- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Alustansuojaus
Alustansuojaus
Onko sitä kellään kokemusta auton alustan suojauksesta? Auto kun seisoo kaiket päivät märän nurmikon päällä, niin luulis ruostuvan. Vuoden vanha Byrsner Nexxo 564.
Olen henkilöauton suojauttanut, ja joskus itsekkin suojannut. Omatoimi hommassa on se hyvä, että on aikaa kunnolla alustan antaa kuivua pesun jälkeen, ennen käsittelyä. Mutta jokatapauksessa suosittelen hyyvään liikkeeseen joka suojaa. Alustan puuosia ei saa massata, vaan suojata sitä varten olevalla suoja-aineella. Esim tetlesin alusta terva. Itse auton runko on tärkeä massata, jotta kulkemisen kiven ynnä muu kuluttavan suojaus toimii Jos puuosat massaa, niin haihtuva kosteus ei pääse pois. Ulkona ei auto lahoa seisoissa altapäin, jos ei anna alustan olla lumikinoksen peitossa, vaan ilma pääsee alla kiertämään. Toivopoika
Laita muovi auton alle, pressukin käy. Muovi estää maan kosteuden nousun ylös etenkin tilanteissa, kun maa leutoina päivinä sulaa.
Tein omaan autooni uutena ruostesuojauksen alan liikkeessä. Samalla suojasivat alustan.
Nexxon vaneerit kestävät ilman suojausta, mutta levyjen päät on syytä olla suojattuna. Mikäli niissä on tehtaan jäljiltä puutteita, kannattaa reklamoida takuuseen.
Toivopoika kirjoitti mm:"Omatoimi hommassa on se hyvä, että on aikaa kunnolla alustan antaa kuivua pesun jälkeen, ennen käsittelyä"
Noinhan se on, jos on itsellä kunnon paikat ja laitteet. Karmeimmat kokemukseni ovat jostain 80- luvulta ulkopuolisten ruostesuojaajien rahastuksista. Paha näitä kahta tapausta asettaa järjestykseen.
Oli jätetty alusta kokonaan pesemättä ennen suojauksen ruiskuttamista. Huomasin asian jo ennen laskun maksamista, kun jokun klöntti tipahti suojaamon pihalle ja alta paljastui hiekkaa. Koko homma meni uusiksi ja kävin tarkistamassa ennen ruiskutusta, että alusta oli puhdistettu ja kuiva.
Toisessa tapauksessa oli uuden muuttoauton ( CX 20 TRE) ruostesuojaus tunnetussa merkkiliikkeessä ja lysti maksoi paljon. Suojauksessa ei ollut mitään vikaa, mutta kun ryhdyin vaihtamaan alle talvirenkaita muutamaa kuukautta myöhemmin, niin renkaiden pultteja ei tahtonut saada millään auki. Ilmeni, että 20 pultista 18 oli vedetty "väärälle kierteelle" ja pultit olivat pilalla. Koska autossa oli alumiinivanteet ja erikoispultit, niin ne maksoivat nykyrahassa melkein kympin kappale. Liike ei tunnustanut virhettään. Onneksi pulttien kierteet olivat pehmeämpää ainetta kuin napojen kierteet.Koska olen rakennellut autoja pienen ikäni, niin siihen jäi kokemukseni ruostesuojausliikkeistä. Kun on kunnon laitteet painepesurista ja kompurasta lähtien, niin saa muutaman satasen päiväpalkan kun tekee suojauksen itse. Tietää ainakin mitä saa.
Reilut vuosi sitten vaihdoin nykyisen matkakulkimeni, joka on otettu liikenteeseen 1998. Vein sen Säyneisiin yhden miehen pajaan, joka tekee talviaikaan hallissaan suojauksia.
Vein lauantai-aamuna ja kävin hakemassa auton seuraavana perjantaina. Auto oli ylhäällä siten, että pääsin näkemään alle. Lisäksi sain cd:n, jossa oli kuvat auton alta pesun jälkeen ja kaikki "ylimääräiset" poistettuna. Eli tiesi mistä maksoi. Pesun jälkeen auto kerkesi kuivaa ja samoin massauksen jälkeen kerkesi kuivaa. Hintaa tuli hommalle 1100 €:a. Olin ja olen ollut tyytyväinen
vanerien päät ilman suojaa. Oikeen. Niihin se suojaterva, ei missään nimessä massaa. vaneripohjan voi. jos haluaa massata, ja kun rungon massaa, niin siihen menee massaa. Vanerien päädyt hengittävät kosteuden, mikä niihin imeytyy. terva on kesällä sulkeutuneessa tilassa, mutta talvella "halkeilee" ja pästää kosteuden pois Kosteus rakenteissa on luonnollista jossain määrin, mutta sen on päästävä pois. Kotona aikanaan ajoin omateko rampeille toisen sivu, ja toisen sivun kahdella tunkilla ylös, ja kunnon pönkät. Sitä ennen pihalla toinen sivu ylös, ja pesu harjaa avuksi käyttäen molemmat puolet vuoron päältä. Kun sivu on ylhäällä, pyörät pois. Kuivuttua sivut maalarin teipillä, ja sanomalehellä suojaan, ja sitten massaamaan. Ei luiian vahvasti, ettei ala valumaan. Kova, aikaa vievä homma, ettei jaksa enää alkaa. Vien ooppelin liikkeeseen varmaan ensi keväällä Toivopoika
Olen aina ruostesuojauttanut omistamani henkilöautot ja katsastusmiehet ovat aina kehuneet niiden pohjan hyvää massausta ja ruosteettomuutta. Samoin ruostesuojautin ensimmäisen matkailuautoni, joka oli peltikuorinen ja siis myös peltipohjainen, mutta en nykyistä, seuraavista syistä:
Autoni lienee ihan samaa tyyppiä kuin Jorma Myllyn auto, jos tuossa aloitusviestissä on yhden numeron virhe (siis Bürstner Nexxo T569 eikä 564). Tuo lukuhan ilmaisee auton pituuden senttimetreissä. Sen käsikirjassa sanotaan muistaakseni niin, että sen suojauksiiin on käytetty tehtaalla 25 kg suojausaneita. Se jo panee miettimään, tarvitaanko siihen vielä jotakin lisää.
