Missä autot ja vaunut yhdelle hengelle?

SIIKALA PEKKA 24.11.2014 11:33

Olen pitkään hämmästellyt missä viipyvät yhden henkilön käyttöön suunnitellut matkailuautot ja matkailuvaunut. Yksin reissaavia on paljon, ja sinkkujen lukumäärä Suomessa ja muualla kasvaa jatkuvasti. Silti kaikki laitteet retkeilyautoista matkailuatojen kautta matkailuvaunuihin on suunniteltu ja rakennettu vähintään kahdelle hengelle, käytännössä useammallekin. Jopa aivan pienimmät kopit.

Yksin matkaavalle moisesta on vain riesaa. Esimerkiksi minä en halua nukkua matkailukapineessa 60 cm leveässä sängyssä, ja yhtä vähän haluan nukkua 160 - 200 cm leveässä sängyssä. Kuka siis ensimmäisenä tuo markkinoille auton tai vaunun, jossa on kiinteä kunnollinen yhden hengen vuode ja muu varustus sen mukainen?

Karsastan myös liikaa krumeluuria ja hienostelua. Kuinka moni meistä aivan oikeasti valmistaa gourmet-aterioita matkailukapineessa ja nautiskelee shampanjaa? Kenties olen poikkeus, mutta luulenpa silti että aika isolle joukolle matkaajista herkkua olisivat lämpimyys (viileys), selkeys, toimivuus ja soveltuvuus nimenomaan yhden hengen reissaamiseen.

Olen kuullut että ammattipiireissä ollaan huolissaan erityisesti matkailuvaunujen menekin laskusta. Jospa syynä onkin se, että valmistajat eivät tarpeeksi nopeasti reagoi muuttuviin tarpeisiin? Ehkä heidän kannattaisi tutustua tilastoihin ja ottaa selvää kuinka paljon yhden hengen talouksia Euroopassa on?

Monet pienemmät vaunut ja matkailuautot olisivat pelkällä sisustusen modifioinnolla täydellisiä yhden hengen matkailuvälineitä. Jälkikäteen muuttaminen on todella vaivalloista ja kallista.

AHJOS TIMO 24.11.2014 12:36

Kyllä tuo minun autoni on ihanteellinen yksin matkustavalle, kahdelle se voisikin olla hiukan ahdas: http://goo.gl/gIqFS

Sängyn leveys on 120 cm. Siinä on nukkuessa helppo kääntää kylkeä kun voi vain pyörähtää eikä tarvitse samalla nostaa itseään.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.11.2014 klo 12:38:34 Auton pituus on 5,69 m.

SIIKALA PEKKA 24.11.2014 12:52

Paranisi tuokin, jos vuode olisi 90 cm levyinen ja ohjaamon ja asuiosan välin voisi lämpöeristetyllä ovella sulkea. Mutta ei huono noinkaan! Lienee kuitenkin kahdelle hengelle (ainakin) suunniteltu?

SIIKALA PEKKA 24.11.2014 12:55

Toki tuo sopii yhdelle hengelle paljon paremmin kuin minulla muutaman vuoden ollut seitsemänmetrinen Hobby

MERIKALLIO VELI-PEKKA 24.11.2014 13:37

Hyvä, täysin uudelleen ajateltu aloitus Pekalta.

Noista peltikuorisista retkeilyautoista voisi jotain löytyäkin.

Naapurilla on Casa Carin rakentama MB 316, mistä turhat krumeluurit karsittu ja toimiva sänky yhdelle aikamiehelle, tukeva, topattu väliverho ohjaamon ja asuintilan välissä, suihkua ei ole, kun sitä ei tarvitse, valaistus on erinomainen ja ilmastointi.

Kaiken kaikkiaan hyvä yhdelle, olen mieluillut, kun emäntä ei aina lähde reissuun. Eikä hinnankiroissakaan 30t€, 115t km ajettu automaatti ja virheetön, kaksilla renkailla ja vetokoukulla.

