Trumatic 6002 EH sähkötoimisen veden tyhjennysventtiilin venttiilin toiminta.

VÄNTTINEN ILKKA 02.09.2014 10:25

Hei,

Toimiiko tyhjennys automaattisesti jos sähkö katkaistaan asunto-osan pääkytkimestä. (Eli onko venttiilillä jatkuva jännite, ei mittaria en voi mitata.)

HAAPANEN TIMO 02.09.2014 13:05

Se tyhjentää automaattisesti jo siinäkin tapauksessa että lämmitin ei ole päällä ja lämpötila laskee alle 8°. Virtaa se vie vain kiinni ollessaan.

@timppa

TOIVONEN MARTTI 02.09.2014 20:14

Mun bürstnerissä taitaa olla niin että mittaripaneelin pääkatkaisin ei katkaise lämmitystä eikä tuota solenoidia joka sulkee tyhjennyssysteemin. Eli ei ole "pääkatkaisin" olleskaan. mot

SIRKIÄ MATTI 02.09.2014 20:22

Jäätymisen varoventtiili on kytketty lämmittimen kanssa samaan virtapiiriin. Lämmitin toimii vaikka asuinosan virta katkaistaan pääkytkimestä.

HAAPANEN TIMO 02.09.2014 20:22

Katoppa, tulinkin tähän aivan tuoreeltaan.

Kysymystä lähestyin tykkänään niin että lämmitys joka tapauksessa katkaistaan.

Vastaus siis onkin että ei välttämättä, mutta jos lämmitys on pois niin vedet valahtaa kyllä.

@timppa

KOSKINEN OLLI 02.09.2014 20:35

Minä pidän sähköistä kovin hankalana. Käytän omaa mekaanisesti lukittuna. Polkupyörän pinnasta taivuttelin sokan joka pitää venttiiliä kiinni. Syy, minun kulkupelissä se on siten kytketty että aina kun päävirran katkaisee, vesivaraaja tyhjentyy. Pidän tuota kovin huonona ratkaisuna. Siksi lukittu sokalla. Lisäksi varaaja tyhjentyy itse jos akun jännite pääsee puskaparkissa niin alas että calira laturi alkaa suojelemaan akkua. Vesi valahtaa taas maahan. Akun lataamisen lisäksi on haettava makeata vettä. Ei hyvää sanottavaa, siksi sokka lukko. Sitten on vielä sekin ettei varaaja ihan aina tyhjenekään, vaikka tyhjennysventtiili laukeasi, koska se pieni ilmaa päästävä takaiskuventtiili ei aina aukeakaan. Sehän on sellainen lelu. Vaihtamisen jälkeen toimii jonkin aikaa. Sitten taas lakkaa toimimasta. Siksi mekaaninen lukitussokka.

ANTIKAINEN ESKO 02.09.2014 21:44

En tiedä vastausta kysymykseen, mutta näyttää siltä, että puhutaan kahdesta asiasta hieman päällekkäin. En tiedä, mitä kysyjä tarkoittaa pääkytkimellä.

Mielestäni pääkytkin on siinä Elektroblockissa, jossa on sulakkeitakin. Se vie virrat kaikkialta. Toinen virtakytkin on näyttötaulussa. Se ei katkaise kaikkialta virtaa. Itse olen joutunut vain tilanteeseen, että lämpötila on alhainen (muistaakseni +2 astetta), jolloin boilerin vesi tyhjenee. Olen joskus joutunut lukitsemaan sen valkoisen napin maalarinteipillä, kun olen pelänyt yöllä lämpötilan laskevan niin alas, että vedet valuvat ulos.

JANHONEN MATTI 02.09.2014 21:45

Jos se venttiili on oikein kytketty niin se on autonomien. = riippumaton. Vähän kun ihmisen sydän.

Venttiilin toimintaan ei saa vaikutta pääkatkaisijan asento eikä se onko lämmitys kytketty päälle vai ei. Venttiili on luonteelta "muisti" joka toimii autonomisesti silloin kun kuljettaja ei ymmärrä tai muista toimia.

