähes lumettomana. Se on kuitenkin aika yllättävä tilanne, jos jarrua painaessa katolta valuu lunta tuulilasille, eikä lumipaakkuja tietenkään saisi lentää perässä tulevankaan tuulilasille. Jäätyneenkin lumen saa aika helposti pois sileältä lasikuitukatolta, jos pitää lämmitystä päällä yön yli, jolloin lumen ja katon väliin sulaa ohut vesikerros. Kun auton pysäköi loivaan alamäkeen, jääklimpit suorastaan liukuvat ainakin tuulilasin alareunaan. Periaatteessa olisi kyllä fiksumpaa liu'uttaa lumi auton takareunan ylitse, mutta se on käytännössä vaikeampaa, koska autoni on luonnostaan etukenossa.

MANNINEN JUHA 01.01.2015 12:09

käyn autossa usein katsomassa tilannetta.eilen käytin auton moottorin lämpöiseksi,auto on katoksessa toinen pääty on auki ja takaseinä ja sivuseinää ympäröi reilun metrin korkuinen kaide .autossa on 6 kpl.kosteuden poistaja pusseja,oli tullut reilu litra kosteutta purkkeihin.pistin vielä puhaltimen pöhisemään pariksi tunniksi autoon,auto oli kuiva,mutta vessan ovi oli mennyt kiinni ,niin siellä oli peileissä ja muovi seinissä vesipisaroita,kuivasin paikat ja suuntasin puhaltimen sinnepäin.auto on aivan tyhjä sisältä.patjat ja koko irtaimisto on lämpöisessä varastossa ,kaapit on hyvä tarkistaa kun ne ovat tyhjillään,auto on 2000vm,ja joka vuosi käytän kosteus mittauksessa,ei ole ollut vuotoja eikä muuta huomautettavaa.

HAAPANEN TIMO 01.01.2015 15:50

Mullakin on auto kuiva nyt, eihän tässä mitään ongelmaa. Kyllä tässä nyt tapahtui sellainen sääilmiö että katos oli autolle huonompi paikka kuin piha. Kovin montaa sellaista tilannetta ei olekkaan.

Toivottavasti tämän huomasi joku muukin katoksessa autoaan säilyttävä kuin tähän kirjottaneet. Otamma opiksi tämänkin tapauksen.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.01.2015 16:16

Tuo katoksessa olon huonommuus lienee poikkeus. Nyt vain lämpötila nousi parikymmentä astetta ja samalla ilmankosteus nousi yli 90%:iin (meillä oli ulkona sääaseman mukaan suurimmillaan 94%) Katoksessa olevan auton katto ei ehtinyt lämmetä samassa tahdissa ulkoilman kanssa, mutta sisäilma kylläkin vaihtui siihen kosteaan jolloin vesi tiivistyi siihen kylään kattoon.

Mitkään kosteutta imevät aineet tuskin ehtivät tuossa ajassa imeä riittävästi kosteutta, varsinkin kun sitä tulee ulkoa koko ajan lisää. Lämmitys, tai koneellinen kuivaus lienevät ainoat jotka olisivat ehtineet reagoida tuhon sään vaihtumisnopeuteen.

Kosteus tuskin meni kuitenkaan rakenteisiin ja ilman erillisiä toimenpiteitäkin se kuivuisi kevääseen mennessä.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.1.2015 klo 16:16:45 kylään po. kylmään

HAAPANEN TIMO 01.01.2015 16:27

Täsmälleen näin tapahtui. Jos autossa on kattoluukut raollaan ei mikään suola tai pallo sitä kuivaa. Vettä ne voivat kerätä, mutta sitä kyllä siinä vaihtuvassa ilmassa riittää.

@timppa

JOKI MIIKKA 01.01.2015 16:49

Minulla auto pressulla peitetty lähes kokonaan.Lämpötilan nousun yhteydessä autoon ei päässyt kosteaa lämmintä ilmaa,eikä minkäänlaista kondensoitumista tapahtunut.Kosteudenpoistaja vain vähän kerännyt märkää.Pakkasilla autossa kosteus 71% nyt 87% ja ulkona 96%.Pidän autossa sääaseman lähetintä.Jatkuvalla kuivalla pakkassäällä tuuletus varmaan paikallaan.Meillä on vielä meri "riesana",kun merenrannalla asutaan.

En usko,että katos olisi syyllinen kosteuden kerääjänä (paitsi silloin kun se kondeisoi) kyllä ilma siellä reippaasti kiertää,jos vähänkin tuulee.Itse pitäisin autoa katoksen alla,jos sellainen olisi.Kyllä siitä enemmän hyötyä on kuin haittaa.

