Pari kysymystä Hymer Camp 55 TDI 2,5 C25 -92
JOKI MIIKKA
17.12.2014 05:02
Ostin tollasen laitteen kokeeksi viime vuonna,kun kiinnosti tämä karavaanaritouhu ja mukavaltahan tämä tuntuu,mutta ennen kun ostan jonkun C:alkuisen värkin (tuskin koskaan) pari kyssää tosta nykysestä:Moottori nostaa kierroksia ittekseen
ajon aikana (harvoin) ,kerran konetta tyhjäkäynnillä lämmittelin ja kierrokset nousi itsekseen reippaasti,sammutin koneen ja homma pelasi normaalisti uudelleen käynnistymisen jälkeen
,mistä johtuu?Missä mahtaa olla jääkaapin 12 V sulake? Apumiehen penkin alla olevat sulakkeet näyttäs olevan ok,Konetilan sulakkeihin en ole vielä perehtynyt
T:MJ
HÄMÄLÄINEN MARKKU
17.12.2014 16:00
Olethan tietoinen, ettei jäkaappi toimi 12V:lla muulloin kuin auton ollessa käynnissä, muutoin jääkaappi tyhjentäsi akun aika pian.
Ohjaus jääkaapille ja asunto-osan lataukseen otetaan yleensä laturin D+ navasta, eli samasta joka menee latauksen merkkivalolle.
Kerron yleisellä tasolla kun en tunne tuota versiota, eri vehkeissä voi olla poikkeavat ratkaisut.
Jääkaapin sulake on yleensä samassa missä muutkin asunto-osan sulakkeet ovat.
Asunto-osan sulkkeet evät ole yleensä konetilassa.
Moottorin käyntiin en osaa ottaa kantaa, täällä on myös moottoriasiantuntijoita jotka ehkä vastaavat.
Mikä alusta on kyseessä Ducatoko?
JOKI MIIKKA
18.12.2014 07:56
Kiitos vinkistä.Ducato,Citroen C25,Peugeot J5 samalla alustalla tietääkseni.
MJ
HAAPANEN TIMO
18.12.2014 09:22
Juu, alusta on samanlainen, mutta sitikan ja pösön kone on tykkänään eri kuin Ducaton.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 18.12.2014 klo 09:29:09
Citikka
https://www.youtube.com/watch?v=dSmKjsglg2E
Ducato
https://www.google.fi/search?q=Ducato+2,5+td+Moottori&espv=2&biw=1280&bih=675&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Y3ySVIe6M6XMygOi_4GQDQ&ved=0CEUQsAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=jGWax00uAOdaaM%253A%3BLLjiF5TSgIPb_M%3Bhttp%253A%252F%252Ffotos.marktplaats.com%252Fkopen%252F4%252F26%252FUJNeUYawlSpOujzHtULNng%253D%253D.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fdiensten-vakmensen.marktplaats.nl%252Fa%252Fdiensten-en-vakmensen%252Fauto-en-motor-monteurs-en-garages%252F2517-tomcar.html%3B726%3B545
KERTTULA PEKKA
18.12.2014 17:54
Minulla oli samassa koneessa samat oireet aikanaan, pösön asentaja sanoi se saa jostakin ilmaa polttoaineen sekaan. Se ehdotti että ohita se kannen päässä oleva polttoaineen lämmitin koska siellä saatta olla esim halkeama. Sen jälkeen kierrokset ei nousseet itsekseen. Ei myös lämmittämätön dieselkään tuonut ongelmia talvellakaan.
JOKI MIIKKA
18.12.2014 19:36
Kiitos neuvosta.Kaverilla on pösön J5 ja oli tehnyt samoin,kuin sinäkin.Dieselin lämpötilasta ei pitäisi tulla ongelmia,kun en aja talvisin.
MJ
HÄMÄLÄINEN MARKKU
19.12.2014 17:17
Vaikka täällä ei saisikaan mainita toista saittia, niin kerronpa kuitenkin tuolla
http://karavaanari.org/
sivustolla käsitellään myös paljon tekniikkaa ja sinne kannatta myös alottelevan karavaanarin kirjautua (miksipä ei myös kokeneemmankin).