Rele ohjaa pitokäämin toimintaa. Normaalisti rele laukaisee pitokäämin kun lämpötila laskee +4 asteeseen jolloin kolmitieventtiili avautuu ja sen pysyy (kiinni) päällä vasta kun lämpötila on +8 astetta. Muitakin lämpötiloja on ilmoitettu mutta nämä on ne yleisimmät.

Autoissa joissa kolmitieventtiilin purkuputken pää on alempana kun säiliössä oleva veden pinta syntyy venttiilin avautuessa lappo. Jos vesipumpun ja venttiilin purkuputken pään välillä ei ole ilmavuotoja tällöin tyhjenee sekä boileri että vesisäiliö.

HAAPANEN TIMO 02.09.2014 21:57

Tokihan lämmityksen päälle asettaminen pitää venttiilin ylhäällä. Siitä paikasta kun lämppäri on kytketty pysyy venttiili ylhäällä.

Ja edelleen laukeaa kun siellä venttiilissä ( ei boilerissa ) vesi jäähtyy ellei lammitin ole päällä.

Se vain on tässä epäselvää katkaistaanko pääkytkimellä myös lämppäri.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 2.9.2014 klo 22:04:10 http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/C6002EH.pdf

JANHONEN MATTI 03.09.2014 10:06

Silloin jos venttiili on sähkötoiminen, venttiili on kunnolla kytketty silloin kun se on autonominen ja vain lämpöohjattu

Tällöin venttiili on immuuni myös lämmittimen erilaisille toimintahäiriöille.

Joissain malleissa venttiili ei enää ole sähkötoiminen.

HAAPANEN TIMO 03.09.2014 10:28

No silloin se on kytketty vastoin ohjeita. Ellei lämmittimen käynnistäminen lukitse venttiiliä on säiliö kylmällä vedellä kylmään aikaan mahdoton täyttää ilman joitain kommervenkkejä joilla nuppi lukitaan ylös.

Combi malleissa venttiili on autonominen ilman sähköä toimiva FrostControl ja nyt kun ovat huomanneet ettei täällä meillä kylmällä vedellä saa säiliötä täytettyä on siihenkin kehitetty sähkövastus joka lämmittää venttiilin kunhan lämppäri on päällä.

http://www.caravanaccessories4u.co.uk/products/gas/heaters/heater-parts/truma-spare-70070-01-frostcontrol-heating-element

@timppa

JANHONEN MATTI 03.09.2014 11:04

Toistan mitä sanoi sähköistä venttiiliä koskin

Jos sähköinen venttiili olisi lämmittimen virran perässä niin aina kun lämmittimen virta kytketään pois päältä vedet - myös tankin - tipahtaa alas. Pitokäämi toimii tässä tapauksessa niin.

Ja vastaan oletuksella, että kysyjä tietää mitä kysyy eli "sähköisen".

HAAPANEN TIMO 03.09.2014 11:32

Venttiili toimii lämmittimen ohjaamana silloin kun vesi on kylmää. Kun lämppäri sammutetaan pysyy venttiili suljettuna kunnes lämpötila on laskenut siihen 8° tai 4° miten nyt onkaan.

Jos päävirta kytketään pois, siis oikeasti pois, niin ettei lämppärikään toimi, avautuu venttiili välittömästi lämpötilasta huolimatta.

Jos päävirta on päällä, mutta lämppäri ei, avautuu venttiili vasta kylmän tullessa.

@timppa

ps. ja se tosiaan on pitokäämi, se ei vedä venttiiliä kiinni, vaan manuaalisesti pitää palauttaa yläasentoon.

JANHONEN MATTI 03.09.2014 12:25

Ts pitokäämi pitääkin sen auki, niinkö?

VÄNTTINEN ILKKA 03.09.2014 15:21

Jatkan vielä keskustelua tässä lämmitinasiassa koska tuntuu olevan monenlaisia tapoja/kytkentöjä.

