Lämpökanavan lisäys puoli-integroituun.

VÄNTTINEN ILKKA 30.12.2014 13:56

Voisiko joku kertoa miten olisi paras lisätä lämpökanavaa pi-auton etuosaan. Nykyiset lämpösuulakkeet 2 kpl ovat vain pöytäryhmän alla mutta siitä voisi haaroittaa lisälämpöä suunnattuna etuosaan.

Ajatuksena olisi laittaa vaikka sopiva muovinen viemäriputki poikittain etuistuinten takaa ulko-ovelle josta ritilät suunnattuna etuhyttiä kohti ja samalla saisi myös ulko-ovellekin jotain lämpöä. Muoviputki sen takia että sekestäisi myös mek.rasitusta.

Ulko-oven vieressä oleva jk ei anna mahdollisuutta viedä putkea ovelle koska jk on aivan kiinni ulkoseinässä.

Kertokaa ihmeessä onko joku ratkaissut lämpöongelmaa miten.

KOISTINEN TOIVO 30.12.2014 14:08

Minkä merkkinen. Mihin tulee lähimmät suulakkeet, mistä voisi jatkaa. Minä omassa peltikuorisessa jatkoi pöydän alla matkustaja istuimen alla olevasta suuttimesta. Jos olisi kuvaa, niin olisi helpompi suunnitella. Toivopoika

AHJOS TIMO 30.12.2014 14:15

Mikä on "jk"?

Oma ratkaisuni ongelmaan on pieni keraaminen sähkölämmitin, jonka voi laittaa ohjaamon lattialle ja sitten taas kaappiin, kun lähdetään liikkeelle. Verkkovirtaa se tietysti vaatii.

SOINI ARI 30.12.2014 17:03

Meillä integroidussa on jo tehtaalta asia hoidettu niin että keulalle on oma 2,4kW Truma josta kanavat etujalkatiloihin ja tuulilasille. Perällä oleva 6kW Truma lämmittää perän ja keskiosan + pari suulaketta etuosaan.

Tuossa vaihtoehdossa on myös se hyvä puoli että on edes jonkinlainen varalämmitin jos päälämmitin lopettaa toimintansa. Lisäksi avuksi voi käynnistää vielä 5,5kW Webaston, mutta siitä taitaa suurin osa mennä moottorin lämmittämiseen, osa sitten kojelaudan ilmakanavia pitkin ohjaamoonkin.

EKDAHL MARKKU 02.01.2015 10:15

Minä haaroittelin myös Eura-Mobilissa pöytäryhmän etummaisen penkin alle tulevaa putkea vähän useammalle suuttimelle, joista pari suuntasin ohjaamoon. Vaikutus ei ollut kuitenkaan ihan riittävä. Jos pitkän putken päähän lisää suuttimia, niin ilmamäärä sille kantille ei putken pituuden takia kuitenkaan juuri lisäänny. Haara pitäisi varmaan laittaa mahdollisimman lähelle lämmitintä, tai mieluummin suoraan lämmittimeltä, jos lähtöjä vielä on käytettävissä.

TOIVONEN MARTTI 02.01.2015 12:24

Yksi vaihtoehto on laittaa ilmankulkua tehostamaan pieni kanavapuhallin sinne haaraan johon on lisätty suuttimia. Yksi vaihtoehto on tämähttp://www.vapaa-aika.com/multivent-valipuhallin-12-v-29000-60000-l-h.html muita ja halvempiakin on näkynyt. mot

KOSKINEN JANI 02.01.2015 12:44

Kanavapuhallin herätti ajatuksen, eli jos laittaisikin pelkän kanavapuhaltimen. Imuputki katonrajaan ja suulakkeet alas minne haluaa? Katonrajassa lämpöä riittää ja sen puhaltaminen ohjaamon alaosaan tasaisi lämpöä riittävästi ainakin pikkupakkasille?

