Päävirtakytkin

ESKOLA JUSSI 24.10.2014 16:04

Missä sijaisee asunto- osan päävirtakytkin Fiat Adriatik Coral vm.2005? Auto menossa huomenna talvisäilytyksen, joten pikaiset neuvot tervetulleita.

POIKULAINEN ESA 24.10.2014 16:19

Onnex ei ole kiire.

VALKILA SATU 24.10.2014 16:38

Onks joku muukin päävirtakytkin kun se mikä on oven yläpuolella missä muutkin mittarit?

EEROLA TEEMU 24.10.2014 17:15

Varmaan riippuu m- auton merkistä, jopa mallistakin, mitä virtoja siitä mittaritaulun katkaisimesta katkeaa. Yleensä se ei katkaise kaikkia virrankuluttajia, esim. radion ylläpitoa ja lämmityslaitteen kiertovesipumppua ( Knausissa ei ainakaan).

Aloittajan kysymykseen en osaa sanoa mitään, mutta olen asentanut itse m- auton hupiakuille päävirtakytkimet, mikä katkaisee KAIKKI akuista lähtevät virrat. Auton starttiakulle oli jo tehtaalla asennettu "todellinen" päävirtakytkin Näin ei esim. pitkään seisontaan jätetty akku taatusti pääse tyhjenemään ja sen voi jättää talvellakin useammaksi viikoksi omilleen, kunhan on jätettäessä täyteen ladattu .

LEHTO PEKKA 24.10.2014 18:17

Omassa (Knaus integroitu) päävirtakytkin on asuntopuolen laturin yhteydessä (punainen vipu). Vaikka sen kautta katkaisee virran, niin siltikin virtaa kuluu esim. lämmityslaitteeseen venttiilin aukipitämiseen pakkasten aikana ja ehkä myös johonkin muuhunkin.

VALO MIKKO 24.10.2014 18:23

En tietenkään vastaa kysymykseen;) Oon ottanut plussapiuhat irti akuista talveks, jos auto seisoo. Eipähän vuoda mihinkään.

PALM PEKKA 24.10.2014 18:35

Minulla on laturin etupaneelissa katkaisija. Katso ja kokeile. ITE

KOSKINEN JANI 24.10.2014 18:36

Kyllähän tuo akunkengän irroitus on varmin konsti, mutta monessa on kyllä niin hankalassa paikassa. Mutta jos ahtaassa välissä irrottelee niin ehdottomasti miinuskenkä auki, niin ei saa oikkaria aikaiseksi runkoon. Ja muutenkin aina ensin miinuskenkä irki jos akkua irrottelee.

EEROLA TEEMU 24.10.2014 21:21

Pekalle, jotta sillä kytkimellä ei kaikkia kulutuksia saa pois, koska laturin kautta auton starttiakku ja hupiakku ovat yhteydessä toisiinsa -tiettyyn lataustason pisteeseen asti -tämä näkyy ledeistä, mikä on tilanne (siis autossani). AInoastaan kytkemällä myös -kaikki- hupiakut joko päävirtakytkimellä tai ottamalla kenkä irti, ja kääntämällä tuo mainitsemasi päävirtakytkin nollille, yksikään akku ei purkaannu. Minulla on vanhempi integr. Knaus, uusien kytkennöistä en tiedä..

VALTONEN MARTTI 24.10.2014 21:50

En minäkään vastaa kysymykseen vaan ihmettelen luuleeko jotkut vastaajat ettei akun varaus vähene ollenkaan kun piuhat on irti?

Tarkoitan kuitenkin ns. perinteisiä akkuja.

EEROLA TEEMU 24.10.2014 23:54

Luulo ei ole tiedon väärtti. Sattui olemaan m- autossa Marellin, vai minkä lie italialaisen akkufirman starttiakku yhtäpäätä 14 v kiinni Ducatossa. Ei kertaakaan ladattu millään muulla kuin auton omalla laturilla. Oli monta kertaa talvella 2-3 kk ilman mitään latausta. Akku kesti 14 vuotta. Oli irti kulutuksista "vain" todellisen pääkytkimen kautta -siis ihan KAIKISTA kulutuksista.

Samassa autossa on edelleen Sonnenscheinin geeli- hupiakku 135 Ah, kohta jo 15 v paikallaan ollut. Ei koskaan otettu pois paikaltaan. Ollut 2-3 kk lataamatta talvisin. Edelleen hyvässä kunnossa. Sillä oma aito päävirtakytkin.

Kaikenlaista mutua kirjoitellaan. Akut menee loppuun nopeasti, kun niitä ladataan aivan turhaan ns. ylläpitolatureilla. Kuvitellen, että se tekee hyvää akulle. No, akku siitä simahtaa 3-4 vuodessa. No, artisti maksaa laskun. Eräät ei koskaan opi tai ota opikseen!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.