nokian kitkarenkaat?

KNAAPI JUHA 08.12.2014 15:23

Onko kokemuksia Nokian kitkoista matkailuauton alla ympärivuotisessa käytössä. Luin läpi noita vanhempia keskusteluja mutta vastauksia ei oikein löydy. Olisko kumiseos tai kuviointi sopimaton tai hyvin kuluva kesäajoon?

ROSTEN MIKA 08.12.2014 16:31

Ei matkailuauton mutta maasturin alla kyllä kokemuksia ! Nokian kitkat laitoin uutena eräänä syksynä alle ja oli loistavat koko talvijakson pari vuotta sitten, mutta kun keväällä asvaltti suli ja lämpes niin vaikeudet alkoi. äärettömän uraherkät ja "vetelät" kuivalla alustalla, vaikka koitin erilaisia rengaspaineita ! Talven jäljiltä näyttivät lähes uusille mutta kesä ajoa noin 10 tkm. niin olivat entiset ! (Sulivat alle kuumana kesänä)

Eli en suosittele kesä käyttöön pohjolaan tehtyjä kitkoja, keskieurooppa kitkat vissiin kesällä kestäs mutta talvella melko surkeita !

Mika

LEPOLA SAKARI 08.12.2014 17:03

Minulla on asuntoautossa Michelinin kitkat toista talvea alla. Kun nämä talvet ovat mitä ovat niin sulalla kelillä suurin osa ajellaan. Renkaat ovat mukavat ja hiljaiset mutta vähän vetelämmät kuin Michelinin Campingit jotka kesärenkaina ovat. Nokialaisista kitkoista minulla on paljon kokemusta henkilöautoissa. Niillä olen ajanut myös kesällä eikä ne mitenkään ole alle sulaneet. Eivät ole hyvien kesärenkaiden veroiset mutta kyllä niilläkin pärjää.

AHJOS TIMO 08.12.2014 17:19

Tutkin tänä syksynä Nokian Renkaiden sivustolta, minkälaisia renkaita he suosittelevat matkailuautooni kesä- tai talvirenkaiksi. Hakutulos: ei minkäänlaisia!

LEPPIKANGAS MARKKU 08.12.2014 17:31

Mun autossa, 4,5 tn ja n. 8 m on talvirenkaina Nokian kitkat ja kesärenkaina tehtaan Saksassa asentamat Michelin kitkat. Ennakoitava ajotavassa ja varalla takakontissa ketjut. Keski-Euroopan kitka kestää kesällä kyllä matkailuajoa = n.90 kmh tai alle.

Viime vuosituhannella aloin kitkailemaan ja niissä pysyn!

Leppis
VÄLIAHDE JUSSI 08.12.2014 18:59

Kitkoilla minäkin ajan merkki selviää huomenna, ei niitä continentaaleja ollutkaan tässä kuormassa sekin,selvisi tänään.

SILJAMÄKI ANTTI 08.12.2014 19:22

Minä sain asiantuntevaa palvelua rengasliikkeessä. Vaihtoehdoiksi (nastat) tarjottiin Michelinejä ja Nokian uutta C3 rengasta. Myyjä konkretisoi eron kysymällä "painotatko pitoa vai renkaan jäykkyyttä". Valitsin pidon. Kaupat tehtiin Nokialaisista. Molempien merkkien saatavuus on ollut melko heikko, eli tavaraa ei ole. Nokialaisia tulee nyt myyntiin.

KNAAPI JUHA 08.12.2014 19:42

Onkos noissa Michelinin Agiliksissa kaikissa M&S merkintä? Ei oikein tahdo selvitä nettiä selaamalla. Minusta näyttäisi, että Agilis 81 rengasta myytäisiin sekä nastarenkaana että kesärenkaana.

Täältä luion keskusteluista että esim. Janhosen Matilla on ollut hyviä kokemuksia Agiliksista.

Minulla on tyhjillään yhdet Sprinterin vanteet ja ajattelin ostaa vaikkapa käytetyt kitkarenkaat Etelä-Euroopan matkaa varten kevättalvella. Noita nokialaisia olisi käytettyinä kaupan helpommin. Talven ajan täällä piikkipyörillä.

HAAPANEN TIMO 08.12.2014 19:57

Jos aivan keväällä menee niin olisiko ympärivuotinen siihen ratkaisu.

http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=78560037.136.19418&sowigan=GAN&Breite=225&Quer=70&Felge=15&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&Transport=T&tyre_for=&x_tyre_for=&m_s=3&suchen=Hae%20rengasta&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&sort_by=preis

Sellaisiahan ne kesärenkaan näköiset M+S misukat ovat.

