Dieselhiukkassuodatinerotuspainetunnistin.
SAUKONOJA KIMMO
16.08.2014 11:09
Kuka osaisi sanoa onko miten riskaabelia ajaa autolla jos kyseisen vian merkkivalo palaa. Missähän kyseisen vian voisi nopeiten korjauttaa edullisimmin, esimerkiksi Saksassa tai muualla ulkomailla tai suomessa. Auto on Fiat 3.0 JTD Multijet, vuosimalli 2012. Merkkiliikkeessä anturi maksaa vajaa 300 € Delta-autoss vähän yli 300 € plus työ. Ei kerkeä kummassakaan teetettää ennen reissua. Auto on eteläsuomessa, elikkä korjaus olisi mahdollista Jyväskylän alapuolella. Kiitos tiedoist jos joku tietäisi asiasta.
JANHONEN MATTI
16.08.2014 11:56
Oletko huomannut milloin autosi hiukkassuodatin on viimeksi regeneroitunut, eli polttanut haitalliset hiukkasen vähemmän haitalliseen muotoon.
Tällöin pakoputken päästä tulee mustaa nokea ulos.
Eli onko hiukkassuodatin tukkeutumassa ja paineanturi viestii tästä.
Regeneroituminen tapahtuu auton ohjausyksikön toimesta ruiskutusta lisäämällä ja samalla myöhäistämällä jolloin pakokaasujen lämpötila nousee ja hiukkaset palaa. (Tätä nämä box-kauppiaat ei kerro)
Kaupunkiajossa tai hiljaa ajaen regeneroitumista ei tapahdu, vaan se vaatii jopa tunnin ajoin kierronopeudella 2500-3000 rpm/min.
Tähän regeneroitumiseen saattaa liittyä muita moottorille haitallisia tapahtumia, mutta ei niistä tässä tämän enempää.
Jos menet Saksaan niin osan saat halvimmalla
http://www.axel-augustin.de/shop2/shop_content.php?coID=7
Liike sijaitsee Handewitissa A7 varrella, hieman Flensburgista länteen
HELENIUS JUHA
16.08.2014 18:20
Itselläni 2.3 JTD 2012 mallinen.Kyseisen paineanturin valo paloi koko
keski -euroopan kierroksen 8500km.Auto toimi aivan moitteettomasti.
Juuri ennen reissua kävin vikakoodin luetuttamassa Lahden Fiat huollossa.
Ei ollut anturia hyllyssä.Sanoivat että anna mennä vaan jos ei valo haittaa.
Nyt viime viikolla anturi asennettu,362 euroa töineen.
Saatavilla nyt uudempi versio kyseisestä anturista.(minulla nyt sellainen)
Tekivät myös pakotetun polton korjauksen yhteydessä.
Vanhempi malli kerää kosteutta kuulemma sisälle.
Oli kyseinen vikakoodi jo takuuaikanakin.Silloin ilmeisesti vaan kuivattiin anturia.
Heti kun takuu loppui,anturi oli täynnä vettä kuulemma.
Tuo sinulle tarjottu anturi on ilmeisesti sitä vanhempaa mallia.
Minun anturin hinta ei ollut kuin 129 euroa.
Sitten siihen tuli jotain uusia putkituksia.Työn osuus oli 106 euroa.
SAUKONOJA KIMMO
17.08.2014 11:33
Kiitoksia tiedosta. Onko Lahdessa muitakin Fiat huoltoja kuin Mega auto, ei silti etteikö se ole aivan hyvä firma. Itse asun Iitissä, niin se olisi aivan hyvä siainti. Jos ei ole Mega auto niin voisitko laittaa firman nimen, niin voisi kysyä löytyykö anturi hyllystä. Tosiaan autolla ei ole ajettu kuin 30 tuhatta, että merkillisen lyhytikäisiä nuot anturit tuntuu olevan.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
17.08.2014 11:58
Eikös tuossa ole 2v takuu vielä voimassa?
SAUKONOJA KIMMO
17.08.2014 13:35
Ei ole enään takuu voimassa, katkesi maaliskuussa.
