Neuvoa asuntoauton ostoon

VIITANEN KEIJO 13.11.2014 20:01

Olisi tiedossa Adria stargo 665 SP Mersun alustalla v. 2004.Tulisi eläkepariskunnan käyttöön( vuode saisi olla esillä.) Mitä mieltä olette. Hyviä ehdotuksua otetaan vastaan. Kiitos. Keijo

Käyttäjän lisäys viestiin 14.11.2014 klo 09:10:22 Autoa säilytetty sisätiloissa näin kerrottiin.Antakaa vinkejä muista malleista. Olen loppipoka näissä asioissa,kahtena kesänä ajettu retkeilyautolla.Nyt haluaisimme ruokapöyrästä mennä suodaan loikoilemaan.

KARJALAINEN ALPO 13.11.2014 20:12

Jos se on automaattivaihteinen ja vähillä kilometreillä niin ok.

Sisustushan täytyy itse ajatella, että on sopiva.

VÄLIMÄKI JARMO 13.11.2014 20:14

http://www.nettikaravaani.com/adria/stargo-665-sp/1422796 Siisti auto . JV

Käyttäjän lisäys viestiin 13.11.2014 klo 20:16:00 Hintaa kyllä justeeraasin. JV

Käyttäjän lisäys viestiin 13.11.2014 klo 20:57:54 En mää tiä onko tää. JV

ROSTEN MIKA 13.11.2014 20:53

Jos se on tuo JV:n linkittämä niin hienolta vaikutti, paitsi ahtaan oloinen väylä sänkyyn kammettavana. Peruuttamista ja toisen yli kiipeemistä tiedossa ! (jokuhan siitä kyl viel tykkää, ite en)

Mika

VÄLIMÄKI JARMO 13.11.2014 21:02

Ainoo vika musta toi truma, ei aldea mikää voita, JV

AHOLA JARI 13.11.2014 21:33

Satasta sillä ei taida kuitenkaan saada ajaa (Suomessa), vaikka 3 krt ilmoituksessa niin väitettiin - kuva puhuu toista...

VÄLIMÄKI JARMO 13.11.2014 22:31

Sanoppa miksei saa ajaa,mun autos rek.4 ,kokopaino 3500,saa ajaa sataa.mitä viälä ,JV

AHOLA JARI 13.11.2014 23:56

satasen lappu puuttuu perästä. Vaikka otteessa olisikin vauhti kerrottu, tuo tarranpuute (katsastusvaruste) jo estää..

Ilmoituksessa ei ainakaan mainita ABSiä.Yksi ehdoista..

ilmoituksessa ei myöskään mainita airbageistä. Vähintään kuljetajan airbag ehtona..

Nehän on rastiruutuun kohtia tuolla ilmoittamisessa..

KOISTINEN TOIVO 14.11.2014 07:14

Kymmenen vuotta vanaha, ja vähän ajettu. Onkohan sisällä säilytetty. Kannattaa yrittää päästä kattomaan katolle. Myös alapohjaa kannattaa kontata kattomaan Toivopoika

MERIKALLIO VELI-PEKKA 14.11.2014 09:26

Aholalla asiaa optikolle, ilmoituksen ensimmäinen rivi abs ja airback.

Hyvä peli, koska mersun tekniikalla. Tingi kolme tonnia suorassa kaupassa.

Trumatic-lämmitin nopea ja kätevä, helppo tehdä lisäkanavia tarpeellisiin paikkoihin, peruslämmön saavutettuaan tosi hiljainen.

Ostaisin, jollei jo olisi Hyymerimersua, paras yhdistelmä itsellä ikinä.

KÄNSÄLÄ JUHA 14.11.2014 10:31

" 1. satasen lappu puuttuu perästä. Vaikka otteessa olisikin vauhti kerrottu, tuo tarranpuute (katsastusvaruste) jo estää.. "

Tokkopa se mikään nopeusrajoitin on , tätä nykyään ei poliiseja näe häävisti tienpäällä lainkaan . Ne nopeusratsiatkin ilmoitellaan monessa päivälehdissä ja uutisissa etukäteen .

