Kokemuksia retkeilyautosta talvella?

PUSSINEN JUKKA 04.11.2014 13:20

Matkailuautossa olen ollut 30 asteen pakkasessa. Silloin tunsi jo talven kylmyyden ja 6kW Trumatic hönki ihan tosissaan.

Kaipaan kokemuksia siitä, että tarkeneeko peltikuorisissa Suomessa myytävissä retkeilyautoissa talvella kun pakkasta on parikymmentä astetta?

Millä konsteilla olette parantaneet lämpötaloutta retkkeilyautossa?

KNAAPI JUHA 04.11.2014 22:45

Minulla on Haaramon Nurmossa valmistama Travel Zip. Auto on varusteltu pakettiautosta. Lämmitin on 2 Kw Webasto ilmapuhallin takatilassa ja kaksi suutinta asuinosassa sekä yksi vessassa. Eristämiseen on kiinnitetty huomiota melko tavalla ja esim. poikittaisen parivuoteen ja takaovien väliin on rakennettu seinä, joka pitää lämmön. Takaoviahan on tosi vaikea saada eristettyä.

Olen rakentanut etuistuinten selkänojien takapuolelle tikatusta ja vanutäytteellä varustetusta (päiväpeitteeksi tarkoitetusta) kankaasta neppareilla kiinnitetyn väliverhon. Se pitää yllättävän hyvin lämmön nukkumapuolella ja kylmyyden ohjaamossa. Verho on kaksiosainen ja normaalisti sitä ei ole tarpeen irroittaa vaan riittää, että sen kokoaa sivuille nyörin avulla. Myöskin liukuoven sisäpuolen varustimme samanlaisella nepparipeitteellä alas lattiaan saakka. Etupenkeille mahtuu muutama kassi ja ulkovaatteita ja kenkiä yön ajaksi. Koirakin mahtuu lattialle nukkumaan.

Toki omistamme paksun ulkopuolisen ikkunapeitteen, jioka peittää sivuikkunat ja konepellin. Sitä on kyllä syytä käyttää jos on reilusti pakkasen puolella. Olemme nukkuneet autossa kylmästä kärsimättä noin 15 pakkasasteilla. En siis tarkoita mitään asumista autossa, vaan reissussa nukkumista yön yli. Yleensä emme liitä autoa ulkopuolliseen sähköön vaan Webasto hoitaa lämmityksen. Laiteakku on 180 Ah ja se riittää jääkaappiin ja lämmittimen tarpeisiin parikin yötä, vaikkei välillä ajaisikaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.