Ducaton tankin tyhjennys

JALONEN KARI 23.10.2014 11:03

Erinäisistä syistä johtuen integroidun Hymerin -09 tankissa kesädieseliä eikä reissua tiedossa tähän hätään. Kone 2,3-litrainen. Kokeilin imeä pois mutta tankkausaukon kautta letku ei mene tankkiin vaan juuttuu aina johonkin koloon. Onko joku kikka olemassa tankkiin pääsyyn ?

PALIN MATTI 23.10.2014 11:07

Ohjaamon lattiassa kuljettajan puolella on mattojen alla siirtopumpun luukku, josta tankin voi letkulla ja pumpulla imeä tyhjäksi.

NÄRHINSALO ANTTI 23.10.2014 11:27

Itsellä sama ongelma. Tosin aion ratkaista ajamalla 500 km pyhäinpäivän tienoilla ja pistää sitten talvilaatua tankkiin, jos sitä pääkaupunkiseudulta silloin jo saa.

Saapahan vankkuri ulkoilutusta samalla :)

AHJOS TIMO 23.10.2014 11:39

Neste Pro Diesel -32/-37 on jo myynnissä Uudellamaallakin 42 asemalla! http://www.neste.fi/hakulista.aspx?path=2589,2655,2710,2821,2822,2823,3198

Käyttäjän lisäys viestiin 23.10.2014 klo 13:12:10 Ja hiukan halvempikin talvidiesel eli Neste-diesel -29/-34 on jo Uudellamaallakin myynnissä 21 asemalla.

ASIKAINEN MATTI 23.10.2014 12:44

Tankin tyhjennys onnistuu kyllä penkkien välissä olevan luukun kautta, mutta jos se on piripintaan tankattuna, niin on otettava huomioon, että luukku on säiliön yläpinnan alapuolella ja siitä voi avatessa hulahtaa muutama litra säiliön päälle.

Taitaa olla kuitenkin halvin keino ajaa hupia säiliö vajaaksi.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.10.2014 12:49

"Ohjaamon lattiassa kuljettajan puolella on mattojen alla siirtopumpun luukku, josta tankin voi letkulla ja pumpulla imeä tyhjäksi. "

Kannattaa olla kuitenkin varovainen ettei tuhoa kiinnitysruuvien kierteitä kantta takaisin kiinnitettäessä. Minulla oli kierteet osasta kantta tuhottu ja pantu tilalle peltiruuveja. Vahinko oli tehty joko Webaston asennuksessa tai tankin tyhjennyksessä (tankkasin vahingossa bensaa). Kuitenkin se alkoi vuotamaan yli vuoden viimeisestä toimenpiteestä ja en tiedä kuka oli tössinyt, niin en voinut enää syyttääkkään ketään kun aikaa oli jo mennyt. Lopputuloksena oli tankin vaihto.

PITKÄAHO JUKKA 23.10.2014 13:41

Vaikeaksipa menee tankin tyhjääminen eikö, Dukatossa ole sähköinen pumppu joka tyhjentää tankin polttoaineesta eikun suodattimelle tuleva putki irti ja astia alle kun laittaa vrrat päälle niin tankki tyhjenee

KOSKINEN JANI 23.10.2014 14:03

Siirtopumppu tankissa ei käy jatkuvasti mikäli kone ei käy, vain muutaman sekunnin kerrallaan.

Jos ei halua johdotuksilla kytkeä pumppua väkisin päälle niin paluuletku konehuoneesta kanisteriin ja kone käymään.

PALM PEKKA 23.10.2014 14:09

Jos et käytä autoa kuin vasta keväällä niin älä tee mitään. minulla kolme edellistä talvea seisoi tankki kesädiisseliä taynnä eikä keväällä ollut minkäänlaisia ongelmia. Nyt tankkasin täältä Rajamäeltä talvilaatua tankin täyteen. ITE

VÄLIAHDE JUSSI 23.10.2014 22:07

Minulla on kesä laatu ja Mese ei siis mitään hätää sekä, tankki täynä kesä laatua. Bensaa sekaan jos,nikottelee niin ei nikottele enään. Se ei ole niin vaarallista jos bensaa menee Tiiseli auton tankkiin paljon kuin,Bensa-auton takkiin tiiseliä katalysaatorin vuoksi.

