Regeneroiti.

TURUNEN HEIMO 08.11.2014 15:26

Aiemmmin hehkutulppakeskustelussa oli ohje ohje hiukkassuodattimen puhdistamiseksi ja se ohje oli mielestäni väärä. Onko hiukkasuodattimen puhdistus muka noin epätoivoinen suoritus Fiatissa? Eihän aina edes ole mahdollisuutta ajaa kovaa ja aivan liian korkeilla kierroksilla. Kaiken lisäksi tarpeetontakin, ainakin Fiatin ohjeistuksen mukaan regeneroiti ei vaadi mitää käyttäjän toimia. Regenerointi tapahtuu myös tyhjäkäynnillä. Lyhyesti, suodatin puhdistuu kun ohjausyksikkö lisää ruiskutusta jolloin pakokaasujen lämpötila kohoaa huomattavasti ja noki palaa kuumuudessa pois. Tuhkaa regenerointi ei poista ja tukkeentumisen välttää vain käyttämällä suositeltuja öljyjä ja vähän tuhkaavia polttoaineita. . Nykyisessä m-autossani ei sitä vielä ole vaan seuraavassa ilman muuta ja varmaankin adblue-lisäainella Euro 6 tasolla. Minulla ollut muutama henkilöauto jossa regenerointi tapahtuu ihan normaaliajossa ja sen huomaan vain hieman erilaisesta moottorin käynnistä hetkellisen kulutuksen noususta. Yhdessä haistoi pysäköidessä kumimaisen käryn ja nykyisessä kuuman metallin tuoksu joka oli myös käsikirjassa mainittu.

HALMEENMÄKI JUHANI 08.11.2014 17:39

Voihan sitä noinkin uskoa. Hyvin monessa autossa on kuitenkin ongelmia sen tuhkan poispolton eli regeneroinnin kanssa. Se nyt vaan vaatii 600 astetta sinne hiukkassuodattimeen, ja ei se oikeesti tapahdu Suomen talvessa liikennevaloissa seistessä. Tai no jos on Eolys-nestettä käyttävä DPF niin silloin riittää vaivaiset noin 400 astetta. Ja kattihan alkaa toimia 300 asteessa, noin vertailuksi kuinka kuumia nuo oikein ovat.

TURUNEN HEIMO 09.11.2014 12:51

Tämä ei ole uskon asia vaan faktaa. Tuhka on jo itsessään palamisjäte joten se ei niinsanotusti pala helvetissäkään. Eikä tuo suodattimen tukkiva tuhka ole mitään uunituhkaa. Se mitä dpf:ssä poltetaan on nokea ja ja poltetaan siinä korkeasssa lämpötilassa. Polton on toimittava kaikissa lämpötiloissaa myös tulipalopakkasilla ja ajoneuvon normaalin käytön yhteydessä. Tuohon lämpöön pääsee helposti lisäruiskutuksella. Eolys alentaa polttolämpötilaa mutta se taitaa olla mennen talven lumia, välivaihe kehittyneempiin rakenteisiin,puolitoista sataa euroa litra ja aine on myrkkyä. Ford jonka dieselit on yhteneväiset Psa:n koneiden kanssa ei käytä eolysiä. Fordilta: "Kyseinen hiukkassuodatin on nykyään diesel moottorin varuste, joka kuuluu moottoriin päästöluokka 5 mukaisesti, ja autoa ei saa ilman suodatinta. Kyseistä hiukkassuodatin on huoltovapaa ja sitä ei puhdisteta lisäaineilla, vaan puhdistus tapahtuu ajon aikana tarvittaessa. Valmistaja ei ole määrittänyt vaihtoväliä kyseiselle komponentille." Adblue taas on urealiuosta jolla pelkistetään typen oksideja se ei vaikuta nokeen mitenkään. Jollei uutta keksitä niin kohta kaikissa uusissa dieseleissä on ja on oltava adblue-lisäainekäyttö. Aiheesta on alan paremmissa lehdissä artikkeleita, kirjallisuutta, tutkimustietoa ja tietenkin netti sopivasti suodattamalla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.