MJ

VEIJOLA ESA 02.01.2015 21:19

Tärkeintä tuuletuksessa on vesihöyryn eli kosteuden kulkusuunta. Ilman jäähtyessä ulkoilma myös kuivuu, jolloin kosteus siirtyy sisältä ulos ja luukkujen aukipidosta on silloin apua. Ongelman aiheuttaa äkillisestä lauhtumisesta syntynyt tilanne, jossa auton sisälämpötila on alempi kuin ulkolämpötila ja sisätilan kosteus on pienempi, kuin ulkona, jolloin kosteuden suunta on ulkoa sisätiloihin. Jos luukut ovat auki, tilanne vain pahenee. Tällaisessa tilanteessa tehokain keino muuttaa kosteuden kulkusuunta on nopea ja tehokas sisätilan lämmitys ja samalla sisätilailman kuivatus. Katoksella ei välttämättä ole niin suurta merkitystä kuin on oletettu. itse laitoin pakkasilla 300 W öljypatterin päälle ja ilmojen lämmittyä auton sisätilalämpötila oli + 4C ja kosteus 65% kun ulkona lukemat +3 ja kosteus yli 70%. paikat on sisällä kuivat, vaikka alustan metalliosat ja vanteet itkevät vettä.

Esim alla olevasta linkistä löytyy selkeää tietoa eikä tarvi mutulla mennä. http://www.pietiko.fi/mittarikirjallisuus/Kosteuden%20kulkeutuminen.pdf

JANHONEN MATTI 02.01.2015 22:56

Tässä noita ilmankosteuslukuja sekä suhteellisena että absoluuttisena.

http://www.tekeville.fi/ilmankosteus

Istukaa ja ihmetelkää.

JOKI MIIKKA 03.01.2015 01:18

Esan ja Matin linkit kerto ainakin mulle, miten pitää toimia näissä erikoisissa tilanteissa ja ylipäätänsä tuuletettaessa.

MJ

KOISTINEN TOIVO 03.01.2015 06:18

Niinhän se on, mitä lämpöisempi sisälltä sen kuivempi. Kyselin rakennusinsinööriltä kerran joutessa, että mitenkä aiotaan tuon kastepisteen, ja kosteuden kanssa pärjätä noiden uusien rakennusten kanssa. Kun seinävahvuudet kasvavat, ja lämpöä ei saa mennä harakoille. Paremminkin pitää talon tuottaa energiaa. Pärjätään, jos oikeen rakennetaan. Kosteuden pitää päästä ulospäin. Sisällä syntyvä kosteus hoidetaan ilmanvaihdon kautta, joka pitää oikeen rakentaa, ja toiminta oikeen mitoittaa. Sisäpuoli tiivis, ja ulospäin "harveneva". Tuulettuva ilmasola tiiviin ulkovuoren ja tuuletuslevyn välissä. Rakenteisiin ulkoapäin tuleva kosteus pääsee tuulettumaan Vaunuissahan on vähän erilainen, kun ulkoseinä on mahdollisimman tiivis. Tosin eristepaksuus on pienempi. Uudethan pitäisi olla itsensä kosteutta sitomattomia eristeitä Toivopoika

KUNNAALA KARI 03.01.2015 13:52

Jos sitä huurretta ja vettä tulee kattoon ja muualle auton sisälle, niin onhan siellä silloin kostea ilma sisällä. Mulla on on pari kosteuspalloa autossa ympäri vuoden ja tyhjentelen niistä vettä säännöllisesti. Auto pysyy kuivana ja hajuttomana. Niitä purkkeja saa esim. Biltemasta ja ovat kovastikin hintansa arvoiset. Samanlaisia käytän veneessäni talviaikana. Ihan korvaamattomia. Lisäksi on hyvä keino pitää kosteus ulkopuolella, pitämällä sisäpuolen lämpötila pari astetta korkeammalla, kuin ulkona. Tähän on monia konsteja: Lattialämmitys, 60W hehkulamppu, pieni lämppäri - joku näistä. Ongelma tulee sitten, jos sähköä ei ole saatavilla. Niitä siirreltäviä kaasulämmittimiä en toisi 100 metriä lähemmäs autoa. Ei nämä vanhat konstit ole huonontuneet ajan saatossa. Kävin äsken katsomassa, mitä auton sisälle kuuluu, kun on pari viikkoa seissyt tuossa pihakatoksessa. Kuivaa ja raikasta oli.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 03.01.2015 14:33

Ei se ilman kosteus ole ongelma ellei ole kylmiä alueita joihin kosteus tiivistyy, vesi pysyy siinä ilmassa. Kesähelteellä ilmassa on absoluuttisesti paljonkin vettä, mutta silloin ei ole kylmiä alueita joihin vesi tiivistyisi.

