Onko Ducatossa jarrupalojen varoitusvalo vain vasemman etupyörän paloille?

LAINE RAIMO 27.12.2014 12:41

Ajoin Ducatolla 15km serpenttiinitietä, jolloin etujarrupalojen kuluneisuuden merkkivalo alkoi palaa. Otin eturenkaat pois ja havaitsin, että vasemman pyörän jarrupaloissa oli jäljellä noin 6 mm pintaa. Merkkivalon johto krahnasi jo jarrulevyä ja siksi se merkkivalo paloi. Kun tarkastelin oikeaa puolta huomasin, että siellä ei ollut ollenkaan sitä merkkivalon johtoa! Sieltä ei siis voinut tulla minkäänlaista varoitusta, vaikka palat olivat täysin kuluneet ja jarrupinnasta oli jaljellä vain murusia. Oli Tapaninpäivä ja tilasin Karavaanarin Tiepalvelusta hinauksen. Hinausauto tuli 3 tunnin päästä ja vei automme ja meidät Portimaon Fiat korjaamoon. Korjaamo vaihtoi palat vielä samana Tapaninpäivänä. Korjaamon laskukin oli kohtuullinen (alle 200€), koska tuntuveloitus oli vain 37,50€/h ja työhön meni 1,40 tuntia. Lisätietoa picasaweb sivullani kuvissa 219-222. https://picasaweb.google.com/laineet/MuuLi20142015#6097449648515716114

Nyt haluaisin siis varmuuden siihen onko jarrupalojen kuluneisuuden merkkivalo Ducatossa vain vasemmassa etupyörässä? Kielivaikeuksien vuoksi se ei korjaamolla oikein selvinnyt.

VÄLIMÄKI JARMO 27.12.2014 13:24

Varmaan vaan vaihdettu se "edullinen,iliman tunnistinta,joskus, ,JV

TOIVONEN MARTTI 27.12.2014 13:38

Katsele sieltä vasemmalta puolelta mihin se palasta tuleva johto menee, missä on johtoliitin. Sitten menet oikealle puolelle ja katsot löytyykö vastaava liitin sieltä tyhjänä. Melko varmasti löytyy.

Ja syy on juuri tuo minkä tuo Välimäki tuossa sanoi, joku on saanut edullisesti käsiinsä sellaisen jarrupalan missä ei tuota kulumisvaroittimen johtoa ole ollut ja vielä virheellisesti vaihtanut vain toisen puolen palat. Sullahan oli toisen puolen palat loppu ja toisessa vielä paljon pintaa. Jos jarrut on kunnossa ei tuo ole todennäköistä vaikka kuinka ajelisi serpoja.

HAAPANEN TIMO 27.12.2014 13:51

Saattaahan sen kuluneemman puolen mäntä vähän jumitella.

@timppa

KOLARI JARMO 27.12.2014 14:53

Ei ole ainut tapaus jossa on vain vas.etupyörässä tunnistin, VAG tuotteissa se on yleistä että tunnistin on vain vas.etu- ja oik.taka pyörässä, kukalie insinööri oivaltanut että jarrupalat kuluu "tasapuolisesti".

JANHONEN MATTI 27.12.2014 15:03

Heitä se toisenkin jarrupalan varoitusvalon johto mäkeen ja vaihda seurantatyyliä.

Lähtiessä ne jarrupalat ja -levyt tarkastetaan ja samalla katsotaan, että sylinterin männät toimii molempiin suuntiin.

LAINE RAIMO 27.12.2014 15:05

Ne oikean eli kuluneemman puolen palat olivat molemmat aivan kuluneet, joten männän jumittuminen tuskin on kyseessä. Ne palat on taatusti vaihdettu molempiin pyöriin aivan oikeaoppisesti molempiin. Siellä oikealla puolella ei tosiaankaan näkynyt minkäänlaista johdon päätä mihin sen tunnistimen johdon olisi voinut liittää, joten pidän melko varmana ettei siellä olekaan paikkaa tunnistimelle.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.12.2014 klo 15:12:06 Eihän sitä toisen puolen tunnistinta kannata poistaa. Nytkin sen vilkkuminen pelasti melko varmasti enemmiltä tuhoilta, koska tutkin syyn. Kulumista olen kyllä seuraillut Matin neuvon mukaisesti, mutta nyt pääsi käymään näin.