KAASINEN PERTTU 24.11.2014 13:40

Kyllä minun mielestä kahdella erillisvuoteella varustettu 5-5,5metrinen vaunu on hyvä yksinkin vaunulla asuessa 80senttiä leveä vuode jousipatjalla on passeli. Siinä on hyvää myös jälkimarkkinointi muuten se vaunu voi jäädä "käsiin".

SIIKALA PEKKA 24.11.2014 14:18

Totta tuokin. Minulla on pihassa suunnilleen sellainen, mutta parivuoteella. Aika laatikko se on yksi liikkuvalle, ja luonnollisesti energiasyöppö. Kesäkeleillä toki ihan hyvä.

Kuinkahan paljon matkustavaisissa on kaltaisiani, siis sellaisia jotka eivät vaunua tai autoa tarvitse juuri muuhun kuin nukkumiseen?

Ajelin tässä lokakuulla Italian kautta Ranskan Rivieralle, ja kovasti kaipasin kompaktia yhden hengen retkiautoa tuolla matkalla. En niinkään säästämisen vuoksi - hotellithan ovat halpoja - vaan vapauden vuoksi. Olisi ollut kiva ottaa torkut juuri siinä kohtaa missä olisi huvittanut.

Esimerkiksi jonkun huoltoaseman pihassa.

NIEMELÄ PASI 24.11.2014 14:49

Onhan noita pieniä vaunuja esim Hobby 390 ja Hymer Eriba Touring. Sänky n. 140 cm leveä ja pöytäryhmän molemmilla puolilla sopii yksi istumaan. Toinen penkki tietysti on liikaa, mutta onhan se mukava jos joku poikkeaa niin ei tarvitse istua sängyllä.

SIIKALA PEKKA 24.11.2014 14:58

140 cm vuode on kyllä liikaa yhdelle miehelle! Itse asiassa siinä on n. 1,5 neliömetriä liikaa.

Jonkin aikaa käytin pientä Knaus Eifellandia, ja se leveä sänky teki vaunusta hyvin epäkäytännöllisen yhdelle ihmiselle.

KOISTINEN TOIVO 24.11.2014 15:07

Tuota olen minäkin jonkin verran pohtinut. meidänkin auto olisi kolmelle kahdelle- hengelle laitettuna paljon käytännöllisempi. Periaatteessa paras paiskunnan auto olisi jos olisi vaan käätyvät etupenkit, ja pöytä, ja sitten hella jääkaappi pöydän takana. Se kahden hengen takapenkki on aivan turha. Ottaisin pois, mutta sen sisällä on lämmityslaite Toivopoika

AHJOS TIMO 24.11.2014 15:29

Onhan niitä semmoisiakin autoja, joissa ei ole sitä sohvapenkkiä, esim. tämä: http://www.knaus.de/kastenwagen/boxstar/grundrisse/540-road-2-be.html

Mutta kyllä minä yksin liikkuessa istun mieluummin sohvalla syödessä ja esim. tietokoneella työskennellessä. Kääntyvällä etupenkillä tulee helposti kylmä ja kuljettajan penkin pyörittely ruokapöydän tuoliksi vaatii sen uudelleen säätämiseen taas ajamiseen sopivaksi. Jos tuulilasia ei ole peitetty, on mukavampi istua niin päin, että näkee siitä ulos, kuin niin päin, ettei itse näe, katsooko siitä joku sisään.

SIIKALA PEKKA 24.11.2014 16:11

Jep. Mutta jos tuossa autossa olisikin yksi 90 cm leveä vuode parivuoteen sijasta, niin siihen sopisi oikein mainiosti väliseinä, työpiste ja pieni ruokailutaso. Nämä tilankäyttöä koskevat kuviot ovat minulle tuttuja, koska olen maahantuonut ja myynyt työkseni taukovaunuja ja majoitusvaunuja. 220 x 330 tilaan saadan mahtumaan kaikki tarpeellinen hyvinkin väljästi!