@timppa

HELLSTEN KARI 08.12.2014 20:27

On omakohtaista kokemusta nokian kitkoista. Pinnaltaan jokseenkin uudenveroiset Nokian kitkat meni kulumisvaroittimille matkailuauton etupyörissä yhdessä kesässä 10 tkm aikana. Olen yhden kesän ajanut myöskin pikkuautolla Nokian kitkoilla, mutta siinä en samanlaista kulumisilmiötä huomannut kuin 3,4 tonnin matkailuautossa.

Matkailuautoa en talvirengaskaudella käytä, mutta pikkuautolla olen kitkarenkailla ajanut jo 10 talvea (joista 8 Nokialaisilla) ja paluuta piikkipyöriin ei enää ole.

KNAAPI JUHA 08.12.2014 20:29

Tuolla Timpan antamalla linkillä en löytänyt lainkaan Michelin enkä Nokian -renkaita. Sitten kun panin hakuehdoksi 16 tuumaa, loppuivat vaihtoehdot lähes kokonaan noista ympärivuotisista.

En vissiin osaa käyttää sitä hakukonetta.

VEIJOLA ESA 08.12.2014 21:55

bridgestone blizzak w 800 kitka 113 kestävä ja miellyttävä rengas kesään 1800 kg akselipainolle. Nokian WR C cargo 119/121 (euroopan kitka) toimii suurillakin painoilla 2300 kg akselipainolle suomen kesässä. Eivät sula alle.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.12.2014 klo 21:57:26 koko oli 235/65/16

KORHONEN PAULI 09.12.2014 09:53

Tuolla vähän tarinaa. pkk http://www.caravan-lehti.fi/?x38898=56491

LEPOLA SAKARI 09.12.2014 10:25

On totta että kulunut kitkarengas ei ole yhtä hyvä kuin uusi kesärengas kesäkelillä vaikka kitkassa olisikin vielä kulutuspintaa reilusti jäljellä. Mutta jostain syystä vertailu tehdään käytetyn kitkarenkaan ja uuden kesärenkaan välillä yleensä. Jos verrataan kulunutta kesärengasta ja kulunutta kitkarengasta niin silloin puhutaan oikeasta asiasta. Suomessa voitaisiin aivan hyvin luopua nastarenkaista kokonaan ja satsata teiden kulumisesta syntynyt säästö liukkauden torjuntaan. Tulisi kesäkelilläkin autoilu turvallisemmaksi kun ei tarvitsisi ajaa nastarenkaiden syömissä vesiurissa. Mutta Nokian renkaat on liian iso tekijä jotta sen bisneksiä voitaisiin horjuttaa asfalttikartelleista puhumattakaan. Se on melkoinen säästö autoilijalle jos samoilla renkailla voisi ajaa läpi vuoden. Ja suuri tappio rengasfirmoille ja kaikille jotka tästä nykyisestä rengasruletista hyötyvät. Amerikassakaan ei käytetä nastoja vaikka sieltä löytyy kelien puolesta paljon hankalampia talvia kuin meiltä.

LATVALA MARKO 09.12.2014 21:18

Ihan riippuu, missäpäin Suomea sattuu asumaan. Jos vaikka Oulun eteläpuolella, niin ihan varmasti ilman nastojakin pärjää mainiosti. Mutta ei ainakaan ihan vakavasti kannata ehdotella vaikkapa Muonion kavereille ilman nastoja ajoa. Sielläkin ilmastonmuutos vaikuttaa ja vesijäätä on tiellä huomattavasti aikaisempia vuosia enemmän. Ja siihen kun vielä yhdistetään, että tienhoitokalustoa on aivan liian vähän, niin ehkä ne nastat kuitenkin sais olla.

HYTÖNEN RAIMO 10.12.2014 00:11

Eihän kitkarengasta ole kesärenkaaksi tarkoitettukaan, kesällähän pärjää vaikka silestonella ellei poliisisetä satu huomaamaan. Siis kuivalla kelillä, sateella kaikki on toisin.

Kitkarengas on käyttökelpoinen sulilla pääteillä, mutta lumisillä ja jäisillä sivuteillä niiden kanssa on helposti nahnikassa. Jos pitäisi lähteä liikkeelle pieneenkin ylämäkeen niin siinähän istus kuin p**** Junttilan tuvan seinässä (kokemusta on). Itsekukin voi testata yrittämällä matkailuautolla vaikkapa Kolin Sokos hotellin pihaan ja lähes vastaava tilanne on Rukalla.

