Akun irrotus

ESKOLA JUSSI 12.10.2014 19:53

Matkakuljin menee talvilepoon halliin. Kannattaako auton akun kengät irroittaa talvisäilytyksen ajaksi?. Mitä muuta pitää muistaa, jotta keväällä ei ole yllätyksiä tulossa...

MERIKALLIO VELI-PEKKA 12.10.2014 20:03

Miksi tarvisi?

Lataillahan niitä voi silloin tällöin talven mittaan.

Tärkeintä on, ettei vettä jää minnekään, viestihaulla löydät tekstiä kuukauden lukemisiksi talvisäilytyksestä.

VEIJOLA ESA 12.10.2014 20:25

Aiemmin olin sitä mieltä , että akkulaturi hoitaa homman automaattisesi, mutta nyt olen tullut toisiin ajatuksiin. Exiden akut 2 kpl menivät n. neljässä vuodessa ja se on minusta kyllä liian lyhyt aika. Jatkossa irrotelen - navoista kaapelit irti pidemillä seisokeilla. Akut sitä ennen latailen täysiksi. Katsotaan miten pitkään akut tällä menetelmällä kestää.

JANHONEN MATTI 12.10.2014 20:37

Akku on "virta-astia" jota ei aina tarvitse pitää täytenä. Akku tykkää siitä kun sitä kohtuudella ladataan ja kohtuudella puretaan.

Maakaapelin voi ottaa irti ja nataa akun pikkuhiljaa purkautua tasoon 12 V ja lataa sitten taas aikanaan täyteen virtaan 12,7 V.

Olen aina suhtautunut tietyllä varauksella jatkuvasti akussa kiinni oleviin ylläpitolatureihin. Ihan turhaa hommaa jos auto todella seisoo pitkiä aikoja.

KOISTINEN TOIVO 12.10.2014 20:50

Noiden autojen kanssa mitä meillä on. En ole koskaan irroitellut kenkiä. Olen lataillut noin kerran kuussa, kun on lauha ilma. Lisäksi olen pistänyt käymään, ja ajellut vähän, jotta kone pysyy kunnossa, ja vaihteisto saa voitelua. Vebastoa on kuulemma hyvä käyttää kuukausittain asentajan mukaan Pyörälaakereille tekee hyvää, kun niitä liikuttaa. Samoin renkaat tulevat liikutelluiksi, ettei seiso samassa asennossa. Auto on liikkumissesta tykkäävä kapine. <<<toivopoika

KAARNA PAULI 12.10.2014 22:00

Janhoselle >Voisitko tarkentaa miksi suhtaudut pienellä varauksella älylaturin käyttöön talvi seisonnassa. Jätin ducatoni talveksi lämpimään halliin ja älyluturin päälle,ymmätääkseni se latailee vain kun jännite tippuu jonkun arvon alle.Tosin en tiedä niitä arvoja, mutta olisi ihan hyvä kuulla mielipide asiasta

Pali

ASIKAINEN MATTI 12.10.2014 22:29

Vesien tyhjennyksessä ainakin toimii seuraava järjestys:

Raitisvesisäiliön pohjatulppa auki ja säiliö tyhjäksi Vesipumpun (uppopumppu) kytkin auki (ei siis asuinosan pääkytkin) Vesiverkoston tyhjennyshana auki WC:n painonapista painetaan kymmekunta sekuntia, jotta huuhtelulinjan magneettiventtiili tyhjenee vedestä (TÄRKEÄ) Suihkun, käsienpesualtaan ja keittiön hanat auki kylmän ja kuuman puoliväliin.

Nämä toimenpiteet ovat riittäneet ulkona seisovassa autossa, jota käytetään myös talvella.

KOSKINEN OLLI 12.10.2014 22:39

Toivopoika jo sanoikin että autoa on hyvä liikuttaa. Varsinkin vanhemmissa autoissa tärkeä asia. Vähintäinkin pientä liikettä. esim. jarrupalat tahtoo juuttua kiinni jarrulevyihin, siksi tuota liikettä. samoin käsijarrua ei kannata jättää päälle, koska se myös saattaa auttaa jarrupaloja/kenkiä juuttumaan kiinni. Käsijarruvaijeri saattaa pyrkiä vanhemmissa autoissa juuttumaan, siksi käsijarrukahvan liikuttaminen on hyväksi.

JANHONEN MATTI 13.10.2014 15:39

Paulin kysymykseen.

Epäilen näitä ylläpitolatureita ja niiden laatua. Kuten sanoin akku on astia. Täyteen ladattuna akku ei vaurioidu mutta jos se yliladataan ja vallankin toistuvasti yliladataan, niin akku vaurioituu = kapasiteetti putoaa ja ikä lyhenee. Näin käy myös AGM ja geeliakuille.

Lataaminen lähtee tarpeesta. Jos ei ole tarvetta ei tarvitse ladatakaan.

Kun auto jätetään seisontaan sen akun lepojännite on tasoa 12,6-12,7 V. Jos akku on kunnossa ja säilytys viileässä paikakassa niin sen sisäinen purkautuminen on erittäin hidasta. AMG ja geeliakuilla lähes olematonta.

Miksi siis pitää ylläpitolaturilla sitä kemiallista reaktiota käynnissä ja akkua ylilatauksessa jos sille lataukselle ei ole auton ollessa seisonnassa mitään käyttöä.

