Fordin radion kytkentä
SUOMINEN TAUNO
29.08.2014 10:10
Vm 2008 Transitiin vaihdettiin uusi radio. Radio on samannäköinen kuin alkuperäinen ja kytkentä tehtiin samaan liittimeen. Uusi radio toimii kuitenkin vain auton käydessä. Kuulemma uudet pakettiautojen radiot ovat sellaisia.
Onko kenelläkään kokemusta kytkentöjen muuttamisesta niin, että radio toimisi samoin kuin vanha? Vanha radio toimi virta-avaimen 1. asennossa.
NEVALAINEN SIPPO
29.08.2014 10:56
Foordin myös 08 vaihdettiin radio, tosin Pioneeri peruutuskameran näytön takia. Hifi liikkeen kaveri asensi oman kytkimen käyttämättömään lisäkutkimen nappulana radion lähistölle. Nyt saa virran myös pysähdyksissä ollessa eikä tarvitse olla virta-avain virtalukossa. Ei ollut kallis operaatio.
Sippo
HAAPANEN TIMO
29.08.2014 14:18
''uudet pakettiautojen radiot ovat sellaisia'' Taas oli joko laiska tai torvelo asentaja.
Pitäisi matkailuautoon radiota asentavan ymmärtää että sen pitää toimia ilman avaimia, saati virran kytkentää. Pienellä lisätyöllä olisi kytkentä muutettu.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 29.8.2014 klo 14:20:29
Kuinkahan paljon muistin jatkuva virta kestää kuormaa. Ei tarvitsisi kuin yhdistää se johto kahteen paikkaan.
SUOMINEN TAUNO
29.08.2014 15:22
Kyllä tämäkin asentaja sen tekee, kunhan saadaan jostakin kytkentäkaaviot. Niitä ei kuulemma Fordilta kaikille anneta.
Nimenomaan siinä mielessä kyselin, josko jollakin löytyisi kytkentään ohjeita. Helppoahan se tietysti on, jos sen osaa.
NEVALAINEN SIPPO
29.08.2014 17:05
Ei niitä kytkentä kaavioita tarvitse Foordilta rukoilla. Haynesin manuaali E-bay:sta kotiin toimitettuna alle18 E. Sieltä löytyy kytkentäkaaviotkin ja muutakin tarpeellista tietoa omasta kulkimesta. En nyt muista mikä karva se oli josta se jatkuva virta köyhtyi, mutta siitä se löytyi radion pistokkeiden lähistöltä. Mitatkaa mihin tulee jatkuva virta, siitähän se alkaa. Niin ja kannattaa laittaa oma sulake siihen karvaan ennen kytkintä.
Sippo
Käyttäjän lisäys viestiin 29.8.2014 klo 17:29:35
Meikäläisen kärryssä tulee jatkuva virta tupakansytyttimen pistokkeeseen ja kuljettajan edessä kojelaudan päällä olevaan pistokkeeseen niillä on yhteinen sulake matkustajan jalkatilassa olevassa sulakerasiassa, jos kytkentä sama niin sieltä se jatkuva virta ainakin löytyy. Kuulemma nuissa kytkennöissä sattaa olla eroja samankin vuosimallin osalta.
Sippo
SUOMINEN TAUNO
29.08.2014 18:55
Kiitokset, Sippo hyvistä neuvoista. Eiköhän näillä eväillä asentaja hommasta selviä.
Auto on varkaiden jäljiltä laitettavana korjaamolla, joka on erikoistunut autojen puhdistamiseen enkä viitsisi lähteä erikseen teettämään radion kytkentää.
HAAPANEN TIMO
30.08.2014 15:41
Enpä suo moittinut Tauno, vaan sitä asentajaa. Jos tyydyt siihen kytkentään kuin ennen oli ( radio toimii avain ykkösasennossa ) selviät pienellä muutoksella.
Autohan ei ole miksikään muuttunut joten auton radiopistokkeen johonkin napaan tulee edelleen virta kun avain on siinä ykkösessä.
