- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Shurflo-pumpun tyhjennys
Shurflo-pumpun tyhjennys
Jos kinkun mättäminen ahdistaa - tässä hieman aivojumppaa..
Autossani on Shurflo-vesipumppu, Sijaitsee samassa kaukalossa yhden sohvan alla, johon myös piilotettu Truma jne. Pumppu on erityisen v-maisesti asennettu tuohon kaukaloon eli kaiken takana ja alimpana - yläpuolelta menee putkea ja letkua riittävästi. Kun reissusta on tultu, vedet on tietysti päästetty pois ja pumppua pyöritetty hetki 'kuivana', jotta vedet olisivat ulkona. On kuitenkin epäillys siitä poistuuko kaikki vesi pumpusta ja koska se on niin v-mäisessä paikassa siihen ei pääse käsiksi kohtuudella.
Onko kokemuksia ko. pumpusta ja siitä kuinka herkkä se on rikkoutumaan jos siinä jotain pääsee jäätymään ja toisaalta mistä pumpun voisi manuaalisesti tyhjentää jos mistään. Pieni mahdollisuus voi olla päästä siihen käsiksi pumpun yläkannen kautta (jos puran Truman letkuja päältä pois...), mutta pääseekö tätä kautta mitään tekemään? Pumppu on pystyasennossa ja mihinkään mahdolliseen alaventtiiliin ei ole mahdollisuutta päästä käsiksi.
Auto on siis läpi vuoden käytössä. Talviaaikana kotipihassa pieni peruslämpö päällä koko ajan, mutta kovemmilla pakkasilla pumpun paikka mennee pakkaselle johtuen sen paskamaisesta sijannista ellen sitten pidä varsinaista lämmitystä päällä - näin ei kuitenkaan ole tarkoitus tehdä.
Siis: onko tietoa pumpun pakkasen kestävyydestä tai siitä miten parhaiten sen saisi tyhjennettyä luotettvavasti. Käyttö tyhjänä huolettaa hieman senkin taakia, että pelkään sen leikkaavan kiinni jos pitkään pyörittää 'kuivana'
Jos saitte ongelmastani kopin ja on hyviä ideoita - KIITOS!
Ollut vuodesta 2000 käytössä Shurflo- pumppu, eikä ole koskaan tyhjennetty, mutta eipä ole pumppu kovillakaan pakkasilla jääätynyt. Ts. kun m-auto on otettu pakkaskauden jälkeen käyttöön, niin n. 10-20 h on annettu olla lämmön päällä sisätiloissa ulkolämmöistä riippuen, ennenkuin hanoihin tai pumpun käynnistykseen on edes koskettu.
Seisomaan jätettäessä on annettu pumpun käydä tyhjänä minuutin verran ja jätetty niille asennoilleen. Vain kerran, kun intouduin oikein paineilmalla puhdistamaan vedestä systeemin, piti laskea uudelleen käyttöön otossa siemenvettä pumppuun. Siis säiliöstä vettä ottava letku irti kannen liittimestä, siihen jatkoletku ja pumppu päälle. Sitten "ratilla" vettä kaadettu letkuun Hyvin lähti taas pumppu toimimaan.
En voi vannoa, että tämä on oikea tapa, mutta mulle riittää, että on toiminut.
Shurflon ohjekirjassa on vinkkejä ongelmien ratkaisuksi, mutta hankalampia ovat kuin tuo siemenvesijuttu.
Teemu, kysymys
Ymmärsinkö oikein, että teillä pumppu ja auto molemmat on kaikessa rauhassa saanut 'kylmetä' eikä pumppu ole tästä ottanut nokkiinsa?
Juha
Ymmärsit Juha ihan oikein. Olen toki laskenut kaikki vedet pois sekä säiliöstä, että lämminvesijärjestelmästä. Kaikki hanat ovat olleet auki ja joskus niitä puhaltelinkin, koska hanaan voi jääädä vesihelmi, mikä ehkä halkaisee jakopatruunan (korjattavissa aralditilla tai vastaavalla). Pumpulle tai paisuntapullolle en ole koskaan tehnyt mitään.
Tämä EI VARMASTI ole asiallinen ohje, mutta näillä on menty kohta 15 vuotta enkä ole järjestelmään kajonnut muuten. Vain yhden kerran jouduin antamaan siemenvettä, että pumppu lähti toimimaan. Olen pitänyt aina huolen siitä, että mihinkään ei ole koskettu, ennenkuin vedet on kaikkialla sulaneet ja sisätiloissa on ollut useamman tunnin n. 20 C. /Ehkä näin ei saisi neuvoa tai edes kertoa. Toisaalta painejärjestelmäthän ovat saattaneet muuttua vuosien aikana. Taidan olla laiska ihminen ja saat asialisiakin ohjeita.