En ole pitänyt (enää 20 vuoteen) minkäänlaisia kuivausaineita autossa jota on säilytetty ulkona kesät talvet ilman kosteusongelmia. Kuten aiemmin kirjoitin ulkoilmassa lämpötilan noustessa nousee katon ja seinien lämpötila nopeammin kuin katoksessa jossa ilmavirtaukset ovat pienempiä.

HAAPANEN TIMO 03.01.2015 14:44

Kosteuspallo toimii varmasti suljetussa tilassa, mutta autossa jossa on tuuletus päällä ne eivät sitä kuivaa vaikka vettä kertyisi kuinka.

@timppa

VEIJOLA ESA 03.01.2015 15:30

Noinhan se menee, kuten Marku totesi, että kylmät pinnat tivistävät kosteuden vedeksi, jos lämpötila putoaa kastepisteeseen ja lämmityksellä lämpötilan putoaminen kastepisteeseen estetään. Hyvä esimerkki on tuulilasi viileän yön jälkeen. Pakasella lämmittäminen ei ole tarpeen, koska kastepiste laskee hyvin alas pakkaselle. Lämpötilan äkisti noustessa olosuhteet muuttuvat päälaelleen. Kuivauspallojen märkyys osoittaa, että kosteutta ilmassa on ja paljon, eikä niillä yksin ratkaista kostumisongelmaa. Sanoisin että itsepetosta koko silikaattikuivaus.

JANHONEN MATTI 03.01.2015 15:47

Maailmaa ei voi kuivata.

Ilma on siitä veikeä, että sitä voi kuivata vaikka siihen kylmää vettä ruiskuttamalla. Kokeilkaa joskus kylpyhuoneessa.

Mutta sitä on vanhoja taloja koskien tutkittu, millaisessa lämpötilassa asumaton ns. kylmillään oleva talo säilyy parhaiten. Tulos oli se, että säilyvyys on paras silloin kun talon sisällä on kaksi astetta enemmän lämpöä kun ulkona, riippumatta siitä mikä on kulloinenkin ulkoilman lämpötila.

Tämäkin kuitenkin edellyttää, että rakennuksen luontainen ilmankierto toimii. Suuri honkahirsi taitaa olla nerokkain rakenne meidän ilmastossa, jonka ihminen on keksinyt. Tuolla etelän mailla saman kosteutta ja myös lämpöä tasaavan asian hoitaa massiivinen kivi- tai tiilirakenne, jonka pinnan vesihöyryn läpäisykykyä ei ole maalilla tai muovilla estetty.

Matkailuautossa pelti tai lasikuitu pinnaat seinissä ja katossa estää vesihöyryn läpäisyn ja kun rakenne itsessään ei tasaa kosteusvaihteluja niin silloin pitää pelata tuuletuksella, jotta sitä viheliäistä kastepistettä ei synny.

Tuohon suhteellisen kosteuden taulukkoon kannattaa tutustua. Ja nimenomana siihen suhteellisuuteen. Ilman osapaineen mukaan ottaminen on jo turhaa kikkailua.

EEROLA TEEMU 03.01.2015 17:46

Täysin samaa mieltä Markun ja Esan kanssa. Matkailuautoja on ollut vuodesta 1976 lähtien. Parina ensimmäisenä vuonna oli sellainen peltikorinen Camionette, mikä oli vain 3/4 vuosikäyttöön sopiva (huono eritys ja pistekamina). Siinä havaitsi helposti sisälläkin, että kosteutta syntyi kovan talvilämpenemisen yhteydessä ja varsinkin kylmässä tallissa, mihin se mahtui.

Sen jälkeen on ollut hyvin eristettyjä ja kunnolla tuuletettuja m-autoja, tosin vain 2 kpl. Tuuletusventtiilien- ja kattoluukkujen ympäristöt on pidetty puhtaina lumisateiden jälkeen kun on keretty.

Sekä itse tehdyssä huippuhyvin eristetyssä, että tuossa lämpimässä Knausin T-Linerissa on kokeiltu pari kertaa kosteuspalloja, ei mitään tuotoksia. Paikat eivät kostu tai ruostu. Tekstiilit pysyy kuivina, ei hometta ja hajuttomina. Ikkunat eivät huurru sisältä. Esim. patjoja ei ole koskaan kannettu autoista sisätiloihin, ei edes akkuja pakkasilla. Autot ovat seisoneet aina taivasalla. Kilometrejä on kertynyt yht. n. 500 000.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.