Fiat 2, 3 multijet vm.2007
KOTISAARI TIMO
17.10.2014 18:03
Hei, tarvitsisin jälleen tietoja auton käynnistysongelmiin.
Olisin lähtenyt tänään reissuun, mutta auto päättikin toisin.
Ongelma sellainen, ettei auto käynnisty, se startatessa py öräyttää muutaman kerran, jonka jälkeen kuuluu ainoastaa surina. Kysyisin nyt, että onko ajonesto päällä jamikäli on, miten saansen pois päältä? Vai olisiko vika polttoainesyötössä?
Virtaa on kyllä akussa ja koitin myös toisella autolla antaa apuvirtaa. Siis ei virtapuolella vikaa. Olisiko jollakin antaa neuvoja tuohon käynnistysongelmaa?
Kiitos jo etukäteen. T. Timppa
ASIKAINEN MATTI
17.10.2014 18:30
Tarkoitatko,että startatessa kone ensin pyörähtää muutaman kerran, mutta ei käynnisty ja jatkettaessa starttausta kone ei pyöri, mutta starttimoottori pyörii (surina). Silloin vika voisi olla starttimoottorissa olevassa kytkimessä, joka luistaa. Tällaiseen vikaan olen törmännyt muinoisessa Toyota FJ55:ssä. En tosin tunne Ducaton startin rakennetta, joten tämä oli vain eräs veikkaus.
Käyttäjän lisäys viestiin 17.10.2014 klo 19:01:26
Käsittääkseni ajonestovalo ei sammu, jos ajonesto on päällä. Moottorin kuva jää palamaan, jos siellä on jokin vika.
TAMMINEN MIKKO
17.10.2014 19:27
Yritäs apuvirralla uudestaan mut laita maajohto moottoriin kiinni. Jos vaikka akun ja koneen välinen maa johto olis huonossa hapessa.
TOIVONEN MARTTI
17.10.2014 19:45
En tunne minäkään Ducaton startin rakennetta mutta kovasti silti kuulostaa starttimoottorin vialta.
Starteissahan on normaalisti kaksi käämiä, vetokäämi ja pitokäämi. Vetokäämi vetää starttihammasrattaan käynnistysasentoon vauhtipyörän ympärille kiinnitetylle hammaskehälle. Se on vahva käämi ja vie paljon virtaa. Kun starttihammasratas on ulkona katkeaa virta vetokäämistä ja paljon vähemmän virtaa vievä pitokäämi pitää sen paikallaan. Näin siis ainakin vanhaan aikaan henkilöautoissa.
Nyt jos tuo pitokäämi olisi hajalla tai ei saisi kunnolla virtaa voisi tulos olla tuo (?) Yhtäjaksoinen surina taitaa merkitä että stattimoottori pyörii iloisesti mutta hammaskosketus vauhtipyörään on poikki.
Ajoneston ei pitäisi mitenkään vaikuttaa starttaukseen paitsi ettei anna polttoainetta eikä auto käynnisty.
Ja nyt viisaammat kehiin. Torrelasal2, kuuluuko sinne?
mot
MANNINEN JUHA
17.10.2014 20:43
hei.tämä tapahtui noin kolme vuotta sitten.pistin syksyllä auton talviteloille ,eli ajamalla katokseen ja autossa oli vuoden vanha akku.lataan kerran kuussa akun ja jos on leuto keli käytän moottorin lämpöiseksi välillä,sitten kevät koitti ja rupesin starttaamaan autoa ,niin eihän se lähtenytkään käyntiin vaan pyöräytti hitaasti muutaman kerran ja rupesi surisemaan,luulin että onpas kumma jos startti on mennyt talven aikaan ,en epäillyt muuta koska akku oli lähes uusi ja volttimittari näytti 12 volttia akun virtaa,sitten annoin lisävirtaa mutta tulos oli aivan sama ,meinasin irroittaa startin,mutta otin akun mukaan akkuliikkeeseen testattavaksi,siellä piuhat kiinni ja akku näytti olevan täysi eli ok.sitten rasitus testi ja virrat hävisi,elikkä se lähes uusi akku oli jostain syystä mennyt oikosulkuun talven aikaan ,niin totesi myyjä että vaikka on uusi akku se voi mennä oikariin jostain syystä sitte.ostin uuden akun ja asensin sen paikoilleen,ja auto toimii moitteettomasti.en olisi uskonut heti että akussa on vika .kannattaa käyttää akku testissä ,ennen kuin rupeaa purkamaan mitään,
KOTISAARI TIMO
17.10.2014 20:46
Kiitos vastauksista, näyttää siltä, että vika olisi startin puolella, jota minäkin alunperin epäilin.
Hieman mietityttää kuitenkin, että voisiko noinkin vähän ajetussa autossa
( 58, 000KM) Olla jo starttivika?
Antakaa kuitenkin lisää ajatuksia mahdollisista vioista.
Jos kuitenkin tuo starttivika on vahvin epäilys, niin rupean sitä tutkimaan.
Ilmoittelen sitten, kun vika selviää.
KOTISAARI TIMO
17.10.2014 20:53
Hei, olen vaihattanut uuden laturin tänä keväänä, sekä samalla uuden akun.
Siitä siis kulunut noin 7kk. Voisiko akku siis olla jo sökö. Toisaalta kaikki on nykyään mahdollista. Onhan akuillakin jokin takuu, siis joko 12 tai 24 kk.
Voinnhan kyllätutkia tuonkin asian.
