Alde 3010 lämmittää olematonta vettä

KOTILAINEN ISMO 06.11.2014 18:37

Pidän alden päällä koko talven. Auton vesijärjestelmä on tyhjä, lämminvesivaraaja myös. Termostaatissa (digitaalipaneeli) on lämpötila-asetuksena +5 astetta. Tähän syksyyn saakka kohta kahdeksan vuoden ajan auton lämpötila on ollut termostaatin asetuksen mukainen. Nyt autossa on koko ajan noin kymmenen astetta ulkolämpotilaa lämpimämpää. Pannu ikään kuin lämmittää olematonta vettä ja lämpö siirtyy osittain patteriveteen vaikkei kiertovesipumppu käy ollenkaan. Termostaatti tuntuu katkovan tämän olemattoman veden lämmittämisen ihan oikein, eli pannu ei ylikuumene. Kun laitan varaajaan vedet ja nostan termostaattilukemat 20 asteeseen, kaikki pelaa niin kun pitääkin. Alden edustajan mukaan kyseessä on ominaisuus ja pannu toimii oikein. Minun mielestä ominaisuuksia ei voi tulla itsekseen lisää. Kohta tuo pömpeli varmaan lähtee itsekseen päällekin ja sekin on vain ominaisuus. Olisikos arvon lukijoilla ehdotuksia mikä mättää?

Käyttäjän lisäys viestiin 7.11.2014 klo 18:40:34 Kiitos arvon vastaajille. Vielä en löytänyt vastauksista apuja. Autossani on lämpö päällä talvella, koska siellä on astianpesukone, jossa on tietysti koko ajan vähän vettä. On ystävällistä arvioida toimintatapojani talvella lämmittämisen suhteen, mutta siihen en käsittääkseni pyytänyt arvioita ja korjausehdotuksia :)

HALINEN HARRI 07.11.2014 11:18

Jos uskot tuohon peruslämmön pitoon niin mikäs siinä. Mieti että kun vaunussasi +5/10 astetta ja ulkona -10 niin mihin muodotuu kastepiste? Siihen seinään, eikö totta? Sitten kun pakkanen kohoaa isommille lukemille kosteus jäätyy ja jään paksuus siellä sisällä muuttuu. Onneksi kaikki jää sulaa keväällä. Olisiko termostaatissa vikaa tai perusasetus muuttunut? Ehkä ko järjestelmän "bulttaus" korjaisi tilanteen haluamaasi tasoon? Mieti näitä.

HAKALA JYRI 07.11.2014 11:29

Onko tuossa lämmittimen ohjauspanelissa, erillinen käyttövedenlämmön säätö, jos on niin vailtsee min lämmön oletan että auttaa ko "ominaisuuteen". vai onko käyttövedensäätö tullut myöhemmin em poistamiseen.

Halinen Harri nyt mainostetaan termostaattia asunto-- vaunihin/--autoihin joka pitää sisälämmön 2 astetta ulkolämpö korkeampana, mainoksen mukaan olis hyvä.

terv jyrih .

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.11.2014 12:19

Miksihän sitä kulkinetta pitää lämmittää talvella, jos siinä ei asuta? En ole yhtään kosteusvahinkoa kuullut jossa kosteus olisi mennyt rakenteisiin sisäilman kosteudesta. Kaikki minun tietämät rakenteiden kosteusvauriot ovat johtuneet ulkopinnan tiivistyksen puutteesta tai vauriosta.

Patjojen homehtuminen voi tapahtua vain lämpimässä, pakkasessa ei tietääkseni homesienet lisäänny. Homehtumista voi välttää tuulettamalla ja jättämällä patjat ilmavasti. Patjojen ym. kuivauksen voi suorttaa parhaiten kun pakkasella lämmittää kulkimen ja sen jälkeen tuulettaa hyvin. Pakkasilma ei sisällä paljoakaan vettä ja kun pakkasella lämmitetään sitoutuu kosteus siihen lämpimään ilmaan joka vaihdetaan tuulettamalla kuivempaan. Kuivauslämmityksen aikana ei siellä kannata oleskella koska ihminen tuottaa kosteutta hengitytksen myötä ja hikoillen, tyhjän kulkimen lämmitys tuottaa paremman tuloksen.

VALTONEN MARTTI 07.11.2014 14:42

Noin minäkin olen asian järkeillyt ja toimia sen mukaan yrittänyt kuin Hämäläinen sen edellä esittää.

