Fiat Ducaton I/89 vaihdelaatikko laakerointi

NUMMELA VELI 27.11.2014 18:39

Moi .

Mites yleensä joka on tehnyt vaihdelaatikkoihin remontteja itse . mites käytännössä ducato I/ 89 lootan tasauspyörästön päissä olevat tukilaakerit happaneeko ne yleensä helposti.

Eli täytyneekö ne aina vaihtaa samalla, kun vaihtaa ensio ja toisio akselin päiden laakerit.

käytännön tietoa ,kaipailen.

VÄLIAHDE JUSSI 27.11.2014 18:49

Kun kerran aukaiset kannattaa uusia tai ainakin vähintää tarkastaa missä kunnossa ne on samalla hammaskosketuksetkin,mielestäni kannattaa vaihtaa uusi kunnostettu laatikko jossa,on takuut.

JANHONEN MATTI 27.11.2014 20:54

Ne ei yleensä kulu saman tahtiin kun viitosen pään laakerit. Asialla saattaa olla yhteys laakerin voiteluun. Asiaan voi vaikuttaa myös se, että vaihdelaatikon muut kuin viitosen toiminnot tapahtuvat laakerin välissä, kun taas viitonen on ikään kuin laatikon ulkopuolella.

Kunto tietenkin ratkaise vaihtotarpeen.

Kun auton vuosimalli on tuo niin kannatta tarkastella asiaa siitäkin näkökulmasta kestääkö laakerit niin kauan kun auto muutenkin kestää.

VÄLIAHDE JUSSI 27.11.2014 21:45

Matti Meinaako että, laatiko pitää purkaa ja katsoa kuntotarve,kyllä mies joka on noita aukonut tietää aukomatta miten sen pitäisi pelata. Siinä suhteessa oli kumma kysymys eihän 89 vielä vaha ole ja jos,sillä ei vielä ole ajettu kuin,alle 150.000 km. Tietenkin noissa käytetyissä riippuu miten se on pidetty ja huollettu. Mulla vm 90 1,9 eikä,mitään huolta ajettu 200.000 pintaan muistelen. Kumma kyllä ei edes ruostetta.

JANHONEN MATTI 27.11.2014 22:21

Jussille ja vain hänelle.

Näin sinä kirjoitit "Kun kerran aukaiset kannattaa uusia tai ainakin vähintää tarkastaa missä kunnossa ne on samalla hammaskosketuksetkin,mielestäni kannattaa vaihtaa uusi kunnostettu laatikko jossa,on takuut":

Ja näin kirjoitit vastaukseni jälkeen

"Matti Meinaako että, laatiko pitää purkaa ja katsoa kuntotarve,kyllä mies joka on noita aukonut tietää aukomatta miten sen pitäisi pelata. Siinä suhteessa oli kumma kysymys eihän 89 vielä vaha ole ja jos,sillä ei vielä ole ajettu kuin,alle 150.000 km. Tietenkin noissa käytetyissä riippuu miten se on pidetty ja huollettu. Mulla vm 90 1,9 eikä,mitään huolta ajettu 200.000 pintaan muistelen. Kumma kyllä ei edes ruostetta."

Mene muistihoitajalle kuin mieli muuttuu noin lyhyessä ajassa. Vai halusitko vain "rääpiä" kun näit että vastasin.

On kysyjän asia avaako hän sen itse vai viekö tietäjiin tai mitä hän laatikolleen tekee. Kerroin vain laakerit yleensä tuossa laatikkotyypissä Ducatossa kuluu. En leiki selvin näkijää.

Vai nostetaanko keskustelun tasoa vaikka niin, että aletaan pohtimaan hammaspyörien aiheuttamia aksiaalisia kuormituksia ja niiden vaikutusta laatikon etu- ja takapään laakeroinnin kestävyyteen. Tai mikä vaikutus on sillä on, että Ducaton viitosen välityssuhde tekee viitosesta liian "pitkän". ylivaihteen, joka taas kasvattaa laakerikuormaa eritysesti tilanteissa jossa vaihdelaatikkoa käytetään väärin.

VÄLIAHDE JUSSI 28.11.2014 04:10

Matti Kato aloitus päivämäärä ja minun vastaukseni päivämäärä kun, kukaan eisiihen vastannut minä vastasin,mutta et hänelle vaan minulle sopiikin sanoa mene terapiaan.Kyllä sinullakin on aika varata käynti psykiatrille

Minä kerroin hänelle mitä minä tekisin tuossa tilanteessa,noin vuosi sitten, kysyin räjähdys kuvia Fiiatista ja nimenomaan vaihdelaatikosta ja niitä tuli. Minä olen pitänyt sinua aina vähän filmaanava miehenä ja sitä osoittaa taas tuo sinun henkilöön käyvä keskustelutaito kun, ei ole pakkuja niin ei ole. Minä menen muisti hoitajalle miltei joka,päivä ja kuulun muisti liittoonkin.

