JÄÄKAAPIN JÄÄHDYTYS

SUUMÄKI HEIKKI 22.08.2014 14:30

Mitä tehdä, kun ennen ajoa kaasulla jäähdytetty jääkaappi lämpiää akku asnnossa ajon aikana hitaasti. Kaasua ei voi käyttää, koska ajoviima sammuttaa kaasun. hekuli

JANHONEN MATTI 22.08.2014 17:34

Ajoviimalle/puuskille kannattaa tehdä jotain. Sille 12 V huonolle jäähdytysteholle on paljon hankalampi tehdä mitään. Korkeintaan vahvemmat johdot voi vaihtaa jos entiset on rimpulat.

Vaikka laitaa sinne suojan taa kevyt tuulensuojalevy, jota ajoviima ja tuulenpuuskat ei suoraan palopäälle saakka. Se palopää vie niin vähän ilmaa, että se vetää sen vaikka aidan raosta, mutta kaapin tuuletus on se jonka täytyy toimia lisälevyn asennuksen jälkeenkin. Kaapin takapuolen tuuletusta voi parantaa muutaman kympin maksavalla 12 V tuulettimella, eikä se vaikuta palopään toimintaan. Just muutama päivä sitten täällä oli asiasta juttua.

TERVO JARI 22.08.2014 18:45

Minkä ikäluokan kulkineesta/jääkaapista on kyse ?

Noita "pakoputkia" kun on moneen lähtöön ja jopa joistakin se puuttuukin . . .

VALTONEN MARTTI 22.08.2014 20:33

Tuollaisen levyn laittoi vaunuhuolto aikanaan mulle sammumisongelmaan. Ei se täysin poistunut silläkään.

Kun oli jossain osiossa pakoputkistakin juttua laitoin kuvan siitäkin millainen pänä mulla kaapin takana on...

Käyttäjän lisäys viestiin 22.8.2014 klo 20:34:55 ...toi letku on itteni laittama myöhemmin...

TERVASMÄKI MARKKU 22.08.2014 20:36

Hetkinen, eikös Martin toisessa kuvassa näkyvästä pakoputkesta juurikin puutu se "viisto hattu"?

VALTONEN MARTTI 22.08.2014 20:43

Näinhän tässä jollain palstalla minuakin opastettiin. Taisi olla Haapanen. Lupasin ottaa esille huollon kaverin kanssa vähän myöhemmin.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.8.2014 klo 20:44:09 "viisto hattu" on siis ilmeisesti vedonpoistaja.

TERVO JARI 22.08.2014 20:45

Se "vinopää" joka estää liiallisen "vedon" pystyputkeen . . .

Ja samalla tuo "vinopää" ohjaa kuumahkot höyryt suoraan ritilästä ulos . . .

KOSKINEN OLLI 22.08.2014 21:04

Johtaa ulos, niissä missä johtaa. Jos jääkaapin takana on ikäänkuin sama ilma kuin ulkoilma, ja se on tiivistetty asunto osaan nähden siten että väli ilmatiivis, niin pakoputken T kappaleen jälkeen mitään putkea ei välltämättä ole.

TERVO JARI 22.08.2014 21:11

pakoputken T kappaleen jälkeen mitään putkea ei välltämättä ole.

Kopio löppy.

Mut joskos tuo vinopää on se ratkaiseva tekiä ?

Miul o tuo kyseinen "vinopää" ja ei kertaakaan ole ajonaikana sammunut, niin kuskikaan kuin jääkaappikaan niinä 6:na vuotena joina sillä oon reissanna . . .

Olen jostain lukenut että tuolla vinopääputkella on tekemistä tuon sammumattomuuden kanssa . . .

Menee ja tietää . . .

SUUMÄKI HEIKKI 22.08.2014 21:28

Rimor Superbrig vm, 2010

YLÖNEN PETRI 22.08.2014 21:31

eikös tohon päde ihan rakennusfysiikan säännöt,paitsi jottei tönö kai liiku kokoajan??!!:))

TERVO JARI 22.08.2014 22:01

Äkkispäissään katottuna tuolta netin ihmemaailman kuvahausta, olisi jääkaappi tien puolella ja isoilla ilmasäleiköillä, onko näin ?

Joten suosittelisin käyntiä osaavan caravanhuollon tykönä, muut osannevat jotakin suositella ?

Laittelevat putket/pellit niin että jääkaappi pelittää ? . . . .

