Ducaton 2.8 merkkivalot

LAITINEN ERKKI 22.09.2014 14:48

Olisko kellään kokemusta tai tietoa Ducato 2,8 2003vm kun ajaa oikean etupyörän terävään monttuun niin syttyy usein merkkivaloja kojelautaan. olen käyttänyt merkkihuollossa totesivat vian mut eivät löytäneet mistä korjata vikaa.

olisin kiitollinen vinkeistä jos sais vian selvitettyä koska suomen tiet on täynnä reikijä ja monttuja

merkkivalot kyl sammuu hetkenpäästä kun ajaa . joskus joutuu sammuttamaan moottori ennenkuin kaikkivalot sammuu

Eki.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.9.2014 klo 17:50:50 Mulla syttyy välillä lähes kaikki valot ja välil vain abs ja käsijarruvalot.

TOIVONEN MARTTI 22.09.2014 16:46

Kaikkein ysinkertaisin: tsekkaa ekaksi akun kengät ja miinusjohdon kiinnityspisteet moottoriin/koriin. Jos ne syttyvät merkkivalot on samat kuin silloin kun kierrät virran päälle käynnistäessä voisi kuvitella (ainakin minä voisin ) että virta katkeaa löysän liitoksen johdosta hetkeksi ja auto tekee käynnityksen yhteydessä tehtävät tsekkaukset ennenkuin sammuttaa merkkivalot.

Odotellaan sitten että Matti J ehtii lukea kysymyksen ja kertoo missä vika todennäköisesti on... mot

KORHONEN PAULI 22.09.2014 17:38

Voisko olla jarrupalojen kuluneisuuden merkkivalo? pkk

VÄLIMÄKI AHTI 22.09.2014 17:44

Samaa mieltä.Mulla e syttyy kun kurvaa tiukasti liikenneympyrässä.

LAUKKANEN MAURI 22.09.2014 18:31

Kysymys on montako merkkivalo syttyy?.

Jos kaikki merkkivalot syttyy ,siis samoin kuin virta on päällä ja mootori seis,niin vika voi olla laiturissa,tai sinne menevässä D+ johdossa.

Eli se laturi maadoitaa ne mittarien merkkivalot laturin hiilten ja roottorin käämin kautta. Kun mootori käynnistetään indunsoituu käämin jännitte ja lamppujen jännite sekä D+ jännite ovat samassa potentiaalisia ja merkkivalot sammuvat, laturi lataa ,mootori pyörii.

Mutta jos merkkivaloista vaikka muutama palaa silloin tällöin vika on hankalampi, mutta mutta pikallisestavissa .

LAUKKANEN MAURI 22.09.2014 18:41

Tuossa kuva,se on vanha mutta samoin toimii kuten nykyään uusissa autoissa.

HAAPANEN TIMO 22.09.2014 20:09

Erkille on vaikea vastausta antaa, mutta Ahtilla on palat loppu ja pyöränlaakerissa väljää. Kääntäessä laakerin väljyys menee reuna-asentoon ja levy ottaa palaan kiinni, pala on kulunut ja levy osuu sinne tunnistimeen.

@timppa

TOIVONEN MARTTI 22.09.2014 23:11

Mutta Laukkamaukka, eihän ne merkkivalot ole kaikki samalla systeemillä kuin latauksen merkkivalo joka sammuu tuolla tavalla. Eikös sentään joku moottorinohjauksen ja abs-systeemin merkkivalo ole ihan eri asioita. Ne syttyvät kun virta kytketään ja sammuvat kun prosessorit toteaa että kaikki ok. Lataus tai ei latausta ei vaikuta niiden syttymiseen tai sammumiseen kunhan saavat virran akusta.

Luulee mot

VÄLIMÄKI AHTI 23.09.2014 06:34

Ei ole vaan- johto poikki,ja roikkuu välillä kosketellen / maadoitellen.

LAUKKANEN MAURI 23.09.2014 08:57

Merkkivalot ,siis kaikki mitä siinä mittaritaulusta on on kytketty rinnan tuon latauksen merkkivalon kanssa.

Silloin kun autoa käynnistetään niin samalla on ns,testi että kaikki lamput ovat kunnossa ;yksinkertaista tekniikkaa.

Kun tekniikka kehityy niin varmaan noita lamppuja on korvattu ledeillä,mutta sähköähän nekin tarvitsevat palaessa,mutta järjestelmän periaate on minusta sama ,siis virta päällä; kaikkien merkkivalojen tulisi palaa ja mootorin käydessä vain se viallinen kohde,oli se vaikka se ABS järjestelmä lamppu syttyy,eli se älylaatikko maadoitaa silloin ko,lampun tai se jarrupalojen merkkivalo.

LAUKKANEN MAURI 23.09.2014 09:03

Merkkivalot ,siis kaikki mitä siinä mittaritaulusta on on kytketty rinnan tuon latauksen merkkivalon kanssa.

Silloin kun autoa käynnistetään niin samalla on ns,testi että kaikki lamput ovat kunnossa ;yksinkertaista tekniikkaa.

Kun tekniikka kehityy niin varmaan noita lamppuja on korvattu ledeillä,mutta sähköähän nekin tarvitsevat palaessa,mutta järjestelmän periaate on minusta sama ,siis virta päällä; kaikkien merkkivalojen tulisi palaa ja mootorin käydessä vain se viallinen kohde,oli se vaikka se ABS järjestelmä lamppu syttyy,eli se älylaatikko maadoitaa silloin ko,lampun tai se jarrupalojen merkkivalo.

TOIVONEN MARTTI 24.09.2014 14:17

Pakko uskoa kun oikein stereona kerrotaan... mot?

LAITINEN ERKKI 25.09.2014 17:03

Kiitoksia vastauksista. Tänään ehdin tutkia konehuonetta tossa sateenlomassa luulen et löysin vian. Akun +puolella on teräslevy jossa on kiinni paljon piuhoja sen kiinnitys oli löysä. Kävin ajamassa pienen lenkin ei syttynyt mitään valoja en tosin löytänyt tarpeeksi isoa reikää tiessä, ovat täyttäneet kaikki lähiaikoina.

Hyvää syksynjatkoa kaikille ja kirjottelen kun pääsen ajamaan pitemmän reissun.

Terv ..EKI

Käyttäjän lisäys viestiin 7.10.2014 klo 13:41:04 Nyt ajelin pitemmän reissun ja oli monttuja tiessä ei syttynyt yhtään merkkivaloa kojelautaan. Eli vika löytyi akun + puolelta

JATKOJA.KAIKILLE KARAVAANAREILLE..Eki

HAAPANEN TIMO 25.09.2014 17:41

BMW X5 autossa on ko. osan nimi virranhallintayksikkö. Taitaa uusissa tukaateissakin sillä olla muutakin hommaa kuin kerätä piuhat yhteen. Jostain syystä se on asennettava niin lähelle akkua kuin mahdollista.

@timppa

PALIN MATTI 26.09.2014 10:33

"LAUKKANEN MAURI

Kysymys on montako merkkivalo syttyy?.

Jos kaikki merkkivalot syttyy ,siis samoin kuin virta on päällä ja mootori seis,niin vika voi olla laiturissa,tai sinne menevässä D+ johdossa."

Kyllä se on ainoastaan latauksen merkkivalo, joka maadoittuu laturin kautta moottorin seisoessa. Ei siis kaikki kojelaudan merkkivalot. Nillä muilla merkkivaloilla on kaikilla omat toimintaparametrinsä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.