HELENIUS JUHA
17.08.2014 14:51
Mega-auto on Lahdessa Fiatin valtuuttama merkkihuolto nykyään.
Ei ollut ainakaan kesäkuussa anturia hyllytavarana.Tilasin sen uudemman
mallin anturin silloin ja sovittiin asennuspäivä elokuulle.
Noita vanhemman mallisia paine-ero antureita taitaa olla kaikissa euro5 mallin
koneissa.Taitavat mennä kaikki vaihtoon jossain vaiheessa.Kerää kuulemma
kosteutta sisäänsä ja sitten syttyy se ruiskutuksen merkkivalo.
Vikakoodia kun kävin luetuttamassa niin huoltopäälikkö kysyi asentajalta että
putsasiko tämä sen anturin?Asentaja tuumasi että ei kannattanut kun vettä oli
niin paljon,että merkkivalo syttyy heti nollaamisen jälkeen uudestaan.
Tuntuu tosiaan että koitetaan kuivailla anturia siihen asti,kun takuu on voimassa.
Tiedä sitten tästä uudemmastakaan anturista kestääkö sen pidempään?
Käyttäjän lisäys viestiin 17.8.2014 klo 14:58:12
30 000 minullakin oli ennen reissua mittarissa.
Keväällä kun ensimmäisen kerran oli sama vikakoodi,
mittarissa oli 25 000 km.
Edellisessä 2012 mallisessa ei ollut kuin pari tuhatta kun ko.vikakoodi luettiin.
Sitä autoahan ei koskaan kuntoon saatukaan :))
JANHONEN MATTI
17.08.2014 15:35
Joistain autoista tuo sieppari on fyysisesti vain poistettu ja ohjelmoitu auton moottorin ohjausyksikkö uudelleen niin, että auton ohjausyksikkö ei sen jälkeen tunne hiekkassiepparia eikä paineanturia.
Ei myöskään sen jälkeen enää tee tuota polttoa.
Tämä on yksi näistä uusista ihanista jälkimarkkinointituotteista.
Vallankin tuo anturi on joissain automerkeissä uusi kulutusosa, siinä missä kaasuläppä ja jarrupalat.
HELENIUS JUHA
17.08.2014 16:55
Turha on katsastukseen mennä tarjoamaan autoa,jossa alunperin
hiukkassuodatin on asennettu,mutta jälkikäteen sitten poistettu.
Käyttäjän lisäys viestiin 17.8.2014 klo 17:25:54
Siis autoa jossa rekisteriotteessa päästöluokkana euro5 tai 6.
JANHONEN MATTI
17.08.2014 17:32
Aluksi totean, että temppu on laiton.
Mitä katsastuksen tulee niin näyttää olevan netissä useitakin firmoja jotka tekee ohjelmointityön muutamalla satasella ja kertovat että ei näy katsastuksessa.
Muuten en ota koko asiaan kantaa kun, että monet tulevat lähivuosina huomaamaan, että heillä on autossa nakki nimeltä hiukkassuodatin, jonka vaihtoinen ja antureineen voi maksaa jopa 2500-3000 euroa.
On jopa autoja jossa se on vaihdettava jo 120.000 km jälkeen.
HALMEENMÄKI JUHANI
17.08.2014 19:09
Ja osa, josta kannattaisi pitää huolta. Eli sen voi kemiallisesti puhdistaakin, jollei aja liian kauaa tukkoon. Lisäksi hiukkassuodattimellinen auto ei sovi pätkäajoon, vaan sillä pitää ajaa "putki punaisena" riittävän usein.
JANHONEN MATTI
17.08.2014 20:42
Tuo oli Halmeenmäeltä hyvä lisäys.
Joskus hieman runtua, siitä se pitää.
HALINEN HARRI
17.08.2014 21:13
Millä lailla tuo eroaa henkilöauton vastaavasta? Niistä ei ole kuulunut vastaavia korjauksia/vaihtoja.
Onko meidän matkailupohjamme suunniteltu joillain toisilla perusteilla?