Mutta meillä ihmisillä on erilaisia ajatuksia ja erilaisia tarpeita, kuin myös erilaisia mieltymyksiä ja tottumuksia, joten en halua kenenkään ajatuksia tuomita. Minua vain harmittaa ettei markkinoilta löydy ainotakaan juuri minun käyttötarkoituksiini ja toiveisiin sopivaa autoa tai vaunua, ja edeleen ihmettelen sitää ettei valmistupuoli ole huomannut sinkkujen määrän kasvua.

Hinnoillakin on merkityksensä. Pienempi ja yksinkertaisempi tapaa olla halvempaa kuin suurempi ja monimutkaisempi!

AHJOS TIMO 24.11.2014 18:54

Casa Car ja ehkä joku muukin kalustaa retkeilyauton ihan tilaajan toiveiden mukaiseksi: http://www.casacar.com/

SIIKALA PEKKA 25.11.2014 08:48

Noin on asia. Myös moni eurooppalainen suurvalmistajakin tekee tilaustöitä. Standardista poikkeaminen tulee kuitenkin aina kalliiksi. Joten yhä ihmettelen missä viipyvät yhden hengen matkailukäyttöön alusta asti suunnitellut matkailuautot- ja vaunut.

Ns. retkeilyautojen kohdalla puute on jopa hämmästyttävä!

KOISTINEN TOIVO 25.11.2014 08:52

Vaatiikohan suomen rekisteröinti istuimia kaksi, vai riittääkö yksi. Toivopoika

SIIKALA PEKKA 25.11.2014 10:33

Lait toisinaan tekevät yksinkertaisita asioista enemmän kuin kaksinkertaisia. Mutta minkäs me sille voimme!

Minulla on tuossa pihassa 1998 vuosimallin Citroen Jumper H2H2, josta olen kuvitellut eräänlaisen matkailuvälineen yhdelle hengelle rakentavani. Perin tarkkaan on asiaa tutkailtava ennen mihinkään ryhtymistä, juuri lakipykälien vuoksi. Lähinnä kai siksi ettei kukaan pääse yllättäin tulkitsemaan laitetta henkilöautoksi.

Tietämäni mukaan retkeilyauton voi nykyään rakentaa vain uudesta autosta, jos puhumme pakettiautosta.

Mikä siis on sänky, työtaso - tai istuin.

NIEMELÄ PASI 25.11.2014 11:31

Eikös myös käytettynä maahantuotavasta pakettiautosta pysty rakentamaan retkeily-/matkailuauton.

Trafin sivuilla näyttää olevan vaatimukset mitkä matkailuauton pitää täyttää. Tuossa jo toinen vaatimus romuttaa Pekan haaveet vain yhden hengen matkailu autosta. Tai sitten ei jos toisen makuupaikan saa piilotettua istuinpaikkaan.

Matkailuauto

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu majoitustiloin varustettu M-luokan ajoneuvo, joka on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:

istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa) makuupaikkoja (vähintään kahden makuupaikan tulee olla mitoitettu aikuiselle, makuupaikka voidaan muuntaa istuimesta) keittomahdollisuus (sisätiloihin kiinteästi asennettavaksi sallittu ja paloturvallinen, myös sähkö/kaasujärjestelmän tulee olla kiinteästi asennettu) säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).

Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:

Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta. Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) on vähintään 1 875 kg. Mittaus tehdään käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.

Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteita koskevat myös omat säädöksensä, jotka tarkastetaan matkailuauton rekisteröintikatsastuksessa (Trafin ohje Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista).

SIIKALA PEKKA 25.11.2014 11:57

No jaa, kyllä näissä tämän päivän pakettiautoista tehdyissä retkeilyautoissa tuota vuodevaatimusta on tulkittu jokseenkin joustavasti! Samoin muita vaatimuksia, eikä siinä mitään. Niiden kohdallahan on kyse todellisuudessa useimmiten vain tarpeesta saada pakettiauto rekisteröityä useammalle kuin kolmelle hengelle.

