Keskustelu polttoainesuodattimesta toi

HALINEN HARRI 25.10.2014 17:19

mieleeni tuon nykyisissä koneissa olevan "härpäkkeen" joka kai säätelee ilman määrää/seoksen määrää moottorille. Minulla on sekä Rellun 3 l:n ja Fiatin 2,3 l:n koneille molemmille on tuo värkki vaihdettu/aiheuttanut ongelmia. Fiatin koneen syynä voi pitää osin kesäseosta tänä keväänä eli tankkasin sitten kun leudot kelit tulivat ja auto oli korjaushallissa tankin täyteen (n. 50-60 litraa) kunnolla pakkasta kestävää (yli 20 astetta) niin ongelmat häipyivät. Itse ongelma oli sellainen että kone lähti kyllä käyntiin, mutta ei kestänyt yhtään kierroksia vaan sammui. Kun käynnistin sen 3-4 kertaa lopulta ei enää käynnistynyt (pakkasta yli 10 astetta). Myyjän mukaan siellä tankissa oli pakkasen kestävää. Tuo osa joka piti vaihtaa Relluun (vastaava kuin Fiatissa) maksoi muistaakseni noin 400. Kannattaa siis varmistaa ajoneuvon kun ostaa että riittävän ajoissa tankkaa talvipolttoaineen ettei mahdollinen kesälöpö kiteydy tuohon värkkiin ja aiheuta noita käyntiongelmia. Itse osan nimeä en muista, ja se kai esiintyy vain vasta tämän vuosituhannen koneissa.

PALIN MATTI 25.10.2014 17:49

Tuo Harrin mainitsema polttoainesuodatinhan on se ensimmäinen värkki, joka estää polttoaineen pääsyn moottoriin.

Parafioitunut polttoainehan ei sitä läpäise. Pitää vain odottaa ilmojen lämpenemistä ja startata siten koneistot käymistilaan.

Tästä souvista välttyy, kun tankkaa pakkaskestoisempaa polttoainetta.

Muihin härpäkkeisiin ei tarvi koskea.

HALINEN HARRI 26.10.2014 10:12

Vaan toistan: Itse syy ei ollut ko. kiteytymisestä vaan tuon halvatun polttoaine/ilmaseoksen säätäjän herkkyydestä (kenties polttoaineeseen). Löydän kyllä nimenkin sille mutta paperit ovat nyt n. 2000 km:n päässä.

VÄLIAHDE JUSSI 26.10.2014 10:58

Kyllähän se voi ilmamäärän mittaus anturikin olla rikki tai vain likainen.

JANHONEN MATTI 26.10.2014 12:34

Oireet viittaa ilmassamittariin.

Sen ominaisuus on, että kone lähtee käyntiin, mutta ei ota kierroksia tai moottorin ohjausyksikkö kytkee koneen perussäädöille /(tehoja max 50 %) jotta autolla voi ajaa korjaamolle.

Ilmamassamittarin mittauskärjet voi pestä ruiskuttamalla siihen tarkoitukseen tehtyä puhdistusainetta, jota saa mm. Motonetista. Mekaanisesti mittauspäätä ei saa puhdistaa eikä käsin kosketella.

Toinen mahdollisuus on, että polttoainesuodattimen vastusta mittaava anturi reistailee ja ilmoittaa, että suodatin on tukossa. Oireet voi olla samanlaiset, eli kone käy juuri ja juuri mutta ei pysty ottamaan kierroksia. Tämä on se anturi joka kytkee virran (maan) kojelautaan tulevaan merkkivaloon kun suodatin tukkeutuu. Tässä tapauksessahan suodatin ei tukkeudu sinällään, ei vaan läpäise parafiinikiteitä siinä lämpötilassa.

Ilmamassamittari on harvinaisen helppo osa vaihtaa ja niitä saa Axel Augustinilta Saksasta puoleen hintaa siitä mitä ne Suomessa maksaa.

NIEMI SEPPO 27.10.2014 11:55

Just viimeviikolla laitoin lähes tyhjään tankkiin -34c talvilaatua jerrykannusta.. Auto on seisonnassa ja sitä tarvitaan ehkä talvemmalla. Miten pitkä aika tuota on käytettävä tyhjäkäynnillä, että suodatin ja se lauhdutinputkisto täyttyy talvilaadulla? Kone on 2.8 JTD, yhteispaineruisku. Onko noissa paluukierto sen putkihässäkän kautta, vai miten? Tuon sinne vielä parikymmentä litraa lisää talvilaatua...

JANHONEN MATTI 27.10.2014 13:20

Ei kovin pitkään.

Putkissa, ja pumpuissa on polttoainetta 3-4 desiä ja max 0,5 litraa vähän suodattimen koosta riippuen.

Paluuputki on eli koneeseen päin menevästä polttoaneesta osa palaa takaisin tankkiin, eli polttoaineen vaihtuminen tästä syystä nopeutuu.

HALINEN HARRI 27.10.2014 21:41

Hyviä nuo saamani vinkit kunhan uusii, tartun hiukan tarmokkaammin asiaan näillä kermilla kerroilla oli niin kiireitä etten ehtinyt paljoa paneutua. Maksoin ja murisin. Vika siis hävisi kun joku kallis osa vaihdettiin, toisessa lämmin talli auttoi. Toisella (Rellulla) johon vaihdettiin oli ajettu hiukan yli 30000 ja tämä tallissa ollut Fiat lepäili kun mittarissa oli hiukan yli 10000 viime keväänä. Onko siellä joitain liikkuvia osia siis ilman syötössä jossa mainittua kiteytymistä tai peräti jäätymistä olisi voinut tapahtua?

JANHONEN MATTI 27.10.2014 21:46

Kun palaat kotitanhuville niin katsoppa mikä osa on vaihdettu.

Toinen mahdollisuus on kaasuläppäkotelo, mutta ootellaan.

HALINEN HARRI 02.11.2014 18:32

Olen edelleen reissussa mutta kun tässä osiossa on käyty keskustelua kaasuläppäkotelosta mm. tänään niin arvelen että kyseessä oli tapauksessani samanlainen laite kun toisten oirekuvaukset (veden sisäänpääsy ja jäätyminen tapauksessani) sopivat molempien koneiden oireisiin. Olisivat laittaneet Relluun sen muistaakseni kuudellasataa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.