LATVALA MARKO
17.08.2014 23:51
Kyllä ainakin Volvon henkilöauto vaatii välillä kunnon karstanpoistoajon. Meillä ei koskaan ollut mitään ongelmaa, kun vaimon työmatka on 40 km, mutta tutuilla jotka ajavat lyhyttä matkaa, on ollut ongelmia. Tai siis välillä pitänyt ajaa kunnolla kuumaksi, niin taas pelittää pitkän aikaa.
JANHONEN MATTI
18.08.2014 10:30
Volvo ja Bemari näyttää olevan niitä joiden omistajat eniten tuon ongelman kanssa tiskailee. Mutta ei ole vain näiden automerkkien ongelma, eikä vain diesel-autojen ongelma.
Tässä kävi niin, että kun lähdettiin sutta pakoon niin tili karhu vastaa.
Autojen CO2 päästöjä on eri keinoin painettu alaspäin, mutta näiden toimenpiteiden seurauksena syntyi moottorien pienhiukkasongelma mm. moottorin puristussuhteen muutoksen ja palolämpötilojen muutoksen vuoksi.
Eli nyt sillä pakoputkessa on katin lisäksi myös pienhiukkassuodatin.
Auton ECU on ohjelmoitu niin, että tiettyjen olosuhteiden vallitessa moottori muuttaa asetuksiaan niin, että kuumentunut pakokaasu polttaa hiukkasiepparin puhtaaksi ja jäte menee nokena ulos.
Se voidaan myös pakkopolttaa, mutta se maksaa.
Jotta edellytykset poltolle syntyisivät autolle täytyy aina joskus antaa "hanaa" jotta hiukkassieppari puhdistuu.
Nyrkkisääntö on, että niin hiukkassuodatin kun kattikin tykkää kuumista pakokaasuista toimiakseen ja "turruuttaja" tukkii hiljaisella ajollaan järjestelmän.
Koko asia on hieman ristiriitainen.
Hiukkassuodatin ja katti lisää pakoputken vastapainetta ja sen seurauksena moottorin hyötysuhde voi merkittävätikin heiketä = teho laskee
Jotkut moottorinvalmistajat on myös suhtautuneet kriittisesti biodieseliin jota ne pitää syyllisenä hiukkasloukun tukkeentumiseen.
HALMEENMÄKI JUHANI
18.08.2014 17:04
Viallisten listaan on helppo lisätä VAG, Ford ja Mazda. Että kyllä noita ongelmia tulee vähän kaikilla, ja etenkin jos ajo on lyhyttä.
HALINEN HARRI
18.08.2014 17:20
Alunperin kai nuo laitteet laitettiin sen vuoksi että hiukkaspäästöjä ei tulisi. Noista hiukkasista hiilihiukkaset ovat niitä ihmisille vaarallisimpia aiheuttaen mm. syöpää.
Mitähän se sitten auttaa jos kierroksilla ja kuumaksi ajamalla "poltetaan nuo noet ulos"?
Ei ne pienhiukkaset ole kadonneet siellä katalysaattorien ja muiden sieppaajien huomassa. Pitänee tutkia mitä nuo laitteet todella hävittävät. Tottakai ne osan hävittävät myös hiilen pienhiukkasista mutta laitteiden kehitys on keskeneräistä.
VALTONEN MARTTI
18.08.2014 17:44
Ne hiukkaset siis varastoidaan pätkäajossa ja poltetaan sitten maantieajossa. Eli ongelma on vain siirretty kaupungeista maaseudulle..
JANHONEN MATTI
18.08.2014 19:08
Käytännössä juuri näin. koska kaupunkiajossa nuo edellytykset hiukkaspoltolle ei helposti täyty.