Molemmat sivustot palvelevat karavaanareita, eikä se ole keltään pois jos lukee myös muita palstoja, oppiipa samalla tästä harrastuksesta enemmän.
JOKI MIIKKA
19.12.2014 23:17
Kiitos Markku ehdotuksesta,sitä vaan on jumiutunut tällä yhdelle saitille.Ja aika hyvät vastaukset jo täältä sainkin.
MJ
SAUKKO ERIK
23.12.2014 19:03
Heippa, tässä on vm -90 sähkökuva. Apukuskin penkin alla on neljä sulaketta, joista 1 menee jääkaapille. Niinkuin oli aikaisemmin mainittu niin jääkaappi saa virtaa sittan vasta kun moottori on käynnissä ja lataus toimii K3 vetää kun lataus toimii, ja käynnistysakku toimii virtalähteenä.Ylin punainen sulake menee jääkaapille F1 sulakkeen kautta.
JOKI MIIKKA
24.12.2014 04:56
Kiitos hyvästä selvityksestä ja tämä sähköpiirrustus on mahtava juttu,näkee kokonaisuuden.Eipä ole pakko ruåttista ollutkaan hyötyä pariinkymmeneen vuoteen.
Mutta täsmentäisin vielä alkuperäistä kysymystä.Kun auto oli minulle uusi,jääkaapin 12 v kytkimeen tuli valo ajon aikana (selvisi minulle myöhemmin,että toimii vain ajon aikana).Nyt se ei enää pelaa ja lähdin selvittämään vikaa "helpomman kautta" elikä sulakkeesta.Ei tota kaappia 12 v:llä tule silti juuri käytettyä,mutta sais pelata kun kerran on olemassa.Hyvää Joulua ja terveiset yövuorosta.
MJ
TOIVONEN MARTTI
24.12.2014 08:53
Tarkista nyt se mahdollisuus että tuossa laturista tuohon asunto-osan sähkökeskukseen tulevassa D+ -johdossa oleva sulake olisi palanut. Mun Ducatossa on tuohon laturin merkkivalolle menevään johtoon laitettu ryöstäjä ja sen perään heti sulake. Jos tuo sulake jostain syystä palaa ei kaappi toimi. Ja siis sulake on konetilassa, ei asunto-osassa.
mot
HAAPANEN TIMO
24.12.2014 09:43
Mulla myös ollut samanmoinen Pösö, Samat oireet, sammuilikin välillä kun kaasun nosti. Laitoin siihen sähköisen naftapumpun ohittaen sen esilämmittimen.
@timppa
JOKI MIIKKA
26.12.2014 20:52
Jos jostain saa tietoa,niin täältä.Kiitos teille kaikille! Ilmoittelen keväänmittaan,miten remontit onnistui.
Tosta talvisäilytyksestä on ollut paljon juttua.Lämmintila tai katos tietysti paras,mut kun ei ole.Viime talvena peitin auton kylmästi pressulla ja kosteuden poistaja sisään,Hyvin talvehti,ei tullut hometta,eikä hajuja.Nyt kokeilen samaan tapaa.Lämpötilan vaihtelut pahin kosteuden kondensoija näillä keleillä,pidetään sitten kesällä luukut auki.
Siis se märkä tulee ulkoa,ei auton sisältä.
MJ
Käyttäjän lisäys viestiin 26.12.2014 klo 21:08:36
Sorry,olis pitäny avata uusi ketju ton talvisälytyksen suhteen.
TERVO JARI
26.12.2014 22:35
Ilmaväli on tärkeä katon ja pressunvälissä, tuon välin tarkoituksena on ylläpitää ilmanvaihdon toimiminen läpi talven . . .
Ilmavälin voi toteuttaa monella eritavalla, tuossa yksi esimerkki:
http://www.va-varuste.fi/fullview/vacaravan/