Etelä Suomesssakin joutuu jo turvallisuus syitä ajamaaan liikennevirran mukana oli nopeus mitä hyvänsä - muuta liikennettä hitaammin mateleva matkapeli pistää liikkuvan silmään ja johtaan kuskin ajokunnon tarkistukseen ...

HAUTANIEMI ARJA-TARU 14.11.2014 19:58

Olen pari vuotta nyt ajellut samanlaisella 2005 mallilla, tosin se on manuaalivaihteinen eikä ole ilmastointia. Auto on moitteeton. Sillä varmaan ajais vielä muutaman satatuhatta. Nimittäin jos olisin nuorempi. Asunto-osassa on niitä tavallisimpia koppiautojen murheita. MM jääkaappi on teettänyt töitä jne. mutta ne eivät ole auton vika. Vessa on melko ahdas mutta kun tottuu, niin senkin kanssa pärjää.

/Kallu, Tarun miäs ja autokuski. p. 0440 308 949

UUSIKYLÄ PENTTI 14.11.2014 20:57

Olisi hyvä as-auto myynnissä. Hinta kohdallaan Soittele 0400536786

VIITANEN KEIJO 14.11.2014 21:49

Harmillista,en voi tehdä suoraa kauppaa,on nimittäin vaihdossa Mercedes sprinter retkeilyauto 313 CDI v.2005

HÄKLI HANNU 14.11.2014 21:59

Tuosta 100km lapusta ainoastaan sen verran ja sekin vain oma mielipide.noin 30v. ajelleena vaunuilla ja autoilla että olen ajellut tiekohtaista nopeutta ja yksiäkään sakkoja en ole saanut, elikkä en ole ainakaan kertaakaan joutunut ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen 80km/h ratsiaan, ajan 100km/h jos tiekohtainen rajoitus sen sallii muuten 80km/h missä se on sallittu.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 15.11.2014 13:18

Keijo, minkälaista hintaa pidät tuolla retkimersulla, naapurin ukolla olisi myös myynnissä 316 cdi, 2006, retkimersu ja olenpa harkinnut sellaisen ostoa kakkosmatkikseksi. Naapuri tarjonnut Rintajuopolle ja vaihtoon Jyväs-Caravaniin, vaan kun tiputtavat kolmasosan käyvästä hinnasta heti kättelyssä. Kaupittelee tarvitsevalle, saatanhan se olla minäkin.

VIITANEN KEIJO 16.11.2014 20:37

Jos kiinnostaa ota yhteyttä niin kerron lisää Pyyntö 19.000 0400-110428

KUNTSI KAARLO 20.11.2014 20:35

Katselin pelkästään sisätiloja. Hyvin on samanoloinen - siis -oloinen, ei identtinen - samanikäisen Adriatik 660DPn kanssa ja ne tilat ovat osoittautuneet täydellisiksi. Vähemmälläkin tilalla tulisi toimeen mutta viis siitä. Juuri sisätilaratkaisu on vienyt kaiken kiinnostuksen autonvaihtoon.

EEROLA TEEMU 20.11.2014 23:39

Kaarlon kanssa samaa mieltä. M- autossa sisätilaratkaisut on lopulta kaikkein tärkeintä. Niiden kanssa joutuu elämään eikä niitä saa muutettua miksikään jälkikäteen. Elleivät miellytä heti kättelyssä, niin pois ostoslistalta sellaiset.

On turhaa maksaa 5-10 tonnia lisähintaa mesen alustasta, koska se ylimääräinen paremmuus on vain kuvitelmaa. Monessa mb- alustaisessa meno on huteraa, sittenkin vaikka jousia on vahvistettu. Varaosat ovat kalliita verrattuna markkinoita hallitsevaan Ducatoon, jonka varaosat ovat todella edullisia -jos niitä edes tarvii. Mesessä on kyllä kallis tähti nokalla, joka hämää joitakin. Takavetoisilla yleensä huonot tilajärjestelyt , mistä syystä rakenne on tosi korkea -ja hutera.