Se napa katsotaan mittaamalla ja vaihdetaan johto uuden radion pistokkeen siihen napaan johon varsinainen virta kytketään.
Tämäkin löytyy mittaamalla auton pistokkeesta se pinni johon virta tulee vain auton käydessä. Kun se on löytynyt verrataan pistokkeita silmämääräisesti radion johdon värin löytämiseksi, ja virta siihen.
Homman tekisin sokeripalaliitoksella pistokkeen ohittaen, eli ko. johdot poikki, pätkä väliin, ja uusiin asemiin.
@timppa
VÄLIMÄKI JARMO
30.08.2014 19:46
punainen virtaan keltainen virtalukkoon. JV
HAAPANEN TIMO
30.08.2014 22:12
AHJOS TIMO
31.08.2014 18:59
Jos on matkailuautosta kysymys, eikö se radion virta kannattaisi ottaa hupiakusta? Bürsterin käsikirjan mukaan omassa autossani on tehty niin.
JOKINEN ARI
31.08.2014 20:55
Myös Hobby harrastaa Transitissa radion kytkentää hupiakkuun. Päättelin siitä kun hupiakun pääkytkin sammuttaa radion..
VALLIUS MARTTI
31.08.2014 21:21
On outoa jos transit alustaisessa ei ole stereot ja muut lisä laiteet kytketty asuntotilan akuun Minulla Dethlffsisä on tehdas asenettu radio ja wepasto molemat on kytketty asuntotilan akuun ja minusta järkevä ratkaisu toimii aina eikä pelkoa tartti akun tyhjenemisestä ole itseläni asunto puolella 2x120 A joka on ritänyt,tietysti alustat ja kytkenät näytää olevan niin yksilölisiä merkeitäin samassa merkissä useimpia kytkentä tapoja.TV kulkuri
AHOLA JARI
01.09.2014 00:09
Taunolle ja muillekin Fordisteille; valmistenumero ylös ja http://www.etis.ford.com/vehicleRegSelector.do
..naputtelet sen tuonne.
Kohdassa "Auton yhteenveto" --> "Automuunnokset
Korin ja varustuksen asennusopas (BEMM)" - lataat sen .pdf:n..
Todennäköisesti s.164 sinun autossasi, kuten minullakin (tyyppi kohtainen) on kerrottu kuvan mukaisesti pinnien tarkoitus. Lataa nyt kuitenki omasi..
Noissa DIN/ISO pistokkeissa tuntuu radiovalmistajat vatkaavan BAT+, IGN+ ja ACC+ paikkaa..
Riippuen Fordista; mulla BAT+ tarjoaa sen voiman toosalle, ACC+ (sense) on heräte virta-avaimen ykkösasenssa (IGN=2-asento). Mulla on tosin Fordin puolesta Pimary ja Secondary akut (2x60Ah) - hupipuoli vielä erikseen 180Ah. Primary on aina kytketty, ja muut tulevat releellä mukaan. Humppalaitteet+info jne. on Fordin puolesta secondary akun takana..
SOHLBERG-KUKKO BERIT
01.09.2014 01:15
En mää mittään tiedä mutta meidän Fordissa on alkuperäinen radio jota pidän varsin helppokäyttöisenä,mm.ollut Focus autojakin,samanlaisia melkein,isot näppylät ym.Mutta meillä ainakin radio käynnistyy oli virta-avain vaikkapa taskussa,painan pyöreää namiskukkelia kerran niin soipi kokonaisen tunnin,sammuu itekseen ja valikot toimii.Ihka mukava kun menee nukkumaan annan soida hiljakseen,sammuu radio tai minä ensin.Ei nykyiset radiot mitään virta syöppöjä ole,verraten 60- luvun autoissa olleisiin putkihärpäkkeisiin verraten.Mulla oli kerran entinen linja-autoradio hakkurivirransyötöllä Panhard merkkisessä autossa,vei muuten sähköä,mutta oli paukkuakin.Se siitä. OKU.