TALHOLA MATTI
17.10.2014 21:15
VÄLIMÄKI JARMO
17.10.2014 21:27
Ookko kokeillu crc:tä akun napoihin ja laturin liittimiin sekä varsinkin maa johdon molempiin päihin,ja tarkista kiristys,mä tein kerran näin avasin kierroksen ja kiristin uudelleen kaikki akku johdot ja varsinkin maa,auttoi. JV
JANHONEN MATTI
18.10.2014 12:11
Jos sinulla on se CRC-purkki niin heitä vesilintua.
Ei auta tässä tapauksessa.
Mutta ihan ensimmäinen asia on mitata akun napajännite (lepotila).
Jos yli 12.3 V niin kyllä näillä keleillä pitäisi startin pyöriä ihan hyvin.
Täyden akun napajännite on tasoa 12.7 V. (Lepotila)
Tarkasta kaikki liittimet akusta, startista, solenoidista ja etenkin moottorin maadoitus. Samalla se startinkin maadoitus varmistuu.
Tässä on se juju, että jos moottorin maadoitus on huono, niin lisävirrasta ei ole mitään hyötyä jos lisävirran maadoitusta ei tehdä suoraan moottoriin.
Hyvin usein lisävirtakaapelit on niin heikkotasoisia, että niilläkin pitäisi heittää vesilintua, heti sen CRC-purkin jälkeen.
Vian paikallistamisessa olisi hyvä jos olisi toinen joka starttaa ja toinen kuuntelee ja vielä parempi jos ymmärtää kuulemansa.
Stetoskooppi olisi hyvä apukalu starttivian paikallistamisessa, mutta hätätilassa vaikka ohut putki ajaa lähes saman asian.
Solenoidin toiminta tuossa jo tulikin selväksi. Sehän on laite joka aikaan saa hammaskosketuksen startin ja kehän välille ja pitää yllä startille menevää virtaa niin kauan kun startataan..
Tuo kuvaamasi ääni sopii starttimoottorin vikaan ja siinä joko solenoidivikaan tai bendix-laitteen vikaan.
Kun kysyt, että voiko noin vähän ajetussa autossa olla starttimoottorissa vikaa niin ikävä kyllä voi ja myöskin muissa merkeissä kun fiatissa.
Mutta jos vika on solenoidissa tai bendix-laitteessa niin siinä on se hyvä puoli, että ne ei satu seteliin ihan kamalasti.
Bendix on rakenteeltaan vapaakytkin eli pitää vain toiseen suuntaan.
Riittää kun sen kehä napsahtaa halki ja silloin surina alkaa kun pitoa ei enää ole.
En väitä, että niin on mutta niin voi olla.
Ajonestovikaan oireet ei viittaa.
Ajonestolla voi olla monta toimintoa, jousta ylisimpiä on polttoaineen siirtopumpun virran katkaisu, yhteispainetta säätävän venttiilin auki jääminen,= ei kehity painetta suuttimiin, suuttimien ohjausvirran katkaisu, startin solenoidin virran katkaisu jne.
KOTISAARI TIMO
01.11.2014 14:22
Heippa jälleen. Nyt olen vaihtanut fiattiin starttimoottorin uuden, käyttänyt kaasuläppäkotelon pois paikoiltaan ja puhistanut sen. Sain kyllä viikko sitten autonkäyntiin, mutta se kävi kuin kakstahti traktori, eikä kierrokset nousseet. Ostin viikolla uuden polttoainesuodattimen ja asensin tänään sen paikoilleen. Latasin akun täyteen virtaan ja lämmitin moottorinlokilämmittimellä. Nyt moottori ie lähde ollenkaan käyntiin, pyörittää kyllä, muttei käynnisty. Mitenkähän kauan sitä pitää startata , että ilmat poistuu. Kai tuo järjestelmä ilmaa ite ittesä. Antakaapa lisää vinkkejä, mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä. Kiitos etukäteen.
LEIVISKÄ JOUKO
01.11.2014 19:34
Edellisessä autossa hobby transit oli samanlainen vaiva.Aiheuttajaksi ilmeni polttoainesuodattimen jalusta oleva hius halkeama.Fiat asuntoautossa taas polttoainekorkki ei antanut tankkiin korvausilmaa,sinne tuli alipapaine aiheutti polttoaineen saannin,korkki auki niin hyrähti.
VIRTA URPO
01.11.2014 20:37
Onnittelut pa -suodattimen vaihdosta , jos kerralla sait vaihdettua ilman vuotoa. Vaatii melkein aina viilapenkin käyttöä ,jotta riittävän tiiviiksi. Annoin ns. ammattimiesten vaihtaa toisella kertaa , kun jarrunesteet ja laatikko öljyt piti vaihtaa, mutta kertoivat ihan saman hankaluuden tuosta p-aine suodattimesta.
Jäihän se sähköliitin kunnolla. Se valvoo käsittääkseni suodatinta.
Täyttyy , kun laitat virrat päälle ja kuuntelet, vaikka pariin-kolmeen otteeseen.Jos ns. jäisi viotaan saumasta niin tuuppaa aika pitkään ylitte ennenkuin pysähtyy.
Todennäköisesti joku liitin irti / löysällä ?
KIISKI OSMO
02.11.2014 08:21
Oletko tarkistanut nokkahihnan. Onko mahdollista, että pääseekö se pomppaamaan hampaan yli?
MÖTTÖNEN JOUNI
03.11.2014 22:37
Kannattaa puhdistaa ja kiriä ruiskusuuttimien liittimet(sähkö). Omassa samalla moottorilla olevassa autossa tämä vika aiheutti sen että moottori ei ottanut kierroksia, kävi kyllä tyhjäkäyntiä(ilmeisesti vaan kolmella).