Ylimääräinen raha kannattaa käyttää esim. vesikeskuslämmitykseen, mikä tekee autosta myös sopivan talvikäyttöön. Kannattaa katsoa etuosan lämmitysjärjestelyt huolella. Sama pätee autoihin kuin vaunuihinkin. Kerro yksikin todellinen talvivaunu, missä on ilmalämmitys.

Ellet ole m- autoa käyttänyt- siis ei entistä kokemusta. Älä osta ensimmäistä ilman että teet ainakin 2-3 m- autolla muutaman päivän koekäytön. Mielikuvaostoksesta voi muuten tulla kallis. Lähde asunto- osan ratkaisuista liikkeelle.

SOINI ARI 21.11.2014 09:13

Tuosta olen kyllä vahvasti eri mieltä. Aikasemmin olemme menneet fiuden alustalla joka on toiminut noin muuten aivan ok. Vähän epämukava ajaa, vähän meluisa. Mutta toiminut kuitenkin moitteetta. Talviharrastusten vuoksi käytämme matkailukulkinetta myös talvella, vieläpä melko paljon. Tämä seikka ajoi meitä vaihtamaan, tarvittiin takavetoinen ja paremmilla eristeillä kuin mitä meidän Adria oli.

Takavetoisissa ei juuri muuta merkittävää vaihtoehtoa meille ollut kuin tähtikeula. Nyt ei tarvitse jännätä lumisissa nousuissa, etenee auraamattomallakin tiellä hämmästyttävän hyvin, oikein hymy korvissa vs edellinen fiuden alustalla ollut. Muutenkin ajomukavuus on huomattavasti parempi. Suuntavakavuus on parempi, kulku pehmeämpää ja huomattavasti hiljaisempaa. Nyt voi jutella ajonaikana hiljaisella äänellä myös takana istuville, ennen piti huutaa jotta lapsetkin kuuli. Tietenkin integroitu kori voi tuohon vaikuttaa. Peltikeulaa en enää edes ostaisi muutenkaan.

Tilaratkaisuissa en ole huomannut mitään erityistä mitä takavetoisuus olisi vienyt pois vs. edellinen auto. Toki täyttä kaksoispohjaa tässä ei voi olla, mutta eipä monessakaan etuvetoisessakaan ole. Muuten tässä on lattian alla säilytystiloja selvästi paremmin kuin edellisessä jossa ei niitä ollut ollenkaan.

Ottaisin tuon Mersun alustan nyt uudelleen vaikken käyttäsi sitä edes talvella. Ajomukavuus on niin paljon parempi, että se korvaisi korkeamman hankintahinnan, etenkin kun se sama ero säilyy myydessäkin. Ja jos talvella aiotte matkustaa, niin suosittelisin harkitsemaan integroitua koria, peltikeulat ei anna mitään varsinaista hyötyö, vain lähinnä haittoja niin tilojen kuin lämpimyydenkin suhteen. Toki ne on halvempia valmistaa. Yhdessä peltikeulan ja fiuden alustan kanssa säästöä tulee uutena jo paljon, mutta käytettynä ero on jo niin paljon pienempi etten jättäisi asiaa huomioimatta.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 21.11.2014 10:23

Hyvä Ari, nyt mun ei tarvinutkaan kirjoittaa samoja asioita.

Sinänsä kinastelu paremmuudesta on jokseenkin lapsellista, jokainenhan ajaa sillä, minkä hyväksi havaitsee. Tuli vaan mieleeni, jotta montakohan Mersua Eerolalla on ollut omistuksessaan, kun tietää noinkin varmasti arvioida, pari karkeinta typeryyttä poimin pois,

Millä logiikalla takavetoisen tilat olisivat sen heikommat, samat pyöränkotelot ne on etuvetoisenkin takapyörille, kardaani ja perä eivät varasta tilaa, ne toimivat ulkopuolella, ei sisätiloissa.

Toiseksi, ei Mese mitään vahvistettuja jousia kaipaa, hyvin edulliset säädettävät ilmapussukaiset tekevät ajosta vakaan ja mukavan, vieläpä yksilöllisenkin.