SUOMINEN TAUNO
01.09.2014 08:54
Näin se minullakin toimi alunperin, mutta ei toimi enää uudella radiolla. Ilmeisesti radion päässä on tehty jotakin muutoksia. Tuntuu siltä, että entistä enemmän on menty siihen, että autoissa sähkövehkeet toimivat vain auton käydessä. Ei tunnu esimerkiksi kännykän lataus 12 v pistokkeesta enää onnistuvan, ellei auto käy.
Tuo Jarin laittama linkki noihin kytkentäkuviin on erinomainen. Nyt on vain pulmana, miten kytkennän pystyy muuttamaan.
AHOLA JARI
01.09.2014 09:16
Kunnon alan harrastaja tekee pro-tyyliin, ja avaa radion puollen liittimen ja vaihtaa pinnien paikkaa, joka vastaa Fordin järjestystä..
Jos se uusi soitin on muu kuin Fordin, tarvitsee väliin tällaisen http://www.autostudio.fi/connects2-ford-johtosarja-20582.html
..ssinä ainakin on helppo vaihtaa pinnejä päikseen katkomatta johtoja - vaatii vain ohuen piikin 0.5-0.7mm ja hyvät silmät :)
SUOMINEN TAUNO
01.09.2014 09:22
Kiitokset, Jari hyvistä neuvoista. Näillä ohjeilla saadaan asentaja hommiin. Kerron sitten, miten homma onnistui. Fordin oma radio malli 6000CD on kyseessä.
AHOLA JARI
01.09.2014 09:59
Vielä se pitää mainita, että toki tuon auton puolen liittimen pinnijärjestyksen voi kajota, jos se on helpompaa (liitin kaapelin päässä). Joissain Ford toosien malleissa vastaliitin on suoraan kuoressa upotettuna (pinnit soittimen piirilevyssä juotettuna) - tällaiseen kajoaminen on paljon hankalempaa/mahdotonta..
Käyttäjän lisäys viestiin 1.9.2014 klo 10:02:22
http://www.ozyurek.org/wp-content/uploads/teyp_6000cd_2.jpg
ja tämän kuvan perusteella, taitaa olla parempi vaihtaa liittimiä siinä auton puolen liittimessä..
Käyttäjän lisäys viestiin 1.9.2014 klo 10:10:21
..ja nyanssina, että nuo aiemmat kirjoitin olettamalla, että Fordin oman koneen tilalle tulee jokin toinen yleismerkki. Kun on aika yleistä, että tuohon 2x DIN reikään laitetaan multimediakone, joka näyttää samalla vaikka peruutuskameran kuvaa.
HAAPANEN TIMO
01.09.2014 10:03
Minä jättäisin sen pron pois ja katkaisisin:)) On meinaan niin pieni se pinniä pitävä kieli ettei todellakaan meinaa edes nähdä.
Eihän siinä tietty mitään häviä vaikka yrittääkin, mutta yhtälailla se virta sieltä uudella lenkilläkin koukkaa.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 1.9.2014 klo 10:07:38
Jari ehtikin uusiin selityksiin. Jos se suoraa radioon tökätään, olkoon puheeni mitätön.
AHOLA JARI
01.09.2014 10:26
Timppa - joo tämä lisäysten kirjoittaminen ed. viestiin tekee ketjusta välillä vähän hassun ;)
Käyttövinkkinä (kuten aiemmin aineittu); kannattaa käyttää sitä radion isoa on/off -nappulaa (vaatiko 2sek. painalluksen), joissan malleissa saa valita päällä oloajan.. ei unohdu sitten päälle (eikä avaimet virtalukkoon).
Siinä virtalukon ACC asennossa menee paljon muuta elektroniikkaa päälle (mittaristosssa surisee, info-näyttö syttyy ..) samoin, jos etuovia aukoo myöhään, joitain saattaa piippailut häiritä..