PITKÄAHO JUKKA 27.12.2014 15:15

Transun takapyörässä on vaan vasemmalla puolella se varoitus tunnistin Siinä levyjarrussa.

HAAPANEN TIMO 27.12.2014 15:28

Eikös homma mene niin että jos mäntä jumittaa, mutta liukutapit ovat kunnossa, kuluvat molemmat palat koska mäntä ei palauta.

Jos mäntä on kunnossa, mutta liukutapit jumissa, kuluu vain männänpuoleinen pala.

@timppa

KAUPPI ERKKI 27.12.2014 15:40

Jarrupalojen varoitus valo on vaan vasemmassa pyörässä.

PALIN MATTI 27.12.2014 16:44

Tuosta Raimon aloituksesta ei oikein selvinnyt, että mikä siitä autosta hajosi niin, että se piti hinata korjaamolle.

PASANEN MIKKO 27.12.2014 16:54

Terve Kyllä meidän ducaton molemmissa etupyörissä on johtimet palojen kuluvaroitukseen. Olen ne jopa testannutkin.

LAUKKANEN MAURI 27.12.2014 17:01

Taitta nuokin asiat,jarrupalojen varoitusvalon vaihdella vuosimerkkien mukaan, mutta kun tarkistaa jarrupalojen kauppiailta ,niin ne merkiivaon lampunjohdot on yleensä paloissa molemilla puolilla.

Pakko kehua taas Subarua ,siinä ei ole tonlaisia ylimääräisiä johtoja ,mutta on sekin jarrupalojen kuluneeisuuden hälytys järjestetty;mekaanisesti,eli kun palat on lopussa teräksinen jousentapainen liuska rupeaa vinkumaan ja se toimii ilman sähköä,eli siinä se salaisuus.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.12.2014 klo 17:11:30 Siis kun on se liukuva jarrusatula,noin voi käydä,niin kävi minullekin kun olin eurooppa kiertueella,onneksi löysin jarrupalat ja vaihdoin ne Puolassa ,rengasliikkeen pihasa,lainasivat työkaluja ja ison tunkin. Ei se mäntä ollut jumissa,mutta ihme kun toisella puolella ei ollut kulumaa samalla tavalla,mutta oisko paloissa ollut eroja?.

Kun vielä annoin 50€ palkkaa työkalujen lainasta,voi sitä pulinaa ,kuinka ne kiittelivät kai ,kun selkään taputtelivat ja nauroivat.

LAINE RAIMO 27.12.2014 19:35

Palinin Matille: Autoni oikean etupyörän jarrupalat olivat täysin kuluneet ja olin vuoristossa, josta oli erittäin mäkistä tietä 15 km tasaiselle. Jos olisin jarrutellut noi mäet niin varmasti olisi myör jarrulevykin mennyt uusiksi, koska metallin hangatessa metallia syntyy kuumuutta.

TERVO JARI 27.12.2014 20:20

Moottorijarrutuksellahan sitä pitäisi mäet alas tulla ?

http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/onko-moottorijarrutus-autolle-kuluttavampaa-kuin-vapaalle-laitto

( Myrkkyä Palinille tuo linkki mutta kirijottaa Matti ite tuon linkin sisällön näkysälle, jos ei linkeistä tykkää . . . Eikä noita linkkejä ole pakko rueta aukoon, jos ei taho . . . )

JANHONEN MATTI 27.12.2014 23:11

Tuo Tuulilasissa oleva ohje on sanoisinko tasamaan miehen ohje.

Auttaisikohan asiaa jos hän menisi vaikka Alpeille ja katselisi miten raskas kalusto yhteiskäyttää laskuissa moottorijarrua ja ajojarruja. Ja huomaahan sen jo vaikka Kasselin mäkiä laskiessa, jos ei muusta niin jarruvaloista. Vauhdin kasvu leikataan pois ajojarruilla ja sen jälkeen pintojen annetaan jäähtyä jne.