LEPOLA SAKARI
18.08.2014 20:42
Minulla on Citroen C6 kolmen litran dieselkoneella. Siinä on myös hiukkassuodatin jonka tukkeutumisaste tarkastettiin 120 tkm huollossa. Suodatin oli yhden prosentin verran tukkeutunut joten laskennallisesti se on tukossa kokonaan 12 miljoonan kilometrin jälkeen. Eli auto on paalattu paljon ennen kun suodatin on lopussa. Tässä autossa tarvitsee myös käyttää lisäainetta hiukkaspoltossa. Sitä pitää lisätä 120 tkm välein. Minun tapauksessa sitä oli vielä puolet jäljellä. Ajoni on n. 75% maantieajoa joka pitää huolen siitä että hiukkaspoltto toimii. Nimensä mukaisesti hiukkaspoltto polttaa hiukkaset, putkesta ei tule nokea eikä juuri muutakaan. Vain pakokaasut ovat normaalia kuumemmat ja kone käy vähän raskaasti tyhjäkäyntiä polton ollessa käynnissä. Sitä ei huomaa ajossa mutta pari kertaa olen huomannut sen auton käydessä paikallaan.
Dieseleiden kohdalla pitää vanha totuus paikkansa, niille pitää antaa kenkää, ainakin silloin tällöin.
TURUNEN HEIMO
19.08.2014 11:04
Minulla on ollut useissa dieselautoissa hiukkassuodatin ja sen regenerointia ei juuri huomaa kuin lisääntyneestä hetkellisestä polttoaineen kulutuksesta ja känyti kuulosta raskaammalta.
Poltto ei kauaa kestää, 10-15 min vähintään 2000-2500 kierroksella, ohje Skodalta.
Pysäköitäessä tuoksuu joko kuuma metalli tai kuminkäry autosta riippuen.
Audin eräässä moottorimallissa on tai oli ominaisuus joka nostaa kierroslukua regeneroinnissa haitallisesti. Kun luin käyttäjän ongelmasta niin silloin huolto ilmoitti sen olevan ominaisuus.
Ongelmana on noissa hiukkassuodattimissa tuhkaantuminen joka lopulta tukkii sen. Siihen ei jälkipoltot auta. Oikea öljy, se suositeltu vähintään ja oikea polttoaine siirtävät ongelman siihen kunnes auto paalataan.
Joihinkin autoihin kolmas osapuoli tarjoaa suodattimen sisusten poistoa herkän tukkeutumisen tähden (Honda).
Karavaanari ajaa autollaan tai hinaa ihanteellisissa olosuhteissa pitkiä matkoja kohtalaisella teholla joten poltot sujuu siinä sivussa ilman haittoja.
YLINIEMI SEPPO
19.08.2014 15:16
Jos etelässä käyntiä niin tuossa ois pätkä jos hiukkassuodattimet puhistuu.
http://images.google.fi/images?client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&channel=s&hl=fi&q=timmelsjoch&um=1&ie=UTF-8&ei=m0BESsXTDIrE-QbX1pwo&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=245570273
HALMEENMÄKI JUHANI
19.08.2014 15:41
Jep, tuo Peugeot-Citroenin käyttämä Eolys auttaa siihen, että poltto onnistuu helpommin. Ilman Eolys'iahan poltossa tehdään vaikka mitä kommervenkkejä, jotta lokku saadaan riittävän kuumaksi. Ruiskutuksen muutos, sähkölaitteita kuormaksi, EGR'n eliminointi sun muuta.
Ja ei tuo nyt ole pelkkää hikkasten siirtoa siroteltavaksi maaseudulle, vaan ne hiukkaset myös poltetaan ja pilkotaan pienemmiksi. Ei grillihiilistäkään jää grillaamisen jälkeen paljoa tuhkaa.
TURUNEN HEIMO
20.08.2014 11:31
Kyllä hiukkassuodattimen pitää puhdistua ilman mitään revittelyä tai ylimääräisiä kommervenkkejä.
Siksipä ecu tekeekin sääntönsä sen mukaan, käyttäjä huomaan usein vain lisäruiskutuksen tuoman hetkellisen kulutuksen kasvun. Vaatii hyvää ohjelmointia ettei moottrin ominaisuudet juuri muutu vaikka siitä saattaa mennä hyvinkin paljon enemmän polttoainetta läpi.