Tyhjään aina hanat auki ja pakkasventtiilin kautta. Pumppua käytän jonkin aikaa eli ehtii imeen imuputken tyhjäksi ja tuon paisuntasäiliön ( akku kuten ne sanoo ) pulputtaa tyhjäksi. Sitten vielä märkäimuri solukumi tiivistyksellä imeen tuosta pakkas venttiilin poistoputkesta auton alta ja joka hana erikseen vuorotellen auki niin kuuma kuin kylmä ja kuunnellen pelkät imu pihinät. Samoin pitää pumpun käydessä tuo WC ns. huuhdella eli mg venttiili avata jotta imut imee senkin tyhjäksi. TULEE YLLÄTTÄVÄN PALJON VIELÄ PUTKISTA VAIKKA NE TYHJÄÄN VAPAALLA LASKULLA AUKI KAIKKI KESKIASENNOSSA. ELI PUTKIIN JÄÄ n. 0,5 -1 välille. Paine ilmalla vesi vaan menee putkesta toiseen.
Nuo putket osittain kudosvahvistettija ja pää linjat PVC kovaa. Surlfloon imu suodattimeen jää n. pikkusen eli vajaa puolilleen. Tyhjään senkin varmuudeksi ja kierrän takaisin valmiiksi. Kerran olin unohtanut ja jääty, mutta ei rikkonut mitään. Meillä se on fiksussa paikassa eli roskis tilan alapuhjan alla. Muutin pohjan niin, että nostamalla kulmasta laittamastani nupista pohja nousee pois ja kaikki näkyy edessä. t: Upi
Tietämättä pumppusi tarkkaa tyyppiä arvelen että suodattimeen jää aina vettä. Välttämättä se ei rikkoudu, mutta mahdollisesti kyllä, päätellen siitä että sitä varaosana on hyvin tarjolla.
Tämä oli vastaus kysymykseen ja siihen perusteluna omia kokemuksia sekä toimintatapoja:
Mulla on linkin mukainen Fiamman pumppu. http://www.subito.it/caravan-e-camper/pompa-acqua-fiamma-superflow-126-pro-camper-barca-padova-93460910.htm
Pumppu asennetaan pystyyn pumppupuoli alas. Kuten kuvasta näkyy jää suodatin puolilleen vettä vaikka miten puhaltelisi. Aika monta talvea se kuitenkin on siellä autossa ollut eikä ole rikkoutunut.
Jokunen vuosi sitten säiliöstä pumpulle johtava kudospäällyteinen letku oli siellä olevan vesitipan ansiosta löystyttänyt pumpun päässä olevan klemmarin ja siellä keväällä oli vuoto.
Siinähän kävi niin että nyt joutuisin joka tapauksessa avaamaan kalusteita ja tarkastamaan ko. klemmarin aina keväällä joten teenkin sen jo syksyllä ja samalla irroitan toisenkin puolen letkun sekä vien koko pumpun autotalliin talveksi. Mun autossani hommaan menee viitisen minuuttia.
@timppa
Jos et ole varma siitä, että pumppu on varmasti sula, niin älä käytä.
Muuten on vaara, että joudut haistelemaan sähkön hajua.
Minun Surflon ole kerran aukaissut. Siinä on kumikalvot ja läppäventtiilit. Mielestäni tuo kestää jäätymisen rikkoutumatta, saattaa olla että nuo kalvot joustaa niin että jäätyneenä käynnistäminenkään ei riko pumppua. Mutta pumpun vesiliittimet on periaatteessa samaa kamaa kuin kaikki muutkin letkujen liittimet, ja ne sanoo veden jäätyessä sisällään, naks. ;)
. Eli mielipiteeni on että ei se jäätymistä kestä.
Tyhjäksi olen päästellut ja puhallellut letkustoa pielellä paineella paineilmalla. pari kertaa vesi on silti jonkin jatkon tai takaiskuventtiilin halkaissut. Aivan pirullinen vahinko, kun sen yleensä huomaa vasta seuraavalla matkalla ollessa, lattian matto on yhtäkkiä märkä.
Totta on että vettä jää putkistoon normityhjennyksen jälkeen paljon. Tavallista koti imuria ei saa käyttää, vesi menee imurin moottoriin ja aiheuttaa vaaraa ja tuhoa.
Käyttäjän lisäys viestiin 27.12.2014 klo 12:16:04 Tarkoitin: Tavallista koti-imuria vesiputkiston imutyhjennykseen EI pidä käyttää. Vesi menee imurin sähkömoottoriin sisään, ja aiheuttaa vaaraa sekä tuhoa.
Edellisessä autossa oli moinen pumppu. Pumpun päässä ollut painekytkin hajosi. Nyt en muista, johtuiko jäätymisestä, vai mistä...
Koko pumppua ei tarvinnut uusia, sillä amazon.com sivuilta löytyi uusi painekytkin edullisesti.