Eniten pidän kuitenkin Volkkarin alustasta ja koneesta, kun puhtia on lähes 200 hepoa ja vääntöä 400nm nelivedolla, pärjää märjälläkin nurmella ylämäkeen.

PÄÄKKÖNEN ESA 21.11.2014 13:15

Heippa

Kysyttiin neuvoa, tuli asiallisia vinkkejä ainoastaan Välimäellä ei ollut mitään tietoa asiasta. Ei tänne kannata kirjoitella, jos ei ole kokemusta tai tietoa.

Esa

VÄLIAHDE JUSSI 21.11.2014 16:39

Eiköhän Karjalaisen Alpo Sanonut asian hyvin.Noin uusi eikun liikenteen kohinaan.

VÄLIMÄKI JARMO 21.11.2014 18:36

Nyt mä en tiärä mitää,luin koko ketjun uuresta enkä löytäny pääkkylääsen viisasta tietokirjoitusta mistää,mutta hyvähän jos on edes ajatellu viisaasti,mutta siitä ei saa boitseja.Suutari pysyköön lestissään. JV

Käyttäjän lisäys viestiin 21.11.2014 klo 21:23:07 Mikx sie pääkkönen kirjoitit,kun et oo ollu asias millää lailla tekemisis,lue kaikki uurestaan ennenku alat uittuilla. JV

JANHONEN MATTI 21.11.2014 21:11

Eerola Katso varaosin hintoja ennen kun tuolla varmuudella lausut niistä jotain. Katso vaikka KL-Varaosat sivuilta tai Motonetin sivuilta ja vertaa.

Ja vertaa sitäkin, mitkä merkit niitä osia kaipaa ja missä kilometrilukemissa. Joskushan nämä sivut on kun yhtä Ducaton remonttipalstaa.

KARJALAINEN ALPO 22.11.2014 18:47

Minäkin pistän lusikkani tähän soppaan ja kerron oman kokemukseni ja näkemykseni mukaisen käsityksen asiasta.

Minulla on ollut kaksi vanhaa Fiat-alustaista ja yksi MB-alustainen matkailuauto. Kaikissa on ollut ongelmia ja kaikki ovat tarvinneet korjausta.

Hyvät puolet; Fiat-alusta jämäkkä, jopa kova. MB-alusta pehmeä. MB-hyvin lämmin ohjaamo. MB- Jakopää ketjulla. MB; Takaveto, hyvä kyky päästä mäki- ja muissa vaikeissa paikoissa. Fiat; hyvä ajettavuus huonolla loskakelillä MB.hen vanhempaankin saa ovia Veholta.

Huonot puolet; Fiat; Kylmä ohjaamo, verroinkin kun on integroitukoppa, vetoa keulasta kylmällä ilmalla. Molemmissa sähkövikoja. MB. Keula nousee helposti lumella ja sohjolla ylös ja näin menetetään tuntuma tiehen. MB: tietyissä malleissa alapallonivelet kuluu nopeasti väljäksi. MB:n alusta pehmeä ja verroinkin talvella ja tuulisella kelillä tuntuu kuin "tuuli" kuljettaisi.
Vanhempaan Fiatiin ei ainakaan Oulun Wetteriltä saa osia. Ainoastaan töksähtävän vastauksen ei kone tunne enää. Fiatilla ei pääse liukkaalla mäkiä ylös jos ei saa vauhtia.

Molempiin saa kohtuuhintaisi varaosia, kun jaksaa etsiä. Eikä nuo näytä olevan enää Vehollakaan hirveissä hinnoissa.

Asunto-osahan on sitten oma tärkeä asia, kun on tämän tyyppisestä ajoneuvosta kysymys.

Ajoin molemmilla Fiateilla noin 30 tkm/vuosi ympärivuoden. Joinakin talvina olen pitänyt seisonnassa 2 vkoa - 2 kk.ta.

Tämän nykyisen MB:alustaisen auton vaihdoin syyskyyn alussa 2013 ja siinä oli kilometrejä 68500.