Ajojarruja käytetään, mutta ei jarruja koko aikaa hankuuteta päällä ja polteta niitä. Jarrulevyjen massan pienuudesta johtuen jarrulevyjen lämpötila nousee nopeasti ja usein levyt on niin ruosteessa, että luovuttavat lämpöä huonosti.

Jarrupalojen ja levyjen/rumpujen kitkakerroin laskee tavallisessa autossa voimakkaasti kun pintalämpötila lähenee + 500 astetta ja sen jälkeen alkaa tapahtua jarrujen häipymistä.

TERVO JARI 27.12.2014 23:20

No sen mitä ite olen "alamäki" kisoja Norjassa ajanu niin tuolla Matin sydseemillä on menty . . .

Moottorijarrutuksella niin piiiiitkään kun on hyvä antaa mennä ja nopealla jarrutuksella vauhti pois ja taas moottorijarrutuksella aikansa, . . .

Kasselimäestä en tiä mutta Norskien mäet tiän ja siellä ei riitä yksistään moottorijarrutus, . . .

Matti voitko kertoo tuon Kasselinmäelle vastaavuuden Norjasta, nii jos Norjasta löytyy vastaavaa ?

JANHONEN MATTI 28.12.2014 00:21

Kyllä Norjasta varmaan löytyy vastaavia ja jopa "iso-ojaisempia" teitä. Nousukulmaltaan varmaan kovempia kun Kasselin mäet, mutta tuskin pidempiä.

Ilmaus Kasselin-mäki on itseasiassa liian kapea-alainen, koska kyse on alueesta jossa on suuria korkeuseroja ja siitä johtuen useita pitkiä nousuja ja laskuista A7 ja A5 -teillä. Pisimmät yhtämittaiset nousut ja laskut on viittä kilometriä, ja jos sattuu vesisadekeli niin ei ajaminen niin suurta herkkua ole, Raskaalle liikenteelle pitkiin laskuihin on asetettu 60 km/h nopeusrajoitus ja sitä kyllä noudatetaan.

Monet kiertää kohdan B 27 -tien kautta.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.12.2014 10:00

"Heitä se toisenkin jarrupalan varoitusvalon johto mäkeen ja vaihda seurantatyyliä."

Ei muuten kannata enää. On meinaan yleensä "lenkki", eli johdon jättäminen pois saakin sen valon palamaan jatkuvasti. Valo siis syttyykin siitä, kun yhteys katoaa lenkin kuluessa poikki palan sisältä, eikä siitä että palasta paljastuva piuha alkaa maadottaa jarrulevyyn. Siis jos varoitinpiuhassa piuhassa on kaksi napaa, niin piuhaa ei voi suoraan jättää pois. Ja katsurillahan on kanssa mielipiteensä tuohon varoitusasiaan: jos moiset on, ne pitää myös toimia. Vapaana roikkuva töpeli tarkoittaa siis vikaa.

LAUKKANEN MAURI 28.12.2014 10:52

Eiköhän jarrut ja niiden huolto ole se auton tärkein asia, minusta.

Siis osat ovat halpoja ja niiden huolto on helppoa, se ei maksa paljoa vaikka teetäisi korjaamolla, en tarkoita merkkikorjaamoita.

Siis jarrupalat saa ,sen sarjan neljä kpl hintaan 30-50€ ja jarrulevytkään ei maksa kuin alle 100€ kpl.

Kun sen jarrulevyn min/max kuluma on 2mm ,se ei ole paljon ja viisas katsastusmies tietää ja näkee ilman mittausta,siitä levynreunaan syntyvästä huuloksesta paljonko kulumaa on.

Siihen kuinka paljon levyt kuluu vaikuttaa moni asia; ajotyyli, automaatti vaihteet, missä ajaa ,siis mäet ja vetääkö vaunua, kärriä jne.

Mutta jarrupalat kuluu,ne jumii,siis jyvä puhdistaa , ne jarrulevytkin kuluvat,ainkin autoissa jotka olen omistanut.