Kahden vuoteen vaatimukseen hanke ei taatusti kaadu. Mutta huvin vuoksi voin heittää ilmaan kysymyksen: mikä ajoneuvolaji on kyseessä silloin kun verollisesta pakettiautosta on modifioitu ajoneuvo, jossa on vain kuljettajan penkki ja yksi vuode + liesi + wc?

Kuka osaa vastata, vai osaako kukaan? Saako moisella kapineella edes maanteillä liikkua?

KOISTINEN TOIVO 25.11.2014 21:19

Päivällä näin aikas pienen matka-auton. Liekkö monelle. Sisälle en kurkistanut. Toivopoika

ASIKAINEN MATTI 25.11.2014 22:09

Kun valitsee aihioksi kuorma-auton, ei ole pelkoa, että se rekisteröitäisiin henkilöautoksi. Ja kun sisäkorkeus jää alle 190 cm:n ei se kelpaa matkailuautoksikaan, joten se tulee rekisteröidyksi kuorma-autoksi, jossa on lepo-ohjaamo. Ahdashan se peijooni on, mutta yksin kulkiessa kyllä tila riittää. Ainoa ongelma oli WC, jonka jouduin toteuttamaan laittamalla Porta-Potin tavaratilaan, jossa oli myös polkupyöräteline. Vuotuinen diesel-vero lienee luokkaa 100 € (>3,5 tn), ei käyttömaksua. Ajopiirturi vaadittiin rekisteröidessä, mutta ei tarkastettu sen koommin. Nykyään taitaa olla nopeusrajoitin pakollinen näissä keveissäkin.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 26.11.2014 08:30

Selailin tuota nettikaravaanin myyntilistaa ja hämmästelin, miten kymmeniä pakuista rakennettuja oli saatu rekisteröityä, aivan uusiakin, matkailuautoiksi, vaikka taatusti ei löydy tuota 190cm:n vähimmäiskorkeutta edes vippaskonsteillakaan (40cm ja 40%). Eihän tuota mittausta voi toki hyväksyä kattoluukku avoinna, eihän trafi hyväksy edes muualla Euroopassa yleistä pop-up kattoakaan, jolloin sitä asuiosan korkeutta olisi se 190cm juuri silloin, kun sitä tarvitaan eli parkissa, eihän sitä ajossa tarvita.

MARTIKAINEN OLLI 26.11.2014 09:51

Ajelen enimmäkseen yksin talvet harrastellen Alpeilla Italiassa Espanjassa Lapissa lennellen liitovarjolla, golfaten, lasketellen yms eli paljon liikkeellä. Olen ollut tyytyväinen Casa Car l2h2 M50 -03:een. Väljyyttä keskioleskelutilalla, ei tarvitse pujotella ahtaasti. Perällä vessa, liesi, jääkaappi, allas. Lyhyenä mahtuu ruutuun keskustoihin l. illallinen, iltaelämä, aamukahvi ovat konttausmatkan päässä. Reservaatteihin hakeutuminen joka iltamyöhä veisi vain aikaa. Tankista lämmittävänä vaivaton ja suomen lämpöeristykset verrattuna Eurooppalaisten senttiin. Automaatin puute siinä kuitenkin vaivaa, kun on h.autoissakin niihin tottunut. Joten voisin luopuakin siitä ja siirtyä samantapaiseen maattiin. Kun tuo 70:kin jo lähestyy.

SALO JYRKI 26.11.2014 10:15

Asuintilan ei tarvitse olla auton pituussuunnassa,voi olla myös poikittain silloin jää aika lyhyeksi 40% ja 40cm leveys.Niissä autoissa on yleensä väliseinä,

LEINONEN JUKKA 27.11.2014 07:26

http://www.youtube.com/watch?v=jwFrEcagAFc

NIEMELÄ PASI 27.11.2014 08:07

Tuohon Jyrkin mainitsemaan asunto-osan pituuteen. Varmasti mittaavat asunto-osan mitat, jolloin pidenpi sivun on määräävä kuinka päin korkeusvaatimusta tarkastellaan. Asunto-osa on kyllä suhteellisen pieni, jos pidempi osa on auton leveys suunnassa. Näinhän se monesti on näissä joissa on kikkailtu tällä matkailuauto säännöksellä.