HAAPANEN TIMO 02.01.2015 12:58

Mun autossani on lämppäri sängyn alla tavaratilassa. Lämpömittari patjan alla näyttää jatkuvasti 30°-40° lukemia. Siellä sitä lämmintä ilmaa olisi levitettäväksi, mutta kun en autoa talvella käytä en ole asiaa pidemmälle fundeerannut.

@timppa

TOIVONEN MARTTI 02.01.2015 13:39

Tämmöistä lähinnä ajattelin: http://varaosatedullisesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=251/3114

Mutta googlettamalla "kanavapuhallin 12 v" saa kyllä näkyviin kaikenlaisia vaihtoehtoja. mot

HAAPANEN TIMO 02.01.2015 14:43

Mulla on auton alla tuon tapainen puhallin jolla puhkun sängyn alta sitä kuumaa ilmaa lattian kautta pihalle.

Viitisen vuotta se on siellä ollut täysin alttiina vedelle ja kuralle, hyvin pelittää.

On muuten Motonetissä kolmenneksen halvempi: http://www.motonet.fi/fi/tuote/386445

@timppa

TOIVONEN MARTTI 02.01.2015 15:01

Taitaa olla niin että tuo mun linkissä oleva on pienempi versio, sen virrankulutus on mainoksen mukaan 4,5 ampeeria kun tuo motonetin on 10. Ja eihän tuossa virtauksen vahvistamisessa paljoa tehoa tarvita. Kätevä mies laittaa tietokonepuhaltimen vaneriseen nelikanttiseen 'putkeen' ja sen päihin lämpöputkiin sopivat liitäntäyhteet. Eikä maksa paljoa.

mot

KOISTINEN TOIVO 02.01.2015 16:33

Tuossa taannoin laitoin haitaripotkella kuskin puolella ilman menon. Mukavasti sinne kulki lämmin. Pitää nyt ruveta rakenteleen viemäriputkesta kanavat vänkärille oven puolelle kanava, ja haara liukuovelle. Samoi laittaa oikein kuskin ovelle. Suunnittelu alakaa olla valamis, nyt pittää ruveta rakentaan, jotta pääsiäiseksi saa homman kuntoon. Puhallus tuossa vepastossa piisaa. Viime yönä muonion, ja kittilän välillä vahinkossa isonsin liikaa. Heräsin, kun tuntu, että vihtaa puuttus. Toivopoika

KOSKINEN OLLI 02.01.2015 17:44

Trumaticin omaa kanavapuhallinta suosin minä. Se kannattaa laittaa täysin oman kytkimen taakse, silloin mahdollistuu kesäaikana se että saa siirrettyä lämmintä ilmaa ohjaamon suuntaan lämminvesivaraajan tilasta. (siis jos on trumatic lämmitin). Lisäksi väli puhallin antaa mahdollisuuden muuttaa lämmönjakautumaa etu/takaosa. Tuo välipuhallin on kyllä hieman äänekäs, ja siksi syytä asentaa jonnekin alakaapin sokkeliin tms. ...Ja kun se on asennettu, sen pitää käydä, ellei käy, putkesta tulee aiempaa vähemmän ilmavirtaa. ...

TERVO JARI 02.01.2015 21:17

Tuossa ylemmässä linkissä se "oikea" välipuhallin mutta niin on hintakin sen mukainen kun vertaat aiemmin esillä olleeseen, ( edellä esitellyn "halpis puhkun" linkin pistän tuohon alimmaksi ) . . .

Halpaa ja hyvää ei oikke tahdo ollakkaan, . . .

Tuon halpisvermeen arvot =

12V 4,5A

Teho 2800 Litraa

Ja sen "oikean" arvot:

Puhallusteho 29000 / 60000 l/h Jännite 12 V Virrankulutus 0,3 / 0,9 A Putken koko Ø 65 mm

Pikkasen eroo jos vielä yövyt ilman verkkovirtaa . . .

http://www.vapaa-aika.com/multivent-valipuhallin-12-v-29000-60000-l-h.html

http://varaosatedullisesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=251/3114

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.