Enpä ole tuosta huolissani kuten ei valtaosakaan diesel-autoilijoista.
JOKINIEMI PETRI
20.08.2014 14:01
Kyllä pikkusen kenkää välillä niin pysyy suodatin puhtaana. VW transporteri T5 ohjekijassakin neuvotaan pikkusen antaa kierroksia koneelle kun valo syttyy. 15 min ajo kovilla kierroksilla niin suodatin palaa puhtaaksi. Merkkivalo sammuu.
HALMEENMÄKI JUHANI
20.08.2014 15:55
Eipä sitä vielä niin moni huolissaan olekaan. Meinaan kun ne, jotka dieselin uutena ostaa, ajaakin enemmän. Siis vähemmän murheita, koska käy kuumempana. Ja jos otetaan vaikkapa satku kestoiäksi, niin muutama vuosi menee helposti ennen kuin ollaan niissä lukemissa. Toisaalta nuo loukut on uutta asiaa, eli aika harvassa alle 2009 autossa kuitenkaan vielä.Mutta kun tässä mennään viis vuotta eteenpäin, niin tilanne on jo toinen...
JANHONEN MATTI
20.08.2014 17:24
Vallankin näissä meidän kylmissä talvissa.
Jos nuo Saksan uutiset pitää paikkansa niin ongelmia on tiedossa.
YLÖNEN PETRI
20.08.2014 17:53
mitä hiukkaskiihdytintä te siellä värkkäätte?:)
MÄÄTTÄ JOPI
28.06.2016 16:30
onkohan uudempaa vai vanhempaa mallia oleva paine-eroanturi. Osanumero 55210304 vaihettu 3v sitten -10 burstnerista ja taas pimiänä. minkälainen putkitus/ joku muu viritys on uudessa, ettei kerää vettä. Nytkin oli putkessa vettä ku auki käytin. Olipa mielen kiintoista ajella Norjasta ku auto ei enää vääntänyt. Kulki vielä 6 onneksi 100 muttei ohittaan uskaltanut yrittääkkään. Syttyi jo suodattimen valokin moottorivalon lisäkse, ettei salli enää puhdistusta, mutta sain tietokoneella pihassa ajettua puhistus ohjelman. Sen verran auttoi, että näytti rosentteina olevan puhdas, mutta paine erot ovat vieläkin persiellään,. Moottorivalo palaa ja varmaann 20-30% väännöstä poissa. mistä ootta löytäneet edullisimman anturin?
PITKÄNEN MAUNO
28.06.2016 18:07
Sama vika oli minunkin Fiatissa 2,3 jtd vm-12 sanoivat että kerää kosteutta varsinkin talviaikaan. Vaihtoivat fiat huollossa töineen noin 280 € vartin homma muistaakseni pari mutteria auki sekä kaksi letkua + pistoke josta mittaus lähtee sähköisesti eteenpäin. Pyysin vanhan osan ja guugletin tyyppitiedot sama osa löytyi jostain euroopasta hinta oli satasen nurkilla noin puolet halvempi kuin fiat huoollossa,osan pystyy vaihtamaan itsekin helposti,täytyy vaan käydä jossain kuittaamassa vikavalo pois jos jää palamaan (motonet)
KOCK REINO
28.06.2016 18:36
jos on tota osa( 55210304 )on helppo vaihtaa ja maksa netiss alle 100 e t.Reiska
Käyttäjän lisäys viestiin 28.6.2016 klo 18:48:04
Itse irroitin ja puhdistin ja taas toimi 3 kerta et se mene katsauksen läpi pitä vaan muistata nollata obd lukija t.Reiska
KOCK REINO
28.06.2016 19:03
Tyyppitiedot sama osa löytyi jostain euroopasta hinta oli satasen nurkilla noin puolet halvempi kuin fiat, anna se tieto muillekin ostan ite augustin
LAUKKANEN MAURI
28.06.2016 20:05
Kyllähän se hiukkas-suodatin on vähän kyseenalainen laite,minun tietääkseni on
aika yleistä että siitä poistetaan se sisus,siis hiukkas-suodatin ja tehdään ohjelmointi että sitä ei ole.