Tuohon pitkään vitoseen on myöskin saatavissa tiheänpi hammaspöyrä oletin että,tuokin aloittaja tietää Valitettavasti olen huomannut sen että,me voida nostaa keskustelun tasoa

JANHONEN MATTI 28.11.2014 08:15

Jussi katsoin aloitukset

27.11.2014 klo 18.39 alkuperäinen kysymys klo 18.49 Jussiin vastaus klo 20.54 oma vastaukseni klo 21.45 Jussin käänsi kelkkansa

Jatkossa neuvon näin Kysykää Jussilta mitä tahansa ja hän vastaa mitä tahansa.

Olisko kuitenkin syytä lähteä vastauksessaan ensisijaisesti niistä tarpeista mitä kysyjällä asian suhteen on.

VÄLIAHDE JUSSI 28.11.2014 11:45

Matti ota lääke ja rahoitu.Minä varmasti olen tässä porukassa noita harvoja kiertokoululussa opiskeleita.

Lähdin oleteuksesta jos,alkuperäinen kysyjä ei itse nyt jostain syystä pysty sitä vaihde laatikkovaan avamaan miten olisi edullisinta hänen toimia.

Kun kerran taas odotin eikä, siihen kukaan oikein noinkin selvään asiaan ottanut mitään kantaa, niin minäpä otin ja kysyin sinulta ihan asijallisesti mitä tarkoitit.Matti eikö google sanonut sinulle miten ihmisten kanssa keskustellaan. Siiryn nyt jäsen keskustelupuolelle.Tämä saa olla osaltani tässä.

NUMMELA VELI 28.11.2014 14:43

Jotku mainitsee että jotku rattaat on mahdollista laittaa toisinpäin pintojen kulumisen takia.

Haluaisin tarkennusta ,mitä rataa ovat käänettävissä toisin päin vaihdelaatikko on viisivaihteinen ja pakki .

Jotku osat ovat vahvennettuja malleja alkuperäisistä osista . Mitähän osia se mahtaa koskea.

Käytännön tietoa kaipailisin .

yst,ter velimatti

JANHONEN MATTI 28.11.2014 15:56

Noita saamiasi tietoja en kommentoi.

Tästä näet tuon vaihdelaatikon räjäytyskuvan Avautuu kohdasta Ducato .......94 (2,5 ja 2,5 TD)

http://www.tamgears.com/ Pääakseli (401) on mitä on ja sivuakselilla taas synkron pakat määrä suunnan ja boorit rattaan paikan akselilla.

Viitosvaihteeseen on saatavissa rattaita jotka muuttaa 5-vaihteen välityssuhdetta lyhyemmäksi eli muutoksen jälkeen auton nopeus 5-vaihteella hieman hidastuu ellei kierroslukua nosteta. Muutos parantaa viitosvaihteen kestävyyttä.

Tamgears on hyvä paikka hankkia osia ja sieltä saa myös muuta tietoa osista. Vahvennetuista osista en ole kuullut.

NUMMELA VELI 28.11.2014 17:17

Tossa on kyseiseltä sivulta kaapattu kuva jos näkyy vaihteiston vahvennetuista osista . Mitä eivät ole alkuperäisiä vaan paranettuja vahveennettuja.

JANHONEN MATTI 28.11.2014 18:21

No jos niitä löytyy ja ne mitoitukseltaan käy niin siitä vaan.

Ensimmäinen asia tietysti on selvittää mitä osia ylipäätään tarvitaan ja tarvitaanko mitään.

Auton ikä ja tehot huomioiden Itse käyttäisin tarvittaessa vakio-osia ja käyttäisin vaihdelaatikkoa oikein.

NUMMELA VELI 28.11.2014 20:29

No joo mulle auto tuli tasan vuosisitten aika väsyneessä kunnossa, täytyy vaan ihmetellä että jotku pystyy rikkomaan auton niin hyvin. Voi melkeen sanoa että huolellisesti tuhottu hirveitä viritelmiä. Jollen itse olisi niin innostunut asiasta olisi auto todennäkösesti joutunut paaluun . Noissa tämän ikäisissä on se hyväpuoli että pystyy itsekorjaamaan todella paljon.