HALINEN HARRI 07.11.2014 15:36

Vastaan tuohon +2 astetta lämpimämpänä pitävään termostaattiin. Puurakenteisissa rakenteissa, siis seinissä jotka ovat koko puuta tai puurakenteisia villaeristeisiä (lisättynä tuulisuojin, nykyaikaisen tietämyksen mukaan rakennettuja) on todettu että sisälle asennettu +7-8 asteen lämpötila on parhaiten näitä rakenteita säästävä.
Tuota en tiedä miksi valittu tuo + 2 astetta joka tarkoittaa suht voimakkaita lämpötilan muutoksia talven aikana lämmitettävässä tilassa. Ehkä markkinoija osaa kertoa. Tuo kosteustaulukko on tietenkin paikkansapitävä. Olisin pientenkin kosteusmäärien sisältämistä seinärakenteista huolestunut. Kuten Markku mainitsee sisälläoleskelusta pakkasen aikana, lumen kantautumisesta kengissä jne. Jäällä on lämpötilanmuutoksessa mahtava voima pienessäkin määrässä. Se aukoo seuraavaa kertaa varten sinne lisätilaa. Lisäksi kellähän on ajoneuvo joka on ulkokuoreltaan todella tiivis? Minulla ei ole tutkimuksia asiasta, mutta epäilen vuoden pari käytössä olleen korin saumojen pitävyyttä. En tarkoita pelkästään näkyviä saumoja vaan kaikkia saumakohtia. Parhaiten kori säilyy kun se jätetään kuivana talvea varten tai huolehditaan joka käytön jälkeen ettei sinne jää joutavaa kosteutta.

EEROLA TEEMU 07.11.2014 17:53

Hämäläisen Markun kirjoitukseen ei ole mitään lisättävää. Totta joka sana. M- autoni ovat olleet ulkona kylmässä lähes 40 v ajan, eikä koskaan ole tullut mitään kosteusvaurioita. Koskaan ei seisonnassa ole pidetty minkäänlaista lämpöä päällä eikä koskaan ole edes patjoja kiikutettu sisätiloihin lämpimään. Mitään homehtumista tai hajun muodostusta ei sisustukselle ole tapahtunut. Kokeilin joskus, kun niin kehuttiin, jopa niitä kosteudenkerääjäpurtiloita, mutta ei niihin mitään kertynyt.

Talvella, liikenteestä poiston jälkeen, kun on lähdetty uudelleen pakkaskeleillä matkaan, on lämmitystä pidetty yleensä ennakkoon jopa kokonainen vuorokausi, pakkasesta riippuen. Niin, että sisälämpötila nousee n. + 20C. Vesikeskuslämmityksessähän sen jälkeen myös kaikki sisärakenteet ovat samassa lämpötilassa. Lämpö on silloin sulattanut myös hanat ja muun vesijärjestelmän niin, etteivät hanojen patruunat halkeile ja vesiputkistot ja painepumppu toimivat kuin kesällä.

Ilmanvaihdosta on pidettävä huolta, niin että se toimii kuin kesällä. Katolla olevat venttiilit pitävät itsekin aika hyvin ympäristönsä puhtaana lumesta. Mitään säädettäviä ilmastointiluukkuja ei suljeta, esim. sivuovesta tai auton alta. Itsetuulettuvien kattoluukkujen ympäristö pidetään vapaana lumesta.

Myös akut ( 3 kpl) saavat nauttia samasta kylmyydestä. Niitä ladataan täyteen n. 24 h ennen kuin auto jätetään seisomaan. Ennen käyttöönottoa ne ladataan jälleen täyteen n. 24 h . Puhdas ja täydessä latauksessa oleva akku, joka on TÄYSIN EROTETTU seisonnan ajaksi kulutuksesta päävirtakytkimellä (jokaisella akulla omansa) on vielä 2 kk jälkeen hyvässä latauksessa, vaikka olisi välillä ollut koviakin pakkasia. Nämä ovat vain omia kokemuksia, joten sen enempää en näitä käytäntöjä voi suositella.

POIKULAINEN ESA 07.11.2014 21:03

Jotku kuivaa pyykinkin talvella ulkona pakkasessa ja kuivuu. Ei siinä kuivureita tarvita eikä lämpöä. Itsellä vaunu kylmänä koko talven ei onkelmia. En tiedä missä kaikki lämmittäjät asuu tai pitää härpättimiänsä mutta mun perse ei kestä ok-talossa lämmittää sitä heinälatoa.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.11.2014 klo 21:11:22 Lattia täys aukkoja ja katto myös joita kutsutaan ilmanvaihdoksi. Sama kun lämmittäisi heinälatoa.

VÄLIMÄKI JARMO 07.11.2014 21:25

Ehkä meille tulee lämpimämpi talvi,kun jotkut lämmittää harakoille koko talven,jospa tuo lämpö jäis roikkuun tänne suomen päälle, ,JV

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.