Nyt autossa on 100800 km. Viime talvena seisoi välillä joulukuu-pääsiäinen, mutta oli välillä liikenteessä lyhyitä viikonloppumatkoja.

Jos nyt olisin ostamassa autoa niin se olisi takavetoinen automaattilaatikolla ja vähintäin 2,5 litrainen.

Minulla ei ole kokemusta Fordista eikä Ivecosta, mutta saattaisi nekin tulla kysymykseen.

TURUNEN HEIMO 22.11.2014 19:01

Minusta aika kehnosti ajateltu että nämä sivut yhtä remonttipalstaa. Jos ylivoimaisesti suurin osa matkailuautoista on Ducatoja niin muut jäävät mopen osille ongelmissaankin. Samalla kaavalla ajatellen ongelmia on vain Dettleffs ja Hymer autoissa. Ja hesalaisissa on eniten......

JANHONEN MATTI 22.11.2014 20:08

Heimo pane hakuun sanalla Ducato. Mitä tuleekaan esiin..... Ducato sitä ja Ducato tätä.

POIKULAINEN ESA 22.11.2014 20:46

Neuvoa asuntoauton ostoon. Ei kaikkea kannata omistaa. Olen tullut monesti siihen tulokseen noita romppeita rassatessa.

KARJALAINEN ALPO 22.11.2014 22:41

Minulla jäi sutimaan tuo Heimon viesti?

TURUNEN HEIMO 23.11.2014 09:41

Suurimalla osalla tätä palstaa lukevista matkailuautolijoista on Ducato. Muuta ovat aikalailla marginaalisia. Mikä siinä sitten sutii? Tulee mieleen autokohtaiset keskutelupalstat.

PÄIVINEN UNTO 24.11.2014 09:18

Asunto-autoja on moneen lähtöön , on mosseja ja mersuja . Kuitenkin jokainen valitsee itselleen sopivan ja käyttötarpeita vastaavan .Ei ole Hymerit eikä Dethlessit parhaita eikä Dukadot hunoimpia Kyllä meissä käyttäjissäkin on monenlaisia. Toiset vaan eivät välitä auton hullosta ja hoidosta,eikä ole älyä mitä varten on vaihteet keksitty. Toivoisin jokaiselle asunto-auton hankkijalle onnea hankinnassa koska sijoitus on kuitenkin melkoinen.Terv.UP.

JANHONEN MATTI 24.11.2014 09:49

Tämä lienee jo eilistä, koska ei tuo Adria mersun 156 hv koneella kovin kauan rivissä pysy tuollakaan hinnalla.

Ei auton laadussa jos jätetään se "näyttämislaatu" pois niin hirveän suuria eroja ole - eikä ainakaan niin suuria kun uskotellaan. Hyvin paljon samoista osista kasaan pantuja ne on. Usein laatua tehdään vain polstereilla ja jopa vetävillä teippauksilla, koska ne kiehtoo monia. Pyörän uudelleen keksiminen on kiehtova asia - tässäkin lajissa.

Kuten Unto edellä sanoi niin paljon on kiinni siitä miten autoa käytetään ja miten sitä huolletaan.

Itsellä on kuudes m-auto ja niistä viides korimerkki menossa ja kaikkia on pitänyt sepittää, parantaa ja joitain jopa korjata. Auton paranteleminen voi sitä paitsi olla ihan mielenkiintoista puuhaa, eikä siinä useinkaan rahaa niin kauheasti mene.

Eikä se hieno auto sitä matkan laatua niin paljon paranna kun yleensä luullaan. Pitkillä matkoilla ja etenkin pitkillä ulkomaanmatkoilla auton luotettavuus on tärkeintä ja muut tekijät tulee vasta sitten.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 24.11.2014 11:19

Heimo, tarkkailepa joskus, millä saksalaiset tai norjalaiset ajelevat, eiköhän tuo halpisducato ole ihan meidän oma keksintömme.