Vasta eilen oli malliesimerkki vaikeasta ajokelistä. Ajoin joitakin kilometrejä persoonapiilillä mutkaista ja mäkistä sorapintaista sivutietä, jonka pinnalla kiilteli sentin parin paksuinen sateen kostuttama jääkerrös. Eipä olisi tullut mieleenkään lähteä sille kitkarenkailla. Onneksi oli alla nastarenkaat, joten ongelmia ei tullut.

LAUKKANEN MAURI 10.12.2014 06:42

Siis kitkarenkaat vastaan nastattomat,olen nyt ajellut vain kahtena talvena noilla Nokian kitkoilla,,nyt on alla nuo Nokian parhaat kitkat R2 SUV /225/17/60 mallit.

Olin maanataina maakunnassa töiden takia,päätiet oli sulat,mutta syrjäteillä polanteita ja sitten ne mökkitiet peilijäällä.

Onneksi on neliveto ja hyvät renkaat ja hyvä kuski,oli suuria mäkiä ja nekin peilijäällä,ei soran sirua tiellä,mutta ei ongelmia,eikä niitä nastoja kaivattu!.

Tien päässä oleva talo ja siellä oleva rouva kertoi ,ettei taksit lähde hakemaan/tuomaa lapsia kouluun,vaikka niin pitäisi tien liukkauden takia?. No taksejakin on erililaisia,kuin niiden kuljettajakin.

Mutta ei tarvii mennä Rukalle testaamaan niitä as,auton katkoja,tai kuskia,meillä tällä Kuopiossa on tuo Puijo,se on hyvä testipaikka ,minullakin meni vaihtoon ne Micelinin kitkat,kun en pääsyt mäkeä ylös?. Koska siinä keskellä mäkeä on risteys vasemmalle kääntyville ja sittenhän sitä joutuu vaikka pysähtymään siinä ja kitkarengas etuvetoisessa piirongissa lipsuu kai?.

KOISTINEN TOIVO 10.12.2014 07:30

Itsellä ei ole kokemusta kun brikkestonen blizzakeista puolen kymmenen talven ajalta etuvetoisessa henkilöautossa. Siinä ne toimivat hyvin. Mutta peilijäällä piti hyvin varoa, kuten nastoillakin. Kitkat lähtevät lapasesta äkkiämmin ikäänkuin varottamatta. Pari viimestä kesää ajelin sitten kesäisin, kun koveni kumiseos, ja liukastuivat talvikäytössä. Kesällä toimivat ihan hyvin, olivat hiljaiset, ja ei minulla ongelmaa sulamisesta, eikä vesiliirroista. Tosin en ajanut rankkasateella kovin kovaa. Naapuri ajaa nyt toista talvea kitkoilla. Ajoi viime kesän kanssa niillä. Vielä mersun henkilöautossa kuulemma hyvin toimivat. Matka-autossa on hankookin nastat, parin talven jälkeen nastoja on lähtenyt parhaasta renkaasta toistakymmentä. Liimasivat niitä takuuseen. Niillä kilometreilla tulos oli hyvin huono. Ostan seuraavat kitkarenkaat siihen, varmaan ensi talveksi joutuu, mikäli nastakato jatkuu. Nykyään täälläkin on syksyisin, ja keväisin sulaa asvalttia kuukausikaupalla. Toivopoika

SOINI ARI 10.12.2014 11:02

Kitkoilla menen, Misukan Agilis Alpin toimii vallan mainiosti alla. Liekkö sitten apua että vetävillä pyörillä on reilu 2t painoa päällä...

Edellinen kulkine oli Fiuden alustalla, sen kanssa ei edes nastojen kanssa uskaltanut pysäytellä vähänkään pahempaan paikkaan.

HYTÖNEN RAIMO 10.12.2014 15:50

Just. Mauri sanoikin jo miten asia on. Toki Puijo on minullekin lähin testipaikka ja tiedän tasan tarkkaan, että sinne on turha talvikelillä kitkarenkailla varustetulla matkailuautolla yrittääkään.

Omat testikokemukset ihan tavalliselta sivutieltä, jossa auto jämähti pienneen töppyrään kuin liimattuna. Onneksi pääsi kuitenkin peruuttamalla ottamaan muutaman kymmenen metrin vauhdin, että pääsi töppyrän yli. Ja hallitsen kyllä ajotekniikan eli kiinnijääminen ei ollut siitä kiinni..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.