Laki ALOITE !!!

MATTILA JARI 17.11.2014 16:44

MORO !

Kuraläpät pitää saada takaisin autoihin, koska tuulilaseja rikkoutuu aivan liian paljon kiven iskeytymisistä ja lentävistä nastoista. Nykyiset renkaat ja etenkin talvirenkaat kuviosta johtuen, ovat pieniä kiviä täys kuvioiden lamellien välissä. Ihmettelen kuka lobbasi lain että kuraläppiä ei tarvitse laittaa. Tuulilaseja säästyy aivan varmasti jos läpät tulevat pakollisiksi taas. Olisi vakuutusyhtiöt ja autoilijat mielissään mutta tuulilasin valmistajat harmissaan. Suomessa on aivan eri olosuhteet kuin keski-Euroopassa. Tekisikö joku autojärjestö lakialoitteen läppäpakosta ??

POHJANTÄHTI JORMA 17.11.2014 17:53

Kannatetaan, itselläni on viimeisen kahden vuoden aikana korjattu tuulilasia useita kertoja, viime kesänä tuli kuitenkin se viimeinen niitti ja vaihto on tehtävä.

(ei viitsitä sentään huutaa)

VEIJOLA ESA 17.11.2014 18:05

Eikö se ollut Pekka Vennamo, joka totesi, että sorateitä on Uomessa niin vähän, ettei niitä enää tarvi joskus v -87 aikohin.

KOISTINEN TOIVO 17.11.2014 18:43

Nykyautojen renkaat ovat levenneet jo korin ulkopuolelle lähes. Sen takia olisi varmaan hyvä ajatella läppiä takaisin. Omakin kylki tahtoo sotkeutua kurakelillä noiden lättänöiden takia. Kannatan. Myöskin hillintää renkaiden leveydessä. Ei satasen vauhti tarvi peltopölökkyjä alle. Toivopoika

VALTONEN MARTTI 17.11.2014 19:09

MATTILA !

Puhut mieleistäni asiaa. Roiskeläppien pakollisuuden poistaminen oli suuri virhe. Sen sai aikaan Pekka Vennamo ministeriaikanaan kuten tuossa edellä jo mainittiinkin hän perusteli että Suomessa on niin vähän enää sorateitä.

Hän unohti kuitenkin että meillähän ajetaan koko pitkä talvi "sorateillä." Asialla taisi olla myös joitain automaahantuojia jotka halusivat senkin kustannuserän omiin taskuihinsa. Tämä tosin 'mutu-tietoa'

Ikävä kyllä tämäkin on kysymys johon enää on mahdoton vaikuttaa etenkin kun yhtenä läppien poistoperusteena on myös mainittu ilmanvastustekijät.

VÄLIAHDE JUSSI 17.11.2014 19:29

Mitä ne tekee matkailuautossa jossa on n.2 metrin peränylitys? Vastustan taas tyhjää rahanmenoa.Olisi hyvä tietää mikä on SFC kanta tähän hommaan?Taitaa caravan ristely olla tärkeämpi homma paneutua.

VEIJOLA ESA 17.11.2014 20:08

Suojaa ne jonkinverran irtokiviltä alustan alla olevia herkkiä osia, kuten joissakin malleissa muovisia harmaavesipoistoputkia ja muovisia takapuskureita.

HALINEN HARRI 17.11.2014 20:21

Ennen vanhaan nuo tuulilasivauriot syntyivät siten, että edellä ajava tai vastaan tuleva linkosi kiven ilmaan ja sitten siihen ilmassa olevaan kiveen ajaa mäjäytettiin omalla ajonopeudella eli toisesta ajoneuvosta irtoava kivi erittäin harvoin kiihtyy kohti tuulilasia. Kuorma-auton lavaltakin putoavan kiven vauhti hiljenee aika nopeasti vaikka kuormuri ajaisi sallittua maks. nopeutta. Näin minulle fysiikkaa opetettiin, tosin kauan sitten, mutta EU:han muuttaa kaikkia lakeja?

ASIKAINEN MATTI 18.11.2014 21:34

Edelliseessä autossani ei ollut roiskeläppiä ja loskakelillä takahelmaan kerääntyi iso möykky loskaa, joka sitten jäätyi ja jäi sähköjohtojen varaan. No, nehän eivät kestäneet. Korjattuani johdot laitoin myös roiskeläpät ja nykyisessäkin autossani on sellaiset ja edessä lokarit.

Etusäleikön taakse olen laittanut sääskiverkon suojaamaan jäähdytintä ötököiltä ja edellisten autojen nostattamalta kivisateelta. On muuten paljon halvempi kuin jäähdyttimen korjaus. Tosin kunnon turvaväli auttaa kivisadeasiassa ja myös helpottaa ajostressiä. Kokeilkaapa.

PALIN MATTI 18.11.2014 22:26

Olen kasittänyt, etteivät ne roiskeläpät ole kiellettyjen varusteitten listalla, vaikka eivät pakollisia enää olekaan.

Ei siis muuta kuin roiskeläppiä asentamaan...

VALTONEN MARTTI 18.11.2014 22:29

Lainaus:

"Mitä ne tekee matkailuautossa jossa on n.2 metrin peränylitys?"