Ja Untolle voin aivan omakohtaisena kokemuksena kertoa, että Ducato pyrkii tekemään autonsa mahdollisimman halvalla, osat ostetaan sieltä, mistä halvimmalla saadaan. Omassani oli esim. takaiskarit, mitkä kestvät 30t km, made in Brasil, akku kesti puolitoista vuotta, made in vinkuintia, egr meni kolmesti kahteen vuoteen yms. en edes jaksa muistella. Oli vaan ensimmäinen ja viimeinen Fiat ikinä, huolloissa ei ollut puutteita, autohan seisoi Deltan takuuhuolloissa puolet ajastaan, ennen kuin joku onneton sen osti pois kuleksimasta.

Jostain syystä MB:ssä ei ole ollut mitään murheita ja Hymer tekee laatutyötä korin puolella, on niissä autoissa eroja, usko huviksesi.

AALTONEN JUKKA 24.11.2014 11:54

Olisikohan niin että mersumiehet ei muista niitä korjaamokäyntejään. On "tähtisairaus" tai dementia.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 24.11.2014 13:43

Jukka, ne näkee huoltokirjasta, tällainen dementikkokin. Eipä tuolla ole muita merkintöjä kuin syksyin-keväin tehty öljyhuolto. Ja kun nokallakin pyörii teräsketju, ei mikään kuminauha, saa senkin puolesta olla huoleti.

Turha tästä nyt on elämää suurempaa kysymystä tehdä, laadulla kun näyttää vain olevan tekijänsä. Ja meillä jokaisella on oikeus ja vapaus ostaa juuri se auto kuin itseä huvittaa, itse ostan kerralla toimivan paketin, en sellaista, mitä saa uudesta asti parsia kasaan, kokemusta on molemmista vaihtoehdoista, makuasia sanoi kissa, kun persettä nuoli.

PÄIVINEN UNTO 24.11.2014 16:27

Se noista mersuista eräälläkn diesel-korjaamolla oli sisällä ja pihasa viisi mersua ja eräsa mies kävi kyselemässä mitä mersun syöttö pumppu maksaa. Kaikissa näissä viidessä oli poltto-aineen syöttö laitteet vikana. Että se niistä MERSUISTA. Terv.UP.

YLITALO ASTA 24.11.2014 17:51

7,5 m Intekroitu fiat 2,3 130 hv on nyt uudesta taivallettu 80 000 km ja normi huollot tehty ja yksi ajovalopoltin vaihdettu. Siinä viat, mutta ei tule toista fiattia enää tähän taloon. Autoilijan uranaikoinaan aloitin telivetoisella sisulla ja se ei ollut sen huonompi ajaa tai jousitettu kuin fiat . Ja jos ei aivan persjalkasta sukua ole on polvet aina housuista puhki kun hinkaavat kojetaulun alaleunaa. Fiattiin soveltuu tuommoisella gorillan kropalla varustettu parhaiten.

T : Masi

MERIKALLIO VELI-PEKKA 24.11.2014 19:14

Kurkkasitko Unto, oliko kyseessä tämä Mersun uusin ja kehuttu cdi-versio ja mitä mahtoi olla mittarissa, kuluvia osia lienevät. Omat kokemukseni uudesta Ducatosta ja suht tuoreesta MB:stä. Kyllähän tuon laatueron tunnustaa sokea Reettakin, kuten minäkin, vaikken kumpaakaan auto ole ollut suunnittelemassa enkä rakentamassa, enkä omista kummankaan firman osakkeita. Ei siis ole oma lehmä ojassa, vallankin kun mielestäni paras on Volkkari (Kochin Hansilla on yksi upea myynnissä).

