Fiatin vakkarin heitot ja pois päältä pomppimiset

KERÄNEN KAUKO 21.08.2014 16:54

Onko kellekkään tuttua ja löytyykö vaivaan korjausta? Vai onko ominaisuus?

Alusta 180hv dugato automaatti.

Jo tämmöisiissä pienissä nyppylöissä kuten Lpe-Mikkeli välillä voi olla alimman(vastamäki) ja ylimmän(myötämäki) nopeuden ero olla enimmillään 14km/h.

Ja Kainuussa Puolangalla ajoin isoon mäkeen vakkari päällä. Automaatti vaihtoi puolessa välissä vitoselle ja samalla pudotti vakionop. säätimen pois päältä.

Mutta sitten samaan mäkeen ajoin sitten, että mäen alla polkaisin talaa ja automaatti vaihtoi siinä nelosen ja kohta vitosn. Mäen päällä kutos ja kun löysäsin jalan kaasulta. Oli vakionop pysynyt päällä.

HIETALA PEKKA 21.08.2014 17:29

Mulla 2.3 multijet 2007 ja vakkari hyppi pois päältä miten sattui.Vika löytyi jarrupolkimessa olevasta kytkimestä .Uusi maksoi pari kymmiä ja vaihtoon meni aikaa 5min. Pede

KERÄNEN KAUKO 21.08.2014 19:55

Minulla kyllä pysyy muuten hyvin päällä, mutta kuten kerroin isossa mäessä kun vaihtaa silloin hyppää pois. Kävin Salpa-autossa Kouvolassa, siellä ei selvinnyt mitään. Lopuksi työnjohtaja kysyi jonkun selityksen perään: Ymmärrätkö? Vastasin: En Sanoi: No sen näkee naamastakin. Silloin tuumasin, että otetaanpa auto ulos hallista.

NIITTYARO TAPANI 21.08.2014 20:53

Minulla on nyt toinen Fiat pohjainen Hümer vakionopeussäätimellä. Ensimmäinen piti nopeuden varsin hyvin aisoissa mutta nykyinen tuppaa miettimään liikaa ja sen vuoksi vopeuden vaihtelut ovat luokkaa +- 7 km/h, entinen piti paljon paremmin kutinsa. SEn lisäksi se tuppaa sallimaan nopeuden keskiarvonkin laskun pidemmällä mmatkalla ja sille saa antaa lisää puhtia aina ajoittain.

Valitin mutta paikallinen huolto väitti jottei hän kykene asiaan vaikuttamaan. Pitänee tyytyä!!

EEROLA TEEMU 21.08.2014 21:10

Vakionopeudensäätimissä on eroja, niin kuin kaikissa laitteissa. Suuret erot nopeuden tasaisuudessa voivat johtua anturin asennuksesta. Meikäläisellä on ollut jo 14 v Rostran jälkiasennettu vakkari, mikä muttui ajan kuluessa +/- 2 km/h heitoista lähemmäs viittä. Lopulta koko laite ei toiminut lainkaan ja syynä oli vetoakselin magneettia varten asennetun anturin löystyminen pois paikaltaan Kun kiinnitin sen kunnolla, niin nopeudet pysyy taas melkein absoluuttisen tarkasti.

Toinen syy varsinkin ylämäkien nopeudenvaihteluihin löytyy siitä, että koneen puhti loppuu kesken. Ts. talla on pohjassa, mutta "ennakkoahan vakkari ei ota". Kun normaalisti ajellaan jalkaohjauksella, niin silloinhan huomioidaan ainakin isommat ylämäet ja vauhti saadaan pysymään samana koko ajan. Monet vakkarin käyttäjät eivät osaa/ ymmärrä painaa kaasua ennakoivasti, jolloin syntyy jättämää aseteltuun nopeuteen. Vaatii vähän taitoakin, ei pelkkää ihmettelyä.

TURUNEN HEIMO 21.08.2014 22:17

Entä jos ajaa jo sallittua nopeutta, aivan saman siitä saa jos ohittaissa ylittää sallitun. Jos voimaa puuttuu niin se korvataan väännöllä jota saa pienemällä/pienemmillä vaihteilla. Ei kannata yrittää mopilla mahdottomia. Aloitajalla on todennäköisesti jo aiemmin kerrottu vika poljinanturissa/antureissa. Yleensä vakkari putoaa pois vaihtaissa, kytkinpolkimessa on anturi. Resetistä se palaa edelliseen tilaan.