--Jussi, ne suojaa sitä 2 metrin peräylitystä siinä tapauksessa..

--muutakin ne tekee, siitä joskus.

PASANEN MIKKO 18.11.2014 22:37

Terve Meidän matkailuautossa on roiskeläpät etu-ja takapyörien takana. Elikkä vahvistan Matin sanoman, on sallittu, mutta ei pakolliset.

KILLSTRÖM NIELS 19.11.2014 09:35

Ja minulla edessä vieläpä aika ylös sivulle. Suojaa kuran lentämseltä etuoveen kabiinin etukulmaan sekä astilaudan pääle. Puoli-intekroitu. Änkesin taipuisan kumi/muovisuikaleen lokarin ja suojan väliin. Sikasairaansiistii... vai miten se meni.

-nisse

Käyttäjän lisäys viestiin 19.11.2014 klo 09:38:59 Takana kans, olen aikaisemmassa korjaillut tarpeeksi noita takavalojen johtoja. Ei keräänny loskaa takahelmaan.

HAKALA JYRI 19.11.2014 10:16

Laki pykälä= kats mieheltä kuultuna:: -yli 3500kg asunto-autossa pitää olla roikeläpät (kuten kevyt kuorma-autoissa) -alle 3500kg """""""""""""" ei tarvitse olla ( ei vaahita henkilöautoissa)

Saahan ne laittaa ehkä tärkeimmät on etuvetoautossa edessä niin kynnys alue säästyy tarpeettomalta kulumiselta.

Roikeläppien poisjättöä muistaakseni perusteltiin myös tarpeettoman vesi- sumun tuottajana ( haittaa ohitustilanteissa ja vastaantulevia, joitain säännöksi tullut kuorma-autojen lokasuojiin ja roiskeläppiin = nykyään "karvaiset" sisäpinnat estää sinkoilevia kiviä ja vesisumusuihkua mutta kerää lumiloskaa turhan hyvin)

Sinkoilevien kivien syynä on myös tihenevä liikenne ja tienpintojen rappeutuma

Koskaan ei minun autoon lasiin ole tullut edelläajavan autosta kivi lasiin, aina se on lentänyt vastaantulevan autosta.( Lähivuosien aikana n 4 kiven jälkeä joka vaatii korjauksen ja yksi tuulilasivaihtoon )

Tuulilasi vakuutus maksaa lähes 100€ vuodessa ei kannata jos autossa halpa (n300) tuulilasi minun arvioin mukaan, tuulilasin joutuu uusimaan myös kulumisen johdosta vaikka ei kuuluisi perässä roikkujiin..

jyrih

KYLMÄNEN REIJO 19.11.2014 11:45

Eräs lasifirman johtaja kertoi minulle: Hiekoitussepelin tulo liukkauden estoon on meille Lottovoitto. Tarttuu sopivasti piha-alueilla renkaisiin ja irtoaa maantiellä. Minulta mennyt jo kaksi lasia noiden lohkareitten takia.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 19.11.2014 15:26

"Mitä ne tekee matkailuautossa jossa on n.2 metrin peränylitys?

Mietipäs Jussi millainen painepesu on alustassa käynnissä vesisateella. Takapyöristä lähtevä vesisuihku painaa vettä alustan ja seinä välisiin saumoihin ja on taatusti pahempi tilanne kun suolapussien (joilla tosiaan ei tee mitään) pois jättö talviseisonnassa.

Itse laitoin roiskeläpät ja tein alumiinista suojat jotka estävä tuon vesisuihun.

VÄLIAHDE JUSSI 20.11.2014 18:54

Niihin kun panee vielä valmistus merkit niin hintaa tulee vielä lisää. Onneksi eivät,ole enään pakolliset.

Hämäläisen Markku sitä vartenhan on alusta massat juuri on, ei nuo roiskeläpät ole kuin hyviä ja ilmaisia mainoksia valmistajille he ja heidän lobbarit ne niitä ajaa ei muut.

Kyllä kun alumiini läppä jonkun,jalankulkia silmille tulee ei siitä hyvä seuraa. kumma kun, on mennyt katsastuksessa läpi? Kerro minullekin YV että missä?

HALINEN HARRI 21.11.2014 17:43

Eikös ne peilit mene jonkinverran lisälokareita leveämmälle? En ainakaan ole nähnyt leveämpiä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.11.2014 14:50

Jussi kirjoitin "Itse laitoin roiskeläpät ja tein alumiinista suojat jotka estävä tuon vesisuihkun"

Huom siis laitoin roiskeläpät JA tein alumiinista suojat, en siis tehnyt alumiinisä roiskeläppiä. Sitäpaitsi jos laitan jotakin autooni niin se pysyy siinä esim. nuo roiskesuojat jotka ovat vaakasuorassa ovat kiinnitetty 10 kpl 5mm vetoniiteillä.

Alustan vaneria ei ole yleensä suojattu massalla ja seinän ja lattian rajan massauskin tulee tarkistaa vuosittain.

Voin kertoa kokemuksesta, kun minulla vettyi molemmat taka-alakulmat alakautta tulleesta roiskevedestä

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.