Moi
Kertokaapa nyt mistä sitten puhaltelette ja/tai imette? Hanojen päästä ei onnistu. Vai oletteko purkaneet puolet tiskipöydästä ja/tai lavuaarista päästäksenne hanoihin johtaviin letkuihin käsiksi? Boilerin tyhjennysputki auton alla johtaa boileriin; imujen ja puhallusten teho loppuu siihen. Ei varmuudella johda mitään imua boilerin läpi letkustoon. Vesisäiliön tyhjennysputkessa sama juttu; johtaa seuraavaksi raikasvesisäiliöön, joka tietysti vielä merkittävästi isompi kuin boileri eikä imuteho siitä mihinkään jatku eli siis; millä ja mieten olette puhaltaneet tai imeneet? Ei ihan äkkiä kirkastunut..
Pumpun tarkemmasta mallista ei ota Erkkikään selvää, paitsí että on Shurflo. Sen verran tekstiä näkyy. Niin helvetilliseen paikkaan laitettu. Vaikuttaisi olevan metallikuorinen.
Itse olen puhallellu hanojen päästä, kunnes boilerin tyhjennysletkusta räpsähtelee ilmaa. Pumppua ajelen tyhjänä minuutin verran. Vettä jää järjestelmään jonkin verran, mutta niin vähän, että veden jäätyessään ja laajetessaan sillä on tilaa laajeta eikä riko laitteita. . Käyttööönotettaessa talvella, kuten edellä mainittu, riittävä lämmitys, että putkistossa ja pumpussa oleva kaikki jää on sulanut. Hyvin on toiminut
Avaat vaikka keittiön hanan ja annat pumpun pumpata vedet pois, sen jälkeen hana kerrallaa putket sen verta tyhjäksi kun tulee. Ja lopuksi kaikki hanat ja pohjaventiilit sekä pakkasventtiili auki ja annat pumpun pyöriä hyvän tovin. Ja jätät kun olet valmis jokaisen hanan ja venttiilin auki. Sfulo kyllä kestää pyörittää tyhjänä vaikka vuorokauden jos akussa riittää potku eli sinulta loppuu hermo ennen kuin pumpusta. Tuon kun olet tehnyt, istut sohvalle, puhaltelet hengityksen tasaiseksi ja unohdat koko jutun kevääseen asti jollet välillä autoasi käytä.
T : Masi
Tuo Surflohan on kalvopuppu, joka kyllä tyhjenee riittävästi vedestä, kun sen vain annetaan jonkin aikaa pumpata vielä sen jälkeen, kun säiliö on tyhjentynyt vedestä. Eikä se ota kuivakäynnistäkään nokkiinsa, kuten keskipakopumput.
Tässä Masin ja Matin neuvot, joilla olen n. 15 v selvinnyt, kuten alussa kerroin. Vaikea ottaa kantaa, jos pumppuja on muutettu, enkä tähän hätään saa edes sitä tyyppinumeroa esille. Helppohoitoinen on ja ollut luotettava. Useamman kerran talvessa on jäätynyt ja sitten taas lämmityksellä sulatettu. Sitten taas toiminut, kun vettä on laskettu säiliöön.
Olen toista mieltä pumpun kuivakäytöstä. Ei taaatusti tykkää moisesta. Oheisessa linkissä on hyviä kuvia joista selviää toiminta.
https://www.google.fi/search?q=shurflo+pump+piston&espv=2&biw=1920&bih=955&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=6refVMKhLYnsUvyfgKAL&ved=0CEAQsAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=uFhtnLyJUcQ5iM%253A%3BOxKZh9IivB_NqM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ekmpowershop25.com%252Fekmps%252Fshops%252Fekm_tiger%252F4735702c-0c09-4312-9e28-14b878ffc185%252Ffiles%252Fpump0001.png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.spraytech.uk.com%252Feducation-centre-16-w.asp%3B465%3B307 Ja pumpun venttiilisarjoja myydään varaosana http://www.bertolini.co.nz/94-390-05.html
@timppa
"Vesi on vanhin voitehista" vesipumpulle. Ei tykkää Surflo kuivakäytöstä, mutta kyllä siitä veden voi poistaa käyttämällä.
Olen omakohtaisesti ja omakustanteisesti opetellut Surflon jäätyneenä käyttöä ja huonosti kävi. Kytkin autossa virrat päälle, enkä muistanut pumppua, jossa oli hieman jäätynyttä vettä. Pumpun sulake ei palanut, mutta moottori paloi
Timo on aivan oikeassa. Tämä Surfilo näyttääkin olevan omintakeisempi kalvopumppukonstruktio, kuin ne muut, joihin olen elämäni aikan törmännyt. Tässä mallissa edestakainen kalvon liike saadaan siis aikaan pyörivän moottorin ja veden voiteleman vinolevyparin avulla perinteisen solenoidin sijaan.
Eli ei kannata sitä lutkuttaa kuivana ainakaan vuorokausitolkulla.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.