HAAPANEN TIMO 23.08.2014 09:19

Martilta näyttäisi puuttuvan myös lämmönjakaja, spiraali, jonka pitäisi roikkua rautalangan varassa tuosta pakoputken päästä, vaikuttaa sekä jäähtymiseen että liekin ylläpitoon. T-kappaleessa on kolo sitä lankaa varten.

http://www.caravantukku.fi/tuote/l%C3%A4mm%C3%B6njakaja/2926212305/

@timppa

HAAPANEN TIMO 23.08.2014 09:23

Ekan kerran kirjoitin tänne solkun puuttuvista osista jo -07

VALTONEN MARTTI 23.08.2014 12:54

Niinpä Timo. Luulin että vaunu "rakennettiin" silloin takuuaikana valmiiksi niinkuin Solikani ennenkin mutta nyt sitten huomataan että jääkaappi on keskentekoinen.

Onneksi nuo mainitut puutteet on suhteelisen helppo vieläkin päivittää.

KANNISTO TERHO 23.08.2014 16:32

Kertokaa nyt viisaammat miten tuo pakoputkesta roikkuva spiraali "lämmönjakaja" toimii. Tuuliko sitä heiluttelee? Mulle sen salaisuus ei avaudu muuta kuin rahastuksena.

JANHONEN MATTI 23.08.2014 16:43

Sen tehtävä on jakaa polttimolla syntyvä lämpö mahdollisimman tasaisesti vaippaan.

KANNISTO TERHO 23.08.2014 17:43

Kiitti tiedosta. Jos se on putken sisällä näin varmaan tapahtuukin. Pitääpä käydä katsastamassa onko se putkseesa..

TERVO JARI 23.08.2014 18:15

Ja jos se spiraali on tippunut alas palopäähän, häiritsee se siellä liekin oikeaoppista suuntautumista . . .

Spiraalin kuuluu olla koukkunsa verran putken yläpäästä alaspäin putken sisällä.

KOSKELA ERKKI 23.08.2014 23:23

Kävinpä minäkin kurkkaamassa oman autoni jääkaappia. Auto Sunlight vm. 2006 eli Dethleffsin karvalakkiversio takakeittiöllä. Siinä on alkuperäisvarustuksena palopesän ympärillä peltisuoja ja piipussa on tuo viistoputki ja alasmenevässä putkessa spiraali rautalangan varassa. Kertaakaan ei ole jääkaappi sammunut ajon aikana ja jääkaappi on toiminut jopa tämän kesän helteiden aikana todella hyvin. Joskus tuntuu jo liian kylmäkin olevan.

SUUMÄKI HEIKKI 24.08.2014 11:40

Jääkaappi on ojanpuoleisella sivulla. Domec. Täytyy varmaan kehitellä ohjeiden mukaista tuulisuojaa, että voi käyttää kaasua ajaessakin. hekuli

NIITTYARO TAPANI 24.08.2014 12:18

Kumma juttu tuo sammuminen jos kaappi on kaasulla ajettaessa. Vaikka nyt on menossa 4:s kaappi niin en muista kertaakaan noin käyneen.

Ensin oli pari nykyistä Dometic kaappia ja sen jälkeen on ollut Thedford kaappeja, nykyinen on ensimmäinen iso erillisellä pakastinosalla.

Ennen on pitänyt muistaa manuaalisesti vaihtaa akulle jos lähtee ajamaan jolloin se monesti unohtui. Tämä uusi kaappi omaa lisäksi Auto moden jolla kaappi automaattisesti valitsee itselleen sopivimman energian kaiketi järjestyksessä 230 Vac, 12Vdc ja kaasu. Jos ajo on pätkittäistä ja ilma perin lämmintä niin kannattaa käyttää kaasua kiinteästi valittuna koska 12V -> kaasu välillä on noin 20 min tauko ilman jäähdytystä. Euroopassahan ei monessakaan maassa saa pitää kaappia kaasulla huoltoasemilla tankattaessa.

Ne ongelmat joihin olen törmännyt ja joista olen selvinnyt omatoimisesti ovat jonkin kaasun sisältämän aineosan kerääntyminen siihen polttimolle tai suuttimelle ja sen aiheuttama tehon alenema koska liekki ei pääse riittävän suureksi.

Olen uusinut suuttimia noissa Dometic kaapeissa ja "rassannut" Thetford polttimen "rakoja" auki uudelleen. Aina on sen jälkeen toiminut joskaan tähän uuteen reilun vuoden ikäiseen ei ole siinä mielessä tarvinnut puuttua.

Hyvin riitti tehot noilla 30 asteen helteilläkin joskin jäätelö oli hieman pehmeänpää mihin kotipakastimessa on tottunut. Energia-automatiikka vähentää kaasun kulutusta selvästi.