ESKOLA JUSSI 13.10.2014 15:44

Kiitos hyvistä vastauksista, niistä opin taas pari uutta asiaa. Saa laittaa lisää vinkkejä

HALMEENMÄKI JUHANI 13.10.2014 18:21

Se, kannattaako irrottaa akunkenkä (tai pääkytkimellä sulkea virtaset) riippuu siitäkin, onko kulkimessa esim radio, joka haukkaa virtaa koko ajan. Ajan kanssa pienikin radion virta nimittäin tyhjentää sen akun. Ja kyllä kolme kuukautta on sellainen aika, jonka jälkeen akun varaustaso tulisi tarkastaa, ettei mennä syväpurkauksen puolelle. Sopivan kylmää, ja purkautuu hitaammin kuin nyt 10 plusasteessa, mutta kovalla pakkasella laimea happo jäätyy. Ja vanha akku on eri asia kuin uusi, plus akun rakennekin vaikuttaa. Eli kukaan ei voi antaa ihan varmoja lukemia ajasta, mutta jos ollaan Suomen ilmastossa, niin 6 kk on jo hyvin suuri syväpurkauksen riski.

VEIJOLA ESA 13.10.2014 22:38

Onpa siinä virtapiirissä kylmänä elektronikka, jolloin vuotovirtaa voi jonkin verran kulkea kylmänkin pelin läpi ja pidemmällä ajalla akku pikkuhiljaa tyhjenee. Kukin toimii uskomallaan tavalla. Aika näyttää miten akun kävi.

KAARNA PAULI 14.10.2014 00:10

Kiitos Janhoselle perusteluista,Mutta tuohon älylaturiin ja sen lataus ominaisuuksiin mielestäni kuuluu se että kun akku on täysi niin laturiin syttyy siitä ilmoittava merkki ledi.Jokaisessa toiminnoissa on oma ledinsä.Se toki on myönnettävä että en tiedä kuinka usein laturi kytkeytyy lataamaan,hallissa on n.10 -15 astetta lämmintä eikä mitään virtaa kuluttavia laitteita ole päällä,mutta sen toiminnot olen kyllä nähnyt pelaavan. Sitä ihmettelen miten se voi yliladata kun akku on täysi ja laturin toiminto ilmoittaa full, niin silloihan lataus on loppunut ymmätääkseni. Korjatkaa jos olen ymmärtänyt toiminto logiikan väärin. En ole aiemmin kuullut ylilataus virhe toiminnoista älylatureissa,ainakin molemmissa autoissani ja vaunussa ne ovat toimineet moitteetta.

Pali

JANHONEN MATTI 14.10.2014 12:06

Exide akkufirma pitää omissa ohjeissaan tuota ylilatausta haitallisena ja akkua vahingoittavana.

Ylilataus voi tulla vaikka siitä, että kyllä laturi ilmoittaa - mutta mitä ilmoittaa. Joissan ohjeissa lähdetään siitä, että sekä latausjännite, että latauksen jälkeinen jännite pitäisi tarkistaa eri mittarilla, vaikka yleismittarilla. Exide puhuu jopa tällaisella termillä kun ylilatauksen yhteydessä tapahtuva kaasujännitetaso jossa suljetun akun varoventtiili aukeaa.

Ja on syytä muistaa, että puhdas akku itsepurkautuu hitaammin kun kosteutta pinnalleen keräävä akku. Halmeenmäki kertoi tuon tärkeän seikan, että jos akun perässä on pienikin kuorma niin ajanoloon se tyhjentää akun ja silloin on edessä syväpurkaus.

LEHMUS SAULI 15.10.2014 17:40

Viime talven oli asuautoni kiinni sähkössä 4 kuukautta, mutta laitoin vuorokausikellon siihen väliin, jolloin latausta tapahtui muistaakseni puoli tuntia päivässä. Jos olisin löytänyt edullisen viikkokellon, niin oisin laittanut pari tuntia viikossa latausta. Asuntoautossa on aikas paljon laitteita jotka syö virtaa koko ajan ja olen havainnut et kolmen viikon päästä akkujen jännite aikas alhaalla. Jos akut tyhjenee, niin ainakin jotkin akut saattavat pakkasessa hajota. Silloin saattaa olla happoja yms lattialla.

KATEISTO EERO 15.10.2014 18:13

Juuri noin olen tehnyt kuten Toivo-poika. Pihalla olen ajellut kolmen viikon välein. Piuha myös 3-4 viikon välein kiinni autoon, niin myös moottoriakku latautuu. Autoni seisoo pihassa katoksen alla 4 kuukautta. Ehkä kerran otan viikoksi käyttöön, jos on kuivat kelit.

ESKOLA JUSSI 20.10.2014 19:43

Kannattaako ilmajousitetulla ilmapussit päästää seisonnan ajaksi tyhjiksi?

JANHONEN MATTI 20.10.2014 21:34

Ei.

Käyttäjän lisäys viestiin 20.10.2014 klo 21:42:24 On vain hyvä kun niissä on paine sisällä, ja ne pysyy normaalissa asennossaan. Paine järjestelmässä on kuitenkin aika pieni. Samalla ne tietenkin kantaa auton koria niin ettei varsinaiset jouset painu niin paljon kun ne muuten painuisivat.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.