Pelkään, että puoli-integroidun, paljolti vaneripohjaisen auton alustan suojaus tavanomaisessa ruostesuojausliikkeessä sisältää arvaamattomia riskejä. Vaikka liikkeen omistaja-yrittäjä olisi kuinka asiantunteva, sen käytännön työn voi tehdä kuitenkin joku vähemmän huolellinen harjoittelija, joka ei osaa varoa esim. rikkomasta pohjavanerin pintaa tai jotakin muuta painepesurilla, suihkuttamasta ruostesuoja-ainetta osittain myös vaneripinnalle ja tukkimasta sillä joitakin matkailuauton pohjassa olevista rei'istä. Jos joku tarpeellinen reikä menee tukkoon, sitä on vaikea huomata ennen kuin siitä on aiheutunut vahinkoa.
Jos joku haluaa sanoa, että pelkoni on täysin aiheeton, voin vain todeta, peltikuoriaiseni suojauksessa sattui yhdenlainen vahinko painepesurivaiheessa ja ruostesuoja-ainetta oli mennyt pohjassa olevasta kondenssivesiaukosta asunto-osan ilmastointilaitteeseen, mistä sitä jouduttiin toisessa liikkeessä myöhemmin puhdistamaan.
Kannattaa käydä kurkkaamassa ennen massausta vaikka jonkin reilun 10 vuotta vanhan piirongin alle, jota ei ole massattu ja katsoa mitä näkyy! Ja huomioituna että tämän päivän Ducatoissa ruostesuojaus on parempi kuin esim 244 malleissa. Heitän omana mielipiteenäni että massauksesta voi olla ainakin asuntoosan puolella enemmän haittaa kuin hyötyä kun "ammattimies" ruiskii kaikki ilmareiät ja läpiviennit, sähkörappujen moottorit , putken päät ym ym massalla peittoon niin on ainakin kelju rassata ja pakkaavat muhimaan siellä massan alla ! Myöskään tuon vanerilattian alaosan massausta en suosittele, koska lattian toisella puolen on muovimatto ja jos toiselle puolen laitetaan hengittämätön muovimainen massa niin kuinkas käy vaikkapa leivälle umpi muovipussissa , no homehtuu tietty ! On parempi että rakenne "harvenee" ja hengittää ulospäin ja tuo vaneri ei kyllä yleensä lopu auton elinaikana jos on laadultaan vain kelvollista alunperin! Ja tuon ohjaamon osalta voi sanoa että pakettiautoissa on palkit tosi vahvaa terästä ja enpä muista nähneeni yhtään matkailuautoa 2000 luvulta jossa olisi koria tai kynnyksiä vielä tarvinnut hitsailla tai että olisi edes kunnolla kukkinut eli ohjaamon alustan osaltakin menee kyllä raha hukkaan massauksessa!
Puuosien masaus on tosiaan turhaa, jopa haitallista. Juttelin karavaani huollon miehen kanssa. Ihmetteli, kun yli puolen saan tuhannen autojen runkoa, ja keulaa ei suojata. Ne tehtaan suojaukset ovat etelän teille.. Niissä on nykyään vaan maali, ja jokin vaha. Mutta sekin ratkaisee, aikooko yli kuuden- kymmenen vuoden autoa pitää. Toivopoika
Kolmen vuodenajan vaararin on turha autoaan massata ellei halua lisää ääneneristystä.
Mun rippikouluikäistä saa tulla katsomaan aivan rauhassa. Ainoastaan vararenkaan rauta on pintaruostessa. Taka-akselissa tehtaan paperinen tarra loistaa valkoisena, yksikään pellin reuna ei ole tippaakaan väriään vaihtanut.
Kuvassa etulokasuojan takaosan reuna juuri äsken kuvattuna, jotain pikeä on pikkuisen reunaan jäänyt.
@timppa
Pekka kirjoitti:" Ja tuon ohjaamon osalta voi sanoa että pakettiautoissa on palkit tosi vahvaa terästä ja enpä muista nähneeni yhtään matkailuautoa 2000 luvulta jossa olisi koria tai kynnyksiä vielä tarvinnut hitsailla tai että olisi edes kunnolla kukkinut eli ohjaamon alustan osaltakin menee kyllä raha hukkaan massauksessa! "
Totta joka sana. Toki on jokaisen oma asia maksaa vaikka tonni jonkun vuoden välein m- auton alustan ruostesuojauksesta, mutta mitään tarvetta tai perustetta en ole sille löytänyt, vaikka kyseessä on jo ikääntynyt Ducato Maxi vm 2000. Ainoastaan takajousien etupään kiinnityksiin on ollut tarvetta lisätä suoja- ainetta, koska ne "päät" ovat alkuperäisalustassa alttiina "kivitykselle". Muuta osaa alustapalkeista suojaa niiden sijainti korirakenteen suojassa ylempänä..
Katsastusmies on jonkun kerran kehunut alustan hyvää kuntoa. Tosin olen kevään suolakauden jälkeen pessyt alustan painepesurilla, mikä ottaa aikaa n. 1/2 tuntia.
Henkilöautot ovat paljon tarkempia suojauksesta. Yhdessä (XM) on sinkitty alusta ja se on pitänyt hyvin pintansa ilman käsittelyjänikin.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.