HYTÖNEN RAIMO 27.11.2014 10:38

Onhan noita, esimerkiksi Vokkarin Transporter Multivan. Tehty normaalin Transporterin koriin, joten käsittely ei poikkea normaalista pakettiautosta ja sopii parkkiruutuunkin. Tosin hieman kalliinpuoleinen, mutta niinhän ne erikoismallit aina.

Ja kuten edellä on jo mainittu, tilaamallahan saa millaisen haluaa, mutta rahaa palaa siinäkin.

Jos taas hyväksyy van -luokan matkailuauton, valikoima kasvaa aina valintavaikeuksiin asti.

SIIKALA PEKKA 27.11.2014 12:19

Totta. Lähes mitä tahansa saa, jos on valmis maksamaan enemmän kuin muut. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa että valmistajat ovat unohtaneet sinkut ja muutoin vain yksin matkaavat. Ovat siis hukanneet hyvän markkinaraon.

Ilmiö on sama kuin elintarvikekaupassa; vieläkään ei tahdo löytyä yhden hengen talouteen soveltuvia pakkauskokoja.

Oman matkailutarpeeni tyydyttämisen olen ratkaissut ryhtymällä hieromaan kauppoja puolalaisesta Poksi-vaunusta, josta äärimmäisen yksinkertaisesti saan juuri tarpeisiini sopivan matkustusvälineen.

Matkailu / retkeilyautosektorilta en yhtä helppoa ideaa ole löytänyt. Korostan nyt vielä, että tiedän että siltä sektoriltakin saan mitä haluan, jos olen valmis maksamaan tarpeestani vähintään 25 000 - 60 000 euroa. En kuitenkaan ole.

Hyvää keskustelua tämä on ollut! Kiitän.

ESKOLA PENTTI 27.11.2014 12:37

Kysynnän ja tarjonnan laki, ei se sen kummempaa ole. Sinkkuautoille/-vaunuille on sen verran vähän kysyntää, että ei kiinnosta valmistajia. Sen myötä myös hintataso nousisi melko korkeaksi koska sarjat olisivat pieniä? Kyllähän nuo pienimmät vaunut/autot ovat sellaisenaan hyvinkin passeleita sinkkukäyttöön. Toinen pointti on se, että käytettynä tuollaisen sinkkuauton/-vaunun myynti olisi melko vaikeaa, ostajakuntaa kun on melko vähän?

SIIKALA PEKKA 27.11.2014 13:16

Niin. Miksi kysyntä olisi vähäistä? Sinkkutalouksien määrä Euroopassa on kasvanut valtavasti. Ettei vain olisi niin, että ei ole kysyntää, koska ei ole tarjontaakaan?

Mistä tiedät että yhden hengen käyttöön tarkoitetun kapineen myyminen käytettynä olisi vaikeata? Mistä voimme tietää ostajakunnan määrän etukäteen?

Selailtuani myynti-ilmoituksia muutaman vuoden olen aika vakuuttunut siitä että 2- 6 hengen matkailuvälineiden myynti se vasta vaikeata onkin! Uutena ja käytettynä. 2011 vuoden matkailuatoani, jolla oli ajettu alle 25 000 km, ei halunnut kukaan, eikä kukaan näytä haluavan 2006 vuoden täysleveätä tosi siistiä matkailuvaunuani.

Kiemuraisia kuvioita!

En missään tapauksessa kiistä ettenkö mielelläni ostaisi - yksin matkaavana - tuollaista yli 100 000 euron laadukasta matkailuautoa, mutta eivät riitä kynnet moiseen.

