Kesänaftaa tankissa -miten menetellä
RUOTSALAINEN JUKKA
30.11.2014 12:05
Hei alan ihmiset,
miten ehdotatte toimittavan seuraavassa tilanteessa. Tankki on puolillaan kesänaftaa ja auto on menossa talliin (säilytykseen), mutta kevät talvella olisi tarkoitus lähteä liikenteeseen. Arvioisin, että lämpötilat ovat siinä -5 asteen tienoilla.
Huoleni on, että jähmettyykö kesänafta niin, että auto hyytyy.
Mitä tehdä?
Muutamia vaihtoehtoja tuli mieleeni:
Täytän tankin nyt talvinaftalla, jolloin pakkaskestävyys lisääntyy, kun puolet naftasta on talvilaatua
Lähden tekemään reissun, jolloin tankki tyhjenee enemmän ja sitten tankkaan talvilaatua.
Jokin muu kikka 3?
Olisin itse tuon kohdan 1 kannallla, koska kohdan 2 vaihtoehto on enempi vähemmin vain turhaa ajamista.
Erityisesti halaisin kuulla tuon kohdan 1 toimivuutta asiantuntijoilta: tottakai muutakin saa kommentoida.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
30.11.2014 12:17
Mitäpä tuota arvuuttelemaan, tuolta löytyy tietoskin.
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2C2655%2C2710%2C2821%2C2944%2C3361
Katso sieltä
Dieselautoilija valmistaudu talveen (pdf)
ESKOLA PENTTI
30.11.2014 12:32
JANHONEN MATTI
30.11.2014 14:50
Riippuu vähän siitä milloin olet viimeksi tankannut.
Jos viimeisin tankkaus on kesältä niin silloin kesälaadun samepiste on 0 ja suodatettavuus -10 Suodattavuus tarkoittaa alinta lämpötilaa jossa polttoaine menee suodattimesta läpi. (Suodatinkohtaisia eroja toki on)
Eli toimii vielä näillä keleillä.
Jos olet tankannut syksymmällä sinulla on todennäköisesti tankissa polttoainetta jonka samepiste on -5 ja suodatettavuus -15 astetta ja se toimii vallan hyvin näillä keleillä.
HYTÖNEN RAIMO
30.11.2014 14:52
Vaihtoehto 1 on paras (ja helpoin). Jos lähdet seuraavan kerran liikkeelle vasta kevättalvella, niin kyllä se tuolla seoksella pelittää vielä parinkymmenen asteen pakkasessa ihan hyvin.
BACKMAN JUHANI
28.12.2014 18:54
olis tsrkoitus otta kuljin käyttöö vuoden alusta ja tankissa kesä löpöä onko jotain pakkas ainetta tankiin lisäksi että nafa ei jäätyis ja ja pääsit matkaan tankki on puolillaan , muistelisin että joskus isoisän aikaan oli tenttua tai jotain vastaavaa?
JOKINIEMI PETRI
28.12.2014 19:23
Pistä talvilaatua sekaan niin paljokun sopii. Ei se muuta tarvi
RUOTSALAINEN JUKKA
28.12.2014 20:22
Jos olet pääkaupunkiseudulta, niin sää lämpenee muutaman päivän päästä. Silloin suoraan tankkaamaan talvilaatua.
Oma ratkaisuni aloittamaani keskusteluun seuraava: ajoin puolikkaan tankin 1/4:sosaan ja sitten tankkasin talvilaatua.
ASIKAINEN MATTI
28.12.2014 22:29
Matkalla maanalaisesta säiliöstä tankattu polttoaine on "lämmintä" 30 asteen pakkasilla ja toimii paremmin, kuin autossa kylmennyt. Solumuovista kääräisty talvitakki suotimen ympärillä voi myös estää sitä hyytymästä tukkoon, varsinkin jos se on suorassa ilmavirtauksessa.
HALINEN HARRI
29.12.2014 14:20
Huomioi myös moottorin valmistajan ohjeet "lisäaineiden" käyttämisen suhteen.
Jotkin moottorivalmistajat eivät niitä suosittele. Olen tallentanut jonnekin listan, mutta se on varmaan jo vanhentunut kun uusi moottorimalleja on tullut autoihin.
JANHONEN MATTI
29.12.2014 16:40
Juhani
Ei mitään lisäaineita sinne tankkiin.
Diesel-polttoaineessa on kaikki mitä tarvitaan.
Common Rail koneissa korkeapainepumpun kehittämä paine on jopa 1800 bar.
Tämä edellyttää äärimmäisen tarkkoja toleransseja pumpussa ja suuttimissa, joita voitelee vain polttoaine.
Siksi näissä autoissa tarvitaan aiempaa parempi polttoaineen suodatin, jonka haittapuolia on taas se, että kesälaadun parafiinikiteet ei pakkasella läpäise suodatinta, jolloin suodatin tukkeutuu.
Siksi tarvitaan polttoaineen eri talvilaatuja joissa polttoaineen suodattavuus säilyy kovallakin pakkasella.
Wanhat Wehkeet ei olleet niin nökönuukia tuon polttoaineen eikä siihen lisättävien lisäaineidenkaan suhteen, jopa niinkin kuivia ainetta kun bensiiniä ja spriitä käytettiin.
HYTÖNEN RAIMO
30.12.2014 20:17
Nou proplem. Säätieteilijät lupaavat lauhaa koko maahan. Ei kun kulkine tulille ja sen kun päästelet menemään. Tankkaat sitten talvidieseliä (on jo joka asemaalla) tankin täyteen, niin ei huolta huomisesta.
Ja unohda suosiolla lisäaineet, nykykoneet eivät todellakaan niitä kaipaa - pikemminkin ovat haitaksi, ja jos jotain sattuu maksaja istuu ratin ja selkänojan välissä.
TIRKKONEN ERKKI
06.02.2015 20:07
Talven lähestyessä ja talvella kannattaa tankata Neste Pro dieseliä. Pakkaskestävyys -37 astetta. Syyskuusta lähtien pakkaskestävyyttä lisätään -15 asteen kestäväksi. Siitä ne kesädieselit pikkuhiljaa notkistuvat pakkasten samalla kiristyessä.Lisätietoa Googlesta. Hakusana Neste Pro
JUSLIN JANI
06.02.2015 20:11
Neste vähentämässä väkeä ?