Katsastuksessa sitä ei huomaa tämänpäivän testeissä,mutta jostain lukaisin että
katsastus tiukkenee ja senkin hiukkas-suodattimen toiminta ja olemassa olo testataan.
Tiedän useita tapauksia missä se on poistettu ja ongelmia katsastuksen suhteen ei ole,eli ehkä sitten tulevaisuudessa ,mutta kun noiden autojen elinikä on lyhyt.
HALMEENMÄKI JUHANI
29.06.2016 17:04
Lyhyt? Noita hiukkassuodattimellisia autoja on ollut jo sen verran monta vuotta, että tietoakin on. Joissain merkeissä ei millään ajolla päästä yli 100 tkm ilman suodattimen uusimista, mutta joissain ei 300 tkm ole vielä mikään saavutus. Että kyllä niillä(kin) tullaan ajamaan pitkään.
Jopi Määttä
01.08.2018 22:11
hohhoijaa, neljäs paine-eroanturi vaihtoon. Reilu vuoden näkyi taas kestävän. Malli oli 1.993.271 EPS tekemä. Anturi on nostettu konehuoneeseen letkuilla. Helppo ainakin tohauttaa putket auki paineilmalla,mutta eipä näytä kestävän sen kummemmin. Jyväs karavan mainostaa uutta mallia numerolla 51908411 liekkö sama ku itelläkin. Piti olla uutta mallia, ainakin on muuttunut parista ekasta pyöreä kylkisistä(44210304) tommosiin neliskanttisiin.
Timo Haapanen
02.08.2018 08:11
Vaikuttaako anturin uusi tai vanha malli veden kerääntymiseen. Eikö vesi ole kotoisin hiukkassuodattimesta. Voimakkaat lämmönvaihtelut tuottavat kondenssivettä. Tämä on arvaus.
Mallista 6/-11 on tullut joku muutos, veikkaan että muutos alkaa nokipöntöstä ja jatkuu anturiin asti.
@timppa
Jopi Määttä
02.08.2018 11:27
Kun nostin anturin konehuoneeseen ja tuo uudempi malli niin ei ollut vettä sisällä.
Jopi Määttä
19.03.2019 08:25
Hohhoijaa, auto seissyt syksystä asti jolloin viimeksi anturi(oliko tämä nyt 5:es)vaihettu. Häirivalo päällä koko reissun 1500km(pari kertaa nollasin kokeeksi) välillä ku sammutti auton saattoi pelata jokin aikaa, valo ei sammunut. 70% teholla körryyteltiin kärry perässä. Mitä ihmettä teen väärin, koska samallaisia ducato versioita on tuhansia käytössä ja tuskin monella on samat ongelmat.
Jopi Määttä
21.03.2019 18:16
Uutta tietoa, imeisesti malli 1.993.271 ollut väärä ja liikkeen kuvastojen mukaan pitää olla 55210304. Tuommonen ollut jo yhesti ja halenut. Jp-caravanin mukaan euro5 tuli tuohon malliin takaisinkutsu ja laittoivat uuden mallin, mutta meikän euro4 se ei huoltotiedotteen mukaan käy. Eli kokeillaan taas 55210304 jos se kestäs, no nyt se nostettu konehuoneeseen.
Ari Knuutila
22.03.2019 17:35
Moi Jopi
Laittaisttko muutaman kuvasen ,ni näkis mitä se kalamies oikee puuhastelee . Kun noi numerot ei oikein kerro hölkäsen pöläystä .Koskaa ei tiiä millo meiän byrre alkaa diskovaloi vilkuttelee ... ; )
Ari Knuutila
23.03.2019 16:32
Vastaankin iha itte ,eli tämmöisestä härpäkkeestä on kyse.
https://www.google.com/search?q=55210304&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiq5oiSvJjhAhUC0qYKHbOmBUgQ_AUIDigB&biw=1567&bih=848..