LAUKKANEN MAURI 28.12.2014 10:58

Tuossa taas se pakollinen linkki Fiat osista; http://www.mister-auto.fi/fi/etujarrupalat/fiat-ducato-lava-alusta-244-2-8-jtd-94kw_v16740_g900005.html

Käyttäjän lisäys viestiin 28.12.2014 klo 11:01:42 Hinta menee Ducatossa vähän yli tuon 50€ mutta ,kuukkelilla saattaa löytyäkin se 50€ sarja jos on aikaa ja tupakkia riittävästi.

TOIVONEN MARTTI 28.12.2014 11:06

Olin tuonut Saksasta Scenicin ja se oli katsastettu Saksassa osana kaupantekoa. Saksalainen katsastusmies sanoi että etujarrulevyt on hiukan ruosteessa (auto oli seissyt pitkään käyttämättömänä) mutta että ruoste kyllä kuluisi pois kun kotimatkalla muutaman kerran jarruttelisin.

Suomalainen katsastusmies sanoi maahantuontikatsastuksessa että levyt on liian ohuet ja täytyy vaihtaa, minkäänlaista kulumaolkaa niissä ei kuitenkaan ollut. No, vein auton Keskusautohalliin levyjen vaihtoa varten ja kun hain sen pois huomasin että kulutusvaroittimien johdot roikkui katkaistuna. "Joo me katkaistaan ne aina kun ne muuten aiheuttaa turhia hälytyksiä eikä toimi kuiteskaan niinkuin pitäisi" sanoi korjaamon esimies kun kysyin asiasta.

Katsastusmies ei sanonut mitään roikkuvista johdoista, totesi vaan levyt vaihdetuiksi.

mot

JANHONEN MATTI 28.12.2014 11:18

Tarkoitin kyllä sitä tarkkailutyylin vaihtoa.

Jos lähtee koko talveksi kiertämään etelää niin ensimmäisiä asioita autoa koskien on avata jarrut ja katsoa missä mennään Eikä vain käyttöjarrut vaan myös käsijarru. Jarrupalat ja levyt on kulutusosia. Jarrupalojen kestolle on vaikea antaa tarkkaa kilometrimäärää, koska niiden kestoon vaikuttaa niin moni tekijä. Lisäksi voi syntyä tilanteita kuten tuossa Raimon autossa, jossa toinen puoli kuluu nopeammin, eikä syy selviä koskaan. Esim materiaalivirhe voi johtaa tuohon.

Samalla kun jarrut avaa voi helposti tarkistaa mäntien liikkumisen ja ne myös "rokottaa" jarrunesteellä. Liikkumisen tarkastus koskee myös itse satulaa. Ja jos on kyse vanhemmasta autosta niin kannattaa harkita samanaikaista palojen ja levyjen vaihtoa, jolloin jarrutusteho myös kasvaa.

Turha nuukuus levyjen ja palojen vaihdossa voi johtaa koko jarrusatulan vaihtoon ja sitten sattuu seteliin. Kun levyt ja palat on finaalissa syntyy tilanne jossa männät on uloimmillaan, jolloin niiden tukipinta sylinterissä lyhenee. Tällöin on vaara, että männät ei enää palaudu kunnolla jolloin tauti vain pahenee ja myös jarrusylinterin seinämä ja jopa tiivistekumi voi vahingoittua.

Ducaton jarrupalasarja eteen maksaa 50-80 euroa/pari, laadusta ja ostopaikasta riippuen. Kun jarrupalojen vaihdon tekee ajoissa, voi valita palojen ostopaikan ja vaihdon ajankohdan ja korjaamon/tehdä sen itse pihassa.

Eikä ole pahasta jos samalla tarkastaa taivuttamalla myös jarruletkujen kunnon.

Tätä minä sillä tarkoitin kun kehotin siirtymään valon kautta tapahtuvasta tarkkailuista itse kohteen silmämääräisen tarkkailuun.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.12.2014 18:36

"No, vein auton Keskusautohalliin levyjen vaihtoa varten ja kun hain sen pois huomasin että kulutusvaroittimien johdot roikkui katkaistuna. "Joo me katkaistaan ne aina kun ne muuten aiheuttaa turhia hälytyksiä eikä toimi kuiteskaan niinkuin pitäisi" sanoi korjaamon esimies kun kysyin asiasta.