LEPOLA SAKARI 24.11.2014 19:14

Ketjulla se Fiatin jakopää pyörii. Kun ostaa kolmen litran koneella. Ja samoja osia löytää Mersusta ja Fiatista. Valeon ja Boschin sähkölaitteita, polttoainelaitteet Boschilta yms. Autoteollisuus on hyvin keskittynyttä, samoilta alihankkijoilta ostetaan osat. Ja Mersuja kootaan Fiatin tekemillä roboteilla. Nykyään Mersu käyttää myös Renaultin tekemiä moottoreita. Ja kaikilla autotehtailla työntekijöistä vähintään puolet on siirtolaisia. Joten on vaikea enää sanoa minkämaalainen mikäkin auto on.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 24.11.2014 19:20

Saiskos Sakari vähän lähdeviitteitä, kyllä mun tietojeni mukaan Magneti Marelli on Fiiuun sähköt toimittanut ja 2.3 kolmonen (tavallisin) on remmillä, missä Mersussa on Rellun kone ja missä Mersussa iskarit tulee Brasiliasta.

Paljon jäi kysymysmerkkejä tuon kommentin tiimoilta, vaan haitanneeko se mitään, näissä ikuisuuskysymyksissä. Ei puutu enää kuin sanot, että Mersun peltikin tulee Sisiliasta.

JOKINIEMI PETRI 24.11.2014 19:50

Uudessa Csarjan mersussa, käytetään rellun diesel moottoria. Ainakin yhdessä mallissa

VÄLIMÄKI JARMO 24.11.2014 20:25

Eli C-malli poikottiin. ,JV

LEPOLA SAKARI 24.11.2014 21:33

Kolmilitraista lukuunottamatta Fiatin koneet on jakoremmillä. Ja Petri kertoikin Rellun koneista. Minulla on Fiatissa Boschin laturi. Kaverin Mersussa on Valeon laturi. Iskareista en tiedä mutta mikä vika Brasilialaisissa on? Minä olen lentänyt monta kertaa Brasilialaisella lentokoneella ja hyvin pysyy ilmassa. Mersumiehille sellainen kysymys että sanokaapa mikä mersun kone on tehty Brasiliassa? Minä olen ajanutkin sellaisella.

HERRANEN MATTI 24.11.2014 22:52

Minunkin hiivattiin oli kuukausi sitten tuo jakoremmin vaihto. Mielestäni se vaihdettiin, nähdäkseni minua ei jymäytetty.

Hiivatissa ei ole olut noita vikoja, joita melkein jokaisella näyttää olleen pilvin pimein. Nyt ajettu vain 67000 km. Katsastin sen vajaa viikko sitten, ilman huomautuksia, mainintana: siisti ja hienossa kunnossa. Silti vähän kuolaan mersun automaatti Sprinterin perään!

Henkilöautoni on tuo C-sarjan mersu automaattilaatikolla, ja kyllä siinä varmasti on saksalainen moottori, valmistettu 14. 9. 2011 Saksassa.

KARJALAINEN ALPO 25.11.2014 06:15

Mistä sen näkee missä maassa on moottori valmistettu??

KOISTINEN TOIVO 25.11.2014 07:33

Tojota-auton myyjä jutteli kerran, että jos meidän merkissä on huomattu jokin komponentin vika, niin muutamassa muussa merkissä löytyy sama vika. Toiset kertoo. toiset ei. Komponenttivalmistajien samoja osia käyttävät monet merkit Kuten volkkarin konsernin koneissa taannoin. pakkasella huohotus jäätyi. Jos olisi pistänyt pahvinpalan keulaa, niin olisi säästynyt monen tonnin remontilta Naapurilla karehtu mersu, valitti milloin mitäkin vikaa kojetaulu. Yksi ovi ei mennyt lukkoon. Pikku sähkövikaa, se nykymallin väylätekniikka oli murhe.

Sanoisimpa, jotta asuntoauton valinta on aikapaljon mielikuvamarkkinointia erilaisilla lasivitriineillä, sun muilla krumeluureilla. Itse kiinnittäisin hankinnassa varsinkin käytetyssä asioiden toimivuuteen. Korin tiiveyteen, ja kuntoon. Ja mitenkä se ostajan tilanteessa sopii sisustukseltaan hänen tarpeeseen Kyllä suomen, ja pohjoismaiden teillä vielä pääsee kohtuuhyvin liikkumaan, veti, mikä pää veti. Lienekkö niin urakkahommaa lomailu kulkeminen, ettei aura-autoa jouda oottamaan Mulla on olut etuvetoja meleko pitkään, ja hinaamatta kotona nytkin olen Jos sitten pitää päästä, niin... http://www.youtube.com/watch?v=8ZBIQOwNr1I Toivopoika