JOKINIEMI PETRI 24.10.2014 07:33

Hyvä Jussi, Viisaita neuvoja, Nykypäivän dieseliin bensaa sekaan, Kallis neuvo. Jos mulla olis tuo tilanne. Eikä tosiaan autolla ajettas kun vasta keväällä. Antasin sen kesälaadun olla tankissa. Ei se sielä mitään tuhoo tee.

PITKÄAHO JUKKA 24.10.2014 08:18

Kyllä nykyiset polttoaineet on niin hyviä ettei niihin tarvitse mitään sekoitella jotkut auton valmistajat kieltävät jopa dieseli lisäaineen käytön. Se auto kyllä kestää olla seisonnassa myöskin kesäpolttoaineella. Samaa tavaraahan se on mutta kesäpolttoaineesa on enempi parafiiniä siitä johtuu tuo suodattimiin hyytyminen,se parafiini sulaa taas lämpimässä juoksevaan muotoon plus asteissa.

JANHONEN MATTI 24.10.2014 11:04

Ei helvetissä bensaa yhteispainekoneen tankkiin. Ei, eikä mitään muutakaan lisäainetta ja siksi, että niitä lisäaineita ei tarvita, ne on jo dieselissä itsessään.

Jukka tuossa kertoi asiasta oleellisen ja antoi hyvän neuvon.

Kun talvella on parikin päivää nollakeliä, niin kone käynnistyy ja käy ihan hyvin sillä tankissa olevalla kesälaadulla.

Commonrail koneen syöttöpumppu ja suuttimet vaativat suuresta paineesta johtuen erittäin suuren työstötarkkuudet ja niitä voitelee vain polttoaine.

Tästä seuraa, että polttoaineen suodattimen pitää on hyvälaatuinen ja "tiukka". Tästä taas seuraa se, että dieselissä oleva parafiini ei jähmettyessään mene suodattimesta läpi ja tukkii suodattimen. Mutta kun lämpötila nousee parafiini muuttuu juoksevaksi niin kone toimii taas. Ei tämä tämän mutkikkaampi asia ole.

ARENS JAN 11.08.2016 14:52

Polttoainetankin vaihto on suunnitellussa ja tätä varten sai ostettu LIDL-stä akkukäyttönen polttoaineenpumpu. Tankki alkaisi vuotamaan justi kuin oli silmin-myöten täynnä. Letkun tunkeminen säiliöön oli aika hikinen urakka. Olin jo luopumassa, sitten tuli muistin, miten Saksan rajalla Zoll-n muori työnsi letkua minun tankiin "värikoen" varten. Sain itse myös rauhallisesti asioidessa letkun lopun saakka säiliöön, mutta letkun pää oli noin kevyt, että letku jäi kellumaan polttoainen. Vetäsin letkun taas ulos ja laitoin letkun päähän teräksestä putkenpalan painoksi. No sitten juttu onnistui. Auto on yleensä seisonnassa, mutta ajoneuvolla on n.s. kakkosauton tehtävä ja aina pitää olla varalla. Eli talveksi vaihdan polttoaineen, ei kannatta ottaa autotta liikenekäytöön ja ajaa noin-vaan tankkia tyhjäksi.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 11.08.2016 15:31

"Tankki alkaisi vuotamaan justi kuin oli silmin-myöten täynnä"

Vuoto taitaa tulla tankin päältä aukosta josta siirtopumppu asennetaan. Itsellä ainakin tuli sieltä tiivisteen välistä, joko Webaston asentaja tai tankin tyhjentäjä bensatankkauksen jälkeen oli katkonut pultit ja pistänyt kiinnitysrenkaan peltiruuveilla kiinni. Kun tankki oli tuhottu piti se vaihtaa, mutta vuoto alkoi uudelleen ja sain ohjeen putsata kiinnityksen sekä rasvata tiivisteen hyvin ennen kiinnitystä. Nyt on tiiviste pitänyt. Auto on siis Ducato 2005 alustalla.

ARENS JAN 12.08.2016 16:08

Minulla on 230 (1994) Ducato ja vuoto ihan pohjasta (miitarikolon etureuna) Jos pohja olisi vielä kestanut, olisi seuraava paikka ollut sisääntuloputken ja puoliskojen sauman välista eli n.s. Kurahylly. Ostin alunperin romukaupasta käytettun tankin, mutta siellä oli ruosten putsauksen jälkeen jo reiat valmiiksi. Eli kysessä on tyyppiominaisuus ja kannatta tarkistaa kyseinen paikka.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.