EKROTH-OTALA RAILA 27.11.2014 13:58

Kysymyksesi yhden hengen auto, on esim Fiat Ducato Granduca Scudo. Myynnissä kuvallakin, näyttää olevan Nettikaravaanissa ID 1402996. Olen itse tällaisen omistanut ja se oli ihana matkailuväline joka aina herätti huomiotakin...
Terveisin, Raila

KOISTINEN TOIVO 27.11.2014 14:52

http://www.youtube.com/watch?v=m5sSo9ZFaoc Koskahan yleistyvät Suomessa nämä, nyt kun valtio on sallinut näiden käytön. Toivopoika

ROSTEN MIKA 27.11.2014 15:03

Tommonen "sinkkuboxi" on mielestäni fiksu! Tuohon alle mitsu L200 , toyota hilux tai vastaava jaappanin avolava joko takavetona tai 4wd:nä ja matka jatkuu !!

http://www.blocket.se/jonkoping/Camper_57146471.htm?ca=11&w=3

Mika

KOISTINEN TOIVO 27.11.2014 15:05

http://www.youtube.com/watch?v=0OoC54QRwF0 Entäpä tämä. Oikea tilaihme. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 27.11.2014 15:07

http://www.youtube.com/watch?v=0OoC54QRwF0 Entäpä tämä, oikea tilaihme. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 27.11.2014 15:08

Kyllä vielä oppii uimaan tämä mylly. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 27.11.2014 15:12

http://www.youtube.com/watch?v=OOOm35SoGqw. Onko tämä ees yhelle henkelle. Toivopoika

KELA PÄIVI 04.01.2015 20:44

Onpa todella hyvä keskustelun aihe yhden hengen vankkureista ! Pitäisi ehdottomasti saada yksinreissaaville sopivia malleja. Itsekin tässä mietin mitä toimintoja ja kuinka paljon tilaa loppujen lopuksi tarvitsenkaan matkailuautossani, jos käyttö on pääosin viikonloppuisin luontoretkillä eri vuodenaikoina. Melkeinpä nukkumapaikka jonkinlaisella istuin/pöytäpaikalla, wc ja suihku kyseenalaisia, liesikin. Ne toiminnot voi mahdollisesti hoitaa muuallakin.Ostin kesällä ensimmäisen autoni, Ford-Hymer Campin, rekisteröity viidelle, pituus 7 m. Tilaa siis yksin matkaajalle ruhtinaallisesti. Muuten auto on onneksi turhista hienosteluista karsittu ja mukava ajettava.

KOISTINEN TOIVO 04.01.2015 21:47

Mulla lienee melekeen Suomen pienin matka-auto. Kerran reissuhommissa poistin latan vänkärin penkin, ja laitoin laudasta laverin, niin että mahduin siihen nukkumaan takaistuimella oli vielä yhdelle istuin. Kerran maailmalle töihin ajaessa ajelin mettätielle, ja parkkeerasin ynnä nukkumaan kun väsytti. Oli ohiajava maanomistaja luullut minua kuolleeksi, ja hälytti poliisit koputteleman ikkunaan. Kun kuulivat, että kunnossa olin, ja puhalsin nollat, kysyivät maanomistajalta saanko jatkaa unia, ja toivottelivat unen jatkoa luvan saatuaan. No tämä lie hieman asian vierestä. Mutta ehkäpä kannatta ostaa pieni paku, itse sisustaa, tai sisustuttaa. Nuo korkeakoppiset alta 5 metriset siihen lie sopivat. Toivopoika

HJELM ARTO 06.01.2015 10:08

Olisiko tuo kopan tekeminen kiva askartelu homma.

Jelmi

KNAAPI JUHA 06.01.2015 13:26

Kun ei vaan pakettiautosta erehdy aloittamaan. Voipi tulla kallis veroseuraamus. Henkilöautoksi rekisteröidystä esim pikkubussista on sen sijaan täydet verot jo maksettu.

Se taas käy, että tuo maahan pakettiauton verottomana, rakentaa siitä edellytykset täyttävän matkailuauton ja sitten vasta ensirekisteröi sen Suomessa.