HERRANEN MATTI 25.11.2014 08:11

Kun olin tilannut uuden auton, sen jälkeen myyjällä on suora yhteys Mercedeksen tuotannonohjaukseen ja näkee tilanteen. Satuin käymään valmistusaikana myyjäliikkeessä, jolloin moottori oli valmistunut. Lisäksi moottorinnumero kertoo valmistuspaikan ja myös päivän.

JANHONEN MATTI 25.11.2014 10:53

Autolla on kantakortti. Siitä tiedot löytyy.

Minulla on tuossa koneella venäläinen linkki, johon alustanumeron syöttämällä saa mercedeksen "neuvolakortin" näkyviin. Siitä näkee milloin ja mistä osista auto on tehty. Olen kokeilut, mutta en oman auton alustanumerolla ja toimii.

TURUNEN HEIMO 27.11.2014 09:36

Tuollaista tietohan ei voi tietenkään jakaa, siihän menee tietäjän maine..

SOINI ARI 27.11.2014 10:17

Toyota-myyjä on kertonut niitä tavallisia myyjien juttuja sinulle..

Edellinen työantajani oli maailman toiseksi suurin ajoneuvoteollisuuden komponenttivalmistaja ja tuota kautta opin tietämään, että samasta osasta eri asiakkaan tilasivat erillaisia toteutuksia. Joillekin riitti hieman pienempi laskennallinen kestoikä kuin toiselle jotta komponentista saisi halvemman. Eli, komponentti on periaatteessa sama ja samoin toimiva, mutta sisuskaluissa tai valmistusmenetelmissä voidaan käyttää parempia tai paremmin viimeisteltyjä tapoja tai olla käyttämättä.

Eli, jos vaikka Toyossa joku komponentti pettää ei se tarkoita sitä että naapurimerkin saman toimittaja saman näköisesessä osassa olisi sitä samaa vikaa, jos se toinen automerkki ei ole hinkunut ihan niin halpaa versiota samasta osasta kuin Toyota. Tämä vain esimerkkinä.

Tuosta matkailuautojen vetotavasta ja pärjääkö sillä vai ei. Tässäkin pätee sama asia. Ei välttämättä kannata pelkän oman subjektiivisen kokemuksen perusteella julistaa että etuvetoisella pärjää Suomen teillä jos jättää kiiruun pois ja odottaa aura-autoa. Kun kyse ei aina ole siitä auraamattomasta tiestä, vaan siitä että jotkut (kuten minä) kiskoo talvella matkailukulkineen perässä isohkoa kelkkakärryä jolla on painoa 1500 - 2000kg. Tuo sitten tarvii saada kiskottua hyville ajomestoille, ja joskus se tarkoittaa sellaisia paikkoja mihin etuvetoisella Fiuden alustalla on vaikea päästä ilman kärryäkin.

Omasta kokemuksesta tiedän että etuvetoisella pärjää talvella tietyin rajoituksin. Tuota aura-autoa joutuu joskus odottamaan (Pohjoisessa ehkä jokunen päivä, varaa reilusti kaasua...), joskus joutuu virittelemään lumiketjuja jotta pääsee edes liikkeelle pihalta. Painavamman kärryn vedon kanssa vaaditaan tarkkuutta ja hyviä hermoja, kiinni jäämisiltä ei voi välttyä, mutta koskaan emme jäänee Pohjoiseen vangiksi kesää odottamaan.

Vaan oli se nautinto ensimmäiset huonosti auratut, mäkiset korpitiepätkät ajella tuolla Sprinter alustaisella. Automaatti hoiti vaihteet leppoisasti, takaveto tarjosi pidon. Osassa jyrkemmistä mäistä aluksi vaistomaisesti jänskätti kunnes oppi huomaamaan, tämähän nousee ilman mitään ongelmia...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.