Katsastusmies ei sanonut mitään roikkuvista johdoista, totesi vaan levyt vaihdetuiksi."

Martti, kysäisepä inssiltä ensi kerralla, pitäisikö niiden toimia vai ei. Saat kyllä vastaukseksi että kyllä. Mutta ihan kuten ne ajovalojen korkeussätömoottorit, ei noita suinkaan joka kerta ehditä, viitsitä tai haluta tarkastaa. Yksinkertaisesti katsastukseen kuuluu sen verran monta arvostelukohtaa, että koko litaniaa ei ehdi edes lukea läpi siinä ajassa, missä auto katsastetaan. Ja tuollainen Keskusautohalli on kyllä sitä luokkaa, että ei ansaitse edes nyrkkipajan nimeä!

PALIN MATTI 28.12.2014 18:43

Tuomosta en muista koskaan kuulleeni, että jarrupalojen kulumisvaroitin olisi katsastusvaruste.

En ole myöskään kullut, että jarrupalasarjoja myytäisiin erikseen auton vasemmalle tai oikealle puolelle. Tähän asti olen ostanut vain etu- tai takapän palasettejä.

HAAPANEN TIMO 28.12.2014 18:58

Virosta saa Ducaton palat kahteenkymppiin. Vain toisella puolella näkyy varoittimen johto. http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/152318/13190

Ei mullakaan ole koskaan valon palamisesta mitään katsastuksessa sanottu. Minä en niitä huonosti toimivia johtoja ole paikoilleen laittanut, valon palamiseen tottuu nopsasti. Tietty itse katson palojen tilanteen ainakin renkaanvaihdossa ellen muuten.

@timppa

LAUKKANEN MAURI 28.12.2014 19:26

Saatapi olla niinkin että eivät nuo jarrupalojen varoitusvalon ole syy katsastuksen hylkäykseen,jos se valo ei pala katsastaessa. Siis kuinka se katsastusmies testaa ne on kysymys. Taitaa olla yleinen vika että ne kummittelevat ,minulla oli uudehko Volkkari Transporter ja se lamppu paloi,mutta palat olivat hyvät,irroitin johdon,mutta en katkaissut sitä ,ajattelin katsastajaa,se näytti ulospäin kuin ne olisi yhdessä,mutta eivät olleet,siis onnistunut rikos kai?.

Kuten aikaisemmin kirjoitin ne auton jarrut pitää huoltaa/tarkistaa säännöllisesti mieluumin kerran vuodessa,eikä niiden varoitusvalojen mukaan ,oletan.

HALMEENMÄKI JUHANI 29.12.2014 17:39

Maurihan sen kertoi millä asiasta pääsee. Ja samaa kastiahan nuo on kuin jarrukilvetkin, ei niistä helpolla saa mitään palautetta. Mutta joskus napsahtaa, ja silloin kyllä toivoisi, ettei olisi napsaistu poikki. Se puuttuva palanen kun onkin haastavampi saada takaisin. Eikä paloja myydä per pyörä, mutta sen toisen pyörän palathan voi säästää seuraavaa asiakasta varten. Saa tuplahinnan, ja asiakas palaa nopeammin uuteen vaihtoon. Sitten voikin myydä samalla jarrujen herkistelyn, kun vanhat ovat kuluneet epätasaisesti...

JANHONEN MATTI 29.12.2014 19:48

Auto sellaisena kun se on ollut tyyppikatsastuksessa on se "katsastusvaruste.

PALIN MATTI 30.12.2014 14:20

Ehkä ei aivan noin. Jos autossa on vaikkpa integroitu navigaattori, niin ei sen tarvitse toimia katsastuksessa.

JANHONEN MATTI 30.12.2014 16:13

No jaa.

Ymmärsin kyllä kunnes se minulle selitettiin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.