KOSKINEN JANI 06.01.2015 13:36

Nythän eletään sitten jo vuotta 2015 ja veroseuraamukset muuttuivat tämän vuoden alusta. Eli jos verottomasta autosta tekee verollisen niin verotus menee samoin kuin tähän asti on maahantuodulle autolle mennyt, eikä sen uuden arvon mukaan.

Eli jos vaikka tekee kymmenen vuotiaasta maxi ducatosta retkeilyauton niin täysi verohan tuollaisessa on varmaan tonnista kahteen? Eli ei tarvitse kattokorotusta tehdä, muut minimivaatimukset sitten erikseen että saa pienemmän dieselveron.

ASIKAINEN MATTI 06.01.2015 21:01

Onnistuisikohan nykysäännösten puitteissa tekemään 3050 kg:n kokonaispainoisesta kuorma-autosta (esim. Maxi Ducato) lepo-ohjaamolla varustetun kuorma-auton, joka ei täyttäisi matkailuautoehtoja, mutta kylläkin kuorma-auton vaatimukset. Olisi tilaa polkupyörälle, puutarhakalusteille sekä muullekin matkalla tarvittavalle sälälle ja verokin vain dieselvero kuorma-autojen mukaan (<70 €/v ?) eikä käyttömaksua. Haittapuolena kuitenkin vähintään C1-kortti, nopeusrajoitin (?) ja ajopiirturi (?) sekä varsin rajoitetut asumistilat ja sisäkorkeus.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.1.2015 klo 21:35:53 Tietenkin 3550 kg eikä 3050 kg.

KOSKINEN JANI 06.01.2015 21:24

Tuo 3050 piti varmaankin olla 3550 kg. Ja jos on jo valmiiksi kuormuri, eikä tarvitse lisäpaikkoja vaan haluaa vain makuupaikat, niin sitten vain väliseinän siirto(eli uuden tekeminen) ja sille todistus korimuutoksia tekevästä firmasta. Ja voi tuon vaikka itsekin laskea.

Mulla on ajossa vanha (1997) kuorkkiducato 7-hengelle rekisteröitynä ja sehän ei tarvitse edes rajoitinta (vanhempi kuin 1.10.2001). Yksityiskäyttöisissä ei tarvita piirturiakaan. Korkeus tässä on sen muutaman sentin vajaa matkailuautovaatimukseen.

Väliseinän kun on siirtänyt niin siihen tilaanhan saa rakennella melkein mitä vaan, kuten myös tavaratilaan.

Penkkien tekemiseen onkin sitten monimutkaiset säännöt:

6/1997 ja vanhempiin saa tehdä penkit joiden istuinosa pitää olla nostettava, turvavyöt vapaat, ei pakkoa ja saa olla miten vain 7/1997 ja uudemmat, sama kuin edellinen mutta jos on turvavyöt niin sitten niiden kiinnityspisteet pitää olla E-hyväksytyt jossain kohtaa uudemmissa pitää sitten olla E-hyväksytyt penkit+vyöt ja myös penkin kiinnityksetkin. Mutta näitähän on taasen saatavissa pikkubusseista.

Käyttömaksut on tosiaan olemattomat, meillä taitaa vakuutus+verot olla 30 euroa kuukaudessa. Ei kannata seisottamaan alkaa.

SUNDELL REINO 13.01.2015 14:26

onhan noita pieniä vaunuja maailmalla vaikkei meillä täs muutama esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=yFhR9CVul5g https://www.youtube.com/watch?v=EbW-VWuhFSE https://www.youtube.com/watch?v=yqw-geb_60w https://www.youtube.com/watch?v=_ojMgbyCDNo https://www.youtube.com/watch?v=RmkRhqnMwYc