JANHONEN MATTI 28.11.2014 22:02

Tuon on totta. Nuo d ja td vehkeet on vielä aika helposti TI-miesten korjattavissa. Joidenkin osin saannissa saattaa kohta olla ongelmia, mutta ohi maahantuonnin osia kyllä saa. Joidenkin osin kohdalla maahantuoja - ainakin entinen heitti jo pyyhkeen kehään - laiskuuttaanko, en tiedä.

Jos aikoo autoa pitää ja tilaisuus sattuu sopivaan hintaan kohdalle niin ohjausvaihde, ruiskutuspumppu, vaihdelaatikko, kansi jne on osia, jotka kannattaa ostaa pois kuleksimasta.

Tässä yksi, jo ilmeisesti tiedossasi oleva yhteystieto josta vanhempiinkin Ducatoihin löytyy uusia osia ja kohtuu hintaan. http://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat-Professional-:::3.html?XTCsid=9af1gbuil27p6uvujoba751220

KAARNA PAULI 29.11.2014 00:05

Kysymys ihan muusta Janhoselle,kun ilmesesti olet selvillä noista eurooppalaisista varaosa myyjistä sattuisiko olemaan tietoa mistä voisi löytyä bensatankki peugeot 405 sedan.Suomi kun tuntuu olevan tyhjä noista tankeista,ei uusia eikä ehjiä vanhoja löydy.Kielitaito ei riitä etsimiseen mutta hyvät vinkit kyllä auttais hieman

Pali

KARJALAINEN ALPO 29.11.2014 06:57

Pali, oletko kysynyt oheisesta paikasta?

Varaosaliike Auto-Gallialainen Oy

Metsäpellontie 57 15200 Lahti Päijät-Häme

Puhelin: 03 7331565Fax: 03 7331560Web-sivu: www.auto-artikkeli.fi

JANHONEN MATTI 29.11.2014 10:48

Minä kun en myöskään paljon noita kieliä osaa niin käytän tuota Picasson metodia "minä en etsi, minä löydän" ja matkalla taas omani metodiani - en puhu mutta selviän.

Vanhojen autojen parhaat osien tietäjät löytyy ehdottomasti alan piireissä, eli jonkun automerkin harrastekerhoista. Peugeotillakin on oma kerho. Kaverini joka on viimosen päälle vanhojen autojen ja moottoripyörämies mies - erikoisesti vanhat Buick´t on hänen erikoisalaansa kertoo, että alan miehet pitää tietokonerekistereitä siitä mistä mitäkin osaa löytyy käytettynä ja uutena. Uutena siksi, että kun alan harrastus on kasvanut, on alalle on syntynyt osien uustuotantoa joka valmistaa uusia osia tilausten mukaan vanhoihin autoihin ja moottoripyöriin. Käytännössä mitä osia tahansa.

Peugeot clubin Internet-sivujen osoite on http://www.club-peugeot.com/

Siten on näitä alan yrittäjiä joilla voi olla varaosakauppoja vaikka missä. Tässä yksi sellainen Kellokoskella http://www.rajalinnanauto.fi/index.php

Toimintaperiaate on se, että jos heillä ei itsellään osaa ole niin he tietävät mistä osia saa, ja yleensä auliisti neuvovat.

Yksi hankintapaikka vanhojen autojen osille on rompetorit, jotka Euroopassa ja erityisesti Saksassa on saanet valtavat mittasuhteet. Mannheimissakin rompetorin käytävien pituus on yli 10 kilometriä.

NUMMELA VELI 29.11.2014 11:29

Niin minun ´ducatoni on I - /89 2L pensa 5 Lovinen laatikko . Rattaat on hieman erilaisella välityksellä .kuin D malleissa. Tekee korjaamisesta haastavaa osien suhteen. Olisi hyvä jos saisi jostakin lootan varaosien numerot, lähemmin laakereiden. saisi hankittua valmiiksi ennen laakerointia.

KAARNA PAULI 29.11.2014 13:06

Kiitokset vinkeistä.Matin viittaus rompetoriin on mielenkiintoinen, mutta etäisyys hieman haittaa eikä ole ketään tuttuja jotka olis paikanpäällä.Täytyy selvitellä kuka voisi toimia agenttina.Aina asiat etenevät pikkuhiljaa.Uteliaisuus on ehtymätön luonnonvara.

Pali

JANHONEN MATTI 29.11.2014 13:31

Tässä yksi lähempänä oleva kohde. Jos vaikka sytykkeeksi.

www.classicmotorshow.de

Pitopaikka Bremen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.