AHJOS TIMO 21.08.2014 22:20

Onko tämä normaalia, teenkö jotakin väärin vai onko laitteessa vikaa: Jos laitan vakionopeuden päälle nopeusmittarin näyttäessä vaikkapa 100 km/t, niin nopeusmittarin lukema putoaa jonnekin 90-95 km/t tasolle. Kun sitten käsivipua käyttäen lisään nopeutta, nopeus pysyy kyllä sen jälkeen vakiona.

EEROLA TEEMU 21.08.2014 22:46

Tuo mitä kerrot lienee autosi säätimen ominaisuus, jonka opittuasi voit ottaa sen huomioon.

Toimin niin, että aloitan säätimen päälle laiton vähän alemmalla nopeudella -yleensä vain suurimmalla eli vitosvaihteella. Jos siis tarkoituksena on saada esim. mittarin mukaan 98 km/h pysyväksi nopeudeksi, niin aloitan "napin painamisen" aikaisintaan jossain 95 paikkeilla tasaisella kohtaa tietä, jolloin nopeus nousee siihen viirun alle sataseen. Siinä se sitten pysyy ellei tule suurempia ylämäkiä, jotka sopii vielä vitoselle. Ennakoin polkemalla kaasua, että nopeus pysyy koko nousun ajan asetellun paikkeilla "luonnollisesti".

Jos edessä on suurempia mäkiä tai kiihdytysosuuksia, niin painan vakkarin pois ja vaihdan neloselle sellaisten tai esim. ohitusten ajaksi. Kannattaa opetella oman säätimen toiminta ja mukauttaa käyttö ja kaasujalka yhteistyöhön. Näin mm. siksi, ettei suotta rasita moottori- vaihteisto järjestelmää liian alhaisilla kierroksilla. Näin ei myöskään tule tarvetta joutua sakkonopeuksille. kkonopeuksia

LEPOLA SAKARI 22.08.2014 09:34

Minulla 3,0 koneen ja manuaalilaatikon kanssa Fiatin vakionopeuden säädin on pelannut hyvin, ei mitään moitittavaa. Henkilöautossani toimii myös hyvin, mutta heti jos ajonhallintajärjestelmä reagoi, putoaa vakionopeuden säädin päältä. Uudemmissa matkailuautoissa ajonhallinta voi tehdä samaa. Jos se on kovin herkälle säädetty, se reagoi tilanteessa jota ei itse edes huomaa. Vanhat, vaijerivälitteiset ja puoliksi mekaaniset säätimet olivat toisesta maailmasta eikä niiden temppuilulla ja nykyvehkeiden temppuilulla ole juurikaan mitään tekemistä keskenään. Tarpeeksi jyrkässä alamäessä mikään säädin ei estä nopeutta nousemasta jos auto on kovin painava. Moottori ei silloin kykenen menoa jarruttamaan määräänsä enempää. Jyrkässä ylämäessä vauhti voi hiipua jos koneessa ei ole riittävästi voimaa. Fiatin kolmilitraisessa tätä murhetta ei juurikaan esiinny.

YLISUUTARI JOUNI 22.08.2014 10:37

Itse vein juuri tänään vuoden ikäisen 2.3 JTD Ducato-alustaisen Caradon Oulun Wetterille takuukorjauksille siitä syystä, että vakionopeuden säädin ei toimi luotettavasti. Välillä nopeus ei lukkiudu päälle ja välillä säädin pomppaa kesken ajon pois päältä. Toivottavasti saavat kuntoon. Voi olla vain vaikea vian syytä löytää, kun tasanopeudensäädin kuitenkin toimii noin 90%:ssa ajoista ihan ok.

Lisäksi ajotietokoneen mukaan auton keskinopeus on reilun kymppitonnin ajojen jälkeen alle 10 km/h, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Vaikka edellisessä 2008-mallissa ei moisia vikoja ollut, niin eihän tuo maailman suurin ihme ole, jos italialaisessa autossa joskus sähkövikoja esiintyy. Onhan noita saksalaisissakin. Pääasia, että korjaavat ne tehtaan piikkiin takuuaikana kuntoon.