Kokeilin lämmittimen toimintaa.

laitoin lämmittimen päälle normaalisti kaasulle.

kun katkaisin käyttöpaneelista (PC-100/euramobil) kytkimellä virran pois niin lämmitys katkesi ja varoventtili pysyi kiinni.

kun kytkin paneelin kytkimen takaisin päälle niin puhallin palasi toimintaan mutta lämmitys ei toiminut ja punainen häiriövalo käyttöpaneelissa syttyi. Tätä olisi jatkunut vaikka kuinka kauan.

kun kiersin käyttöpanelin takaisin nollaann ja laitoin uudelleen lämmitystoiminnolle niin toiminta oli normaalia. (merkkivalo ei palanut)

Eo. mukaan varoventtiilin jännite ei tunnu katkeavan vaikka käyttöpaneelin kytkimen kääntää nollalle. Ts. varoventtiili on aina virrallinen normaalitilanteessa lämpötila yli 8 astetta-

AHJOS TIMO 03.09.2014 15:33

Kuten Martti Toivonen edellä totesi omasta Bürstneristään, ei se oven päällä oleva katkaisija, josta asunto-osan 12 V sähköverkkoon laitetaan virta päälle, katkaise läheskään kaikkia asunto-osan toimintoja. Ainakin nämä toimivat, vaikka virta olisi siitä katkaistu: asunto-osan lämmitys, harmaavesisäiliön lämmitys, sisäänkäynnin kaide- ja kattovalo, sähkörappu, radio.

Onko sitten kuljettajan penkin alla sijaitsevassa sähköpääkeskuksessa (=Elektroblock) jokin oikea pääkytkin?

HAAPANEN TIMO 04.09.2014 10:57

Noin sen pitäisi olla. Minimissään rappu ja lämmitys saisi toimia. Ohjauspanelista vain varmistettaisiin ettei mitään mahdollisesti haittaa tai vahinkoa tuottavaa jäisi päälle.

Lyhytaikaisessakin autosta poistumisessa voi painevesi voi jostain pettää (jatkuvasti n.2 bar ) ja jo vessassa voi olla 40W lamppuja ellei siellä ole ledejä.

@timppa

PALIN MATTI 04.09.2014 11:37

Olipas monimutkaiaia vastauksia yksinkertaiseen kysymykseen.

Tyhjennysventtili toimii "automaattisesti" olipa asunto-osan pääkytkin missä asennossa tahansa.

Lämmittimen vesitila ei siis tyhjene, vaikka asunto-osan pääkytkin avataan.

Sähkö pitää tyhjennysventtiilin suljettuna ja avaa sen vasta kun pakkasenuhka väijyy ympäristössä.

Venttiili voidaan myös avata ja sulkea käsin siinä olevasta keltaisesta nupista.

JANHONEN MATTI 04.09.2014 12:00

Sanos muuta Kaima. Täytyy muista, että venttiilin oikea nimi on varoventtiili.

HAAPANEN TIMO 04.09.2014 12:18

Mullakin on autossa kaksi 'pääkytkintä' yksi on ohjauspanelissa, ja se jättää lämmittimeen ja rappuun toimintamahdollisuuden.

Toinen pääkytkin mulla on hupiakun vieressä, siitä katkeaa kaikki totaalisesti ja sen irti kytkeminen avaa varoventtiilin välittömästi.

@timppa

KOSKINEN OLLI 04.09.2014 17:32

Niin, Palinin selostuksen mukainen toiminta olisi periaatteessa järkevä, mutta ettäkö ei akun tyhjeneminen avaisi venttilliä, ?

JANHONEN MATTI 04.09.2014 19:02

Trumatic 6002 virran kulutusarvot on seuraavat

Lämmitys + kuuma vesi 0.2-5,9 A Pelkkä kuumavesi 0,4 A Lepovirta 0,001 A Varoventtiilin virran kulutus on 0,035 A.

PALIN MATTI 05.09.2014 11:53

Kaima tuossa kertoikin taas kerran nuo tarvittavat faktat. Kuten kerroin, niin venttiiliä pitää kiinni sähkö. Sähkön loppuminen tavalla tai toisella avaa sen tyhjennys/varoventtiilin.

On kuitenkin hyvinkin todennäköistä, että se ilman kylmeneminen ehtii aina avata venttiilin ennen kuin akku kesäkäytössä tyhjenee.

Ollos siis huoletta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.