HAKALA SAMI 14.01.2015 11:46

Eihän se toki uusi ollut, mutta mulla oli vuosi takaperin vielä Bürstner 360 TK, Aivan loistovaunu yhdelle hengelle, mutta joskus jos kavereita sattuin mukaan, siihen majoitti neljäkin. Eihän ne variaatiomahdollisuudet haitaksi ole, mutta yhdelle tuo oli aivan loistava. Etupäässä 120 cm pöytäryhmä/sänky joka oli mulla aina sänkynä. Takakeittiö, ja sen vieressä pitkittäin kahden istuttava pöytäryhmä. Tuosta pöytäryhmästähän sai vielä sängyn yhdelle, ja sen päälle sai vielä yläsängyn - joka tarpeettomana taittui seinää vasten kokonaan pois tieltä. Kyllä mä tuota 120 sentin sänkyä pidän kivana yksinäänkin liikkuessa, telkkari kun kuitenkin on jossakin kulmassa telineessä niin siihen voi sitten mukavasti asettua sitäkin katselemaan eikä tila lopu kesken.

Nyt alla LMC 480 Siesta, josta täältä Lukkuhaasta kirjoittelenkin :) Ja edelleen pätevä yhdelle. Takapäässä on toki kerrossängyt, mutta nehän on yksin oleskellessa loistavaa hyllytilaa kaikelle mitä nyt sattuu näin vaunulla asuessa tarvitsemaan. Ja allekirjoittanuthan siis nimenomaan asuu vaunussa, muuta vakituista kortteeria ei tällä hetkellä olekaan.

Ja kun ostaa tällaisen vanhan ... se ei niin kirpaise ottaa vähän sahaa käteen ja muokatakin sitä omaan tarpeeseen sopivaksi. Mikäpä estää ostamasta sen ulkomitoiltaan sopivan, ja sisustukseltaan, melkein sopivan, ja muokkaamaan sen omaan makuun sopivaksi.

KOISTINEN TOIVO 17.01.2015 20:07

Pakettiautohan on autoverovapaa. Mutta niinhän on matkailuautokin. Eikös sitten peltikuoriaisen teko onnistu ilman muuta, jos korkeusmitta täyttyy. Alapituus, ja leveysrajaahan ei ole. Voi siis vaikka hiasesta tehhä, jos korottaa kopin. Kaasuhella, kiinteä peti, ja mitkä ne minimi sisustus vatimukset ovat. Näkyy joskus pikkupakusita tehtyjä retkiautoja. Toivopoika

KNAAPI JUHA 17.01.2015 20:31

Eipä ole Toivo pakettiautot verovapaita. Siinäpä se ongelma.

KOISTINEN TOIVO 17.01.2015 21:51

Miten se vaikuttaa sitten rakentamiseen, jos pakettiautosta on vero maksettu. Mutta asunto-auto on verovapaa En tunne kiemuroita, mutta kiinnostaa asia, että miten autojen sisustajat menettelevät tehdessään peltikuoriaisia suomessa. Toivopoika

HAKALA SAMI 17.01.2015 22:05

Pakettiautohan ei ole veroton, mutta alennetun autoveron alainen. Ongelmaahan ei ole, jos löytyy tuo korotus sun muut lakisääteiset varusteet, joilloin siitä tulee retkeilyauto. Mutta muuten se muuttuu henkilöautoksi, ja sitä koskee taas ihan erilainen verotuskohtelu.

KOISTINEN TOIVO 18.01.2015 13:32

Tuota minä ajoin takaa, että jos saa jostain kyvän kopan, niin rakenteluhan on sitten omissa käsissä. Toivopoika

WIHERIÄKOSKI TERO 21.01.2015 11:20

Minä taas ihmettelen, miksi nykyään melkein kaikki matkailuautot on vaan pariskunnille, melkein kaikissa uusissa on rekisteröityjä paikkoja vain neljä.

Ennen oli sentään rekisteröity 9:lle ja makuupaikkojakin 6.

Itse kun en edes voisi kuvitellakaan reissaavan jos ei istumapaikkoja ole vähintään 6 ja makuupaikkoja samoin.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.1.2015 klo 11:21:41 Ei messuillakaan ollut paljon PERHE-autoja, edes kalliita ja isoja, niissäkin vain 4 paikkaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.