VÄLIMÄKI JARMO 24.08.2014 12:43

Vaan mä sanon jotta romutikku on romutikku ,eikä siitä mihinkää pääse. JV

SUUMÄKI HEIKKI 27.08.2014 14:56

jääkaappi on siis ojan puolella ja on erillisellä pakastimella oleva Dometic . Noita kuvia vertaillessa, en löytänyt vastaavia kohtia. En myöskään viistopää putkea, jonka tarkoitus jäi vähän epäselväksi. Mutta ennen kuin yritän rakentaa niitä tuulisuojia, kysyisin voiko lumisuojan laittaa alempaan ritilikköön?. Tällöin alareunaan jää n. parin sentin rako. hekuli

Käyttäjän lisäys viestiin 27.8.2014 klo 14:58:21 Ps. olen taas lähdössä Kuusamoon ja olis kiva kun jäähdytys toimisi.

VALTONEN MARTTI 27.08.2014 15:41

Suppean tietämykseni mukaan Heikillä ei ole kysymys siitä että tilapäiset tuulenpuuskahdukset sammuttaisivat kaapin koska kaappi on ojan puolella. Tällöin ei myöskään tuulisuojista ole apua. Jotain muuta häikkää siinä on.

Talvisuojien käyttöä ainakin Solifer vaunun opas kehottaa käyttämään vasta alle +10 C asteen lämpötiloissa.

Turvautuisin asemassasi huollon puoleen Kuusamon matkasi turvaamiseksi.

HAAPANEN TIMO 27.08.2014 15:42

Puutuuko sultakin nämä osat: http://www.caravantukku.fi/tuote/pakoputki-l%C3%A4pivientisarja/2935551008/

Viistopääputki on toisesta päästä avoin jolloin äkillinen ilmavirta ei painu palopesään, vaan sen putken avoimesta päästä kaapin takatilaan.

Talvisuoja on mun mielestäni liian tiivis, voi tulla isoja vaikeuksia.

@timppa

VALTONEN MARTTI 27.08.2014 16:14

Timo, viittaan aiempaan jääkaappi kommentointiimme. Tarkistin kaverin samanlaisesta jääkaapista pakoputken. Hänelläkään ei ollut kuin suora putki päättyen yläritilän alareunan tasoon. Erona vain se että hänellä oli se kierrejuttu (lämmöntasaaja) pakoputken sisässä. Mullahan sekin puuttuu. Sanoi ettei ole koskaan ajaessa sammunut ja jäähtyy kuten jääkaapin pitääkin, helteilläkin. Sijainti kuitenkin ojan puolella.

Solkun kaapin käyttö-ja asennusohjeen mukaan se vino T-kappale asennetaan vain jos kaapin tausta ei ole tiivis asuinosaan nähden ikäänkin sillä ei olisi tekemistä jäähtymisen kanssa.

Katsotaan kitenkin mitä huoltomies koht' puoliin asiasta sanoo.

HAAPANEN TIMO 27.08.2014 16:41

Fysiikan lakeja ei kannattaisi vaunutehtaiden unohtaa.

@timppa

NEVALAINEN SIPPO 27.08.2014 21:18

Onko kellään kokemusta LMC Liberty 654 ti;n jääkaapin huollosta / remontista tuntuu olevan aika tiukasti paikallaan ja takapuolella ei ole seinässä ritilöitä, vaan ottaa ilman lattiassa olevista reiistä ja poistaa katolla olevista torvista. Oli viime kesänä syttymis vaikeuksia. Keväällä ihmettelin hommaa. ja ohjekirjaa tutkimalla totesin että jääkaapin yläreunassa olevan ohjauspanelin takaa löytyy muoviletku johon puhalletaan paineilmaa ja näin puhdistetaan poltin, No se auttoi tälläkertaa. Nuppien irroittaminen ei vaan ole kaikkein siisteintä hommaa tahtoo tulla naarmuja vaikka käyttää pehmustetta. Kesä helteillä kokeilin keittiönurkkauksessa olevaa ilmakanavaa jota myöten kaasut ja lämpö poistuu, no lämpimältähän se tuntui. Rupesi vaan mietityttämään kun tätä ketjua olen seurannut. Kaappi toimi kesän kyllä oikein hyvin kylmää riitti, on ollut kaasulla kaiken aikaa.

Sippo

SUUMÄKI HEIKKI 27.08.2014 23:42

Täytyy varmaan ottaa valokuvat kuusamoreissun jälkeen. Laitan ne liitteenä viestiin, jos osaan! hekuli

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.