NIITTYARO TAPANI 22.08.2014 11:52

Kun vertaan aiempaa ja nykyistä vakionopeudensäädintä niin vanhempi toimi nopeammin kuin tämä uusi. Ylämäessä tämä uusi antaa nopeuden ensin pudota reilusti (60 alueella lähes 50:n) kunnes alkaa syöttämään lisää dieseliä ja nostaa nopeutta mutta kun mäki loppuu ja alkaa ehkä alamäki niin se edelleen lykkää sitä polttoainetta pitkään ylämäen vauhtia vaikka säädetty nopeus on saavutettu jo ajat sitten. Ajan tuosta samasta mäestä aika usein koska joudun sen kautta yleensä lähtemään ja se on hyvä vertailu uuden ja vanhan välillä. Samaa se tekee 80 nopeudessakin ja harmittaa kun väittävät jotteivät pysty sitä säätämään vaikka varmuudella uskon PID säätimen parametrien olevan säädettävissä.

YLISUUTARI JOUNI 22.08.2014 17:14

Kävin hakemassa auton pois Wetteriltä. Eivät olleet saaneet vikaa esille koeajon aikana, mutta tuntuivat uskovan, että jotain häikkää siellä vakionopeudensäätimessä on, sillä kuluneen viikon aikana oli oltu kahdesta muustakin tuoreesta Ducatosta yhteydessä ja kaikissa on jotain häikkää vakionopeuden säädössä. Laittoivat raportin Fiatin tehtaalle ja nyt odotellaan softapäivitystä tai jotain muuta korjausta asiaan.

Ajotietokoneissa on myös ollut ohjelmistopäivityksiä, mutta sarjanumeron perusteella omaan autoon ei noita tiedossa olevia päivityksiä saanut asentaa, joten siihenkin pitää odotella tehtaalta sopivaa korjausta.

Nykypäivän viat ovat monesti huonosti koodatussa ohjelmistossa. Toista se oli ennen. Rautaviat on jotenkin helpompi paikallistaa ja korjata.

KERÄNEN KAUKO 23.08.2014 10:05

Kouvolassa kun ei tapahtunut mitään asian eteen, niin lähetin Oulun Vetterille sähköpostin ja kerroin tuosta vakkarista. Sieltäpä ystävällinen mies soitti ja kertoi saman mitä edeltäjä kirjoitti, että muutamissa muissakin on tapahtunut. Ja lupasi pitää minut ajan tasalla heti kun saavat tietoa.

LUOTO KARI 25.08.2014 08:11

Aivan samanlaiset on kokemukset, kuin aloittajalla. Kun vertaa edellisen 2007-mallisen Ducato 130:n ja nykyisen 2013-mallisen 150:n vakkareita, niin tästä jälkimmäisestä voisi ottaa sen "vakio"-sanan vallan pois. Edellinen piti jämäkästi nopeuden vakiona suurissakin mäissä eikä jatkanut nopeuden nostoa mäen loputtua. Tämä nykyinen tekee juuri tuota mitä aloittajakin totesi: pienessäkin ylämäessä nopeus putoaa ja mäen jälkeen nopeus nousee reilusti yli asetetun. Kokonaisvaihteluväli n. 85 nopeudessa on luokkaa 15km/h. Sakothan tuommoisella saa.

Minäkin käytin heti uutena paikallisessa merkkiliikkeessä, mutta sanoivat, että ei voi säätää ja että johtuu voiman puutteesta. Johon minä, että älkää viitsikö ja kerroin kokemuksistani edellisellä autollamme. Joten jos joku jostakin jotenkin saa lisätietoa, niin olen erittäin kiinnostunut kuulemaan.

TOIVONEN MARTTI 25.08.2014 20:09

Mulla on tarvikevakkari Gold Cruise ja ainakin sitä voi säätää reagoimaan nopeammin tai hitaammin. Nykyisellään se kyllä mäkisessä maastossa toimii juuri niin että päästyään vaivalla mäen päälle hyökkää turhan kovasti alamäkeen ja moottorijarrutus tulee vasta pitkän tovin kuluttua, usein juuri ennen seuraavaa mäkeä ainakin nelostiellä.

Mutta tuota reagointinopeutta voi siis säätää asteikolla 1 - 10 tms.

mot

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.