fiatin puhallin moottorin vaihto?

AALTONEN MIKA 18.08.2014 08:15

Moi! Onko jollain tietoa miten auton -89 ducato lämmityslaitteen puhaltimen moottori vaihdetaan? Se on jossakin siinä keskellä kojelautaa,onko jollain kuvia sen vaihdosta?tarvii ainakin öljytä kun se vinkuu käytettäessä.

JANHONEN MATTI 18.08.2014 09:50

Asiasta on täällä kirjoitettu useankin otteeseen. Sopivilla hakusanoilla asiasta löytyy kyllä varsin yksityiskohtaiset ohjeet.

Sen verran voin lohduttaa, että se ei ole elämää suurempi homma Ducatossa. Ei tarvitse kojelautaa purkaa, koska itse puhallin on hanskalokeron alla. Kojelaudan verhoilulevyn joudut irrottama. Jos vika on vain etuvastuksessa niin sen voi vaihtaa ilman moottorin irrotusta.

KOSKINEN JANI 18.08.2014 10:23

Matti, katsoit vuosimallin väärin tai jotain.

Eiköhän tuossa ykkösducatossa moottori ole siinä ihan kohtuu ylhäällä/keskellä sen tavaralokeron takana ja purkaantuu vain taaksepäin kojelautaa vasten. Joku on kuulemma joskus saanut kojelautaa venytettyä niin paljon että on sen sieltä välistä vaihtanut. Toiset on irroittanut kojelaudan ja jokuset tehnyt raakasti reiän siihen kotelon takaseinään ja tehneet isommasta muovinpalasta uuden palan kojelautaan. Tämän reiän kokoa en tiedä ja hankalaa se silti olisi.

Mutta Wilfried on tehnyt hyvät ohjeistukset kuinka homma hoituu, kylläkin saksankieliset mutta kuvia on reilusti: http://www.hobby600.de/fahrzeug/basis/reparaturanleitungen/viewdownload/18-basisfahrzeug-reparaturanleitungen/166-heizung-geblaesemotor-reparieren

Siitä download ja kun odottaa seuraavalla sivulla hieman niin tulee uudestaa download nappula näkyviin. Ko. sivuilla on muutenkin paljon dokumentteja miten korjauksia voi tehdä.

JANHONEN MATTI 18.08.2014 10:45

Jani Tämän asian neuvomisen ongelma on siinä, että suojan alta voi löytyy kahtaa eri mallia lämmityslaitetta. Tämä sama asia koskee Ducatossa muitakin osia.

Siksi viittasin noihin vanhoihin juttuihin asiassa.

KOSKINEN JANI 18.08.2014 12:16

Kuinka vaan. Enpä vaan ole 280 mallissa nähnyt muuta kuin irroita kojelauta tyyppisen ratkaisun, 290 on sitten jo erilainen.

KARJALAINEN ALPO 18.08.2014 16:14

Kyllä se on öljyttävissä ja vaihdettavissakin, mutta nöyrä täytyy olla.

Puhallin tosi hankalassa paikassa keskellä sitä kojelautaa.

Väkisellä joutuu purkamaan kojelautaa ja vaatii pienet näpperät sormet.

Hyvä puoli on se, että saa maata auton lattialla selällään ja kun ehyt katto ei sada suuhun eikä silmiin. Mutta kaikki roskat tippuvat silmille mitä on vuosien varrella sinne kertynyt.

PS. Olen itse vaihtanut edellisessä autossa ko puhaltimen. Auto oli Fiat Ducato Maxi vm -89.

VÄLIAHDE JUSSI 18.08.2014 22:09

Melkein samanlainen oli homma WV T3 Transporterissakin.

AALTONEN MIKA 19.08.2014 07:36

Moi!paljonko sitä kojelautaa täytyy purkaa?täytyykö ne kaikki vivustot ottaa irti,kun purkasin pari alimmaista muovia ja siitä näkyy kotelon metalliset nipsut millä se on kiinni.ajattelin seuraavaksi irroittaa vaan ne ja kattoo mitä tapahtuu!

KARJALAINEN ALPO 19.08.2014 08:27

Jos vaihtaa koko puhaltimen niin minun mielestä pitää irrottaa kaikki, mutta jos vain voitelet niin silloin varmaankin pääset vähemmällä.

LAUKKANEN MAURI 19.08.2014 08:33

Jos puhaltimen laakeri,puskat on kuivat ja kitisee,niin osta kemiallista vaseliinia se on juoksevaa ainetta ruiskutaessa kuin vettä,mutta sitkostuu vaseliiniksi .

Minusta se juuri kuin tarkoitettu tuontapaisia korjausta ajatellen,mutta tietysti pitäisi varoa kollektorin/hiiliin ruiskuttamista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.